{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.348 visninger | Oprettet:

Hvilken svejser skal jeg vælge? {{forumTopicSubject}}

Jeg har nogle gange haft brug for en svejser, og jeg er blevet træt af hele tiden at skulle låne rundt omkring, så nu vil jeg selv ud og købe en smiley

Det skal slet ikke være noget vildt, det er kun til hobbybrug. Jeg har tænkt på denne fra biltema:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=87341

Men hvad er folks erfaringer med den? Kan den svejse rustfri og stål? Og kan den bruges til at svejse i biler med osv?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken svejser skal jeg vælge?
  • #1   30. dec 2007 du skal huske at når du skal svejse i rustfrit stål skal du bruge en inaktiv gas og en rustfri tråd.. når du svejser i alm. stål skal du bruge alm tråd og en aktiv gas.. så ved du det:)

• #2   30. dec 2007 Haha.. byttede alle gaverne og solgte tilgodebeviserne smiley

• #3   30. dec 2007 Smeden - Tak for informationen, men læs lige linket engang min ven smiley Det er en "no-gas"-svejser.. smiley

• #4   30. dec 2007 det er en Mag svejser så vidt jeg kan se...
    også kendt som Co2

med Argon gas og anden tilsats, kan den muligvis svejse i rustfri. men ikke lige så pænt og godt som TIG med wolfram

den kan svejse i alm jern osv..
    også i biler og småting som karrosseri og sådan noget.

nok ikke store massive emner.
    men til hobbybrug, udmærket svejseværk

• #5   30. dec 2007 Frederik O - Jamen selv de brugte co2 svejsere koster oppe omkring 3000 kr... Så meget vil jeg slet ikke give når det bare er til hobbybrug smiley

• #6   30. dec 2007 tjo til hobby brug er den da ok...... men den skal ikk bruges til støre projekter

• #7   30. dec 2007 Danni --> ja det er en gasfri svejser...
    det er også derfor han fortæller dig at du skal bruge gas til rustfri, gerne med baggas

Altså Argon inaktiv gas.
    TIG = Tungsten(wolfram) Inaktiv(Argon) Gas svejsning.

alt det andet med at skifte til tråd til rustfri bliver aldrig lige så godt som tig.

så hvis du skal svejse i rustfri så er det ikke den der!

• #8   30. dec 2007 Peder B - Hvordan skal jeg kunne tilsætte gas til den når det er en no-gas? Kan man så købe svejsetråd med sådan noget argon gas i istedet for det almindelige der følger med?

• #9   30. dec 2007 nej det er lige min pointe...

du kan IKKE tilsætte beskyttelses gas til et svejseværk der ikke bruger gas.

man kan få tråd med co2 i, og det er med kan jeg se!
    så kan du svejse udmærket i stål.

men IKKE i rustfri
    så skal du have en tig svejser

• #10   30. dec 2007 desuden er Argon og wolfram sygt dyrt!!

så det er nok dyrere end hele det svejseværk der...
    hehe

• #11   30. dec 2007 Ah smiley
    Hvad bliver en TIG svejser ellers kaldt? Kan en alm. CO2 svejser bruges?

Jeg er virkeligt på bar bund hvad angår viden om svejseværk... Jeg kan ligge en pæn svejsning, men det er alt smiley

• #12   30. dec 2007 MIgatronic er rigtig godt, men rigtig dyrt smiley .
    Det der kan du (ligesom alle de andre os skriver) overhovedet ikke svejse i rustfrit med. Men det er da sikkert okay til lidt hjemmefusk .
    Men Peder B har helt ret i det han skriver smiley

• #13   30. dec 2007 en TIG svejser bliver kaldt en TIG svejser...

nej Co2 kan ikke svejse i rustfri stål.
    ikke særlig godt hehe!!! det bliver bare en gang klatter og brændmærker i stålet

alm svejsning i jern op til 5mm = Co2 eller Elektrode svejsning egner sig bedst

Svejsing i alu eller rustfri = Tig egner sig bedst

personligt er jeg bedst med TIG. TIG kan svejse i alt, også i alm. stål !! og det er meget nemmere med lysbue svejsning (TIG) end det er med Co2.
    Co2 sprutter og larmer meget mere...

TIG er mere stille og roligt. dog skal man selv tilsætte materialet.

• #14   30. dec 2007 Ja Migatronic er rigtig godt. OG rigtig dyrt....

hvis det kun er til hjemmefusk og lign. så køb en billig elektrode svejser.

hvis du også skal bruge den til bilen, så køb co2 med eller uden separat gas.

TIG kan ikke svejse i plade! så skal man være meget dygtig, det brænder hurtigt igennem.
    så TIG kan bruges til NÆSTEN alt...

• #15   30. dec 2007 Synes det er et ret elendigt apparat det der

• #16   30. dec 2007 Peder B - Hmm, okay.
    Jeg arbejder ved en bilforhandler, og på værkstedet har vi en svejser som jeg brugte til at svejse et rustfrit rør sammen med et alm. jernrør. Det gik helt fint, og svejsningerne blev pæne - hvilken svejser har det så været? Det var ikke en elektrodesvejser, tråden kom ud af selve "pistolen" og den var med co2 flaske..

• #17   30. dec 2007 det har nok været en MIG svejser med noget blandet gas og noget specielt tilsats tråd

det kan normalt ikke lade sig gøre at sammenføje Rustfri/syrefast stål med alm. stål
    ikke med en Co2 med alm. tråd i hverfald

MIG/MAG/Co2 det er stort set det samme. dog kan tråden og gassen variere.

men skal du ikke svejse i plade på din bil, så kan du roligt købe en elektrode svejser

• #18   30. dec 2007 der var nok ikke co2 gas i selve flasken.

• #19   30. dec 2007 den du linker til, er fin til hobbybrug.. jeg har selv en magen til, og den fungerer uden problemer smiley

• #20   30. dec 2007 Nej, det er ikke sikkert det var co2 gas smiley

Nu jeg lige tænker over det igen, kan det faktisk godt være at begge rør var rustfri. Mente bare det ene var alm. stål.
    Hvor kan man købe sådan noget gas henne? Syntes godt nok de flasker er dyre. Hvor lang tid holder de?

• #21   30. dec 2007 Man kan godt svejse i rustfri med en almindelig Co2 svejser. Svejsningen er jo bare ikke rustfri så.

• #22   30. dec 2007 hvad mener du? hvilken gas?

de fleste typer gas kan købes ved gasforhandlere som BP gas og lign....

mener du Argon eller hvad? til rustfri.
    du skal stadig have en TIG svejser med wolfram for at svejse ordentligt i rustfri

det bliver ALDRIG godt med MIG/MAG også selvom man måske skiftede gasflasken til argon og tilsatsen til egnet materiale.

• #23   30. dec 2007 Og man kan også godt svejse rustfri og almindelig jernrør sammen... det har jeg ihvertfald gjort på min egen udstødning.

• #24   30. dec 2007 Og det skal self. være 3-faset 400Volt...

• #25   30. dec 2007 Thomas N ---> hvad laver du til hverdag? jeg håber ikke du beskæftiger dig med svejsning!

for nej man kan IKKE svejse med Co2 på rustfri materiale!
    og nej det er ikke bare svejsningen der ikke bliver rustfri!
    hehe troede du det var rustfri tråd man sad og påførte smeltebadet med TIG?

næ nej...
    det kan bare ikke lade sig gøre! tro mig, jeg har skam prøvet.

• #26   30. dec 2007 Kenn R --> hehe ja selvfølgelig...

ellers bliver det sgu ikke sjovt...!

• #27   30. dec 2007 Jeg brugte bare et almideligt Co2 svejseværk med almindelig gas til det rustfri udstødning det gik udemærket det er så bare ikke rustfrit i svejsningerne

• #28   30. dec 2007 Thomas --> læs hvad jeg skrev igen --> man kan normalt ikke svejse alm. stål og rustfri sammen med co2.

så skal man gøre det med TIG f.eks.
    den kan smelte begge 2 sammen uden problemer

• #29   30. dec 2007 nej og det holder heller ikke...

du svejsede bare lige på rustfri med en co2 svejser? med alm. tråd og co2 som beskyttelses gas?

ingen argon?

det skal jeg lige se før jeg tror det...

• #30   30. dec 2007 Prøv og hør her !

Jeg har stået med en smed med 20års erfaring og svejset med et ganske almindeligt Co2 svejseværk(med normal gas og tråd) i rustfrit stål SÅ DET KAN MAN GODT mit udstødning holder udemærket .... og man kan også svejse rustfri sammen med jernrør for det har jeg selv stået og gjort.

• #31   30. dec 2007 jamen det er bare fint...

bortset fra at den eneste gasart der kan trænge ind i rustfrit smeltebad er Argon. så hvis du ikke brugte argon, men kun Co2. så har smeltebadet slet ikke været beskyttet ordentligt og det holder slet ikke lige så godt som med TIG

desuden har jeg også selv stået med flere kolleger med mere end 20 års erfaring og svejst på forskellige måder, jeg har selv stået og svejst i rustfri med co2. det kunne ikke lade sig gøre...

så jeg tror nu at du tager fejl. den gas du har brugt har nok ikke været co2 og den tråd du har brugt har ikke været den alm. tilsats til alm. jern

men skidt nu med det...
    det var ikke det emnet gik på

• #32   30. dec 2007 Mr Razz --> hehe ja det kan jeg egentlig godt huske!

rustfast

men man kan stadig ikke svejse i rustfast, med ganske alm. co2 gas og ganske alm. tilsats!

som du selv siger!

Thomas ---> ??? stadig svejst i rustfast med alm co2???

• #33   30. dec 2007 Peder, har du aldrig prøvet at svejse rustfast med co2 anlæg? Det kan man nu ellers godt. Dog vil svejsningerne med tiden revne i den rustfaste del fordi den rustfrie del ikke giver sig på samme måde som den almindelige jerndel. Så man får ikke samme holdbarhed ud af det. Men det kan godt svejses og holde.

3 faset??? mener i ikke 2 faset? Eller er der gået en gal elektrikker fast i min hals? Jord er jo ikke en fase smiley og almindelige 230V er 1 fase. Jeg har selv en 180A 230V 1 faset svejser med blæserkøler. Den svejser fint emner på 5-6mm i tykkelsen. Og med Argon og rustfritråd svejser den også rustfrit. Dog ikke med den pæne sammenløb som TIG

• #34   30. dec 2007 White stig --> jo jeg har svejst i rustfast med co2 anlæg. og det kunne jeg ikke få til at holde.
    jeg har desuden snart fået en mindre uddannelse omkring emnet og ved derfor at det er en "forkert" måde at gøre det på...

3 faset er det vel? 400 volt med 16amp?

• #35   30. dec 2007 Om det ruster eller ej, det afhænger jo altså kun af hvor mange % chrom der er blandet i materialet...

man kan altså sagtens få RUSTFRI
    som IKKE ruster...

mener det er 12 eller 18 procent der SKAL være...

derover kan det kaldes rustfast.

men hvis der er 50% chrom i, så ruster det ikke...

• #36   30. dec 2007 peder, jeg skriver også det ikke holder i længden hvis man har et emne der bare har lidt bevægelighed. Men man kan sagtens svejse emnerne sammen (hvorfor man skulle gøre det må guderne vide). Jeg har skam også en del svejsekurser på bagen så ved det da også ganske udemærket. Men et er teori og en anden ting er virkeligheden smiley Almindelig 3gas og sort tråd vil virke lige så godt som argon til at binde 2 rustfaste materialer sammen. Men almindelig rød tråd og 3gas holder ikke sammen i længere tid. Hvis man laver en rustfast udstødning vil svejsningerne gå op efter noget tid.

Og nej normalt har huse kun 2 faser ind smiley så 400V er 2 faser, en nul og en jord.

• #37   30. dec 2007 Som White stig siger det kan godt lade i gører og JA det har jeg gjort...

• #38   30. dec 2007 Thomas N --> hehe ja det har jeg så forstået
    som sagt så har jeg også selv prøvet det, men det holdte ikke...

og som der bliver sagt så holder dit udstødnings system nok ikke... hvis du altså bare har brugt alm. rød tråd

men det er også ligemeget nu.
    Danni N spurgte hvad han skulle bruge til rustfast! det er og bliver TIG svejser med Argon og Wolfram...

det er jo det optimale og pæneste.
    at man så kan lave andre tvivlsomme løsninger er en anden sag.

jeg kunne aldrig selv finde på det, da jeg kender resultatet og fordi jeg har læst en masse teori om emnet igennem min uddannelse og har forstået princippet bag.

• #39   30. dec 2007 Det har holdt fint indtil videre i 6 måneder ingen problemer der. Men det er var ikke det indlægget handlede om så lad os stoppe her...

• #40   15. apr 2008 Hej Peder B din kløvning, nu skal du bare høre.
    Man kan GODT svejse rustfri og almindeligt jern sammen med et ganske almindeligt CO2 anlæg, jeg har 1 meter rustfri midt under min bil, for det var hvad jeg havde ved hånden da jeg lavede udstødningen.

Her i weekenden sad jeg og svejsede et almindeligt jernrør på et stykke 2" rustfrit rør med meget tynde vægge, det kan man også sagtens - og med fin sammensmeltning og gennembrænding.

• #41   15. apr 2008 hehe, Rune

læs lige hvad jeg skriver igen?
    det kan da godt være at nogle bruger co2 til rustfri.

men stadigvæk bruger man TIG til rustfri. derfor kan man da godt bruge co2 (med den korrekte type tråd!!)

men efter min mening er det bare ikke den rigtige måde at svejse rustfri på. det må du jo bare acceptere. det er min mening og sikkert mange andre inden for fag hvor der svejses. jeg syntes TIG er klart bedst

• #42   15. apr 2008 Læs lige selv hvad du skrev tidligere, hvor du stærkt modsatte dig det, at det bare ville sprutte osv.

Man kan godt bruge mig/mag værket til rustfri, men når man svejser med almindelig tråd og co2 gas kan man også godt svejse rustfri, og man kan også godt få det til at sidde ordentligt sammen. Det eneste der er med det, er at svejsningerne kan ruste, hvilket et skud zinkspray snildt kan klare.

Rigtigt der findes andre typer tråd til mig/mag værket, men du kan godt den mest almindelige tråd som de fleste bruger, og ordinær co2 gas.

Og det kan godt være du siger det er din mening nu, men det var ikke sådan du fik det til at lyde tidligere, der fik du det til at lyde somom at alle der kunne finde på det var nogle fjolser uden forstand.
    Udtryk dig en anelse klarere så smiley

• martin l
    martin l Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Svar: 2
    #43   11. jan 2016 Jeg har svejst sort sammen med ss uden problemer med co2. Jeg ved godt at ss suger kulstof fra sort og derfor ruster hurtigere end sort med sort i sig selv. Min fine udstødning holdte så meget fint. Dog har jeg ikke forsøgt mig med co2 uden gas.

Kommentér på:
Hvilken svejser skal jeg vælge?

Annonce