Kluk kluk kluk...hjælp! {{forumTopicSubject}}
HejJeg har lidt problemer med min Polo. Det er en forholdsvis ny Polo fra 2006, dvs. den nye model. Bilen er sænket 45 mm med Cobra sænkningsfjedre, som er monteret ved SMC biler hvor den i sin tid er købt. Jeg har købt bilen af en privatperson i maj måned i år.
Problemet er at den siger sådan nogle "klonk klonk, kluk kluk" lyde og det lyder som om det kommer fra højre forhjul. Lydene kommer kun når jeg kører over ujævnheder af en hvis størrelse, såsom brosten, kantsten, huller i vejen m.m.Jeg har haft samme emne inde på http://www.bilgalleri.dk tidligere og fik en masse respons derinde. Folk mente bestemt at det var "kødbene", altså stabilisatorarmene det var galt med. Jeg fik den til mekker, men det var ikke det. De fejlede intet. Derimod skiftede de to bøsninger i den forreste bærearm da de var slidte og de mente at det var det. Det hjalp dog ikke en pind.
Herefter kørte jeg til autoriseret VW værksted, og de var til gengæld ret sikre på at det var bøsningerne i den forreste stabilisator som var slidt og defekt. Det begrundede de med at de havde haft et par andre Poloer og Golf inde med samme problem. Efter endt gennemgang af bilen viste det sig at det heller ikke var det. Bøsningerne i den forreste stabilisator fejlede intet. Servicerådgiveren fra VW prøvede dog at bilde mig ind at det var en lyd som var der, fordi bilen er sænket. Jeg synes dog det lyder lidt usandsynligt. For det første har jeg snakket med andre ejere af en Polo magen til min, som også har deres biler sænket, men som ingen mislyde har. Og for det andet så lyder det jo som om det kommer fra højre forhjul, og kun fra højre forhjul. Såfremt det skyldes sænkningen så skulle det vel komme fra alle 4 hjul idet den er sænket 45 mm både for og bag.
Jeg er nødt til at høre jer ad - hvad kan det ellers være?
Stabilisatorarme, bøsninger til forreste stabilisator og bøsninger i bærearmen er udelukket. Hvad kan ellers forårsage sådanne lyde? Kan i nævne nogle? jeg har hørt noget omkring kugleleje, styrekugler mv. Er der andet?Det er ret irriterende at høre på når man kører over ujævnheder, og i og med at det er en ny bil som kun har gået 33.000 km vil man jo gerne have at der ingen mislyde er.
Håber på lidt respons!.
Tak for det. Vh Lasse
nov 2004
Følger: 157 Følgere: 194 Biler: 8 Emner: 59 Svar: 1.137
bærekugle.?
nov 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 2.815
okt 2004
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 4.353
sep 2004
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 78 Svar: 193
Alle ovenstående ting - er det noget som er svært at skifte, og er det dyre materialer?
Tak for det.
VH Lasse
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 236
sep 2004
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 78 Svar: 193
Kluk kluk kluk...hjælp!