9.202 visninger
|
Oprettet:
Værdiforringelse efter skade på bil {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er bleve påkørt og min bil skal laves for 25000 - 30000 kr.
Jeg har hørt at man kan få dækket værdiforringelsen på bilen, hvis modparten er ansvarlig for skaden. Er der nogen der kender reglerne for dette og kan det svare sig?
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
sep 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 4 Emner: 68 Svar: 2.998
jan 2009
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 58
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 27
nov 2004
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 90 Svar: 1.634
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 30 Svar: 25
Værdiforringelse af bilen efter en skade
Spørgsmål:
- Kan jeg få erstatning for værdiforringelse af bilen efter en skade?
Svar fra Midtjysk Forsikring:
Hvis din bil har været udsat for en større skade i forbindelse med et færdselsuheld, kan du nogle gange få erstatning for værdiforringelse, hvis andre har været skyld i skaden.
Selv om bilen er blevet repareret, er bilens salgsværdi nogle gange blevet mindre end den salgsværdi, bilen havde umiddelbart før skaden.
For at få erstatning for forringet salgsværdi fra en ansvarlig modpart i færdselsuheldet skal følgende tre forhold være opfyldt:
Der skal være en helt eller delvis skyldig modpart.
Din bil skal være en nyere personbil. Den må typisk ikke være mere end 2-3 år gammel.
Der skal være tale om en større skade. Det vil som hovedregel sige, at skaden mindst skal koste 20-30 pct. af den handelsværdi, bilen havde umiddelbart før skaden.
Hvem skal betale?
Det er den ansvarlige modparts ansvarsforsikringsselskab, der skal behandle et eventuelt krav om værdiforringelse, og som skal betale en eventuel erstatning.
Du skal som udgangspunkt selv rejse dit krav om erstatning for værdiforringelse over for modpartens forsikringsselskab, men ofte kan du aftale med os, at vi medtager dit krav i vores sagsbehandling overfor modpartens selskab. Vi hjælper dig ligeledes med de oplysninger, som du skal bruge i forbindelse med erstatningskravet. Når vi så modtager en eventuel erstatning for værdiforringelse, videresender vi den til dig.
Hvor meget kan man få i erstatning?
Værdiforringelsen er det skønsmæssige værditab, som bilen har fået som følge af uheldet. Erstatningen vil normalt udgøre 5-20 pct. af reparationsudgifterne. Erstatningen afhænger af bilens alder, kilometerstand samt skadens karakter og omfang.
Nogle reparationer forringer ikke bilens værdi og medtages derfor ikke, når bilens værdiforringelse opgøres. Det gælder for eksempel udskiftning af airbags.
Hvis du selv er skyld i uheldet, bliver din erstatning reduceret med lige så meget, som din skyld udgør. Har du for eksempel 1/3 af skylden, reduceres din erstatning for værdiforringelsen af bilen med 1/3.
(kilde: Forsikringsoplysningen)
Værdiforringelse efter skade på bil