7.826 visninger
|
Oprettet:
Newtonmeter..? {{forumTopicSubject}}
Hey..
Jeg undre mig over hvad Newtonmeter egentligt er..? Jeg ved godt det er hvor meget vægt en bil kan trække 1 meter, men hvad betyder det egentligt? kan man på en måde beregne ca. 0-100 km/t tiden..? Og hvordan kan det være nogle diesel biler har flere Nm end en benzin bil, og benzin bilen accelerere langt hurtigere?
Har som sagt brug for nogle svar..
På forhånd TAK...
/Michael
aug 2004
Følger: 100 Følgere: 97 Biler: 10 Emner: 75 Svar: 1.747
nov 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.046
Men det kan vel på en måde betegnes som bilens evne til at sejtrække.. Kan faktisk ikke lige finde på en god forklaring lige nu.
apr 2003
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 11 Emner: 60 Svar: 840
nov 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.046
I en bil med en lavt drejningsmoment, vil man måske nok skifte gear noget oftere, hvis man f.eks kører i bakket terræn og sådan
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.533
men newton er baseret ud fra tyngdeaccelerationen, som er 9.81 m/sek2
så 1 kilo er 9.81 newton... så hvis en bil kan flytte 1 kilo (9.81n) 1 meter på 1 sek2 så har den 9.81 NM!
correct me if i'm wrong
apr 2003
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 11 Emner: 60 Svar: 840
jun 2003
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 341
Eksempel:
Hvis en cykel står i højeste gear og en 75 kg fyr stiller sig op på en af pedalerne går den kun langsomt ned, og cyklen dermed kun langsomt frem. En gut på 150 prøver det samme og pedalen går hurtigere ned, og cyklen dermed hurtigere frem. Den lette fætter påvirker ikke pedalarmen med så højt et moment som den tunge, den tunge trækker bedre i det høje gear.
Det betyder ikke nødvendigvis at den tunge gut er hurtigst hvis de skal køre om kap, den lette kan måske dreje pedalerne så hurtigt i et lavere gear at han alligevel opnår en højere hastighed.
At drejningsmomentet som regel stiger med motorvolumen er gældende for både benzin og diesel, lang slaglængde er også gavnligt for drejningsmomentet. Det er ikke diesel som brændstof der giver et højere drejningsmoment det er turboen, og på en benzinmotor har den samme positive effekt.
Polo TDI 130 er eksempelvis en turbodiesel med 130 hk ved 4000 omdrejninger og et drejningsmoment på 310 Nm ved 1900 omdrejninger. Det er den samme motor der ligger i Polo SDI blot uden turbo, så yder den 64 hk ved 4000 omdrejninger og 125 Nm ved 1600 omdrejninger. Til sammenligning har en Polo 1,4 16V 101 hk ved 6000 omdrejninger og et drejningsmoment på 126 Nm ved 4400 omdrejninger, så den kan levere samme moment som en noget større dieselmotor uden turbo.
Med venlig hilsen Kim
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.980
apr 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
Jeg takker alle for svarene
Især tak Kim K for din forklaring
/Michael
aug 2005
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 2
Newtonmeter..?