{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.781 visninger | Oprettet:

Hvad betyder dit bilmærke??? {{forumTopicSubject}}

Hvad betyder dit bilmærke???

Nogle der kender historien bag mærket på deres bil og vil dele den? smiley

Kan jo lægge ud:

Mazda:

Famillien bag fabrikken hed Matsuda og på japansk er U normalt stumt - det, sammen med den persiske gud Ahura Mazdah som er herre over lys og visdom, endte op med at blive til navnet Mazda.

Selve logoet er en stilliseret tulipan som samtidigt også er en vinge der symboliserer kreativitet og flexibilitet.

Chevrolet:
Blev startet af Schweitzeren Louis Chevrolet og William Durrant, derfor navnet Chevrolet.

Logoet siges at være fra et tapet Durrant så på et hotelværrelse, men er muligvis en omtegning af schweitzer-korset...

Kom med lidt historie om jeres bilmærker smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad betyder dit bilmærke???
  • #1   16. jan 2008 Det er sgu da en god ide, kigger lige med og ser om der er nogen der skriver lidt om opel =)

  • #2   16. jan 2008 ... mazda har blandt andet også lavet kork-propper og lys-pærer.

  • #3   16. jan 2008 Øv jeg ved ikke hvad Nissan betyder....men jeg ved at Volvo er latin og betyder jeg ruller """ mener jeg..hehe

  • #4   16. jan 2008 Toyota = Mere overlegen end andre bilmærker!

    .. Eller jeg tror i hvert fald det er det det betyder smiley haha


  • #5   16. jan 2008 Mercedes-Benz opstod efter en sammenslutning af 2 firmaer i starten af det sidste århundrede. Efter sigende mødt de to, Karl Benz og Gottlieb Daimler, aldrig hinanden. Lidt sjovt at tænke på smiley Mercedes historie er MEGET lang og meget spændende smiley

  • #6   16. jan 2008 Historien om Honda handler også om en mand, som tidligt indså vigtigheden af at uddelegere ansvar og arbejde. Han delte også ud af sin entusiasme og brændende interesse for motorer og ikke mindst racerløb på to, tre eller fire hjul.
    Soichiro Honda blev født i 1906 i Komyo, Hamamatsu, hvor hans far var smed. Som barn måtte han ofte hjælpe sin far med at reparere cykler. Da han var 15 år, forlod han sin hjemegn for at søge lykken i Tokyo som bilmekanikerlærling.
    Her blev han stadig mere fascineret af motorer og motorsport. Senere byggede han sin første egen racerbil med en Curtis-Wright V8-flymotor. Også efter at han var flyttet tilbage til Hamamatsu, fortsatte han med at bygge egne racerbiler og at tune motorer. Han tunede bl.a. en Ford-motor ved at montere en kompressor og fik angiveligt en motor til at hælde i chassiset, fordi der var flest venstrekurver i de løb, han deltog i!
    I 1936 blev Soichiro Honda skadet ved et sammenstød under All-Japan Speed Rally. Han brækkede flere knogler og blev slemt tilredt i ansigtet, da han kolliderede med en bil, som kørte ud af pitten.
    Året efter grundlagde han Tokai Seiki Heavy Industry Co., hvor han efter en del mislykkede forsøg begyndte at fremstille stempelringe. Da krigen brød ud, fik Honda stadig mere at bestille. Han leverede stempelringe til Toyota og fik også store ordrer fra flåden og flyindustrien. Mod krigens slutning blev Hamamatsu-fabrikken ramt af bomber, og da Japan kapitulerede, solgte Honda sin virksomhed til Toyota for 450.000 yen, hvilket var en formue på den tid.
    I 1946 startede han Honda Technical Research Institute i Hamamatsu. Virksomheden holdt til i en træbygning, som ikke var meget større end et skur! Hvis virksomhedens navn lyder lidt prætentiøst, skyldes det, at Soichiro Honda aldrig tvivlede på, at han en dag ville "erobre verden".
    Året efter kommer Kiyoshi Kawashima til virksomheden, og produktionen af totaktsmotoren "A-type" begynder.


    Værsgo ^^


  • #7   16. jan 2008 peugeot laver salt og peberbøtter smiley vi har nogen smiley

  • #8   16. jan 2008 Hmm jeg troede at mercedes var et navne på en eller anden´s pige??? ....... lidt surt men mercedes er det ikke hende der luderne i nattevagten???

  • #9   16. jan 2008 Peugeot er faktisk et ord fra det gamle Grækenland som betegner den følelse af eufori man føler under samleje og orgasme.

  • #10   16. jan 2008 Altså det sidste jeg skerve er for sjovt , eller det sidste i teksten ..er for sjovt..

  • #11   16. jan 2008 Toyota er et japansk bilfirma der bl.a. står bag bilmærkerne Toyota, Scion og Lexus og har hovedsæde i Toyota City. Toyota er verdens største bilproducent foran General Motors, og man regner med at de vil sælge omkring 8 mio. køretøjer i 2005.

    I slutningen af 1800-tallet startede Sakichi Toyoda Japans første væverifabrik. Fabrikken udviklede sig, og i 1937 startede sønnen, Kiichiro Toyoda, så Toyota. Grunden til at han ændrede navnet fra Toyoda til Toyota er dels at det var lettere at udtale, dels at han ville skille arbejde og familieliv. Derudover opfattes ordet Toyota også mere heldigt da man på japansk skal bruge 8 streger for at skrive Toyota, og 8 betyder held i Japan. Selvom Toyota er mest kendt for deres biler laver de fortsat produkter til vævning og syning.

    Kort efter firmaet var begyndt at producere biler, begyndte Japan sin krig i Stillehavet, og Toyota blev sat til at lave lastbiler til hæren. Man havde dog i perioder så begrænsede forsyninger at man var nødt til f.eks. at lave lastbiler med kun en forlygte. Mod slutningen af krigen var Toyota heldige da de allierede egentligt havde planlagt at bombe Toyotas fabrik, men det nåede ikke at blive udført før fredslutningen. Efter krigen begyndte de igen at lave biler, og op igennem årerne er de blevet kendt for at være utroligt effektive til at producere.

    Det lyder meget rigtigt gider ikke tjekke det med det engelske wikipekia xD men syntes det fair ^^


  • #12   16. jan 2008 http://www.bilhistorie.dk/Bilhistorieen.asp?id=28

    OPELS DISTORIE =)


  • #13   16. jan 2008 HISTORIE.

  • #14   16. jan 2008 Er jeg ikk i tvivl om du sys Søren. smiley


    Og her kan i læse lidt om peugeot.

    http://www.bilhistorie.dk/Bilhistorieen.asp?id=19


  • #15   16. jan 2008 og ved at Citroën har deres mærke pga. de var de første der opfandt de skævtskårende tandhjul som der sidder i Gearkassen - Så ved i også det, hvis i ikke vidste det i forvejen smiley

  • #16   16. jan 2008 Opel. Tja det blev grundlagt af Adam opel og i år 2000 blev opel 100år derfor lavede de en edition 100. De her igenem tiden haft mange super gode rally biler som fx den lidt glemte Ascona B og selvfølgelig Manta osv.. i starten af 90érne gik det noget ned af bakke for det gamle mærke men de er i de sidst år kommet godt med igen.. Hmm det var sådan hvad jeg kunne komme i tanke om

  • #17   16. jan 2008 Jeg ved da også at bmw er tysk og betyder Bayerische motoren werke .....!! bajer i motoren eller sådan noget...

  • #18   16. jan 2008 Det er sgu svært at huske hele historier om de forskellige biler...... men bare man ved lidt så er det fint...

  • #19   16. jan 2008 jo mercedes er opkaldt efter hans datter

  • #20   16. jan 2008 Hmm ikke nogen der ved lidt om Nissan?????

    Jeg ved også at ford , er lavet af Henry ford i 19?? kan ik lige huske hvornår...hehe ,


  • #21   16. jan 2008 Det var jo altså ikke for at vi skulle læse 20 sders wiki, men bare en kort beskrivelse af navn og logo ;o)

  • #22   16. jan 2008 AUDI….Vorsprung durch Technik
    De fire ringe symbolisere sammenlægningen af : Audi, DKW, Horch og Wanderer i 1932 også kaldet Auto Union. Der burde have været en femte ring da selskabet blev udvidet med NSU i 70érne.
    Audi har været en del af bilindustrien siden 1880érne.
    Det er en dansker der var bag Auto Unionen, Jørgen Skafte-Rasmussen.


  • #23   16. jan 2008 Piet: okay kan du noget mere ....?? kan nemlig ikke huske det, har en god ven der kan alle bil historier....hehe tosset

  • #24   16. jan 2008 Men min gamle mester , han har en Ford A ... den er vidste fra 1950 ???? måske !! men det er sgu en flot vogn...

  • #25   16. jan 2008 Citroën er en fransk bilfabrik, der blev grundlagt i 1919 af André Citroën.

    André Citroën var nyskabende på mange områder. De skråtstillede tandhjul i gearkassen blev til et firmalogo - forhjulstræk i 1934 var ligeledes meget nyt og vovet - og den hydropneumatiske affjedring fra 1955 er blevet anvendt af selveste Rolls-Royce-fabrikkerne. Når hertil regnes et helt særligt design ikke blot af bilens ydre, men også af betjeningsgreb mv. - så er der tale om et særligt bilmærke.


  • #26   16. jan 2008 Når navn og logo...hehe sover sgu.....

  • #27   16. jan 2008 Škoda er en tjekkisk bilproducent.

    Škoda-fabrikken blev stiftet af de to tjekkiske cykelsmede Laurin og Klement i begyndelsen af 1900-tallet. Oprindeligt var Škoda et cykelmærke, men produktionen blev hurtigt ændret til blandt andet biler. Škoda-værkerne producerede også betydelige mængder våben i perioden før og under Anden Verdenskrig.

    Škoda har i alle år været et symbol på design. At Škoda fik et hak i selvtilliden i løbet af den Kolde Krig skyldtes store satsninger inden for design. Teknikken blev dermed nedprioriteret, hvilket ikke gavnede salget og tilliden til Škodas biler.

    I 1991 blev en stor del af aktierne i Škodas bilfabrik solgt til VW/VAG-koncernen, og logoet for Škodas biler blev opdateret, for ikkke at ligne VW's logo for meget. Siden er hele autodivisionen blevet opkøbt af VAG.


  • #28   16. jan 2008 Mercedes-Benz er navnet på et klassisk tysk bilmærke – ofte ses navnet dog alene som Mercedes. Mærket blev til ved en sammenslutning af de to firmaer Daimler-Motoren-Gesellschaft og Benz & Cie under navnet Daimler Benz AG. Daimler solgte dog sine biler under navnet Mercedes.

    Mercedes var datter af racerkøreren Emil Jelinek, som forhandlede Gottlieb Daimlers biler i Frankrig. Jelinek havde overtalt Daimlers chef-designer Wilhelm Maybach til at fremstille en serie på 6 racerbiler, som han ville benytte i et væddeløb i Nice. Men da Daimler havde solgt licensrettighederne til sine biler i Frankrig til Panhard-Levassor, måtte de have et andet navn. Jelinek foreslog så at man brugte hans datters navn. Bilerne var uhyre succesfulde, så Daimler besluttede sig for at beholde navnet til sine fremtidige modeller.


  • #29   16. jan 2008 Peugeot er en fransk bilproducent, grundlagt i 1889. De startede med produktion af cykler. Firmaets historie kan spores tilbage til da brødrene Jean-Pierre og Jean-Frédéric Peugeot ombygger en mølle til smedje i Sous-Cradet i det nordvestlige Frankrig i 1810.

    I 1889 fremviser Peugeot et dampdrevet trehjulet køretøj på Verdensudstillingen i Paris. I 1913 producerer Peugeot halvdelen af alle biler i Frankrig. I 1952 rullede bil nummer 1 million af samlebåndet.

    I 1976 fusionerer Peugeot og Citroën. Peugeot overtager 90% af aktiekapitalen i Citroën. Det nye selskabet får navnet PSA Peugeot Citroën.


  • #30   16. jan 2008 Hmm Jaguar er et engelsk mærke , logoet er en jaguar( dyret).....ved ikke så meget mere, da jeg var ude ved Ford i Odense stod der en figur af en ..

  • #31   16. jan 2008 Jaguar Cars Limited er et britisk luksusbilmærke ejet af Ford med hovedkvarter i Browns Lane, Coventry, England. Det blev grundlagt som SS Cars Ltd i 1922 og ændrede navn til Jaguar i 1945.

    Jaguar's primære konkurrenter er BMW, Mercedes-Benz, Audi, Lexus, Cadillac og Infiniti.


  • #32   16. jan 2008 Automobili Lamorghini S.p.A. (bedre kendt som Lamborghini) er en sportsvognsproducent fra Bologna i Italien. Firmaet blev grundlagt i 1963 af Ferruccio Lamborghini (1916–1993), som et sideprojekt til hans meget successfulde traktorfabrik, Lamborghini Trattori S.p.A. Foruden traktorfabrikken havde han tjent penge ved at fremstille kedler, olie- og gasfyr, varmluftovne samt airconditioneringsanlæg, Lamborghini Caloreclima S.p.A.



  • #33   16. jan 2008 SEAT betyder Sociedad Española de Automóviles de Turismo, og er et spansk bilmærke.

    Virksomheden blev grundlagt i 1953 i Barcelona.

    SEAT fabrikerede oprindelig Fiat-biler af dele fremstillet i Spanien; senere egne modeller.

    SEAT ejes nu af VAG-koncernen


  • #34   16. jan 2008 Humvee udledt af HMMWV (High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle), også kaldet hummer, er et køretøj.

    Humvee er bygget til USA's forsvar, men da skuespilleren og guvernøren Arnold Schwarzenegger blev fascineret af H1’eren, købte han et eksemplar, hvilket gjorde modellen populær som gadebil under navnet H1. Siden skabte firmaet H2’eren og H3'eren. I dag er bilen et populært off-road køretøj. Men også et køretøj som folk der gerne vil vise sig frem kan lide.

    Den militære HMMWV findes i mange forskellige versioner, fra ambulance til opklaringskøretøj. Der kan monteres forskellige våbensystemer på den, fx M2 maskingevær, TOW antitank missil eller MG3 maskingevær. Der findes også forskellige grader af pansring, de første versioner var upansrede, men specielt irakkrigen har ført til versioner med tungere pansring, som beskyttelse mod vejsidebomber og håndvåbenild.


  • #35   16. jan 2008 Okay nu er jeg sat af hvor pokker ved i alt det fra???? kan slet slet ikke følge med mere......!!

  • #36   16. jan 2008 BMW beyriske motor werche

  • #37   16. jan 2008 SAAB står for Svenska Aeroplan AB, som er en svensk flyvemaskine-, elektronik- og bilfabrik. SAAB blev grundlagt i 1937. Fra 1969 indgår SAAB i Scania AB, og fra 1990'erne indgår SAAB's bilfabrik (SAAB Automobile) i General Motors.

  • #38   16. jan 2008 Audi er en bilfabrikant med hovedsæde i Ingolstadt i Tyskland og er grundlagt omkring 1896 af August Horch. Navnet Audi fik August Horch ideen til ved at oversætte sit eget efternavn til latin. Oversat fra gammel tysk betyder horch nemlig "lyt", og "lyt" på latin er audi. Mange tror fejlagtigt, at Audi er en sammentrækning af Auto Union Deutschland Ingolstadt. På grund af uoverenstemmelser med bestyrelsen forlod August Horch Audi allerede i 1909.

    I 1932 sluttede Audi sig sammen med tre andre tyske bilproducenter og dannede "Auto Union". Logoet er i dag særdeles velkendt, det er nemlig de berømte fire ringe, der repræsenterer producenterne: Audi, Horch, DKW og Wanderer. Fra 1977 er alle Auto Union biler markedsført under Audi-navnet.

    Audis slogan er "Vorsprung durch Technik", der fint repræsenterer August Horchs pionérånd.

    Audi er i dag en del af VAG-koncernen. Audi kører også med i 24-timers racerløbet i Le Mans. De har vundt 7 år i træk



  • #39   16. jan 2008 *Schmeltz* :
    nårh du ved.. bare lidt almen viden smiley
    tsk tsk http://da.wikipedia.org/wiki/Forside


  • #40   16. jan 2008 Schmeltz>>> De copy/paster jo bare fra wiki..

    I øvrigt blev den sidste ford A lavet i 1931, så din chefs er nok ikke fra '50 ;o)


  • #41   16. jan 2008 the chicken joeh kan den jo godt være hvis det var en forsinget udagve smiley eller en replica smiley

  • #42   16. jan 2008 The Chicken: ja men jeg var ikke helt sikker..hehe men den står bare rigtig rigtig flot..... han har også vw bobbel fra arrr ca 1951 tror jeg....kan det passe??

  • #43   16. jan 2008 Schmeltz hvis du er hurtig til og oversætte så er wikipedia.com bedre

  • #44   16. jan 2008 wikipedie er det ligesom google?? eller ..hehe er sgu ikke så meget inde i alle de sider der....

  • #45   16. jan 2008 nej ikke rigtigt, det er en online ordbog eller hvad man nu kan kalde det.

  • #46   16. jan 2008 Okay...... super

  • #47   16. jan 2008 *Schmeltz*
    Du glemte at Volvo startede med at lave kuglelejer, derfor har de navnet Volvo som jo latin betyder "Jeg ruller"
    Men ja, det var i store og hele træk rigtigt smiley

    Og til jer der kopier fra Wikipedia, i burde også vide at det ikke er 100% rigtigt alt der står på siden. Der er mange steder hvor folk bare skriver noget de mener er rigtigt. Og det gør det jo ikke rigtigt. Derfor er wikipedia ikke et brugbart opslagsværk.


  • #48   16. jan 2008 Faktisk blev der sidste år lavet en stor undersøgelse der viste at Wiki er ligeså præcis som andre opslagsværker smiley

    Alle kan godt nok skrive derinde, men der går dælme ikke mange minutter inden der bliver rettet i det!


  • #49   16. jan 2008 Jacob E : ja men det var noget jeg bare fik af vide engang jeg var i praktik ved Volvo i Svendborg...fik godt nok flere ting af vide men kan ikke liige pt huske dem...øvøv

  • #51   16. jan 2008 Hmm nu har jeg blod på tanden...så nu skal jeg finde ud af hvorfor nissan logo ser sådan ud...

  • #52   16. jan 2008 Jack B
    Jep, som udgangspunkt kan det bruges, men det er ikke en pålidelig kilde. Og det er lige præcis fordi alle og enhver kan gå ind og rette i det.


  • #53   16. jan 2008 Nogen der ved hvad " Hyundai " betyder !

  • #54   16. jan 2008 Daimler, Gottlieb fik NSU til at producere sin første konstruktion : Stahlradwagen fra 1888. Den blev produceret i 10 eksemplarer, hvilket på det tidspunkt var nok til at en bil kunne betegnes som serieproduceret.

  • #56   16. jan 2008 Har lige ringet til min Nissan forhandler, han vidste ikke en pind...HAHAHA det er godt nok jo..

  • #57   16. jan 2008 Alletiders *Schmeltz* , tak for det .-)

  • #58   16. jan 2008 SKODA = Skrot Køre Over Danmarks Areal
    FIAT= Fejl I Alt Teknik


  • #59   16. jan 2008 BMW : Bayerischen Mak Værk

  • #60   16. jan 2008 Jack B
    Mange gange faktisk. Inden for software/hardware branchen er der utroligt mange medarbejder der går ind og retter i tingene så det får deres arbejdsplads til at virke overlegen. Derfor man ikke skal tro på alt der står skrevet derinde.


  • Malthe J
    Malthe J Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 27
    #61   16. jan 2008 lupo = ulv på tysk

  • #62   16. jan 2008 bmw= bayeren munchen wagen

  • #64   16. jan 2008 Lidt historie om Toyota i DK:

    En solrig sommerdag i august 1963 læssede et fragtskib en gnistrerne sort Toyota Crown Super Saloon af på kajen i Frihavnen. Det var den første af 190 biler, der ikke bare markerede Toyota's ankomst til Danmark men til hele Europa. For netop Danmark blev det første land i vores del af verden, hvor man stiftede bekendtskab med det nye mærke. Importøren hed dengang Erla Auto Import A/S og havde hovedkontor på Frederiksberg Rådhusplads, hvor to store Toyota-neonskilte strålede om kap med Rialto-teatret i stueetagen.

    På det tidspunkt var bilsalget i Danmark domineret af Ford, VW, GM og British Leyland. Der var nu stadig mindre importører, som prøvede at få en bid af markedet, og Erla var en af dem. Gennem årene havde man prøvet forskellige mærker som Skoda, Neckar, Borgward og Alfa Romeo, Desværre var det som om Erla altid fik de rigtige mærker på det forkerte tidspunkt.

    Ironisk var det, at det eneste Erla manglede var et mærke, som kunne sælges (og ikke gik konkurs midt i det hele som tyske Borgward), for gennem årene havde man fået opbygget et stærkt net af forhandlere. Det kom i 1963, da Erla fik importen af Toyota både i Danmark, Sverige og Norge. Ganske vist havde både pressen og publikum sine forbehold overfor japanske biler, som man jo af naturlige årsager ikke havde det store kendskab til.
    I dag er Toyota's succes tydelig for enhver, for ikke bare er det en af verdens største bilfabrikanter, men også et af de mærker, der kører flest af i Danmark. Af de omkring 1.000.000 biler der udgør den danske bilpark er næsten 300.000 Toyota'er, hvilket ikke er tilfældigt. Det handler om dygtige forhandlere, men i et land med høj registreringsafgift som den danske, handler det mere end noget andet om at have den rigtige vare til den rigtige pris.

    Det har Toyota altid haft, og ikke mindst var det Corolla som for alvor fik danskernes øjne på for det nye mærke fra den opgående sols land. Her var en bil, der kunne det hele, til en attraktiv pris og en hidtil uset kvalitet. Sådan er det åbenbart stadigvæk. For Toyota kan i dag bryste sig af, at være det mærke med de mest tilfredse og loyale kunder.


Kommentér på:
Hvad betyder dit bilmærke???

Annonce