Hvad betyder dit bilmærke??? {{forumTopicSubject}}
Hvad betyder dit bilmærke???
Nogle der kender historien bag mærket på deres bil og vil dele den?
Kan jo lægge ud:
Mazda:
Famillien bag fabrikken hed Matsuda og på japansk er U normalt stumt - det, sammen med den persiske gud Ahura Mazdah som er herre over lys og visdom, endte op med at blive til navnet Mazda.
Selve logoet er en stilliseret tulipan som samtidigt også er en vinge der symboliserer kreativitet og flexibilitet.
Chevrolet:
Blev startet af Schweitzeren Louis Chevrolet og William Durrant, derfor navnet Chevrolet.
Logoet siges at være fra et tapet Durrant så på et hotelværrelse, men er muligvis en omtegning af schweitzer-korset...
Kom med lidt historie om jeres bilmærker
okt 2005
Følger: 37 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 62 Svar: 210
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.738
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
sep 2006
Følger: 11 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 189 Svar: 1.722
.. Eller jeg tror i hvert fald det er det det betyder haha
jun 2004
Følger: 56 Følgere: 55 Biler: 5 Emner: 28 Svar: 921
maj 2005
Følger: 52 Følgere: 45 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 3.991
Soichiro Honda blev født i 1906 i Komyo, Hamamatsu, hvor hans far var smed. Som barn måtte han ofte hjælpe sin far med at reparere cykler. Da han var 15 år, forlod han sin hjemegn for at søge lykken i Tokyo som bilmekanikerlærling.
Her blev han stadig mere fascineret af motorer og motorsport. Senere byggede han sin første egen racerbil med en Curtis-Wright V8-flymotor. Også efter at han var flyttet tilbage til Hamamatsu, fortsatte han med at bygge egne racerbiler og at tune motorer. Han tunede bl.a. en Ford-motor ved at montere en kompressor og fik angiveligt en motor til at hælde i chassiset, fordi der var flest venstrekurver i de løb, han deltog i!
I 1936 blev Soichiro Honda skadet ved et sammenstød under All-Japan Speed Rally. Han brækkede flere knogler og blev slemt tilredt i ansigtet, da han kolliderede med en bil, som kørte ud af pitten.
Året efter grundlagde han Tokai Seiki Heavy Industry Co., hvor han efter en del mislykkede forsøg begyndte at fremstille stempelringe. Da krigen brød ud, fik Honda stadig mere at bestille. Han leverede stempelringe til Toyota og fik også store ordrer fra flåden og flyindustrien. Mod krigens slutning blev Hamamatsu-fabrikken ramt af bomber, og da Japan kapitulerede, solgte Honda sin virksomhed til Toyota for 450.000 yen, hvilket var en formue på den tid.
I 1946 startede han Honda Technical Research Institute i Hamamatsu. Virksomheden holdt til i en træbygning, som ikke var meget større end et skur! Hvis virksomhedens navn lyder lidt prætentiøst, skyldes det, at Soichiro Honda aldrig tvivlede på, at han en dag ville "erobre verden".
Året efter kommer Kiyoshi Kawashima til virksomheden, og produktionen af totaktsmotoren "A-type" begynder.
Værsgo ^^
okt 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 8 Svar: 55
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
jul 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 83 Svar: 2.058
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 33 Emner: 22 Svar: 227
I slutningen af 1800-tallet startede Sakichi Toyoda Japans første væverifabrik. Fabrikken udviklede sig, og i 1937 startede sønnen, Kiichiro Toyoda, så Toyota. Grunden til at han ændrede navnet fra Toyoda til Toyota er dels at det var lettere at udtale, dels at han ville skille arbejde og familieliv. Derudover opfattes ordet Toyota også mere heldigt da man på japansk skal bruge 8 streger for at skrive Toyota, og 8 betyder held i Japan. Selvom Toyota er mest kendt for deres biler laver de fortsat produkter til vævning og syning.
Kort efter firmaet var begyndt at producere biler, begyndte Japan sin krig i Stillehavet, og Toyota blev sat til at lave lastbiler til hæren. Man havde dog i perioder så begrænsede forsyninger at man var nødt til f.eks. at lave lastbiler med kun en forlygte. Mod slutningen af krigen var Toyota heldige da de allierede egentligt havde planlagt at bombe Toyotas fabrik, men det nåede ikke at blive udført før fredslutningen. Efter krigen begyndte de igen at lave biler, og op igennem årerne er de blevet kendt for at være utroligt effektive til at producere.
Det lyder meget rigtigt gider ikke tjekke det med det engelske wikipekia xD men syntes det fair ^^
dec 2006
Følger: 75 Følgere: 73 Biler: 2 Emner: 116 Svar: 1.177
OPELS DISTORIE =)
dec 2006
Følger: 75 Følgere: 73 Biler: 2 Emner: 116 Svar: 1.177
sep 2003
Følger: 67 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 95 Svar: 642
Og her kan i læse lidt om peugeot.
http://www.bilhistorie.dk/Bilhistorieen.asp?id=19
maj 2005
Følger: 52 Følgere: 45 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 3.991
mar 2006
Følger: 53 Følgere: 47 Biler: 2 Emner: 329 Svar: 1.428
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
mar 2005
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 87 Svar: 831
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
Jeg ved også at ford , er lavet af Henry ford i 19?? kan ik lige huske hvornår...hehe ,
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.704
dec 2005
Følger: 48 Følgere: 48 Biler: 15 Emner: 415 Svar: 2.059
De fire ringe symbolisere sammenlægningen af : Audi, DKW, Horch og Wanderer i 1932 også kaldet Auto Union. Der burde have været en femte ring da selskabet blev udvidet med NSU i 70érne.
Audi har været en del af bilindustrien siden 1880érne.
Det er en dansker der var bag Auto Unionen, Jørgen Skafte-Rasmussen.
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 77 Biler: 9 Emner: 44 Svar: 1.900
André Citroën var nyskabende på mange områder. De skråtstillede tandhjul i gearkassen blev til et firmalogo - forhjulstræk i 1934 var ligeledes meget nyt og vovet - og den hydropneumatiske affjedring fra 1955 er blevet anvendt af selveste Rolls-Royce-fabrikkerne. Når hertil regnes et helt særligt design ikke blot af bilens ydre, men også af betjeningsgreb mv. - så er der tale om et særligt bilmærke.
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 77 Biler: 9 Emner: 44 Svar: 1.900
Škoda-fabrikken blev stiftet af de to tjekkiske cykelsmede Laurin og Klement i begyndelsen af 1900-tallet. Oprindeligt var Škoda et cykelmærke, men produktionen blev hurtigt ændret til blandt andet biler. Škoda-værkerne producerede også betydelige mængder våben i perioden før og under Anden Verdenskrig.
Škoda har i alle år været et symbol på design. At Škoda fik et hak i selvtilliden i løbet af den Kolde Krig skyldtes store satsninger inden for design. Teknikken blev dermed nedprioriteret, hvilket ikke gavnede salget og tilliden til Škodas biler.
I 1991 blev en stor del af aktierne i Škodas bilfabrik solgt til VW/VAG-koncernen, og logoet for Škodas biler blev opdateret, for ikkke at ligne VW's logo for meget. Siden er hele autodivisionen blevet opkøbt af VAG.
mar 2005
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 87 Svar: 831
Mercedes var datter af racerkøreren Emil Jelinek, som forhandlede Gottlieb Daimlers biler i Frankrig. Jelinek havde overtalt Daimlers chef-designer Wilhelm Maybach til at fremstille en serie på 6 racerbiler, som han ville benytte i et væddeløb i Nice. Men da Daimler havde solgt licensrettighederne til sine biler i Frankrig til Panhard-Levassor, måtte de have et andet navn. Jelinek foreslog så at man brugte hans datters navn. Bilerne var uhyre succesfulde, så Daimler besluttede sig for at beholde navnet til sine fremtidige modeller.
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 77 Biler: 9 Emner: 44 Svar: 1.900
I 1889 fremviser Peugeot et dampdrevet trehjulet køretøj på Verdensudstillingen i Paris. I 1913 producerer Peugeot halvdelen af alle biler i Frankrig. I 1952 rullede bil nummer 1 million af samlebåndet.
I 1976 fusionerer Peugeot og Citroën. Peugeot overtager 90% af aktiekapitalen i Citroën. Det nye selskabet får navnet PSA Peugeot Citroën.
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 77 Biler: 9 Emner: 44 Svar: 1.900
Jaguar's primære konkurrenter er BMW, Mercedes-Benz, Audi, Lexus, Cadillac og Infiniti.
mar 2005
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 87 Svar: 831
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 77 Biler: 9 Emner: 44 Svar: 1.900
Virksomheden blev grundlagt i 1953 i Barcelona.
SEAT fabrikerede oprindelig Fiat-biler af dele fremstillet i Spanien; senere egne modeller.
SEAT ejes nu af VAG-koncernen
mar 2005
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 87 Svar: 831
Humvee er bygget til USA's forsvar, men da skuespilleren og guvernøren Arnold Schwarzenegger blev fascineret af H1’eren, købte han et eksemplar, hvilket gjorde modellen populær som gadebil under navnet H1. Siden skabte firmaet H2’eren og H3'eren. I dag er bilen et populært off-road køretøj. Men også et køretøj som folk der gerne vil vise sig frem kan lide.
Den militære HMMWV findes i mange forskellige versioner, fra ambulance til opklaringskøretøj. Der kan monteres forskellige våbensystemer på den, fx M2 maskingevær, TOW antitank missil eller MG3 maskingevær. Der findes også forskellige grader af pansring, de første versioner var upansrede, men specielt irakkrigen har ført til versioner med tungere pansring, som beskyttelse mod vejsidebomber og håndvåbenild.
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
maj 2006
Følger: 120 Følgere: 121 Biler: 14 Emner: 35 Svar: 248
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 77 Biler: 9 Emner: 44 Svar: 1.900
mar 2006
Følger: 97 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 1.325
I 1932 sluttede Audi sig sammen med tre andre tyske bilproducenter og dannede "Auto Union". Logoet er i dag særdeles velkendt, det er nemlig de berømte fire ringe, der repræsenterer producenterne: Audi, Horch, DKW og Wanderer. Fra 1977 er alle Auto Union biler markedsført under Audi-navnet.
Audis slogan er "Vorsprung durch Technik", der fint repræsenterer August Horchs pionérånd.
Audi er i dag en del af VAG-koncernen. Audi kører også med i 24-timers racerløbet i Le Mans. De har vundt 7 år i træk
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 77 Biler: 9 Emner: 44 Svar: 1.900
nårh du ved.. bare lidt almen viden
tsk tsk http://da.wikipedia.org/wiki/Forside
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.704
I øvrigt blev den sidste ford A lavet i 1931, så din chefs er nok ikke fra '50 ;o)
mar 2006
Følger: 97 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 1.325
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
mar 2006
Følger: 97 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 1.325
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
mar 2006
Følger: 97 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 1.325
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 57 Biler: 14 Emner: 477 Svar: 5.323
Du glemte at Volvo startede med at lave kuglelejer, derfor har de navnet Volvo som jo latin betyder "Jeg ruller"
Men ja, det var i store og hele træk rigtigt
Og til jer der kopier fra Wikipedia, i burde også vide at det ikke er 100% rigtigt alt der står på siden. Der er mange steder hvor folk bare skriver noget de mener er rigtigt. Og det gør det jo ikke rigtigt. Derfor er wikipedia ikke et brugbart opslagsværk.
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.704
Alle kan godt nok skrive derinde, men der går dælme ikke mange minutter inden der bliver rettet i det!
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 57 Biler: 14 Emner: 477 Svar: 5.323
Jep, som udgangspunkt kan det bruges, men det er ikke en pålidelig kilde. Og det er lige præcis fordi alle og enhver kan gå ind og rette i det.
sep 2005
Følgere: 7 Biler: 5 Emner: 104 Svar: 855
dec 2005
Følger: 48 Følgere: 48 Biler: 15 Emner: 415 Svar: 2.059
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 455 Svar: 2.396
sep 2005
Følgere: 7 Biler: 5 Emner: 104 Svar: 855
maj 2006
Følger: 72 Følgere: 68 Biler: 4 Emner: 143 Svar: 727
FIAT= Fejl I Alt Teknik
dec 2005
Følger: 48 Følgere: 48 Biler: 15 Emner: 415 Svar: 2.059
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 57 Biler: 14 Emner: 477 Svar: 5.323
Mange gange faktisk. Inden for software/hardware branchen er der utroligt mange medarbejder der går ind og retter i tingene så det får deres arbejdsplads til at virke overlegen. Derfor man ikke skal tro på alt der står skrevet derinde.
apr 2007
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 27
nov 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 82 Svar: 170
nov 2003
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 125 Svar: 5.747
En solrig sommerdag i august 1963 læssede et fragtskib en gnistrerne sort Toyota Crown Super Saloon af på kajen i Frihavnen. Det var den første af 190 biler, der ikke bare markerede Toyota's ankomst til Danmark men til hele Europa. For netop Danmark blev det første land i vores del af verden, hvor man stiftede bekendtskab med det nye mærke. Importøren hed dengang Erla Auto Import A/S og havde hovedkontor på Frederiksberg Rådhusplads, hvor to store Toyota-neonskilte strålede om kap med Rialto-teatret i stueetagen.
På det tidspunkt var bilsalget i Danmark domineret af Ford, VW, GM og British Leyland. Der var nu stadig mindre importører, som prøvede at få en bid af markedet, og Erla var en af dem. Gennem årene havde man prøvet forskellige mærker som Skoda, Neckar, Borgward og Alfa Romeo, Desværre var det som om Erla altid fik de rigtige mærker på det forkerte tidspunkt.
Ironisk var det, at det eneste Erla manglede var et mærke, som kunne sælges (og ikke gik konkurs midt i det hele som tyske Borgward), for gennem årene havde man fået opbygget et stærkt net af forhandlere. Det kom i 1963, da Erla fik importen af Toyota både i Danmark, Sverige og Norge. Ganske vist havde både pressen og publikum sine forbehold overfor japanske biler, som man jo af naturlige årsager ikke havde det store kendskab til.
I dag er Toyota's succes tydelig for enhver, for ikke bare er det en af verdens største bilfabrikanter, men også et af de mærker, der kører flest af i Danmark. Af de omkring 1.000.000 biler der udgør den danske bilpark er næsten 300.000 Toyota'er, hvilket ikke er tilfældigt. Det handler om dygtige forhandlere, men i et land med høj registreringsafgift som den danske, handler det mere end noget andet om at have den rigtige vare til den rigtige pris.
Det har Toyota altid haft, og ikke mindst var det Corolla som for alvor fik danskernes øjne på for det nye mærke fra den opgående sols land. Her var en bil, der kunne det hele, til en attraktiv pris og en hidtil uset kvalitet. Sådan er det åbenbart stadigvæk. For Toyota kan i dag bryste sig af, at være det mærke med de mest tilfredse og loyale kunder.
Hvad betyder dit bilmærke???