{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.861 visninger | Oprettet:

Stenslag - et stort problem! {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg undrer mig til stadighed over, at jeg næsten dagligt bliver udsat for stenslag af den ene eller den anden slags.

Jeg holder en jævn fart på ca. 80 km/t., når jeg kører på landevej. Det gør jeg primært for at få så meget ud af dråberne som muligt, men selvfølgelig også fordi jeg vil undgå fartbøder og fordi min bil holder længere, når den køres pænt.

Min hastighed resulterer ofte i, at jeg bliver overhalet. Det er da i orden, da andre bilister selv skal bestemme, hvilken hastighed de vil køre med. Men ofte er konsekvensen for mig, at der kommer småsten på min rude og min lak. Jo hurtige de andre bilister kører ind foran mig, med for kort afstand til følge, jo større er risikoen for stenslag. Det er ren logik.

Det sker også, at der kommer småsten flyvende, når jeg passerer modkørende.

Det irriterer mig, da jeg synes, at problemet er stigende. Jag har haft kørekort i snart 10 år, og jeg mindes ikke, at stenslag var et problem for bare 5 år siden. I hvert fald ikke i samme grad.

Hvad kan være årsag til disse stenslag? Er det dækkenes konstruktion, der gør, at småsten nemmere sætter sig i klemme i mønsteret og derved udgør en risiko for stenslag? Fejede man vejene tidligere?

Det har måske også noget at gøre med, at landmændene ikke rydder op efter sig selv, når de sviner på vejene. Dette svineri medfører, at skidt og småsten ligger på kørebanen og udgør en potentiel risiko for stenslag.

Det er uretfærdigt, at jeg skal straffes med stenslag, fordi jeg overholder hastighedsgrænsen og generelt passer på min bil!

Hilsen

Mike

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stenslag - et stort problem!
  • #1   13. mar 2009 Bredere dæk med grovere mønster
    Flere biler på vejene idag end for 5 år siden
    Mere generel agressiv kørsel idag end for 5 år siden

Og så er du sikkert xtra opmærksom for tiden, fordi der er mange småsten på vejene her i foråret..

"Det er uretfærdigt, at jeg skal straffes med stenslag, fordi jeg overholder hastighedsgrænsen og generelt passer på min bil!"

tro mig, du bliver ikke straffet mildere af at køre 100km/t smiley

• #2   13. mar 2009 Tror bare det skyldes, at der er kommet mere trafik på vejene, og vejene derfor belastes lidt mere. Jeg synes også vejene er blevet væsentligt dårligere, hvilket resulterer i at der ligger mange små-sten osv. som resulterer til stenslag. Der er desværre nok ikke så meget at gøre ved det.

• #3   13. mar 2009 Tror du skal finde løsningen i at hvis du kører 80 efter klokken ja så kører du i virkeligheden nærmere nok kun 70. De fleste andre bilister der ikke har oceaner af god tid bliver derfor fristet til at overhale dig.

Så et råd følg trafikken ..

• #4   13. mar 2009 Hvis man kører 100 km/t. på almindelig landevej, så bliver man som oftest ikke overhalet. Derfor er risikoen for stenslag mindre, når man kører mere end det tilladte. Derfor bliver jeg straffet, forsi jeg overholder hastighedsgrænsen, da jeg ofte bliver overhalet. Og det er jo især ved overhalinger, at småsten rammer den bagvedkørende bil (mig!).

• #5   13. mar 2009 Jeg er klar over, at mit speedometer viser for meget. Men det er ikke mere end 2-4 km/t. Jeg har GPS, så det er afprøvet mange gange.

Desuden er de værste stenslag dem, der kommer fra bilister, der kører meget hurtigt. En sten vil slå hårdere, jo hurtigere hjulet drejer, det siger sig selv.

• #6   13. mar 2009 Dårligere veje!

Vejene er slidte, og derfor er der flere småsten osv. der river sig løs.

• #7   13. mar 2009 Der er ikke så meget at sige til det.. end at du har ret..

Jeg kører ofte 10-15% mere end det tilladte og det har endnu ikke givet mig bøder, de par bøder jeg har fået har været fuldt fortjent hvor jeg virkelig har givet den gas.

Jeg får sjældent, rigtig sjældent stenslag dog.. , men jeg holder også som regel god afstand

• #8   13. mar 2009 Jesper S: Jeg holder også god afstand. Men desværre er der bilister, der ikke kan finde ud af at holde afstand, ikke engang når de overhaler!

• #9   13. mar 2009 tror ikke der er så meget at gøre end at passe godt på sin lak med polering og beskyttelse osv...
    Så praler stenslag osv nemmere af og den tager knap så meget skade...

• #10   13. mar 2009 Du bliver jo ikke straffet - du er bare uheldig

Ander B: præcis. Polering og lakforsegling en gang om måneden

• #11   13. mar 2009 Jo, jeg bliver straffet i den betydning, at det er mig, der får stenslagene, selvom det er mig, der kører den tilladte hastighed.

• #12   13. mar 2009 Snup en tudekiks .... det er livets realiteter ! Ellers følg trafikken smiley Skal man overhale en snegl er man jo nød til først at speede op og komme forbi en sådan og efterfølgende bremse op inde foran denne snegl. Herfor chancen for stenslag.

Hvis du vil pibe over andre kører for hurtigt eller gøre noget ved det så søg ind til politiet, eller tag skeen i den anden hånd og tag bussen den kører også ca. de knap 80 *S*

>Go weekend

• #13   13. mar 2009 hældningen på din forruden, har også en del at sige.. Nogle ruder "preller" sten bedre af end andre. grundet vinkel på ruden.

Jeg holder mig som regel os langt væk hvis der er en forankørende

• #14   13. mar 2009 Er du mon flyttet i nærheden af en grusvej indenfor de sidste 5 år? det kunne være en del af svaret. Eller også har du fået ny bil og er rent faktisk opmærksom på hvor meget skidt der bliver kørt op fra vejene.

Men hvis du ligger og kører så der står 80 på dit speedometer kan jeg godt forstå du bliver overhalet. Så er du jo hvad der i gængs tale kaldes en "forhindring" på vejen, som bare skal passeres - hurtigst muligt.

• #15   13. mar 2009 Som altid herinde, så er der folk, der ikke læser, hvad man skriver! (Jan)

Jeg skal ikke bestemme, hvor stærkt andre bilister skal køre. Men jeg kører de tilladte 80 km/t., dvs. mit speedometer viser 82-83 km/t. Min GPS viser 80 km/t. ved denne hastighed.

Det er på en almindelig landevej, og jeg oplever det både på Lolland, Falster, Masnedø og Sjælland.

Problemet er ikke særlig stort, hvis en overhaling foretages efter loven. Dvs. med en passende bremselængde, altså hvor man ikke trækker ind kun et par meter efter den bil, som man overhaler! Men det er der mange, der ikke kan finde ud af.

• #16   13. mar 2009 hmmm nu bruger jeg det her topic til at brokke mig over håndværkere i deres varevogne der kører som en røv, da de resulterede i et stort stenslag i ruden på min golf... en dag jeg var på vej på arbejde kom jeg med en 90 stykker på landevejen... og så i modkørende retning kom der håndværkere i deres skide transporter, med 140 blæsende den modsatte vej... det resulterede i at da vi skulle passere hinanden i et sving, skulle han sikkert både snakke i telefon, drikke kaffe og pille ved radioen på en gang, men han kørte i hvert fald ud i rabatten fordi han ikke kunne styre bilen... smok sagde det så og så havde jeg en fin stjerne i ruden... de burde sku have skiver i ligesom lastbilchaufførerne, og gps der sender elektronisk fartmåling ind, så de ikke bare kan sige at de kørte på motorvej men, hvor de rent faktisk kører 130 i byen, hvis i forstår

• Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.603
    #17   13. mar 2009 tænk over det før du bestiller perlesten til indkørslen...hmm hvorfor er perlesten egentlig hvide? haha i kan ta det go weekend

• #18   14. mar 2009 Mike læser hvad du skriver, men se virkeligheden i øjnene hvis du følger trafikken er chancen altså mindre om du vil forstå det eller ej. At jeg "joker" lidt må du bære over med.

Kommentér på:
Stenslag - et stort problem!

Annonce