Hvornår skal man skifte bil? {{forumTopicSubject}}
Jeg overvejer at skifte hverdagsbilen A ud og købe en nyere brugt B, men skal jeg gøre det nu eller vente?
Begge biler kører på diesel.
A som er betalt er fra 2001 og har kørt 250.000 km og kører upåklageligt pt, men den kører stadig med den originale kobling og udstødning - stumper der ikke er helt billige til den model. Desuden er dieselpumpen kendt for at være svag på denne model, så det er også lidt af et spil hvornår den går - En udskiftning vil koste over 20 tusind så det vil slå bilen ihjel hvis den går! Vi er i sverige men for overskuelighedens skyld har jeg omregnet til danke penge.
B er en stor komfortabel stationcar fra 2007 med 40 tusind på tælleren med væsentlig flere heste end A og meget komfortabel - Den er lidt dyrere i forsikring, men billigere i vejskat på grund af partikkelfilter så vi sætter de årlige omkostninger til det samme. Dieseløkonomien er ca den samme. Vi skal låne penge til B men har råd til det. Jeg er blevet budt 20 tusind af forhandleren (det er en god pris for hvis man sammenligner markedet) - Bil B koster 125.000 kr
Så hvad gør jeg nu? Skal jeg fortsætte i A og se hvor længe det går med risikoen for fremtidige problemer og regninger, men uden månedlige afdrag eller skal jeg bytte og få de fordele og den garanti (2 år eller 40.000 km) som en nyere bil vil give?
Jeg fornemmer at det et godt tidspunkt at handle nu på grund af finanskrisen så forhandlerne er sultne?
Vi kører 50K om året så det er næppe realistisk at bil A holder mere end 2 år mere.
feb 2005
Følger: 33 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 103 Svar: 1.700
Hvornår skal man skifte bil?