{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.899 visninger | Oprettet:

14 dages retur ret ved privat køb?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har fornyligt solgt en brugt bil en Citrõen ZX 1.8i, bilen kostede 9.000kr og var nysynet og egentligt meget pæn synes jeg selv.

Men desværre har den nye ejer kontaktet mig og sagt at han vil ophæve handlen fordi at toppakningen er røget, men bilen brugte hverken vand eller olie da jeg solgte den.. smiley

Gælder de 14 dages retur ret også i private handler? Eller kan jeg som der står i slut sedlen sige "købt som beset uden garanti"?

Håber i kan hjælpe mig...

Mvh
Jacob


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  14 dages retur ret ved privat køb??
  • #1   12. aug 2008 hehe nej det gør den bestemt ikke .. bilen er købt som beset og han er ingen reklamations eller retur ret .

    der er hans problem

    har du lavet en salgs kontrakt på bilen da du solgte den ?


  • #2   12. aug 2008 Ingen returret eller garanti ved privat handel....som udgangspunkt. Og SLET ikke til den pris.

  • #3   12. aug 2008 hvis der står købt som beset på slut sedlen. kan han ikk gøre noget ville jeg da ikk mene

  • #4   12. aug 2008 Køberen har ikke 14 dages returret eller garanti ved privat køb...

    SÅ bed ham om at hoppe i havnen smiley


  • #5   12. aug 2008 du har forhåbenlig lavet en slutseddel hvor der står den er købt prøv kørt og beset, men nej købe loven gælder ikke i privat handel

  • #6   12. aug 2008 Slutseddel eller ej, så er det en handel mellem private - derfor ingen former for garanti eller returret.

  • #7   12. aug 2008 Ja har slut sedlen hvor der står købt som beset & uden garanti...

    Hmm men har sq også lidt ondt af knægten, men på den anden side har han sq næsten også fået foræret den...



  • #8   12. aug 2008 Så længe du har en FDM godgendt slutseddel, kan han rende og hoppe...

  • #9   12. aug 2008 raaby behøver nu ike at være en fdm .. bilbasen og dba har vist deres egne smiley

    jamen når du har slutseddlen er det intet for køberen at gøre ..

    og du skal ikke have det dårligt .. det er hans problem . hans ansvar at kigge bilen ordenligt igennem . bøvlede med en i 2 måneder. ind til han opgav


  • #10   12. aug 2008 uanset om det er en fdm slutseddel kan han rende og hoppe. det er kun hvis du bevidst har skjult noget at han har en sag, og selv der er det meget teoretisk

  • #11   12. aug 2008 michael .. selv om han har skjult noget er det købers opgave at finde fejlen. så der er intet at gøre der.

  • #12   12. aug 2008 Hvis det ender i retten er det kun en FDM godkendet der holder 100%...

  • #13   12. aug 2008 Der har jeg så en anden mening. Jeg købte en bil for 2 år siden. Eller byttede. Han fik 6000 kr oveni. Jeg kom hjem og fik set bilen igennem. Bilen var total gennem tæret under sideskørter og mange andre steder. Jeg kontaktede ham og sagde at handlen skulle gå tilbage lige som ved dig nu. Han nægtede og jeg gik til min advokat. Vi endte i retten og retten var på min side da man har 14 dage retur hvis det ikke er som lovet. Jeg fik min bil igen. Pengene havede han brugt så han kom bare i ribers eller hva det hedder. Det er slut for ham at låne penge før han har betalt mig, og det har han ikke i nu.

    Så jo går han gennem advokat så kommer du af med penge også for retsagen.

    Jeg ville nok prøve at se på bilen og se om han taler sandt også tag den derfra.


  • #14   12. aug 2008 Og nej slutseddeler er ikke noget der kan bruges i retten overhovedet. Da den ikke er skrevet i nogen love. Det er en der bare har lavet en engang også er det bare gået vider fra folk til folk også er hjemmesider begyndt at lave dem.

  • #15   12. aug 2008 ROBO: Der er en forskel på de 2 scenarier. I dit tilfælde var fejlen opstået ved salget, men ikke oplyst, eller skjult af sælger.
    I trådens tilfælde er fejlen opstået efter salget, og fejlen var derfor ukendt af sælger.


  • #16   12. aug 2008 Robo, sælger kan jo ikke love at bilen ikke går i stykker... Det kan jo sker når som helst...

  • #17   12. aug 2008 I en evt retsag kigger man jo på om fejlen var til stede ved købet , det er jo relativt nemt med rustskader som jo ikke kommer fra den ene dag til den anden , men en defekt toppakning kan du jo på ingen måde bevise at den var der ved handlens indgåelse, knægten kan jo have ligget og kørt ræs den første 13 dage efter han havde købt den.

    MEEN , hvis du som sælger er det mindste i tvivl, så kig på om ikke du har lavet så mange penge på handlen , så der kunne blive til at slå halv skade om den toppakning. DU skal ikke tilbyde at skifte den ej heller hvis DU kender en der kan skifte den , for så hænger i på alverdens problemer herefter. Lad ham finde en der kan skifte den for billige penge og slå så halv skade. eller tilbyd ham prise på et slibesæt 1000-1300,- og så betaler han selv for rep.
    Og når det er sagt så skulle han nok ikke handle billige biler hvis ikke man er indstillet på at man køber en gammel bil der kan fejle alverden.
    Når jeg har handlet billig bil og skal køre langt hjem , giver jeg manden pengene og spørger så derefter om han er sikker på at den holder olie og vand hele vejen hjem, så svarer han jo oftest sandheden og man kan tage den extra dunk vand med på turen der gør at man får tid til at kigge på skaderne.


  • #18   12. aug 2008 Sig til ham du vil tage den tilbage gratis - For han står uden muligheder for at få sine penge tilbage!

    Der er mange idioter derude - Ved det af erfaring


  • #19   12. aug 2008 Jeg har sagt til ham at jeg ville give ham et slibesæt som plaster på "såret", men at jeg endvidere ikke vil foretage mig mere i sagen..

    Det var han så ikke tilfreds med og ville gå videre med "sagen" som han sagde...:-(


  • #20   12. aug 2008 Er bestemt ikke i ond tro, bilen har kørt upåklageligt og vi har været RIGTIGT glade for den, solgte den kun fordi vi ikke skal bruge den mere...

    Kan ikke forstå at top pakningen skulle være røget, men tror nu selv han har fremprovokeret et eller andet, han sagde at der var røget en kølerslange og han derefter var kørt på værksted med den.. kan jo være han har kørt den varm?


  • #21   12. aug 2008 han kan ikke komme videre, så ville ikke bekymre mig, og et civilt søgsmål koster 10k forud, så det gør han nok ikke når det er mere end bilen kostede og kan ikke har store chancerfor at vinde.

    med mindre du vidste toppakningen ikke var god, må det være hans problem, han kan jo have behandlet den dårligt fra dag 1.


  • #22   12. aug 2008 ja han har da kørt den varm så, har han skrevet eller sagt det?

    for så er det dit bevis på det er selvforskyldt!


  • #23   12. aug 2008 Ja ville jeg da også mene, men han havde jo næsten stoppet med det samme osv osv, men anser nu sagen som slut fra min side... han er da mere end dum hvis han gider lægge sag an for 9.000kr....

    Prøvede også at tale pænt & prøve at hjælpe men blev egentligt bare svindet til, så nu gider jeg ikke mere...


  • #24   12. aug 2008 kan jeg godt forstå.

    jeg ville ALDRIG henvende mig til sælger uanset problemet ved en bil til de penge.

    alt under 25k må indebære en hvis risiko


  • #25   12. aug 2008 Det kan da ikke være dit problem om idioten har smidt den i begrænseren i en halv times tid på kold motor.....

  • #26   12. aug 2008 Jeg synes generelt at alle kommer med deres egne meninger omkring hvordan de mener at købeloven skal gælde, men ingen med konkrete påstande.

    Først og fremmest, gælder Købeloven alle! Dvs. både for private og handlende jf. "Kbl. §1a: Loven gælder for alle køb..."

    Dernæst snakker i alle om, at man bare kan skrive "sælges som den forefindes" etc. som skulle fritage sælger for mangler. Men der strider Kbl. §77 imod: "§ 77. Bestemmelser i aftalen om, at køberen ikke kan påberåbe sig mangler ved salgsgenstanden og andre almindelige forbehold, såsom at salgsgenstanden er solgt, som den er og forefindes, kan ikke gøres gældende over for køberen."

    Men prøv at snakke med din advokat omkring sagen, hvis køber bringer sin adv. på banen. Men sagen handler i sidste ende om hvorvidt sælger var i god tro i salgsøjemed, og ikke kendte til den relevante fejl. På den anden side, kan der argumenteres for, at fejlen kan (dette ved jeg ikke, da jeg ikke kender priser på denne reparation) ses som ubetydelig, pga. bilens forholdsvis lave pris...

    Men held og lykke...


  • #27   12. aug 2008 Hov, glemte lige link: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

  • #28   12. aug 2008 Bilen reperation løber iflg køber op på 6.000kr ca... men jeg har tilbudt at betale dele dvs. slibesættet og der stopper den så fra min side...

    Hvis de vil bruge en masse penge på advokater så lad dem gøre det, jeg har retshjælp forsikring...



  • #30   12. aug 2008 der er intet at komme efter...

Kommentér på:
14 dages retur ret ved privat køb??

Annonce