808 visninger
|
Oprettet:
Wankelmotore = skidt ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har hørt rygter om at wankelmotore skulle holde dårligere end en almindelige motor?
Er det sandt eller falsk?
Nogle der har stor kendskab til wankelmotore og kan give mig en god forklaring på hvorfor den er god / dårlig?
Går og savler lidt over en Mazda Rx7 fra ca. 1995 ..
apr 2008
Følger: 113 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 76 Svar: 1.428
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=105153
han har vist forstand på det
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Tilgængæld er opbygningen GENIAL. Kan de gøre dem mere holdbare, er det vejen frem inden for benzinmotore.
En almindelig familiebil ville jo sagtens kunne nøjdes med en 400cc.
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 34 Emner: 42 Svar: 616
apr 2008
men det er vel bare smag og behag
jun 2005
Følger: 40 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 221 Svar: 1.221
han snakkede om omkring 40000 kr for hver 60 - 80000 km.... er det noget der er noget hold i?
har nemlig overvejet at tage en hjem fra england...
/Kasper
aug 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 93 Svar: 3.411
apr 2008
ahhh. en motor må godt være pæn
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Det lyder voldsomt for en moderne Wankelmotor.
Det skal dog ikke undre mig om det er korrekt ved en hårdt pumpet motor.
Jeg vil også tro at en gammel NSU eller mazda 616 (RX2) skal renoveres relativt ofte, men slet ikke for et sådan beløb.
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 13 Svar: 2.049
jun 2005
Følger: 40 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 221 Svar: 1.221
tænker på en std. wankel er lige så god og kræver det samme vedligeholdelse som en std. skyline motor?
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 13 Svar: 2.049
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 623
apr 2003
Følger: 85 Følgere: 82 Biler: 7 Svar: 1.380
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.895
Derudover er Wankel sq lidt et underligt påfund - men litereffekten er helt syg... Jeg gad godt eje en Wankeldrevet bil, hvis det kun var som legetøj.
Jeg gad ikke hvis det skulle være som hverdagsbil!
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 49 Emner: 20 Svar: 519
99% af alle myterne om Wankelmotoren er baseret på det faktum at de gamle NSU kværne var noget efterkrigstid skrammel i dårlige materialer.
Mazda har aldrig haft problemer med holdbarheden.
12A motorene snurrer immervæk gerne 200.000km inden de skal renoveres, det er så pga almindelig slidtage.
13B motoren er ikke så holdbar som sin 12A fætter, den har gerne turbo og bliver straffet noget anderledes end den almindelig hverdagsbalje.
Ja den er ikke så effektiv når det kommer til at slippe af med varmen, det er dog ikke et problem hvis ellers ejeren ikke er et fæ som er ligeglad.
Nej den er ikke svær at få tæt og skal ikke renoveres hele tiden hvis man bruger kvalitets dele og hovedet.
Ja den bruger olie, den SKAL bruge olie eftersom at rotorhusene(cylinderne) har deres egen lille oliepumpe og dyser som smører dem.
Dette er også grunden til at man udelukkende bør anvende højkvalitets MINERALSK olie i ALLE wankelmotorer, inklusiv Renesis kværnen i RX-8.
Mineralsk olie brænder letter i forbrændingskammeret og efterlader ikke ubrændbare syntetiske stoffer som kan sætte sig fast i pakningsrillerne, med lav kompression til følge.
Wankelmotoren tager ikke bare 14.000 omdrejninger som folk så gerne går og fortæller, jo en fuldt afbalanceret motor med to delt krumtap kan, men de er mucho dinero og alle de omdrejninger kræver også en portning som ikke er videre anvendelig på gaden. En standard 12A eller 13B snurrer omkring de 9000 omd safe, RX-8 dog 10.000 og det kan de gøre i lige så længe du har benzin i tanken.
I har nok set den video på Youtube, hvor nogle gutter giver en wankelmotor kniven i indkørslen. Hvis du kan svare ja til det så led igen og tjek om den springer i luften af 9000 omd i 5 minutter uden fartvind til at køle den. SVAR: Nej den dør ud, sikkert pga almindelig overophedning af olien som så gav op med at smøre.
Hvad der oftest dræber en Wankelmotor er fejl tuning, der skal ikke megen tændingsbanken til og så dør der et Apex seal(stempelring)
Nogle folk tror at tilskudsdyser er nok, men faktum er at ved overboost slukker fabriks ecu'en for benzin til bagerste kammer og er motoren allerede godt gennembanket/varm skal der ikke mange graders forskel til før der er pre-ignition og manglende kompression. - Derfor skal man efter tuning have justeret ecu'en til stadig at supplere benzin. Er tilskudsdyserne koblet til det eksisterende ledningsnet, er de ikke til den store nytte. Aftermarket justerbar ECU er vejen frem og faktisk ganske billig for en plug & play Apexi PFC.
Non turbo motorene er en anden historie, de er ligesom ukrudt, de tåler tæsk dagen lang og er rigeligt fed justeret ab fabrik, faktisk kan man hente heste ved at trække benzin ud af standard motoren med en piggyback styring, typisk 10hk på en standard 6-port motor som man finder i anden generation RX-7
RX-8 motoren har jeg endnu ingen erfaring med, men jeg ved at den er så tæt på optimal justeret/tunet fra fabrikken som den kan være og stadig overholde emissions krav. Der er ikke meget at hente ved konventionel tuning, man skal over i noget turbo og der skal man passe på pga den høje kompression.
Ja den bruger en del benzin, det gør de fleste hurtige biler.
Husk at alt som er sjovt koster penge, man får ikke en sportsvogn på et Honda Civic budget
Vælg TO...
Hurtig
Billig
Pålidelig
I spørger bare løs.
Kim K.
Wankelmotore = skidt ?