{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.171 visninger | Oprettet:

Patrick P
Patrick P
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 27

Økonomikørsel & "hvor langt pr liter"? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg købte, i august 2008, en Toyota Aygo 1,4 diesel. Jeg har prøvet ALT for at få den til at køre 24,4 km/l i blandet og 27 km/l på motorvej/landevej.

Jeg har nu kørt 26xxx km i den.. Og synes efterhånden det burde være nået bare en eller to gange.. Tanken er 35 L, og begynder at være ret tom efter 604 km blandetkørsel. (Esbjerg til Billund 5 dage i ugen)

Jeg har derfor i dag kontaktet Toyota, som siger jeg skal have den "opdateret" til næste serviceeftersyn - og jeg vil så høre.

Hvad gør JEG forkert - Synes jeg har prøvet alt hvad jeg kunne.

Hvad er en opdatering, og hvad gør de?

Og har de i princippet ikke snydt mig ?

Håber I kan guide og hjælpe lidt smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Økonomikørsel & "hvor langt pr liter"?
  • #1   5. apr 2009 Hmm, min kæreste har den i benzin 1.0 Plus og hun kører omkring 580-640 km pr tank.

• #2   5. apr 2009 Min grande punto går 4 km mindre per liter en den er opgivet til. og i min citroen med den nyeste diesel motor går 14 og den er vidst opgivet til 18 ,,,,, et eller andet. Jeg køre konstant for at få bedste resultat og regner på hver tank jeg tanker

• #3   5. apr 2009 De tal der er opgivet er det ikke gjort på test inden dørs, altså der ikke er taget højde for vind og vejens heldning op og ned af bakke osv.osv.

Synes ikke jeg har hørt om biler der køre som de er opgivet til.

• Patrick P
    Patrick P Tilmeldt:
    sep 2006

#4   5. apr 2009 #Jeppe L, ja og diesel skulle kunne køre længere..!

#Michael F, ja, men det her er hovedsagligt mellem 6 og 8 km/l - Det er altså meget i længden i forhold til hvad jeg fik fortalt..

• Patrick P
    Patrick P Tilmeldt:
    sep 2006

#5   5. apr 2009 #Scapegoat jeg fik at vide jeg skulle tage 1,5 til 2 km/l fra fordi der ikke var taget højde for vind som sådan. Den er testet indendørs og udendørs..

• #6   5. apr 2009 Livet er sgu for kort til at se hvor langt man kan køre pr. liter.. man lever kun en gang, og lad os nu nyde benzinen i de sidste årtier vi har det i..

• #7   5. apr 2009 Bilers brændstofforbrug er siden starten af 90'erne udelukkende blevet testet på en 15 km. lang "tur" på et rullefelt ved forskellige hastigheder ved stuetemperatur. Der var en artikel i FDM bladet om det for nogle måneder siden, derfor er der ikke taget højde for op og nedbremsninger, små accelerationer, lidt højere hastighed end det tilladte, vindmodstand osv.

Generelt er de bedste råd jeg kender:

- Rigelig luft i dækkene
    - Jævn acceleration, men ikke for langsom
    - Det gælder om hurtigt at komme op og holde en fast hastighed
    - Varm motoren op! Små korte ture hvor motoren kun lige når at blive varm slider på motoren og bruger rigtig meget brændstof
    - Kør det du må.. jo hurtigere du køre, jo mere vindmodstand, og dermed højere forbrug
    - Slip speederen engang imellem og se fremad i trafikken, så du ikke behøver at bremse unødigt

• #8   5. apr 2009 Det har jo også meget at gøre med hvordan man kører. Min Leon 150hk tdi kan jeg godt få til at gå 18-19km/l når jeg køre pænt. Men når jeg kører syd på og nålen ligger på150-160km/t går den kun 15-16km/l

• #9   5. apr 2009 Kører du med standard hjul ?

• Patrick P
    Patrick P Tilmeldt:
    sep 2006

#10   5. apr 2009 tak for de råd smiley dem overholder jeg stort set altid. plus det at have så lidt i bagegerummet så muligt.

og ja. jeg kører med alt standard. få jeg går ud fra de ting der er efter standard måling smiley

men hvad vil de gøre til næste servicesyn der kan give mere?

• Patrick P
    Patrick P Tilmeldt:
    sep 2006

#11   6. apr 2009 tak for de råd smiley dem overholder jeg stort set altid. plus det at have så lidt i bagegerummet så muligt.

og ja. jeg kører med alt standard. få jeg går ud fra de ting der er efter standard måling smiley

men hvad vil de gøre til næste servicesyn der kan give mere?

• #12   6. apr 2009 hvis du ligger dig på ca 90 km/t på motorvejen i stedet for 110 / 130 som er lovligt, så skulle du også meget gerne kunne se forskel på dine resultater.
    det kan jeg både på min erhvervsbil samt min galant 2.5 V6, galanten kører mellem 7 - 8 km/literen ved frisk by kørsel og nogle 20 km ture på motorvejen.

• Patrick P
    Patrick P Tilmeldt:
    sep 2006

#13   6. apr 2009 #Kim B
    Jo, men så vil det også tage mig væsentlige længere at komme til og fra arbejde smiley Og nu fortalte sælgeren så, at det var de ca 27 jeg kunne få ud af det ved motorvej, og da jeg kører 30 på motorvej og 35 på landevej skulle jeg regne med ca. 24,4 (eller 24,7 kan ikke lige huske).

I dag fortalte den samme sælger også, at hans kone var kommet op på 28, da hun kørte motorvej mellem Esbjerg og Fredericia.. Og da min kun kører 20 i gennemsnit, sagde han jeg skulle nævne en opdatering ved næste service.

Hvad gør den opdatering ? Er det som at smide en ny ROM i sin windows telefon eller er det hvor de går ind og justere motoren rent fysisk (læste jeg det kunne hjælpe et sted) ???

Kommentér på:
Økonomikørsel & "hvor langt pr liter"?

Annonce