{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.542 visninger | Oprettet:

Motorspørgsmål - høj/lave omdrejninger {{forumTopicSubject}}

Har lige nogle generelle spørgsmål - jeg har gået og tænkt lidt over.

At give motoren høje omdrejninger 4000-6000 når man køre er det noget der slider ekstra på ens motor eller hvordan? fremfor hvis man køre fx 2500-4000. Vil motoren på lang sigt have bedst af at køre lavt?

Ydelsen og optrækket mærkes jo dog bedst ved de høje, men det må vel også slide noget mere? og vil ens motor bruge mere olie? Motoren burde vel kunne klare det?? de er vel lavet til det?

Hvis ens bil kommer op i begrænseren er det noget den kan tage skade af? (aldrig sket for mig, men vil godt lige vide lidt mere om dette)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorspørgsmål - høj/lave omdrejninger
  • #1   4. jul 2008 jeg vil sige det først slider på motoren hvis den kommer over begrænseren.. (rød felt)

    men hvis du køre meget morfar kørelse og lige pudligt laver om på det og køre den frisk kan den godt gå istykker fordi motoren er blevet van til noget andet kørelse

    det er hvad jeg mener smiley ;D


  • #2   4. jul 2008 En motor er bygget til at skulle op i de omdrejninger hvor dens moment ligger. Gør man det mens motoren er drifsvarm tager den ikke skade af det. Den tager ikke skade af at komme i begrænseren i en kort periode, men holder man den der oppe hver dag i flere minutter, så vil det tage hårdt på motoren.

  • #3   4. jul 2008 mikkel H: Jeg tror sg' ikke at en motor kan vænne sig til noget...

    Jo flere omdrejninger jo mere slid - det siger vel sig selv smiley


  • #4   4. jul 2008 Hej Inzo

    Det er et ret kompliceret emne. Man kan ikke generalisere og sige hvad der er bedst og slider mest. Det afhænger meget af motortypen. En risgnasker motor som honda Vtec tager f.eks. snildt 6-8000 omd og yder klart bedst ved høje omd. Motoren har en meget kort vandring (stemplerne) og skal derfor køre hurtigt for at yde nm/hk. En ældre V motor som min egen på min 96 har en lang vandring og kan sejtrække. Omvendt har den ikke så mange HK men levere allerede sin maks ydelse fra ca. 2500 omd/min.

    Hvad der slider mest på en motor? At den bliver hårdt belastet udenfor sin effektområde.....ergo, prøv at sejtrække på en vtec fra 1000 omd. så vil du slide den ihjel....eller prøv at give min 96v4 7000 omd, så dør den også.....forstår du?

    /A


  • #5   4. jul 2008 Det var satme et svar man kunne bruge til noget fra Anders T.

  • #6   4. jul 2008 Mikkel Meier>> jo tak smiley Fedt emne men ret så komplieceret....

    alle motorer kan slides ihjel hvis de køres forkert....

    min 96 kan tage 4 gear med campingvogn efter fra 50 km/t....og tøffer fint afsted. Mine forældres Rover med honda motor og 3 gange så mange hk forsøgte det samme, den hostede af det...omvendt kan roveren klart stikke af hvis den får en røvfuld snoninger, elementært smiley

    Diesel biler har en helt anden motoropbygning, som også leverer mange nm og få hk og har mange af de samme egenskaber som en ældre model V maskine, nemlig stort moment ved få omd og et lavere antal HK


  • #7   4. jul 2008 yes tak for svarene! er da blevet noget klogere

  • #8   4. jul 2008 Ja, okay.

Kommentér på:
Motorspørgsmål - høj/lave omdrejninger

Annonce