{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.324 visninger | Oprettet:

Hvad med lyset? {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi nærmer os den mørke tid, eller også er den allerede kommet:-)

På denne årstid er det især vigtigt, at lyset på bilen er i orden, ligesom cykler og knallerter skal have deres lys i orden. Og meget vigtigt er det også, at fodgængere bærer refleks, så vi bilister kan blive opmærksomme på dem i tide.

Desværre er der bilister, der ikke kan finde ud af at holde deres køretøj i lovlig og forsvarlig stand. Mange kører rundt med enten sprungne pærer, pærer der blænder eller for meget lys (nærlys og tågeforlygter samtidigt, når det hverken er tåget eller stærk nedbør).

Jeg kender én, der kører CitrCitroën Xsara Picasso. Hans forlygtepærer sprænger rimelig ofte, men når han sætter en ny pære i, så tjekker han ikke, om den er sat rigtigt i. Den ene dag kørte han bag mig, og hans ene forlygte blændede meget. Jeg nævnte det for ham, og det viste sig, at han havde skiftet forlygtepære dagen i forvejen. Men han havde ikke tjekket, om den nu også var sat rigtigt i! Det er da ikke særlig svært selv at tjekke, om lygten blænder. Er det ikke meget normalt, at man lige tjekker om pæren sidder ordentligt, når man har skiftet den? Jeg gør det altid, selvom jeg sjældent skifter pærer...

Nå, mit ærinde er sådan set bare at gøre opmærksom på §33, stk. 6 i færdselsloven, der hedder:

"Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes."

Dette stykke i loven har faktisk meget stor betydning for bilisters lygteføring:

- Alle lygter skal være korrekt indstillet, inklusive tågeforlygter

- Mange tågeforlygter er ikke indstillet korrekt men bruges alligevel som kørelys uden for lygtetændingstiden, denne brug bliver pludselig ulovlig og er meget generende for andre trafikanter

- De personer, der monterer xenonlys på deres bil, hvor der hverken er automatisk niveauregulering eller forlygtespulere, kører rundt med ulovligt lys altid. Og som oftest blænder det ulovligt monterede xenonlys.

- Holder man ved en jernbaneoverskæring, hvor vejen hælder, har man pligt til at skifte til positionslys, da man ellers med stor sandsynlighed blænder den modkørende på den anden side af jernbaneoverskæringen med sit nærlys/kørelys.

Der er meget at holde styr på som bilist, men har man taget kørekort, så har man også gennemgået alle disse regler til teori. Måske er der nogen, der mangler et genopfriskningskursus?

Man har altså et ansvar, når man ejer en bil. Mange lever desværre bare ikke op til det:-(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad med lyset?
  • #2   16. okt 2008 80SIX

    Hørt.... pisse træls at køre imod, hvad er der galt med normale night breakers? eller andet godt?

    hvorfor skal man blændes af noget blåt eller violet? der er jo nok også en årsag til at dette er ulovligt?!


  • #3   16. okt 2008 HØRT

  • #4   16. okt 2008 Holger W

    nu er det jo ik ulovligt når du automatisk niveauregulering


  • #5   16. okt 2008 Peter V: Hvis bilen er født med xenon, så blænder det ikke...

    Dvs. blænder det, så er det eftermonteret og ulovligt (oftest)


  • #6   16. okt 2008 kan godt forstå jeres negativitet omkring xenon.. men grunden til at det blæder når i kører imod folk, er simpelthen på grund af, at folk for ikke deres lygter indstillet, og så sidder det af helveds til, og derfor blæder det, og evt. kan de også være fordi at det kommer i en lygte hvor der er almindelig parabol, og ikke DE - linse, derfor kan det også blænde..

  • #7   16. okt 2008 Xenon er ok hvis man holder sig til 4300K... alt andet blænder sku..

  • #8   16. okt 2008 Hej Mads P aKa Smoky

    Det er jo netop én af de grunde jeg ridser op i mit indlæg, forkert indstillede lygter.

    Og oftest er eftermonteret xenon netop ikke monteret korrekt, og derfor blænder det. Fabriksmonteret xenon sidder som det skal og er et kanongodt lys, som ikke blænder modkørende.

    Desværre er det ikke alle, der kan forstå en brugsanvisning og er lige fiks på fingrene, så en eftermontering af xenon ender ofte galt til gene for alle os andre:-(


  • #9   16. okt 2008 Slap dog lidt af ...



  • #10   16. okt 2008 Hej Patrick M

    Jeg tror såmænd ikke, at der er nogen herinde, der ikke slapper af...

    Men eftermonteret xenon på en bil uden automatisk niveauregulering og forlygtespulere er ikke lovligt, så enkelt er det, Og at det oven i købet generer alle andre gør jo ikke sagen bedre!


  • #11   16. okt 2008 Mike F

    der er helder ik lovligt at køre forstærket


  • #12   16. okt 2008 hvad er det for en gang ord gejl
    Hvis xenon er indstillet på en bil (selv dem der ikke er født med det)
    blænder det sQ da ikke.
    Jeg har kørt med mit længe nu.
    og kun 1 der har blinket af mig (og har kørt forbi politiet 2 gange).
    Det er jo bare fordi i forhold til en alm pære der er indstillet forkert, så gør det ikke vildt nas at blive ramt i øjet af, i forhold til en xenon pære (300% mere lysstyrke)..
    Jeg er pisse glad for mit xenon (6000K) på min 106. for en standart h4 pære kan knap oplyse vejen...
    Så for mig er det sikkerhed og ikke styling.

    Og så¨skal vi lige huske.
    Når du smider et xenon kit i bilen..
    Så får xenon pæren samme "højde" indstilling som din gamle pære.
    Så hvis din alm pære blænder, vil din xenon os gøre det.

    Folk er bare mere opmærksom når der pludselig kommer lys ud af din forlygte.... smiley


  • #13   16. okt 2008 hvis du syntes det er et kæmpe problem, så noter deres nummerplader og meld det til politiet ..

    Kan nu ikke se problemet .. smiley


  • #14   16. okt 2008 En af mine pointer er faktisk, at det burde straffes noget mere, hvis man kører med ulovligt eller forkert indstillet lys. For det udgør en sikkerhedsfaktor. Desværre er der ikke særlig meget fokus på dette område fra politiets side.

    Det er heller ikke i orden at køre for stærkt, slet ikke hvis det er i tættere bebygget område, hvor der færdes mennesker...men her kan man da i det mindste risikere at få en bøde!


  • #15   16. okt 2008 Nu er det jo ikke min opgave at lege politi...

    Hvis folk overholdt reglerne, så kunne vi alle sammen være i trafikken uden at blive generet af hinandens dumheder. Det er selvfølgelig menneskeligt at fejle, men nogle mennesker overtræder bevidst loven, eksempelvis dem der monterer ulovligt xenon, dem der kører for stærkt, dem der kører for tæt på forankørende, dem der ikke viser af osv.


  • #17   16. okt 2008 Nicki J: hvis den almindelige pære blænder, så vil en xenonpære også gøre det. Det har du jo ret i, men den blænder bare med tre gange så stor styrke. Og det er der jo ingen grund til at udsætte andre mennesker for, medmindre man gerne vil have, at de skal have synsskader og nedsat syn!

    Og mange eftermonterede xenonkits har en tendens til at blinke en lille smule, hvorofr ved jeg ikke. Men det er i hvart fald generende.

    Generende er det også, at mange kører med tændte tågeforlygter samtidig med nærlys. Det er ikke lovligt, det blænder og er megairriterende. Hvad skal det gøre godt for? Det er især irriterende, når det regner...så er man som modkørende garanteret en blændning fra vedkommende!


  • #18   16. okt 2008 Rigtig nok
    Men mit tilfælde er det 100% sikkerhed at jeg har sat xenon i min bil.
    For valget var at køre rundt og intet kunne se.
    Syntes nu ikke det er et problem
    Jeg møder jo os andre med xenon....
    Og finder da tågelys mere træls en xenon


Kommentér på:
Hvad med lyset?

Annonce