{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
20.744 visninger | Oprettet:

Karburator sprit på indsprøt motor? {{forumTopicSubject}}

Jeg har ALTID fået læst og påskrevet at karburatorsprit var NOGO/forbudt på en bil med indsprøjtning.... fair nok, jeg ved hvorfor man hælder det på en bil med karburator.

Men nu læste jeg dette:

Karburatorsprit er ikke kun til biler med karburator. Moderne biler med indsprøjtningsmotor er meget følsomme overfor vand i tanken. Blot en enkelt dråbe kan stoppe indsprøjtningsdyserne til motoren. Det er derfor en god idé at fylde en flaske karburatorsprit i tanken med jævne mellemrum, f.eks. én gang hver anden måned. Husk, at hvis du lader bilen stå stille i dagevis med næsten tom tank, er der størrre risiko for kondensvand og deraf følgende isproblemer. Sørg derfor for at fylde op oftere end du plejer.

citat slut

Er der en kyndig eller en mekker til stede, som kan forklare om det er korrekt og hvad forklaringen er på at man IKKE må anvende karb. sprit på en bil med indsprøjtning.....??

På forhånd tak for Jeres hjælp

/A


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Karburator sprit på indsprøt motor?
  • #1   8. jan 2009 man må IKKE putte sprit på en bil med direkte indsprøjtning! du kan godt hvis det er monopoint, men ikk direkte indsprøjtning.. hvertfald på opel'er må du ikk.. smiley

    og jeg er igang med mit nummer 2 grundforløb som mekaniker(droppede ud første gang pga jeg ikk ku finde en læreplads, så det er ikk fordi jeg er for dum til faget).. og har selv forhørt mig nede hos opel hvor min mors bil er nede til syn, og de siger os at man IKKE må! fik dog ikke nogen grund, men jeg vil næsten gætte på at det har noget med at de indsprøjtningsdyser, evt sidder med nogle gummi pakninger, som spritten ætser, eller hvertfald noget i den stil smiley det virker hvertfald meget logisk i mit hovede..


  • #2   8. jan 2009 nok ikke pakninger af gummi, slet ik på biler med DI da temp. bliver alt for høj... men kom gerne med argumenter for biler med alm. benz. indsprøjtning, IKKE DI.....men alm. multipoint injec.

  • #3   8. jan 2009 Hmm....lytter lige med....


    (ville nu mene at karurator-sprit er godt for alle biler)


  • #4   8. jan 2009 ronni>> læs http://www.berlingske.dk/apps/pbcs.dll/article?aid=/20041024/abmbil/110240273/

    Men om det ligefrem kan have en skadelig/negativ virkning kan jeg ik lige få øje på....nu er jeg jo ej heller blandt de klogeste smiley


  • #5   8. jan 2009 Jeg har aldrig oplevet en bil med insprøjtning ha problemer i kulden, så det gavner nok ikke ligefrem noget...

    Men eftersom næsten alle biler kan køre på bioethanol hvor der er 5% sprit i benzinen, så kan ikke forestille mig at karburator sprit kan skade noget?


  • #6   8. jan 2009 Altså.......karurator-sprit fjener kondens-vand i tanken..........og det må da være en god ting for alle biler...........(desuden gør kondens-vand at tanken ruster.......hvis man altså har en stål tank)

  • #7   8. jan 2009 Vand binder ikke med benzin. Det lægger sig derfor ovenpå benzinen i tanken. Spriten får vandmolekyler og benzinmolekyler sig at binde og benzinen bliver derved lidt "tyndet" op med vandet. Min mekker sagde (da jeg havde problemet med min Opel) at vandet kan være skadeligt ved dyserne, så det skulle ud. Dog nævnte han ikke spriten. Det trick fik jeg af en anden opelmekker.

  • #8   8. jan 2009 danny - hmm det er jo egentlig ret tæt på min "teori" smiley

  • #9   8. jan 2009 Klaphest, hvordan det?? Du siger man ikke må. Jeg har fået at vide at man må... Det er VANDET og ikke SPRITEN som som ødelægger/stopper dyserne.

  • #10   8. jan 2009 der sker ikke noget som helst ved at hælde karburatorsprit i en indsprøjtningsmotor .... direkte indsprøjtning vil jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har kendskab til karburatorsprit på sådan nogle motore. men nu er det jo også ganske få biler der kører med direkte indsprøjtning.

    men på andre indsprøjtningsbiler bruges det tit til f.eks. at sænke co når en bil skal synes.


  • #11   8. jan 2009
    Thomas h: Er din nissan ikke med direkte indsprøjtning?


  • #12   8. jan 2009 danny - at det på en måde skader dyserne, da spritten får vandet til at blande sig med benzinen ?

  • #13   8. jan 2009 Jesper K : nej den har ikke direkte indsprøjtning ... den har bare multipoint indsprøjtning ... men der er mange der tror det hedder direkte indsprøjtning og det er helt forkert ...
    kan se KLAPHEST heller ikke har helt styr på hvad direkte indsprøjtning er ....


  • #14   8. jan 2009
    Thomas: tak for det fine svar

    Er der nogle måder, hvor jeg kan undersøge hvad min rover 214si 1,4 er?


  • #15   11. feb 2012 Jeg har lige på Golf2.dk fået af vide at pga mine problemer med min bil, har den stået stille nogen dage og næsten tom tank da den ikke var synet, da jeg skulle til omsyn ville den bare ikke gå ordenligt og det var der i starten at det blev så skide koldt.
    Ja ham inde på Gold2.dk siger jeg skal smide noget karburatorsprit på min bil så skulle det virke igen, for den vil slet ikke køre ordenlig.
    Det skal siges det er en Golf G60.
    Så læser jeg nu det her og tænker det kan kun være sådan en gang sprit jeg skal have fat i.


  • #16   20. okt 2013 Hej gutter ved godt at det er et gammelt emne, men nu vil jeg lige mane det her til jorden en gang for alle,
    En benzinmotor kan teoretisk set køre på næsten ren ethanol, hvilket betyder at karburatorsprit, denatureret sprit, bio ethanol, husholdningssprit (kært barn mange navne) sagtens kan blandes i benzinen, også på biler med direkte indsprøjtning, hvilket virker omsonst at diskutere da forbrændingen foregår på samme måde direkte sprøjt eller ej, eneste forskel på det er hvor brændstof og luft bliver blandet.. Hvis nogle vil betvivle min påstand så skal i være velkomne, så skal jeg nok komme med en lang kemisk forklaring på hvorfor ethanol og benzin kan blandes i det forhold man lyster.


Kommentér på:
Karburator sprit på indsprøt motor?

Annonce