{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.242 visninger | Oprettet:

Hjulstørrelse og acceleration {{forumTopicSubject}}

Jeg er ikke den store kender af de fysiske love, så jeg ville blive glad for at at få noget opklaret.

Jeg er ejer af en Peugeot 206 S16. Originalt leveres den med 195/55/15 dæk, men den jeg købte som næsten ny er monteret med 205/40/17.
Mit spg. går på, hvordan et sådan skift påvirker accelaration, topfart mv. Hvad er positive/negative effekter?
Nu købte jeg bilen ved en forhandler, så går ud fra det er i orden - men er det også rigtigt, at ens speedometer viser galt, når man skifter hjulstørrelse?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjulstørrelse og acceleration
  • #1   24. nov 2003 De hjul der sidder på bilen er lovlige. Dvs at rullediameteren er ca. den samme, jeg mener at den må variere +- 5%. Det er så lidt at du ikke kan mærke det, vil jeg mene.Dit speedometer viser altid for meget så hvad du får ud af det er minimalt.....

• #2   24. nov 2003 ja, dit speedometer kan komme til at vise forkert hvis du skifter hjulstørrelse (forstå: omkreds)
    hcis du skifter tilstørre hjul kommer du længere pr. omdrejning og derfor vil dit dpeedometer vise for lidt..
    omvendt vil det vise for meget hvis du sætter mindre hjul på...
    generelt er dit speedometer ikke helt nøjagtigt fra fabrikken.
    I en audi a4 fra 01, viser speedometeret 118 km i timen når man i virkeligheden kører 110.. (min gamle kørelærers bil)
    mht acc. og topfart:
    hvis du sætter større hjul på får du højere topfart, netop da du kommer længere pr. omdrejning, men det er så lidt at det ikke er nævnværigt, da der også spiller en masse andre faktorer og kræfter ind.
    hvis du sætter indre hjul på får du hurtigere acceleration, det er til gengæld noget der mærkes lidt mere end topfart (læs: det kan mærkes lidt, men ikke nok til at imponere vennerne) igen da der spiller andre faktorer ind...

når jeg her nævner hjulstørrelse menes der rulleomkreds.. ikke størrelse på fælgen eller bredden på dækket... men omkredsen..

dvs: et skift fra 155/80-r13 til 195-50 -r14 er ikke at skifte til atørre dæk, men blot støffe fælg... dækket har bare mindre profil..

hvis du evt har et reservehjul i standardstørrelse (175 R 14) kan du jo pille det ud og sammenligne det med dine nuværende fælg... som du der: fælgen er større, der er bare mindre dæk på dine 17" end på det andet (forudsat at du har reservehjul på stålfælg.-.)

håber det hjalp lidt på forståelsen...

• #3   24. nov 2003 Negativt: Større hjul på en forholdsvis motorsvag bil, vil altid give langsommere acc. og topfart (rullemodstand), da det vil kræve mere effekt/moment at drive den frem. Du vil kunne mærke, at din bil ikke rigtigt tager farten ligeså hurtigt, som når du kører med de mindre 15", især ved mellemacc. i det lavere omdrejningsregister. Til sidst vejer 4 stk 17"-fælge en del kilo mere end 15" tilsammen.

Positivt: Bedre svinghastigheder. Speedometervisning bliver en smule bedre. Udseendet.

Hvis du gerne vil kende din speedometer-fejlvisning, kan du gange udvekslingen/gearingen v. 1000 omdr/min i 5.gear med omdrejningstallet, så får du den nøjagtige hastighed. F.eks. en bil med en gearing på 33 km/t ved 1000 omdr/min i 5. gear vil ved 6000 omdr/min køre: 33x6(000) = 198 km/t.

• #4   25. nov 2003 Mange tak for de gode svar smiley

• #5   25. apr 2010 Er der nogle af jeg der ved hvilken (ET) 206 skal bruge?

Kommentér på:
Hjulstørrelse og acceleration

Annonce