Økonomikørsel & "hvor langt pr liter"? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg købte, i august 2008, en Toyota Aygo 1,4 diesel. Jeg har prøvet ALT for at få den til at køre 24,4 km/l i blandet og 27 km/l på motorvej/landevej.
Jeg har nu kørt 26xxx km i den.. Og synes efterhånden det burde være nået bare en eller to gange.. Tanken er 35 L, og begynder at være ret tom efter 604 km blandetkørsel. (Esbjerg til Billund 5 dage i ugen)
Jeg har derfor i dag kontaktet Toyota, som siger jeg skal have den "opdateret" til næste serviceeftersyn - og jeg vil så høre.
Hvad gør JEG forkert - Synes jeg har prøvet alt hvad jeg kunne.
Hvad er en opdatering, og hvad gør de?
Og har de i princippet ikke snydt mig ?
Håber I kan guide og hjælpe lidt
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 131 Svar: 985
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 33 Biler: 10 Emner: 437 Svar: 5.063
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 6.652
Synes ikke jeg har hørt om biler der køre som de er opgivet til.
sep 2006
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 27
#Michael F, ja, men det her er hovedsagligt mellem 6 og 8 km/l - Det er altså meget i længden i forhold til hvad jeg fik fortalt..
sep 2006
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 351 Svar: 6.037
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 351 Svar: 6.037
Generelt er de bedste råd jeg kender:
- Rigelig luft i dækkene
- Jævn acceleration, men ikke for langsom
- Det gælder om hurtigt at komme op og holde en fast hastighed
- Varm motoren op! Små korte ture hvor motoren kun lige når at blive varm slider på motoren og bruger rigtig meget brændstof
- Kør det du må.. jo hurtigere du køre, jo mere vindmodstand, og dermed højere forbrug
- Slip speederen engang imellem og se fremad i trafikken, så du ikke behøver at bremse unødigt
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 32
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 96
sep 2006
og ja. jeg kører med alt standard. få jeg går ud fra de ting der er efter standard måling
men hvad vil de gøre til næste servicesyn der kan give mere?
sep 2006
og ja. jeg kører med alt standard. få jeg går ud fra de ting der er efter standard måling
men hvad vil de gøre til næste servicesyn der kan give mere?
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
det kan jeg både på min erhvervsbil samt min galant 2.5 V6, galanten kører mellem 7 - 8 km/literen ved frisk by kørsel og nogle 20 km ture på motorvejen.
sep 2006
Jo, men så vil det også tage mig væsentlige længere at komme til og fra arbejde
I dag fortalte den samme sælger også, at hans kone var kommet op på 28, da hun kørte motorvej mellem Esbjerg og Fredericia.. Og da min kun kører 20 i gennemsnit, sagde han jeg skulle nævne en opdatering ved næste service.
Hvad gør den opdatering ? Er det som at smide en ny ROM i sin windows telefon eller er det hvor de går ind og justere motoren rent fysisk (læste jeg det kunne hjælpe et sted) ???
Økonomikørsel & "hvor langt pr liter"?