{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.322 visninger | Oprettet:

kristian j
kristian j
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Bremselængde? {{forumTopicSubject}}

hey

vi har lige en lille diskution igang om hvorvidt bremselængden har noget med vægten at gøre.

vores lærer siger at den ikke har noget med den at gøre mens vi helt klart mener den har?

hva mener i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bremselængde?
  • #1   10. okt 2008 selvfølgeligt har den noget med vægten at gøre! kan ikke forklare hvorfor men det virker da logisk smiley

• #2   10. okt 2008 jeg vil da mene at det er nemmere at stoppe en let bil... men i bund og grund er det jo bremserne, aerodynamiken og selve bilens opbygning der afgør det...

jeg mener at der findes en formel hvor vægten skal regnes med i, så jeg vil da sige at i har ret... hvis det er en lærer på en auto uddanelse må han da kende til den formel...

• #3   10. okt 2008 altså jeg vil æde min gamle kat på at det er nemmere at bremse en fiat 500 ned end en hummer h1

• #4   10. okt 2008 Det har noget med bilens vægt at gøre..

Det er ik' så mærkbart på en bil med ABS - men uden er det meget tydeligt..

Nu var jeg selv på Respekt for Fart kursus for en måneds tid siden, hvor man skal lave bremseøvelser i 'tom' bil, og med 180kg vægt.. Der er en tydelig forskel!

• #5   10. okt 2008 Men det er jo 'ekstra' vægt ..

Umiddelbart har det vel noget med bilens egenvægt at gøre også. Men der bliver udstyret jo tilpasset bilen, med større bremser der kar kræfterne til at stoppe bilens vægt..

• #6   10. okt 2008 povlsen : det er jo lidt svært at stille det op på den måde men ja i teorien vil jeg da give dig ret... men igen er det jo lidt svært da det er 2 vidt forskellige biler...

den eneste måde at finde ud af det på er vel først at prøve med en bil hvor der kun er fører og intet andet... derefter kan man jo prøve at fylde bilen med passagerer og se hvad forskellen er:-)

• #7   10. okt 2008 Newtons 2. lov siger at Kraft=masse * acceleration.. Og nu du trykker på bremserne, så tilfører du din bil en kraft, og den får derved en negativ acceleration... Og vil mene den formel viser tydeligt, at massen har en indflydelse på dine bremseevne.

Ligesom den også viser at en tung bil kræver mere kraft, end en let bil, når det kommer til motorkraft..

• #8   10. okt 2008 Vindmodstand, friktion/dækbredde, affjedring, bremser, vægt - alle dele har noget at sige. og som nævnt så vil en bil stoppe hurtigere med mindre vægt, forudsat at alt andet er det samme.

• #9   10. okt 2008 Hvis vi kun snakker selve bremselængden, så BURDE vægten ikke have nogen større indflydelse - Da den ekstra vægt som skal bremses, modsat giver ekstra kraft til vejgrebet.
    Hvis jeg ikke husker helt galt lavede FDM også en med de såm gulpladebiler (Altea, Turan mm.) test for et halvt års tid siden, hvor de testede bremselængden med og uden læs bagi, og forskellen var imellem uændret og 1½ meter.
    Det som kan have en effekt er nærmere aerodynamikken, både i bilens (Eksempelvis flad front med meget luftmodstand) udformning og eventuelt spoilere og lignende som på en Bugatti Veyron.
    Et eksempel kan være at man nok svært for en motorcykel til at bremse lige så godt som en Formel1, da motorcyklen ikke har nær de samme muligheder for aerodynamik til at skabe vejgreb.
    En lastbil bremser jo heller ikke 15x værre end en personbil.

Vægten har derimod en stor rolle i hvor stor en kraft der skal til at bremse køretøjet, men det er jo en helt anden snak.

• #10   10. okt 2008 The Chicken *

Hvis bilen vejer mindre ændrer det også på friktionen.
    din konklussion kan derfor ikke bruges.

Det er korrekt at vægten påvirker det, men ikke just af betydning.
    Desto større masse jo bedre friktion, men det øger også den kinetiske energi.

• #11   10. okt 2008 Det kommer meget an på bilen, hvis bilen er udstyret med gode bremser og undervogn og bremselængden i højere grad handler om vejgreb ville ekstra vægt nok ikke forværre bremselængden, derimod hvis man har en gammel bil med dårlige bremseegenskaber så ville ekstra vægt betyde større belastning på bremserne der i forvejen kæmper mod bilens org. vægt og derved nok få nogle meter længere på bremselængden

• Simon N
    Simon N Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Svar: 1
    #13   27. dec 2008 Det har noget at sige. Når en bil kører en bestemt hastighed med en vis vægt, indeholder bilen en vis mængde bevægelsesenergi, også kaldet kinetisk energi. Bevægelsesenergien udregnes sådan: 1/2*m*v^2 = kinetiskenergi, hvor m = bilens vægt og v = bilens hastighed.
    Når bilen skal standes, skal alt den kinetiske energi fjernes fra bilen, dette gøres ved, at energien omsættes til varmeenergi i bremserne, og jo mere kinetisk energi der skal fjernes, jo mere bremsearbejde skal der ydes.

Konklusion: Vægten har indflydelse på bremselængden......

Kommentér på:
Bremselængde?

Annonce