{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
558 visninger | Oprettet:

spørgsmål ang. anhænger/totalvægt {{forumTopicSubject}}

Mine facts:
Jeg har et alm. kørekort hvor totalvægten ikke må overstige 3500 kg.
Min bil kan trække 1500 kg.
Jeg skal hente en bil der vejer 775 kg.
Traileren den skal hentes på vejer ca.700 kg, men har en tilladt totalvægt på omkring 3 ton.

Mit spørgsmål er så:
må jeg hente den når den faktiske totalvægt på traileren kun er på ca. 1475 kg, så hele vogntoget vejer knap 3 ton?

Håber I kan svare mig, så kan jeg sove roligt om natten! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spørgsmål ang. anhænger/totalvægt
  • #1   1. dec 2007 så længe du ikk overstiger 3500 kg totalt¨må du kører med den.....

• #2   1. dec 2007 og du vel og mærke ikk overstiger hvad trækket på din bil må trække

• TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.768
    #3   1. dec 2007 Jeg mener du skal have trailerkort ( B/E ) for at du må køre med så stor trailer men er ikke 100% sikker

• #4   1. dec 2007 sådan her forstår jeg loven omkring det:

Bilen totalvægt (ligegyldig hvad den vejer i øjeblikket)
    +
    Trailerens totalvægt (ligegyldig hvad den vejer med lasten)

de 2 totalvægte må ikke overstige 3500kg til alm. kørekort

• #5   1. dec 2007 tak for hjlæpen, fandt det her på vwnettet.dk:
    Rigspolitiet kan generelt oplyse, at der ved beregning af om et vogntog kræver kørekort til kategori B/E tages udgangspunkt i tilladte vægtangivelser. Ved afgørelse af, hvilken kategori af kørekort kørsel med et konkret vogntog kræver, har det således ikke nogen betydning, hvad påhængskøretøjet rent faktisk vejer med/uden last eller bremser.

Den faktiske vægt anvendes i forbindelse med vurdering af, om der køres med overlæs, og har således ikke nogen betydning for, om der skal anvendes kørekort til kategori B (almindelig personbil) eller B/E.

Reglerne om kørekort til personbil og påhængskøretøj fremgår af §§ 7 og 10 i bekendtgørelse nr. 801 af 22. september 2003 om kørekort (kørekortbekendtgørelsen).

Reglerne for kørsel med et påhængskøretøj efter en almindelig personbil er følgende:

Der kan altid køres med et påhængskøretøj, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 750 kg.
    Hvis påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger 750 kg kan vogntoget føres med kørekort til kategori B, såfremt følgende betingelser er opfyldt:

1) Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg og

2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg.

Når 1) og 2) skal beregnes anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt, som fremgår af påhængskøretøjets registreringsattest eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt for påhængskøretøjet, der fremgår af bilens registreringsattest (koblingsvægten).

Vær opmærksom på, at den anvendte vægt for påhængskøretøjet skal fremgå af enten bilens eller påhængskøretøjets registreringsattest. Hvis dette ikke er tilfældet, vil det være nødvendigt at få ændret registreringspapirerne.

Et skema til udregning af ovennævnte vægte og vurdering af, om kørekort til kategori B er tilstrækkeligt, kan findes på Rådet for Større Færdselssikkerheds hjemmeside www.sikkertrafik.dk.

Kørekortbekendtgørelsen kan findes på www.retsinfo.dk.

Det bemærkes, at ovenstående kun har relation til de kørekortmæssige spørgsmål.

Det bemærkes endvidere, at en bil aldrig lovligt kan trække et påhængskøretøj med en større vægt end den, bilen er godkendt til at trække (koblingsvægten), og som fremgår af bilens registreringsattest. Dette betyder, at der i situationer, hvor den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag anvendes, må påhængskøretøjet ikke lastes med mere, end at koblingsvægten overholdes.

Hvis der skal udføres kørsel med et påhængskøretøj, som kræver kørekort til kategori B/E (stort påhængskøretøj til almindelig bil), skal der gennemføres køreundervisning, og der skal bestås en køreprøve, som alene består af en praktisk prøve. Ansøgning indleveres til et kørekortkontor.

Det kan oplyses, at det, forinden der tages stilling til erhvervelse af kørekort til kategori B/E, kan overvejes, om der er mulighed for at nedveje påhængskøretøjet eller nedsætte påhængskøretøjets største totalvægt på bilens registreringsattest. henvendelse herom til en bilsynsvirksomhed

• #6   2. dec 2007 koster i hvertfald 4000 i bøde hvis du ikke har smiley

Kommentér på:
spørgsmål ang. anhænger/totalvægt

Annonce