Fremtiden angående ombygning af biler {{forumTopicSubject}}
Hej.
For nylig er der kommet et nyt regelsæt fra færdelsstyrelsen som nu indebærer skærpede krav til ombyggede biler.
Bl.a. kan biler med eftermonteret turbo nu IKKE godkendes med under 20% effektforøgelse. Kravene til emmission og støj er også skærpede.
Her er et links angående det nye regelsæt :
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit07.pdf
http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw4752.asp
I stedet for en konstruktiv debat omkring denne hobby er vi blevet mødt med skrappere og skrappere krav, hvilket nok ikke er uforskyldt med tanken på den MEGET uheldige medieomtale og de ulovlige natlige motorløb.
For de som vil deltage i en seriøs debat om hvordan vi får ændret denne udvikling i positiv retning så vi kan få anlagt baner og få enklere, og om muligt, mere retfærdige regler omkring konstruktionsmæssige ændringer af vores biler, er der nu oprettet en mailgruppe på www.groupcare.dk
Emailadressen er bildebat@groupcare.dk
Interesserede sende en mail til mig på mantalasse@hotmail(fjern dette).com med deres mailadresse så vil jeg via groupcare sende dem en invitation til gruppen.
Tilsyneladende er der begrænset brug af www.groupcare.dk for ikke-betalende medlemmer, men jeg har ikke haft problemer endnu.
På forhånd tak for interessen, husk at det er til vores fælles bedste!
aug 2003
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 638
Hvis politikerne fik åbnet en bane ville det være utrolig begrænset hvor mange der mødte op, og det har følgende oversager, tag feks. DHB, der var mega razzia lige efter afslutningen, hvor alle blev hevet ind, fordi igen politiet ved præsis hvor det forgår og der er utrolig mange unge med tunet biler samlet der, ligesom der ville være på en åben bane for race.
Yderligere er der altså utrolig mange mennsker som stadig ville mødes ude på udvalgte industrikvartere netop da det jo ikke er helt legalt og samtidig for at få et adrenalin kick, det hænger jo lidt sammen med at det er sjovt at stikker af fra politiet..
Det er nu sådan verdenen hænger sammen desværre, og det at skærpe kravende kommer ikke til at ændre på at folk får tunet deres biler, der vil altid være en masse mennesker som er ligeglade med reglerne, se bare på hvor mange der køre rundt med solfilm i for-side-ruderne.
Denne ændring i regler gør bare at der er en større mængde folk som pludselig overtræder reglerne, men ikke vil ændre deres biler tilbage til standart på grund af de summer af penge de har ofret på det..
jun 2003
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 65
okt 2003
Følger: 58 Følgere: 57 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 27
Dette er ikke kun en debat om at få baner. Det er en debat om at få et regelsæt der muliggør at vi kan opretholde vores hobby på et acceptabelt niveau og kommer overens med myndighederne anående hvilke og hvor stramme regler der skal være på området. Dette omhandler jo streetmachines, og som det ser ud med de nye regler er den eneste mulighed for at trykke mange HK af idag eferhånden gennem rallysyn eller DASU motorsport. Og det er jo langt fra alle der har interesse i det.
Dette er ent som et seriøst forsøg på at gøre noget ved problemet inden det er for sent, stablet på benene af (forhåbentlig) seriøse mennesker. Personligt kan jeg SLET IKKE forstå folk der bruger 50k+ på deres biler og så ikke sørger for at betale måske 10-20k i afgift og få TÜV papirer på det der er nødvendigt. Folk har bare lallet rundt og gjort det så billigt som muligt og været ligeglade med regler og love, og det betaler vi alle prisen for MEGET snart hvis ikke vi tager os sammen.
Og m.h.t. banen så kan det ALDRIG være statens opgave at skaffe sådanne anlæg.... men den her diskussion hører sådan set hjemme i maillisten, så er du seriøs med din hobby, så meld dig til
@ pW : Nej, der er ingen grænse. Det er dog et åbent spørgsmål om biler der ER blevet synet med konstruktive ændringer kan gå gennem næste syn; altså om de nye regler er med tilbagevirkende kraft.
Dog er der specielle regler alt efter hvilken årgang den pågældende bil er, jo nyere jo skrappere, da det jo skal ses i lyset af den almene tekniske udvikling.
okt 2003
Følger: 58 Følgere: 57 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 27
Dette er ikke kun en debat om at få baner. Det er en debat om at få et regelsæt der muliggør at vi kan opretholde vores hobby på et acceptabelt niveau og kommer overens med myndighederne anående hvilke og hvor stramme regler der skal være på området. Dette omhandler jo streetmachines, og som det ser ud med de nye regler er den eneste mulighed for at trykke mange HK af idag eferhånden gennem rallysyn eller DASU motorsport. Og det er jo langt fra alle der har interesse i det.
Dette er ent som et seriøst forsøg på at gøre noget ved problemet inden det er for sent, stablet på benene af (forhåbentlig) seriøse mennesker. Personligt kan jeg SLET IKKE forstå folk der bruger 50k+ på deres biler og så ikke sørger for at betale måske 10-20k i afgift og få TÜV papirer på det der er nødvendigt. Folk har bare lallet rundt og gjort det så billigt som muligt og været ligeglade med regler og love, og det betaler vi alle prisen for MEGET snart hvis ikke vi tager os sammen.
Og m.h.t. banen så kan det ALDRIG være statens opgave at skaffe sådanne anlæg.... men den her diskussion hører sådan set hjemme i maillisten, så er du seriøs med din hobby, så meld dig til
@ pW : Nej, der er ingen grænse. Det er dog et åbent spørgsmål om biler der ER blevet synet med konstruktive ændringer kan gå gennem næste syn; altså om de nye regler er med tilbagevirkende kraft.
Dog er der specielle regler alt efter hvilken årgang den pågældende bil er, jo nyere jo skrappere, da det jo skal ses i lyset af den almene tekniske udvikling.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 7
Fremtiden angående ombygning af biler