{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler vedr. nærlys antal af lygter ??
  • #1   29. dec 2007 Det er jo ikke nærlygter.. det er tågelygter..!

  • #2   29. dec 2007 B4NDIT ™ - Fjernlyger må man da godt have flere af..!

  • #3   29. dec 2007 og nej det må du ikk..
    du må kun have 1 sæt nærlygter. og 2 sæt langlys.


  • #4   29. dec 2007 Nej det er lygter til dagskørsel
    original verpackte Tagfahrleuchten vom Audi S6 V10


  • #5   29. dec 2007 det eneste du må ha flere af, er baglygter..

  • #6   29. dec 2007 Mike N :
    Takker, tænkte det nok.


  • #7   29. dec 2007 og markerings lygter

  • #8   29. dec 2007 Nå okai.. Nej det må du så ikke..!

  • #9   29. dec 2007 Hm.. jeg har da 2 sæt høj lys... Org. på min g2.

  • #10   29. dec 2007 Brian.. det er også lovligt. og det er MAX det man må have.

  • #11   29. dec 2007 Brian J - Det er os fuldt lovligt..

  • #12   29. dec 2007 nej ikke org på en g2, ..

  • #13   29. dec 2007 altså når du tænder for langlys, har du også nærlys på , det du mener.?

  • #14   29. dec 2007 B4NDIT ™ - Du er da helt rundt på gulvet idag..!

  • #15   29. dec 2007 ja lidt...

  • #16   29. dec 2007 B4ND!T .. lad os andre gøre reglerne klart i dag smiley

  • #17   29. dec 2007 okay men så svar i mit indlæg istedet ?

    http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=315229

    ...


  • #18   29. dec 2007 Jeg mener bestemt også der kun må være 1 sæt nærlygter. Men kan dog ikke lige finde det i f.styrelsens detail forskrifter.
    Dog ved jeg at et bil mærke har mont kørelys som er tændt samtidig med nærlys og dette er fuldt lovligt. Men kun på en bestemt model.
    De er ellers ret fede de lygter.
    Djarnis


  • #19   29. dec 2007 B4NDIT du plejer da ellers at have nogle gode svar, men det er vist ikke lige din dag i dag.
    Men har jeg forstået det rigtig :
    Jeg må have 1 sæt nærlygter, 1 sæt tågelygter, og flere sæt til langt lys.


  • #20   29. dec 2007 Djarnis.. kørelys ER nærlys .. hvad skulle kørelys ellers være ? ja okey, mazda 626 kører med kørelys i tågelygterne fra std. men det er vidst også kun mazda der gør det, som regel er kørelys i nærlys lygterne.

  • #21   29. dec 2007 du må kun have

    1 sæt nærlygter
    1 sæt positions lygter
    4 fjernlys lygter

    2 markerings lygter på større biler.


  • #22   29. dec 2007 Mike, det har Saab også, og det er kørelys og ikke nærlys. Ja jeg havde helt glemt en ´92 626, dem har jeg ellers lavet rigtig mange af.
    Djarnis


  • #23   29. dec 2007 kørelys :
    § 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste nummerplade.

    Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes I STEDET for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt. ....

    Reglerne for brug af tågelygter er ifg. Rigspolitiet sådan:

    Tågelygter (for- og baglygter) må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter (færdselslovens § 33, stk. 5).
    TågeFORlygter kan altså i tåge og under kraftig nedbør anvendes i stedet for - men også gerne sammen med - de foreskrevne lygter (typisk nærlys).
    Dog kan tågeforlygter uden for lygtetændingstiden, og under normale vejrforhold, anvendes som kørelys i stedet for nærlys (og ikke sammen med nærlys eller særligt kørelys).
    Tågelygter er altså til brug i de mere ekstreme vejrsituationer som tåge og kraftig nedbør og bør anvendes med stor omtanke, da det stærke lys kan være til gene for andre trafikanter. Ikke-korrekt lygteføring kan medføre bødestraf......

    KØRELYS
    6.12.001 GENERELLE BESTEMMELSER
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre
    trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding.
    (3) Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) tågeforlygter
    som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
    Anvendes
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding
    som kørelys, skal påbudte baglygter tænde samtidig, og andre lygter
    til markering kan tænde samtidig.
    (4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt
    sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
    a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
    b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
    c) Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    (5) Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt kørelys.
    6.12.002 KØRELYSLYGTER
    (1) Kørelyslygte:
    a) Skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve.
    b) Skal være anbragt foran på køretøjet og være rettet fremad.
    c) Skal være anbragt højst 400 mm fra køretøjets yderste kant.
    d) Skal være anbragt mindst 250 mm og højst 1500 mm over vejbanen.
    e) Skal have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd.
    Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har
    et effektforbrug på mellem 15 watt og 21 watt og er anbragt foran
    en parabol.
    f) Skal have en lysende flade på mindst 40 cm2.
    (2) Kørelyslygter i et lygtepar skal opfylde bestemmelserne i pkt.
    6.02.001 (2).
    (3) Kørelyslygters placering måles som beskrevet i pkt. 6.02.001 (3).


  • #24   29. dec 2007 SÅDAN så er der vist ikke mere at være i tvivl om.


  • #25   29. dec 2007 Djarnis - Kørelys ER nærlys.. og nærlys ER kørelys..

  • #26   29. dec 2007 PERSONBIL M1 : Bil, der er indrettet til at benyttes til befordring af højst 9 personer føreren medregnet.
    (1) Personbil M1 skal være forsynet med
    a) to positionslygter,
    b) to baglygter,
    c) en eller flere nummerpladelygter,
    d) to fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde overstiger 2,1 m, og
    e) sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6 m.



    Personbil M1 : Bil, der er indrettet til at benyttes til befordring af højst 9 personer føreren medregnet. Kan være forsynet med :
    a) Fire baglygter.
    b) En eller to tågebaglygter.
    c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger 2,0 m, og dets længde ikke overstiger 6,0 m.
    d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde er mindst 1,8 m.
    e) Sidemarkeringslygter.


  • #27   29. dec 2007 de lygter manden gerne vil have er *LED kørelys* ellers skal jeg have mine tyskkundskaber revideret.

  • #28   29. dec 2007 heller ikke nemt, når det sidste kørekort jeg tog, var til anhænger... de har kun baglys smiley

  • #29   29. dec 2007 Jens K A ja normalt men ikke på ´85 Saab 900 og ´92 Mazda 626. Som jeg skrev om. Gælder ikke andre biler.
    Djarnis


  • #30   29. dec 2007 Djarnis - Ja men nu snakker vi jo os om hvad reglerne er og ikke hvad de to biler har fået lov til..

  • #31   29. dec 2007 Nej, nærlys er IKKE kørelys og kørelys er IKKE nærlys.
    Nærlys ER nærlys og kørelys ER kørelys. og så er den ikke længere.

    Kørelys er som f.eks. de omtalte Mazda'er som har specielle ekstra lygter der ER kørelysllygter.

    Og så må vi vel også lige smide færdselsloven's § 33 a. på banen.

    Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.


  • #32   29. dec 2007 Så forklare mig lige hvor mine nærlyslygter sidder og hvor mine kørelyslygter sider..??

  • #33   29. dec 2007 Jens ja det var det men jeg skrev lidt om de andre.
    Men jeg kan stadig ikke se det med kun 2 nærlyslygter selvom jeg bestemt mener det.
    Djarnis


  • #34   29. dec 2007 85 Saab 900 og ´92 Mazda 626 (og flere andre årgange)opfylder bare de almindelige lovkrav, der er ikke lavet noget specielt for dem.

  • #36   29. dec 2007 Og lige for at få det rigtige antal lygter til belysning med, så står der i

    Detailforskrifter for køretøjer 6.02.020 Bil

    (1) Bil skal være forsynet med
    a) to fjernlyslygter og
    b) to nærlyslygter.
    (2) Bil kan være forsynet med:
    a) Seks fjernlyslygter, der skal være tilsluttet således, at der højst kan tændes fire samtidig.
    b) To tågeforlygter.
    c) En eller to baklygter.
    d) En søgelygte.
    e) En eller flere arbejdslygter.

    Så er den ged vist barberet.


  • #37   29. dec 2007 Jens K A > din Polo er ikke forberedt til og har aldrig været udstyret med specielle kørelyslygter.
    Derfor må du bruge enten nærlys eller evt. tågeforlygter i stedet.


  • #38   29. dec 2007 Jamen lyset tænder da når jeg starter den.. så må det da være kørelys! Så ergo kørelys og nærlys er det samme..

  • #39   29. dec 2007 Ja, for en der kun er bruger af bilen er det da det samme.

    Når lyset tænder når du starter bilen er det fordi dine nærlyslygter er tilsluttet kørelysautomatik (ja, det er bare et relæ), og så bruges nærlyslygterne som kørelys.

    Men når vi her taler om kørelyslygter og nærlyslygter, er det to forskellige ting.

    Hvis du læser lidt længere oppe, har jeg skrevet færdselsloven's § 33 a.
    Og der står jo at man uden for lygtetændingstid skal køre med nærlys. (som du gør)
    Men man som erstatning kan bruge tågeforlygter eller særligt kørelys (som er de omtalte kørelyslygter)

    Håber det forklare hvorfor jeg har skrevet som jeg har!


Kommentér på:
Regler vedr. nærlys antal af lygter ??

Annonce