{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.808 visninger | Oprettet:

Retsag om motorbræk efter salg. HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Den 21-03-09 solgt jeg min polo G40ér til en fyr i Århus.
Han underskriver at bilen er købt som beset og uden reklamationsret. Bilen blev ikke solgt i ond tro og jeg har aldrig haft åbnet motoren og har aldrig haft motorproblemer.

I dag den 27-04-09 skriver han at han gerne vil have 15.000 overført til sin konto for det er hvad det koster og lave den.

Jeg spørger hvad den fejler, hans svar var at der var brændt hul i et stempel og topstykket var gået.

Han vil ha de 15 kg ellers starter han en retsag fordi hans mekaniker siger han kan se motoréren har været åbnet op til flere gange.

Min mening er at det er hans problem fordi:
-Jeg havde ingen problemer med den før han overtog den.
-Han kører den for Haslev til hans hjem by da han overtager den, hvilke er små 160 km, og hvis han har kørt med høj hastighed i en længere periode tager motoren skade.
-Han har skrevet under på den er købt som beset og uden reklamationsret.

Vil spørgsmål er om jeg tager helt fejl, altså om nogen ved noget om lovgivningen eller har kendskab til denne sag.

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Retsag om motorbræk efter salg. HJÆLP!
  • #1   27. apr 2009 Lad du ham bare starte den retsag, det får han intet ud af. Desuden er det med 99% sikkerhed tomme trusler, så tag du den bare med ro.

.

• #2   27. apr 2009 Hehe han har købt katten i sækken smiley

Han ka intet gøre.. smiley

• #3   27. apr 2009 købt som beset, det bare ærgeligt for ham!

• Tommy B
    Tommy B Hjælpe-administrator

Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.550
    #4   27. apr 2009 Købt som beset og privathandel = Intet at komme efter.

• #5   27. apr 2009 KØBT SOM BESET!!

dvs ingen garanti eller noget som helt!!

• #6   27. apr 2009 Sig til ham at han hellere må spare pengene fra retssagen, og så hellere bruge dem på at lave bilen ...

• #7   27. apr 2009 Derudover er et nemt argument også at bilen har skiftet hænder flere gange.

Du har jo ikke ejet den fra den var født. Så det med at den har været åbnet flere gange kan han stikke skrot op, og at det er dig der har gjort det, det kan han stikke langt op.

• #8   27. apr 2009 Det er den slags småting man som ejer af en trykladet bil kommer ud for ......Der er intet for ham af komme efter....!!!

Hvem siger ikke også at han har monteret en anden remskive eller fået den chippet imellemtiden...

Og trusler skal man jo bare melde til sin egen advokat eller politiet

• #9   27. apr 2009 Som alle de andre skriver, så kan du sove trygt og roligt, der er ikke noget at komme efter. Der vil enhver ordentlig advokat også fortælle vedkommende.......

• #10   27. apr 2009 Ta du de bare helt roligt.. han har ikke noget på dig, desuden er det meget dyrt at føre et privat søgsmål..

• #11   27. apr 2009 Du skal intet gøre. Han har købt den som beset. Ærgeligt for ham, men sådan er det bare.

• #12   27. apr 2009 du har solgt den som beset. så er det hans problem, så la ham bare bruge penge på det

• #13   27. apr 2009 det er bl.a. os derfor forhandlere er 10-20.000kr dyrer end private da de skal stille garanti

• #14   27. apr 2009 Så vidt jeg ved kan han bare tude som han vil, for det er ærgeligt, men sådan noget kan ske og det er ingens skyld, og om du så havde pillet i den selv, vil jeg ikke mene at du kan drages til ansvar da den netop er købt som beset.. jeg har dog selv købt en ford hvor han sagde at der var nul rust i den, der var der så rustet hul ind i kabinen under torpedo opdagede jeg efter 3 måneder, der var han så large at han betalte for at få det lavet og beklagede meget... men man kan jo ikke vide hvad der sker med bilen efter man har solgt den... selvom det er ærgeligt for ham har han ingen grund/ret til at kræve noget smiley

• #15   27. apr 2009 Hehe..
    Fortæl ham at han skal lægge sag an.
    Du har købenloven på din side.
    Så ind i en rets sag, han vil aldrig ta den derop for "sølle" 15 kg. en advokat koster jo let over 1000 kr i timnen. så det løber hurtigt op over beløbet.

Og hvis du ikk har handlet i ond tro er der jo ingen ko på isen der smiley

• #16   27. apr 2009 Privat handel er som udgangspunkt ALTID uden garanti på noget. Så medmindre i har skrevet noget andet på slutsedlen hæfter du ikke for noget som helst.

• #17   27. apr 2009 Medmindre han kan bevise at du har fortiet alvorlige fejl/mangler har du dit på det rene smiley MEN hvis du har vist at den var i stykker har du et problem

• #18   27. apr 2009 Jeg gider virkelig ikke at belære folk om, at feltet "købt som beset" INGEN betydning WHAT SO EVER, har.. Du kan sætte 50 krydser i det felt, og ligeså lidt inflydelse får det..

Mht. retssagen, så har de andre helt ret smiley

• #19   27. apr 2009 Jeg takker alle der er deltaget.

Har skrevet til ham at han er velkommen til at starte en sag og da Intet er skrevet i slutsedlen om motoren så ser jeg frem til at hører fra hans advokat.

Skulle idioten gøre det og jeg en dag hører fra hans advokat så melder jeg ham for afpresning, da jeg har gemt alle beskeder.

-Håber sku næsten han gør det.
    -Og jo self. er det trist for ham men den fejlede intet da jeg gav ham nøglen.

• #20   27. apr 2009 -The Chicken -

Nej havde ingen ide om det, har aldrig haft problemer og den lød sund og rask da han kørte afsted..!

• #21   27. apr 2009 et typsik eksempel på en perosn som ikke har haft en skid viden om hvad det er han har haft med at gøre...
    han har sikkert kørt med del-last ved høj hastighed. og det er pisse farligt hvis der er ændret det mindste på en trykladet bil.... så kan lortet godt finde på at gå mager...

men ja som alle de andre siger så er der sku ikke en skid at komme efter for ham... sådan er det at handle bil... nogen gange er man bare "uheldig"

• #22   27. apr 2009 bare skriv: "uden motor og gear, bilen er gennemtæret" - så er man da sikker smiley

• #23   27. apr 2009 Som sagt, købt som beset er altså aldrig heeelt købt som beset.
    For hvis det kan eftervises at du reelt har handlet i ond tro, så hænger du på den. Det vil sige, hvis du har fortiet om nogle ting som du vidste ville være galt, og ville gå i stykker inden for den tid.
    Det er, så vidt jeg husker, op til køber at eftervise, at sælger har handlet i god tro, når det gælder privathandler. Det er omvendt når der er tale om forhandlerkøb, der skal forhandleren kunne bevise at han ikke vidste noget om fejl på bilen.
    Derfor, hvis du ikke ligger inde med tilbud eller regninger eller andre kommentarer fra et værksted med motorarbejde, har du din ryg fri.
    Og det lyder også lidt som om du alligevel ikke var klar over det. Og derfor hænger han selv på den.

Forresten, lige en reminder til folk.
    Der er lavet nogle juridiske afgørelser mht privatfolk der sælger deres bil i kommision hos forhandlere. Ved fejl på bilerne bliver der stillet garanti som hos enhver anden forhandler. Dog, fordi bilen ikke reelt har tilhørt bilforhandleren, er det ikke krævet af dem at godtgøre for eventuelle fejl. Hvem skal så det? Det skal tidligere ejer!
    Derfor vil jeg på det kraftigste fraråde folk at sælge deres biler i kommision. Man kan risikere at brænde fingrene godt og gevaldigt.

• #24   27. apr 2009 Enig med alle de andre smiley

Han burde egentlig have et lag go'e gammeldags tæsk.

• #25   27. apr 2009 Købt som beset findes ikke i købeloven. Dvs at man som sælger (hverken privat eller erhvervsmæssig) kan fraskrive sin reklamationsret med de ord.
    (skræmmende man her i tråden kan læse fra en sælger, at de bruger det...)

Men du står godt i din sag. Så du skal ikke frygte noget. For at man ved privat handel kan vinde ret, skal der være tydelige beviser/fejl, som du som ejer vidste eller burde have kendskab til.
    Og det er der ikke.
    Det er en 17 år gammel bil, og han har sikkert ikke holdt øje med oliestanden, tændrør eller anden service.

• #26   27. apr 2009 Rasmus E,

Din sidste kommentar ang. Kommisions salg er så rigtig som det kan være, jeg har selv stået og købt en bil fra en forhandler som selv underskrev slutsedlen med firmaets navn og kun oplyste mig at bilen var i kommision for en kunde og i slutsedlen skrev han også købt som beset ude nnogen formaer for reklamation og købt som kommisionsbil.

Han hæftede for alle fejl og mangler efterfølgende da han selv havde underskrevet slutsedlen.
    Men havde jeg kendt til tidligere ejer og han havde sat krøllen på slutsedlen så er det rtigtigt at så havde han selv stået med garantien.
    Så der er et lille "men" og ja jeg ville heller aldrig nogen sinde sælge en bil som et kommisions salg da man kan hæfte for den garanti som forhandlerne skal stille på de 2 års reklamationsret. men så længe man ikke står i hans anoncer eller skriver under på slutsedlen så kan man faktisk godt lave et kommisionssalg hvor forhandleren selv står og skal stå inde for bilens fejl og mangler som i mit tilfælde og mit tilfælde kørte all the way via advokater og retten samt syn og skøns mand på sagen også som retten ligger til grund for deres afgørelser.
    Så jeg fik mit krav opfyldt på de omkostninger der ville have været for mig plus jeg fik lov at beholde bilen.

Men ja som privat mand skal man altså lige huske på 1 ting, købeloven er gældende til enhvertid "med mindre man aftaler andet" så det Henrik A påstår det er faktisk ikke helt rigtigt.
    Fordi laver man ingen aftaler omkring handlen så er købeloven gældende.
    Men købeloven er heller ikke det samme som købelovens bestemmelser ved det man kalder et forbrugerkøb som netop giver en de 2 års reklamationsret hvor de første 6 måneder er en form for garanti.
    Disse regler i købeloven omkring forbrugerkøb er netop kun gældende hvis der er tale om et forbruger køb og det er der kun hvis det er en handel mellem en privat og et firma.
    Så jo købeloven gælder hvis ikke andet er aftalt.
    Så husk at skrive, købt som set og afprøvet MED alle fejl og mangler.
    Det sidste er faktisk det vigtigste da "købt som beset" er tidsbestemt og han vil i så fald kunne sige at bilen ikke var sådan før købs tidspunktet og at fejlen først har vist sig nu og er så graverende at køber burde have vidst fejlen var til stede og at man som køber ikke ville kunne opdage fejlen blot ved syn og prøvekørsel.
    Eller også skriv uden nogen former for reklamationsret eller garantier.

• #27   27. apr 2009 Ikke rigtigt Jesper i købeloven står der at med mindre andet er aftalt så er købeloven gældene og hvis du aftaler at bilen er købt som beset og afprøvet så er det sådan aftalen den er.

• #28   27. apr 2009 Det er under købelovens bestemmelser for et forbrugerkøb at man ikke kan fraskrive sig reklamationsretten og det er kun ved handel mellem private og virksomhedder og IKKE private handler imellem 2 private

• #29   27. apr 2009 Henrik A og Jesper P

I er lidt forkert på den.. For det første er købeloven kun en lov som gælder mellem privat og erhvervsdrivende (forhandler/butik).. Derfor findes købt som beset ikke fordi det en af de ting som beskytter os private i danmark...

Men købt som beset kan man sagtens skrive under på, når der handles privat mellem privat eller erhvervsdrivende mellem erhvervsdriven..

Så man sælgeren i det her tilfælde kan være helt rolig, da det er privat mellem privat..

• #30   27. apr 2009 Nå der var jeg lige langsom nok..

• #31   27. apr 2009 Brabus: Man kan ved handelskøb IKKE aftale sig til en dårligere retsstilling.
    Man kan sagtens aftale en bedre retsstilling, f.eks 2 års garanti, men skriver man under på at man frasiger sin reklamationsret træder købeloven, da man dermed fraviger den til skade for forbrugeren.
    § 1. Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.

• #32   27. apr 2009 Rettelse. Det er i forbrugerkøb.

• #33   27. apr 2009 Nemlig Jesper det er kun ved forbrugerkøb og dette her er netop ikke et forbrugerkøb, men en privat handel og det er nok den bedste regel jeg selv har haft inde på livet der redet mig fra en dårlig handen hos et bilfirma.
    Men mellem private er det en anden sag ja.

• #34   27. apr 2009 Rune K, det underbygger jo alt det jeg har skrevet.
    Men det var jeg nu godt klar over :o) jeg har nemlig været hele den mølle igennem til hudløshed.

• #35   27. apr 2009 Brabus: Har heller ikke påstået dette er et forbrugerkøb

• #36   27. apr 2009 Det har jeg heller ikke påstået at du har nogen steder

• #37   27. apr 2009 En forhandler kan aldrig undvige garantien.

Derfor er der mange forhandlere der kræve SE-nummer hvis man vil købe et afhentningstilbud

Kommentér på:
Retsag om motorbræk efter salg. HJÆLP!

Annonce