{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
29.465 visninger | Oprettet:

Zafir B
Zafir B
Tilmeldt:
19. feb 2003
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14

TDI? GTI? HDI? SDI?... IE?... {{forumTopicSubject}}

Jeg er selv den lykkelig ejer af en dejlig Golf II TD...
Her tager det ingen ørn at gennemskue hvad bogstaverne står for. Men hvad med alle de andre forkortelser og sådan der står bag på biler?
GTI? - Gasoline - Turbo - Intercooler??? Eller???
TDI? Turbo - Diesel - Intercooler???
Hvad står H'et så for, eller S'et???... Super?

Er det en standardt som alle bilproducenter bruger, eller er det kun gældende for den enkelte? Findes der en tabel hvor man kan se forklaringer på alle forkortelserne?...

Andet var der sådan set ikke... ;o)
- Håber der er nogen der gider at svare... en lille 'brian-pige'.. *G*


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  TDI? GTI? HDI? SDI?... IE?...
  • #1   19. feb 2003 Dette er standard betegnelserne som alle bilfabrikkerne bruger:

    GTI = "Gammel, Træt og Irritereret"
    TDI = "Tis Drikkes Ivrigt"
    HDI = "Helmut Drikker Isvand"
    SDI = "Super Duper Ivan"

    Håber du kan bruge det til noget...


  • Zafir B
    Zafir B Tilmeldt:
    feb 2003

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #2   19. feb 2003 Hmmm... Det var jo altså ikke lige fjolle oversættelser jeg var ude efter. Dem kan jeg lave masser af... ;o)

  • #3   19. feb 2003 Nejnej... kedede mig bare lige...

    Vil også gerne selv vide hvad alle betegnelserne står for, så jeg håber også der er nogen der har nogle kloge ord.


  • #4   19. feb 2003 HDI står for High Direct Injection. Det er diesel motorene fra Peugeot, Citroën osv.
    SDI ved jeg ikke hvad står for...? Noget med ...Diesel Injection.
    CDI står for Commonrail Diesel Injection.
    TDI, Turbo Diesel Injection.
    GTI står vidst for noget i retning af Gran Touring International? Det er bare en udstyrs betegnelse.
    GTD er det samme. Bare med Diesel.
    IE på Fiat er elektronisk indsprøjtning.

    Hvis der er nogen med rettelser eller tilføjelser, så kom med dem. For jeg er selv lidt nysgerrig ang. nogen af forkortelserne.


  • #5   19. feb 2003 Hey ville bare lige sige at GTI sår for gran turismo injection. men i vores dage er en GTI bil bare en udstyrs bil.. eks. Golf 4 gti 2,0 har samme motor som en standard golf 4 2,0....men den gamel golf2 gti 1,8 har 115hk mens en standard 1,8icl den har kun 90HK..

  • #6   20. feb 2003 Hejsa. Sådan har jeg forstået det:

    TDI = Turbo Diesel Intercooler
    GTI = Gran Tourismo Injection
    SDI = Standard Diesel Injection. 1.7 diesel med 64hk. Om der er lavet en 1.9 SDI ved jeg ikke lige smiley



  • Zafir B
    Zafir B Tilmeldt:
    feb 2003

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #7   20. feb 2003 Hey!...

    Tak for det indtil videre... ;o) Det gjorde mig lidt klogere, men også at jeg i hvertfald ikke liiiiiige havde forstået det rigtigt... ;o) Jeg troede det kun havde noget med udstyret at gøre, således at T stod for turbo, D stod for diesel, G stod for gasoline osv. Men som jeg så forstår det, så er der ikke rigtig nogen standard betegnelse for alle bilmærker fælles?

    Hvad så med CDI? Det står der på mange marcedes biler..

    Man skal jo nærmest være professor for at vide hvad alle forkortelserne betyder.. *æv*

    Men har jeg så ret, hvis jeg siger at min bil er en TDI, hvis det er en golf II turbo diesel... For hvis I'et står for injection og ikke intercooler, så kan jeg sagtens bruge I'et også?... *G* Eller???... For der er vel altid indsprøjtning eller hvad?
    Hvad så hvis en bil er født med både turbo og intercooler? Er der så ikke en betegnelse for det?...

    På BMW'er syntes jeg altid det har været en 'blære'betegnelse hvis der står 'i' bag ved tallet... Men hvis det bare står for injection?... Alle biler har vel injection?...
    Altså... *GG* Det er en kende forvirrende må jeg nok sige... ;o)


  • Zafir B
    Zafir B Tilmeldt:
    feb 2003

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #8   20. feb 2003 Til Daniel S!... Sorry... Du havde jo lige svaret på det med CDI... ;o) Thanx...

    Men vil stadig gerne have resten at vide...

    Det virker lidt som noget bil fabrikanterne bare skriver for at man skal syntes sin bil er lidt sejere end den måske er?... HVis der står en masse forkortelser bagpå, så tror man den er endnu sejere???.. Eller?


  • #9   20. feb 2003 Grunden til at der er mange der understreger at de har en 320I i stedet for en 320 er, at da den første model af BMW's 3'er serie (E21) kom frem, kunne man ikke få den med indsprøjtning i Danmark. Så den var lidt speciel, hvis det var en I'er.

  • #10   20. feb 2003 Grunden til at der er mange der understreger at de har en 320I i stedet for en 320 er, at da den første model af BMW's 3'er serie (E21) kom frem, kunne man ikke få den med indsprøjtning i Danmark. Så den var lidt speciel, hvis det var en I'er.

  • #11   20. feb 2003 Grunden til at der er mange der understreger at de har en 320I i stedet for en 320 er, at da den første model af BMW's 3'er serie (E21) kom frem, kunne man ikke få den med indsprøjtning i Danmark. Så den var lidt speciel, hvis det var en I'er.

  • Zafir B
    Zafir B Tilmeldt:
    feb 2003

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #12   20. feb 2003 OKay... Hmm... Altså er det så sådan at ikke alle biler har indsprøjtning???... (Med chance for at lyde spade dum)... Hvordan kommer brændstoffet så ind i motoren???... *ØHH*

  • #13   20. feb 2003 hvis ikke de har indsprøjtning har de karburator....

  • Zafir B
    Zafir B Tilmeldt:
    feb 2003

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #14   20. feb 2003 Okay... Dobbelforvirring. Jeg havde en lancia, der hed IE, tidligere i denneher diskuttion fik jeg så atvide at IE var et indsprøjtnings system som fiat havde. Og så skriver Anders at hvis den ikke har indsprøjtning har den kaburator... Men Lanciaen skulle have kaburatorsprit om vinteren... Havde den så begge dele?

    *Totalt Spørge-Jørgen*


  • #15   20. feb 2003 Nogen typer karburatorsprit kan både bruges til indsprøjtnings og til karburatorbiler. Det modvirker bare at benzinen fryser.

    Når du træder på speederen, åbnes et spjæld. (Jo mere du træder speederen ned, jo mere åbner det). Det er fælles for karburator og indsprøjtning.
    I en karburator bliver benzinen trukket ud af en dyse og ind i luften, ved hjælp af det undertryk stemplerne i motoren laver, når de kører ned.
    På en indsprøjtningsmotor sidder der en føler og registrerer hvor meget luft der kommer igennem spjældet. Der sidder så nogle elektriske dyser der sprøjter en hvis mængde benzin ind, i forhold til luften. Så blandingsforholdet bliver rigtigt.


  • Zafir B
    Zafir B Tilmeldt:
    feb 2003

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #16   21. feb 2003 Daniel S -> Thanx... ;o) Der fik du lige opklaret den forvirring for mig.. *S*

  • #17   21. feb 2003 Det er jeg glad for :o)
    Forresten står GDI på Mitsubishi'er for Gasoline Direct Injection. På disse motorer sprøjter benzindyserne direkte ind i cylinderen.


  • Zafir B
    Zafir B Tilmeldt:
    feb 2003

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #18   21. feb 2003 *GGG* Okay... Den har jeg aldrig lige bidt mærke i. Men jeg bruger ret mange timer på vejen hver dag, så hver dag ser jeg nogle nye, som jeg undrer mig over... Ærgerligt at det ikke er fuldstændig standard og jeg blot kunne downloade en tabel eller noget... *G*
    Men sådan er det åbenbart ikke... ;o)


  • #19   21. feb 2003 Næ desværre...
    Jeg sidder også og undrer mig nogen gange!
    Men du kan jo altid skrive herind, hvis du finder flere forkortelser på vejene. Så skal der nok være nogen der kan svare dig.


  • Zafir B
    Zafir B Tilmeldt:
    feb 2003

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #20   21. feb 2003 Det tror jeg på!... Jeg er meget overrasket over alle besvarelserne! *S* Det er dejligt når man finder sådan nogle steder.

  • Zafir B
    Zafir B Tilmeldt:
    feb 2003

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #21   25. feb 2003 Så er der en undren mere!!

    Hvad med C og CL? Der står tit CL efter golf... Hvad betyder det? ;o)


  • #22   10. jan 2007 mente CL stod for classic ?

  • #23   19. dec 2007 GTI - Grand Tourismo Injecktion ?
    TDI - Turbo Dielsel Intercooler ?

    eller hvad..


  • #24   19. dec 2007 bar for at gøre det lidt sværrere hva står GX så for?

    Grand eXtra??



  • kasper n
    kasper n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5
    #25   7. jul 2008 TDI - YT

    Turbo Dielsen Injection.

    I gamle dage hed det "Intercooler" Men da næsten alle nyere biler har Intercooler, hedder det Injection den dag idag.


  • #26   23. jan 2010 jamén hvis nu man har en : Gti, eller baré en Gt, - har den så turbo når der står T ?

  • #27   2. jun 2010 Anders S:

    Den har ikke turbo når der står t smiley den har turbo hvis der er turbo ude i motorrummet


  • kader k
    kader k Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Svar: 1
    #28   11. nov 2010 Yo pimps

    GTI = Grand Touring Injection


  • #29   10. nov 2011 Ja, vil egentlig også gerne vide hvad GX står for?

    Peugeot har på deres ældre modeller brugt meget med GTX, GLX , GX osv..

    Men ved at med mange af dem kan man finde svaret hvis man søger på det enkelte bilnavn, som nu f. eks Golf 2 GTI og så på wikipedia.. så kommer der tit en liste over alle modellerne som G2'eren fås i.. GT, GTi, D osv.. smiley


  • #30   15. okt 2012 hvad står gl. cl. c. og i. så får ?

  • #31   15. okt 2012 CRDI common rail diesel injection, køre mange nyere biler med. Er vist lidt overset i denne tråd.

    CRDI siges at være mere effektiv end TDI (Turbo Direct Injection).

    http://www.differencebetween.net/business/product-services/differences-between-crdi-and-tdi/


  • #32   15. okt 2012 1L - 1 Liter(Diesel) pr. 100 km. (VAG)
    16V - 16 Valve (Number can vary)
    3L - 3 Liter(Diesel) pr. 100 km.(VAG)
    4 - AWD (HALDEX) (SEAT)
    4ETS - Electronic Traction Suppert for AWD (Mercedes)
    4MOTION – AWD (HALDEX) (VW)
    4WD – 4 Weel Drive
    A-TRC - Toyota Active Traction Control
    AB – Air Bag
    ABS - Anti Lock Braking System (All)
    AC - Air-Condition
    ACD - Active Centre Differential (Mitsubishi)
    ADB - Automatic Differential Brake (BMW)
    ADD - Automatic Disconnecting Differential
    AFS - Adaptive Front Lighting System
    ALR - Automatic Locking Retractor
    AOT - Automatic Overdrive Transmission
    APV - All Purpose Vehicle
    ASC - Anti Slip Control (BMW)
    ASR - Anti Slip Regulation/Acceleration Skid Control
    AT - Automatic Transmission
    ATC - Automatic Torque Coupling[Renault, Fiat]
    ATT - Active Torque Transfer
    AVCS - Active Valve Control System (Subaru)
    AWC - All Wheel Control (Mitsubishi)
    AWD - All Wheel Drive
    AYC - Active Yaw Control [Mitsubishi]
    BA - Brake Assist
    BAS - Anti lock Braking system/Brake Assist System
    C - Common (almindelig)
    CBC - Cornering Brake Control (BMW)
    CDI - Common Rail Direct Injection(MB)
    CDS - Control Dynamic Stability
    CDTI - Common Rail Direct Turbo Injection (Opel)
    CL - Common Luksus (almindelig luksus)
    CRD - Common Rail Diesel (Chrysler, Jeep)
    CRDi - Common Rail Diesel Injection (Hyundai, KIA)
    CVT - Continuously Variable Transmission (Nissan)
    D4 - Direct Gasoline Injection (Toyota)
    D - Diesel
    D-4D - Common Rail Direct Injection(Toyota)
    DAC - Downhill Assist Control
    DAS - Drive Authorization System
    DBA - Dual Brake Assist
    DBC - Dynamic Brake Control (BMW)
    DCCD - Drivers Control Centre Differential [Subaru]
    dCi - Diesel Common-Rail Injection (Renault, Nissan)
    DI-D - Direct Injection Diesel (Mitsubishi)
    DI - Direct Injection
    DiTI - Direct Injection Turbo Diesel (Mazda/Ford)
    DOHC - Double Overhead Camshafts
    DPFS - Diesel Particulate Filter System (PSA)
    DSA - Dynamic Stability Control (Volvo)
    DSC - Dynamic Stability Control (BMW, Mazda)
    DSG - Direct-Shift-Gearbox (VAG)
    DSTC - Dynamic Stability and Traction Control (VOLVO)
    DTC - Dynamic Traction Control (BMW)
    DTi - Direct Turbo Injection (Opel/Nissan)
    EATC - Electronic Automatic Temperature Control
    EBA - Electronic Brake Assist
    EBD - Electronic Brake-force Distribution
    EBS - Emergency Braking System (PSA)
    EBV - Electronic Brake Force distribution
    ECI-MULTI - Electronically Controlled Injection MultiPoint (Mitsubishi)
    ECU - Electronic Control Unit
    EDL - Electronic Differential Lock (VAG)
    EDS - Electronic Differential (VW)
    EFI - Electronic Fuel Injection
    ELR - Emergency Locking Retractor
    ESC - Electronic Stability Control
    ESP - Electronic stabilization program (All)
    ETC - Electronic Traction Control
    FCV - Fuel Cell Vehicles
    FLD - Full Locking Differential [Mitsubishi, Nissan, Toyota, Mazda, Hyundai]
    FSI - Fuel Stratified Injection (VAG)
    FUT - Flexible Utility Truck
    GDI - Gasoline Direct Injection (Mitsubishi)
    GL - Grand Luksus
    GLX - Grand Luksus Xtra
    GSI - Grand Sport Injection (Opel/Toyota)
    GT - Grand Turismo/Grand Touring
    GT-R - Grand Turismo Racing (Nissan)
    GTD - Grand Turismo Diesel(VW)
    GTI - Grand Turismo Injection/Grand Touring Injection (VW)
    GTI-R - Grand Turismo Injection - Racing/Grand Touring Injection - Racing
    HALDEX - new generation of All-Wheel-Drive (AWD) (Volvo, Volkswagen, Mazda, Seat, Skoda, Nissan)
    HBA - Hydraulic Brake Assist
    HDI - High-Pressure Direct Injection (PSA)
    I - Injection
    i-CTDI - Common-Rail Turbo Diesel Injection (Honda)
    IC - Intercooler
    JTD - multiJet Turbo Diesel (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
    JTS - multiJet Direct Gasoline Injection (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
    K - Kompressor
    LACD - Limited-Slip Center Differential
    LDWS - Lane Departure Warning System (PSA)
    LSD - Limited Slip Differential [Mitsubishi, Nissan, Toyota, Mazda, Hyundai]
    MASC - Mitsubishi Active Stability Control
    MATC - Mitsubishi Active Traction Control
    MFI - Multi-port Fuel Injection
    MIVEC - Variable Valve Electronically Controlled (Mitsubishi)
    MMI - Multi Media Interface(Audi)
    MPI - Multi Point Injection
    MPT - Multi Plate Clutch Transfer [Subaru]
    MPV - MultiSpace Vehicle
    MSR - Motor-brake Slip Regulation
    MSV - MultiFunction Sports Vehicle
    MT - Manuel Transmission
    NGV - Natural gas vehicles (PSA)
    NOX - Nitrous Oxide emission control
    NOS - Nitrous Oxide System
    OBD - On-Board Diagnostics
    OHC - Overhead Camshaft
    OHV - Overhead Valve
    ORV - Off-Road Vehicle
    PC - Production Car
    PPS - Prestige Performance Sedan
    PPH - Prestige Performance Hatchback
    PZEV - Partial Zero Emission Vehicle
    Quattro – AWD (HALDEX)(Audi)
    RAHC - Rear Adjustable Height Control
    REF - Electronic brake-Force System
    ROPS - Rollover Protection System
    RSC - Roll Stability Control (Volvo)
    RT 4WD DPS - Real-Time 4WD Dual Pump System [Honda]
    S-AWD - Symmetrical AWD (Subaru)
    S-AYC - Super Active Yaw Control [Mitsubishi]
    SAV - Sport Activity Vehicle
    SBC: Sensotronic Brake Control
    SCi - Direct Gasoline Injection (Ford)
    SDI - Standard Diesel Injection (VAG)
    SFI - Sequential-port Fuel Injection
    SIPS - Side Impact Protection System
    SLEV - Super Low Emissions Vehicle
    SMG - Sequential Manual Gearbox
    SOHC - Single Overhead Camshafts
    SPI - Single Point Injection
    SRS - Supplemental Restraint System
    SYNCRO – 4WD (“AWD”) (Old VW system)
    SUT - Sport Utility Truck
    SUV - Sport Utility
    SUW - Sport Utility Wagon
    SW - Station Wagon
    SWD - speed warning device
    T - Turbo
    T-Spark - Twin-Spark (Alfa)
    TC - Turbocharger
    TCS - Traction Control System (Mazda, Ford)
    TD - Turbo Diesel
    TDI - Turbocharged Direct Injection (turbodieselindsprøjtning)(VAG)
    TSI - direkte benzinindsprøjtning og dobbelt trykladning (Vw)
    TDCi - Turbo Diesel Common-Rail Injection (Ford)
    TFSI - Turbo FSI (VAG)
    TiD - Turbo Injection Direct (Saab)
    TRACS - Traction Control System (Volvo)
    TRC - Traction Control (Toyota)
    TWICE - Theft Warning Integrated Control Electronics
    ULEV - Ultra Low Emission Vehicle
    VANOS - Variable Valve Timing (BMW)
    VCU - Viscous Coupling Unit [Subaru, Mitsubishi, Toyota, Land Rover, Suzuki, Handa, Fiat]
    VDC - Vehicle Dynamic Control (Subaru, Alfa Romeo)
    VDIM - Vehicle Dynamic Integrated Management
    VGT - Variable Geometry Turbocharger
    VNT - Variable Nozzle Turbine
    VIC - Volvo Inflatable Curtain
    VIN - vehicle identification number
    VSC - Vehicle Stability Control (Toyota)
    VTD - Variable Torque Distribution [Subaru]
    VTEC - Variable Valve Timing and Lift Electronic Control (Honda)
    VTG - Variable Turbine Geometry
    VTS - Vitesse (SPEED)(PSA)
    VVT - Variable Valve Timing (Toyota, Subaru)
    VVT-I - Variable Valve Timing with Intelligence (Toyota)
    VVT-I D4 - Variable Valve Timing with Intelligence D4 (direct injection 4-stroke) (Toyota)
    WHIPS - Whiplash Protection System (Volvo)
    WRC - World Rally Car
    xDrive – 4WD (BMW)


  • #34   16. aug 2013 Sjovt, at der er så mange, der finder gamle enmer frem, uden at kigge på datoen.

    Emnet her er fra 2003.


Kommentér på:
TDI? GTI? HDI? SDI?... IE?...

Annonce