{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kørsel med kun posionslys
  • #1   11. apr 2008 ja vis dit torvelys er tænt som kørelys ellers ikke

• #2   11. apr 2008 folk blinker af mig når jeg gør det.. så tvivler på det er lovligt heheh

• #3   11. apr 2008 Nej, ikke positionslys alene.

• #4   11. apr 2008 Det er ulovligt.
    Og dig tågelys gælder ikke som almindeligt nærlys heller.

Du skal køre på nærlys .

• #5   11. apr 2008 positionslys samt tågelys og så er det. ellers ikke

• #6   11. apr 2008 Steinmeier .

du tager fejl.. blev stoppet forleden. og der fik jeg afvide hvordan reglerne var smiley

• #8   11. apr 2008 Tågelygter må gerne bruges sammen med positionslys, såfremt det ikke er i lygtetændingstiden. Så når det bliver mørkt, må du ikke have dem tændt...

• #9   11. apr 2008 det er kun lovligt med p-lys og tåge uden for lygte tændingstiden vel og mærke.. mener jeg da

• #10   11. apr 2008 Tågelygterne skal fungere som bilens kørelys altså det skal ud fra typegodkendelse være en bil med kørelys i tågelygterne.

Hvis du køre med positionslys og så vil have dine tågelygter som erstatning for nærlys er det ulovligt.

• #12   11. apr 2008 Christian H, tak... Jeg styrer... smiley

• #13   11. apr 2008 jeg har da lært at man godt må kører med P-lys og tågelygter uanset om det er "typegodkendt" eller hva i mener.. bare det er uden for lygtetændings tid...

• #15   11. apr 2008 Hvis du p-lys lyser nok er det lovligt, men ellers nej og på mange biler er det ikke, men det kan nævnes at på de ældre volvoer er det faktisk lovligt.

• #16   11. apr 2008 Steinmeyer: læs nu reglerne

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

• #17   11. apr 2008 Der er lovligt som der tidligere er sagt med, at kører med positionslys og tågelygter indtil lygtetændingtd. Hvis folk ikke tror på det kan de jo bare slå det op i detailforskrifter, eller på f-styr

• #18   11. apr 2008 Steinmeier har delvis ret!

Nærlys og Kørelys er IKKE det samme nemlig...

Positionslys + tågelygter (uden for lygtetændingstid) gælder faktisk som lovligt KØRELYS

men det gælder ikke inden for lygtetændingstid som NÆRLYS

• #19   11. apr 2008 SSJ - i danmark er der påbudt at biler har lys på hele døgnet og at du må have kørelys som kan være svagere end dit nærlys, hvorpå du skal tænde dit nærlys i "lygtetændingstiden"
    Jeg har snakket med flere kørelærere OG færdselsbetjente der siger det er ulovligt at køre med tågelys og positionslys da dit tågelys IKKE erstatter almindeligt nærlys på biler.

Har dine tågelygter også den korrekte justering samt har de det formål at kunne lyse så langt som almindeligt fjernlys ? Samt afgiver dine pos pære den rigtige mængde lys?

• #20   11. apr 2008 Steinmeier --> det er også helt rigtigt! det må ikke bruges som erstatning for Nærlyset!

men her snakker vi Kørelys!!

i Danmark er der ikke påbudt at bruge Nærlys i dagtimerne, Kørelys er nok!

nogle biler tænder først positionslyset når der tændes for nærlys.

• #21   11. apr 2008 Peder B - Ja, men i DK er der også regler omkring hvordan og hvorledes med korrekt lygteføring og dine tågelygter må kun bruges i tåget eller diset vejr - hvis du husker tilbage til teoritimerne fra dit kørekorts undervisning

• #22   11. apr 2008 Er fuldstændig ligeglad med hvad din kørelærer, færdselsbetjente osv siger..fakta er hvad der står i færdselsloven og den kan hverken du eller andre komme udenom. Hvor du vil hen med din søforklaring om lysmængde, ved jeg ikk. Men hvorfor tror du, det er lovligt for volvo-biler at køre med positionslys?! Fordi kørelys minimum skal være på 21watt, og hvor meget er tågelys på? så sæt dig ind i reglerne INDEN du begynder at komme med udmeldinger om hvad man må og ikke må!

• #23   11. apr 2008 jeg husker tilbage til teori timerne, så er det lovligt at køre med positionslys samt tågelys uden for lygtetændingstid, da denne kombination kan bruges som KØRELYS

IKKE som Nærlys!
    det vil sige at lige så snart det er lygtetændings tid skal Nærlyset tændes og tågelygterne slukkes, jo mindre der er tåget

• #24   11. apr 2008 Læs nu hvad der står i paragraf 33a: I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

• #25   11. apr 2008 Citat fra triaffiken.dk
    <i>
    Reglerne for brug af tågelygter er ifg. Rigspolitiet sådan:

Tågelygter (for- og baglygter) må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter (færdselslovens § 33, stk. 5).
    TågeFORlygter kan altså i tåge og under kraftig nedbør anvendes i stedet for - men også gerne sammen med - de foreskrevne lygter (typisk nærlys).
    Dog kan tågeforlygter uden for lygtetændingstiden, og under normale vejrforhold, anvendes som kørelys i stedet for nærlys (og ikke sammen med nærlys eller særligt kørelys).
    Tågelygter er altså til brug i de mere ekstreme vejrsituationer som tåge og kraftig nedbør og bør anvendes med stor omtanke, da det stærke lys kan være til gene for andre trafikanter. Ikke-korrekt lygteføring kan medføre bødestraf.
    </i>

• #26   11. apr 2008 SSJ - Det er da meget muligt at VOLVO må, men det gør det ikke lovligt for alle andre biler at måtte det . Derved siger du jo egentlig dig selv imod - for alle biler har ikke 21W i pos. lys - faktisk meget FÅ biler der har det!

• #27   11. apr 2008 SSJ --> lige præcis, det er også det jeg mener

men Nærlys og Kørelys er nu engang ikke det samme! ikke på alle biler.

• #28   11. apr 2008 Og det er udenfor lygtetændingstidspunktet, altså efter solopgang/indtil solnedgang..

• #29   11. apr 2008 gir peder b helt ret... og nej steinmeier... har selv lige taget kort for lidt over 1 år siden... der blev det nævnt at p-lys + tågelygter godt må erstate kørelys.. og kørelys kan og må kun bruges uden for lygte tændigs tid... ergo du må køre med p-lys + tågelygter eller kørelys uden for lygtetændings tid... når det så blir lygtetændingstid SKAL nærlyset tændes...

• #30   11. apr 2008 Men nu springer vi jo også en hel del ved siden af INDLÆGGETS spørgsmål der var på om POSITIONSLYS var nok alene om dagen.

Og der er svaret NEJ , med mindre det er som SSJ siger 21W pære

• #31   11. apr 2008 Steinmeier: har jeg skrevet at tågelys er på 21w?! Nej vel, vågn nu op og læs hvad man skriver. Positionslys er på 5watt normalt, kender alt til det så stop mens du stadig kan med lidt af æren i behold.

• #32   11. apr 2008 SSJ - Du kender alt til det, tillykke smiley

Jeg siger hvad jeg har fået at vide af dem der bør håndhæve loven, men er også ligeglad , folk kan sgu bare køre med kørelys i stedet for at "være seje" med deres platte pos + tågelys .

• #33   11. apr 2008 Og jeg skriver hvad der står i loven, så måske skulle du læse hvad der står der istedet for at høre på folk der ikke ved hvad der står i loven..du synes jo åbenbart at tågelys+positionslys er plat, men sålænge det ikke er ulovligt kommer du ikke langt!

• #34   11. apr 2008 haha smiley

Kommentér på:
kørsel med kun posionslys

Annonce