6.322 visninger
|
Oprettet:
Bremselængde? {{forumTopicSubject}}
hey
vi har lige en lille diskution igang om hvorvidt bremselængden har noget med vægten at gøre.
vores lærer siger at den ikke har noget med den at gøre mens vi helt klart mener den har?
hva mener i?
apr 2008
Følger: 113 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 76 Svar: 1.428
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 313
jeg mener at der findes en formel hvor vægten skal regnes med i, så jeg vil da sige at i har ret... hvis det er en lærer på en auto uddanelse må han da kende til den formel...
apr 2008
Følger: 113 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 76 Svar: 1.428
aug 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 322
Det er ik' så mærkbart på en bil med ABS - men uden er det meget tydeligt..
Nu var jeg selv på Respekt for Fart kursus for en måneds tid siden, hvor man skal lave bremseøvelser i 'tom' bil, og med 180kg vægt.. Der er en tydelig forskel!
aug 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 322
Umiddelbart har det vel noget med bilens egenvægt at gøre også. Men der bliver udstyret jo tilpasset bilen, med større bremser der kar kræfterne til at stoppe bilens vægt..
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 313
den eneste måde at finde ud af det på er vel først at prøve med en bil hvor der kun er fører og intet andet... derefter kan man jo prøve at fylde bilen med passagerer og se hvad forskellen er:-)
jun 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 330
Ligesom den også viser at en tung bil kræver mere kraft, end en let bil, når det kommer til motorkraft..
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.692
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 26 Biler: 8 Emner: 5 Svar: 336
Hvis jeg ikke husker helt galt lavede FDM også en med de såm gulpladebiler (Altea, Turan mm.) test for et halvt års tid siden, hvor de testede bremselængden med og uden læs bagi, og forskellen var imellem uændret og 1½ meter.
Det som kan have en effekt er nærmere aerodynamikken, både i bilens (Eksempelvis flad front med meget luftmodstand) udformning og eventuelt spoilere og lignende som på en Bugatti Veyron.
Et eksempel kan være at man nok svært for en motorcykel til at bremse lige så godt som en Formel1, da motorcyklen ikke har nær de samme muligheder for aerodynamik til at skabe vejgreb.
En lastbil bremser jo heller ikke 15x værre end en personbil.
Vægten har derimod en stor rolle i hvor stor en kraft der skal til at bremse køretøjet, men det er jo en helt anden snak.
feb 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 9 Svar: 175
Hvis bilen vejer mindre ændrer det også på friktionen.
din konklussion kan derfor ikke bruges.
Det er korrekt at vægten påvirker det, men ikke just af betydning.
Desto større masse jo bedre friktion, men det øger også den kinetiske energi.
jul 2006
Følger: 1 Biler: 3 Emner: 65 Svar: 171
dec 2008
Følger: 1 Svar: 1
Når bilen skal standes, skal alt den kinetiske energi fjernes fra bilen, dette gøres ved, at energien omsættes til varmeenergi i bremserne, og jo mere kinetisk energi der skal fjernes, jo mere bremsearbejde skal der ydes.
Konklusion: Vægten har indflydelse på bremselængden......
Bremselængde?