{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.599 visninger | Oprettet:

Mit livs køretur {{forumTopicSubject}}

Jeg har været en tur på KTI i Roskilde her til morgen, hvor der var et pressearrangement i forbindelse med Sportscar Event der afholdes på søndag. Det er et arrangement, hvor man imod betaling kan få ture i en række eksotiske sportsvogne kørt af ejerne, som stiller dem gratis til rådighed. Alle pengene der bliver samlet ind går til Børnecancerfonden og dæk.

Tilbage til det det hele drejer sig om. Jeg stod op tidligt mandag morgen for at få en chance for en tur i nogle af de spændende biler. Jeg kørte ud imod KTI i min Peugeot 405 Mi16, som jeg selv regner for en forholdvis kvik bil. Der blev leget lidt undervejs, og som altid smilte jeg lidt, da jeg lagde en anden legesyg bilist bag mig.

Da jeg ankom til KTI kunne jeg høre et par biler på banen. Lyden af en Ferrari var ikke til at tage fejl af, og da jeg kom nærmere kunne jeg se at det var en 355 Spider, en Gallardo og en Maserati 3200GT. Jeg stod først og kiggede lidt på de tre biler, hvor efter jeg bevægede mig ned imod pitområdet. Her var der biler for enhver smag. Masser af røde fuldblods sportevogne fra Ferrari, en enkelt Lotus, nogle Maseratier, den gule Gallardo, en BMW, en Porche og lidt andre biler. Jeg kunne ikke finde ud af hvad jeg helst ville prøve, så jeg startede med at gå hen til et par venner og lod bilerne vente lidt. Her blev der snakket om de forskellige biler og der blev givet lidt anbefalinger om hvem jeg burde prøve. Kort tid efter trillede der en Ford GT ind i pitten. Jeg havde aldrig set den i virkeligheden, men der var ingen tvivl om at den var bygget til race, og det var den mest sjældne af bilerne. Den blev der kigget meget på, men den var meget omsværmet, så jeg blev enig med mig selv om, at jeg ikke skulle sætte næsen op efter en tur i den.

Den første bil jeg skulle have en tur i blev en Porche GT3. Det var en lækker fornemmelse at blive presset tilbage i sæderne, og måden den kunne tage svingene på var imponerende. Der var lidt fugtigt på banen, så den understyrede lidt i et enkelt sving, men ellers virkede det som om at den sugede sig til vejen. Det var en rigtig drivers car.

Næste i rækken var en Mercedes SL55 AMG. Taget var nede, så der var masser af vind i håret. Da den har automatgear lyder den lidt doven, men den kunne virkelig flytte sig ned af langsiden. Svingene blev taget lidt mere roligt, men der var inden tvivl om at den ville gøre sig rigtigt godt på en åben motorvej.

De andre gutter havde anbefalet en tur i en flot sølvgrå Maserati 3200GT, da den blev kørt meget underholdende. Det måtte jeg selvfølgelig prøve og ejeren var en rigtig frisk gut der virkelig gav den hele armen. Bilen blev kørt helt til grænsen og humøret var i top. Der blev både driftet og meget andet, og jeg steg ud af bilen med et stort smil. Det var meget intenst, og med sådan en chaufør var det en køretur jeg kommer til at huske.

Nu var jeg ved at være lidt presset tidsmæssigt, da jeg snart skulle på arbejde. Jeg ville prøve en Ferrari når nu der var så mange, og snakkede lidt med en fyr i en 355 Spider. Han gik og pudseden den og var ved at tage toppen tilbage, så man kunne mærke fartvinden på banen. Den blev startet op og jeg fik lov til at sætte mig ind ved siden af. Lyden i sådan en Ferrari er noget helt særligt og det manglende tag gjorde at brølet fra motoren lød som musik. Der var ingen tvivl om at han havde købt sin bil for at køre den som en rigtig sportsvogn. Han gik virkelig til den og jeg blev enig med mig selv om at det var en god afslutningen på morgenen.

Jeg steg ud af den lave Spider og begyndte at gå hen imod bilen. Pludselig trillede Ford GT'en op på siden af mig og passageren steg ud. Jeg måtte hellere lige høre, om den skulle ud og køre igen, og jeg blev bedst om at sætte mig ind i den lille gule retro-racer. Man sad virkelig godt i de skåleformede sæder og kabinen virkede lækkert da døren lukkede over hovedet på mig. Det var en blanding af hi-tech og retro med masser af alumenium og alle de instrumenter man kan drømme om at kigge på. Jeg kunne se at den var udstyret med det store McIntosh Audiophile anlæg som koster $4000 ekstra fra fabrikken. Det var dog ikke interessant da bilen satte igang. Lyden var helt uovertruffen og med det samme blev jeg presset tilbage i sædet. Der var ingen tvivl om at den bil var noget særligt. Jeg havde været imponeret over hvor hurtigt den flyttede sig fremad, men det var endnu mere imponerende, da bremsen blev aktiveret. jeg blev kastet frem i selen, der blev gearet et par gange ned, bilen sugede sig til vejen og blev kastet rundt i kurven hvorefter der endnu en gang blev trykket på gassen. Jeg blev presset tilbage imod sædet og jeg kunne mærke hvordan G-kræfterne trak i mine kinder på vej ud af svinget. Nålen på speedometeret bragede op af skalaen og vi nåede enden af den korte langside på ingen tid. Sådan blev det ved et par omgange.

Da bilen trillede ind i pitten igen var jeg helt chokeret. Min eneste kommentar da jeg kom ud af bilen med et gigantisk smil var at bilen var syg. Nu var det tid til at finde Peugeot'en igen så jeg kunne komme på arbejde. Sjovt nok virkede den på ingen måde kvik mere, og lyden fra mit KN-filter var på de få timer blevet forvandlet fra et løvebrøl til lyden fra en lille kattekilling der godt ville kunne lege med de store, men slet ikke kan være med.

En ting er sikkert. Jeg vil have en Ford GT når jeg bliver stor.

Vil du selv opleve hvordan bilerne køre kan jeg kun anbefale at kigge forbi KTI, Roskilde til Sportscar Event på søndag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mit livs køretur
Kommentér på:
Mit livs køretur

Annonce