{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.018 visninger | Oprettet:

12 personers minibus {{forumTopicSubject}}

Hej jeg går lidt med tanken om at anskaffe mig en ordenlig bus, til at køre på "bil ferie" i smiley
nu er mit problem jo så bare at den ikke må have mere end 9 sæder incl føresædet, pga. jeg kun har B kørekort

(det til bil hvis nogen skulle være i tvivl)

så er der nogen der ved om jeg kan få en sådan bus omregistreret til 9 personers bus, så længe den vejer 3500 kilo(og der under)?

eller er det bare at pille 3 af sæderne ud, så der kun er 9 sæder tilbage?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  12 personers minibus
  • #1   16. feb 2009 Det er lidt mere kompliceret end det......

Du kan sagtens pille sæderne ud, men det bliver det ikke lovligt af.

10 personers busser er kun med 60% afgift, og nogle meget stramme regler.

9 Personers kører med 180% afgift som en personbil, så her er reglerne meget mere frie.....

At samme bil (ex. Caravelle) kan fåes både som 9 og 10 personers gør det jo bare mere forvirrende.

Men tag dig et buskørekort på AMU, tager 6 uger, køb en 10 eller 12 personers, og nyd kun at skulle betale ca 2100 om året i vægtafgift for en diesel-model.

• #2   16. feb 2009 Prøv at ringe til en synshal og spørg dem, da det jo i sidste ende er dem der skal syne den, og så ved de også hvad der skal til for at den bliver godkendt. Umiddelbart kan jeg ikke se at det er noget problem. Sagen er den at en 12 personers minibus er indregisteret som en type M2. Biler med 9 sæder eller derunder er type M1. For at en bil kan kan registreres som M2, skal den BÅDE opfylde kravene for M1 samt M2. Så hvis man nedgraderer den(fjerner sæder), og bilens model allerede findes typegodkendt som M1, burde der ikke være noget problem

Men som sagt, ring til en synshal og tal med dem, så får du det sikreste svar!

• #3   16. feb 2009 Prøv evt. at kigge i forummet på caravelle.dk, der er det ofte diskuteret / beskrevet.....

• #4   16. feb 2009 tak for de hurtige svar, er der nogen der ved hvor gammel mand skal være for at få sådan en kørekort til et m2?

• #5   16. feb 2009 Kunne forestille mig at man skal være 18 år smiley

• #8   16. feb 2009 Bitten A
    ved da at man kan tage lastbil kørekort som 18 årig smiley

det har jeg undersøgt, og så skal man tage noget erhversbevis for at køre med vare osv. for firma, hvis jeg ikke husker helt forkert

så dvs. jeg kan tage mig et lastbil kørekort, og så kan jeg køre en 12 personers bus, når det kun er til personligt brug eller hvordan?

• #9   16. feb 2009 du skal ha buskørtkort for at køre en bus.. hedder kat D på dit kørekort.

'for i tiden fik man både til lastbil (kat C) og til Bus (D) når man tog lastbilkørtkort. Men sådan er det ikke længere.

• #11   16. feb 2009 Det er rigtigt at biler med M2 skal hastighedsbegrænses til 100 km/t. Men hvis den er lavet om til M1 behøver den ingen hastighedsbegrænsning, Hvis det vel at mærke er til privat befordring.

• #12   16. feb 2009 okay, men er der så nogen der kan svare mig på om man overhovdet kan få den lavet om til en m1 (går ud fra m1 er 8 personers bus)

• #13   16. feb 2009 Det er kun hvis bussen er nyere end 2000 (tror jeg det er) at den skal fartbegrænses

• #14   16. feb 2009 M2 skal da først begrænses efter 2004, så vidt jeg ved......

Kommentér på:
12 personers minibus

Annonce