{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.826 visninger | Oprettet:

Michael R
Michael R
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1

Newtonmeter..? {{forumTopicSubject}}

Hey..
Jeg undre mig over hvad Newtonmeter egentligt er..? Jeg ved godt det er hvor meget vægt en bil kan trække 1 meter, men hvad betyder det egentligt? kan man på en måde beregne ca. 0-100 km/t tiden..? Og hvordan kan det være nogle diesel biler har flere Nm end en benzin bil, og benzin bilen accelerere langt hurtigere?
Har som sagt brug for nogle svar.. smiley

På forhånd TAK...

/Michael

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Newtonmeter..?
  • #1   9. mar 2005 nm er også momentet på bilen hvor monment kurven ligger på diesel biler den langt nede det vil sige den skal ikke ahve så magne omdr før den trækker hårdt, hvor bensin biler skal ahve nogen omdr du kan også tage momentet i hvor meget bilen kan trækker på en måde

• #2   9. mar 2005 Det har da ikke noget at gøre med hvor meget vægt bilen kan trække 1 meter smiley

Men det kan vel på en måde betegnes som bilens evne til at sejtrække.. Kan faktisk ikke lige finde på en god forklaring lige nu.

• #3   9. mar 2005 1 newton = Den kraft der skal til for at accelerere et 1 kg legeme 1 meter pr sekund i anden i det tomme rum.

• #4   9. mar 2005 På benzinbiler er det oftest sådan at jo større motoren er, jo større bliver drejningsmomentet..

I en bil med en lavt drejningsmoment, vil man måske nok skifte gear noget oftere, hvis man f.eks kører i bakket terræn og sådan

• #5   9. mar 2005 rasmus k: du mener vel nowton meter =)
    men newton er baseret ud fra tyngdeaccelerationen, som er 9.81 m/sek2
    så 1 kilo er 9.81 newton... så hvis en bil kan flytte 1 kilo (9.81n) 1 meter på 1 sek2 så har den 9.81 NM!
    correct me if i'm wrong smiley

• #6   9. mar 2005 Det er definitionen på 1 newton, ikke newtonmeter.

• Kim K
    Kim K Tilmeldt:
    jun 2003

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 341
    #7   9. mar 2005 Moment kan være svært at forklare hvis man ikke allerede har en ide om hvad det er, men jeg vil da gerne gøre et forsøg.

Eksempel:

Hvis en cykel står i højeste gear og en 75 kg fyr stiller sig op på en af pedalerne går den kun langsomt ned, og cyklen dermed kun langsomt frem. En gut på 150 prøver det samme og pedalen går hurtigere ned, og cyklen dermed hurtigere frem. Den lette fætter påvirker ikke pedalarmen med så højt et moment som den tunge, den tunge trækker bedre i det høje gear.

Det betyder ikke nødvendigvis at den tunge gut er hurtigst hvis de skal køre om kap, den lette kan måske dreje pedalerne så hurtigt i et lavere gear at han alligevel opnår en højere hastighed.

At drejningsmomentet som regel stiger med motorvolumen er gældende for både benzin og diesel, lang slaglængde er også gavnligt for drejningsmomentet. Det er ikke diesel som brændstof der giver et højere drejningsmoment det er turboen, og på en benzinmotor har den samme positive effekt.

Polo TDI 130 er eksempelvis en turbodiesel med 130 hk ved 4000 omdrejninger og et drejningsmoment på 310 Nm ved 1900 omdrejninger. Det er den samme motor der ligger i Polo SDI blot uden turbo, så yder den 64 hk ved 4000 omdrejninger og 125 Nm ved 1600 omdrejninger. Til sammenligning har en Polo 1,4 16V 101 hk ved 6000 omdrejninger og et drejningsmoment på 126 Nm ved 4400 omdrejninger, så den kan levere samme moment som en noget større dieselmotor uden turbo.

Med venlig hilsen Kim

• #8   10. mar 2005 det der med hvor mange KG den kan trække på en meter er noget du har misforstået smiley det er hvis man snakker torque (moment) altså kg/m. det vil sige hvis du sætter en stang på svinghjulet der er 1 meter. så er det det antal kg motoren kan trække rundt ude for enden af stangen... f.eks. en bil er opgivet til 23kg/m så kan den trække 23 kg rundt for enden af stangen.. dette er bare en visuel forklaring som sætter moment i praksis håber du forstår hvad jeg mener ellers må du bare spørge smiley

• Michael R
    Michael R Tilmeldt:
    apr 2004

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
    #9   10. mar 2005 Hej igen...
    Jeg takker alle for svarene smiley Nu forstår jeg det endeligt..

Især tak Kim K for din forklaring smiley

/Michael

• André M
    André M Tilmeldt:
    aug 2005

Følger: 1 Biler: 1 Svar: 2
    #10   27. jan 2006 Hvad hedder det der program...

Kommentér på:
Newtonmeter..?

Annonce