{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Luftmængdemåler - pille stik af
  • #1   2. maj 2009 Du kan jo prøve at rense den først, kunne godt være at der var kommet noget skidt i den. Syntes at jeg har hørt at bilen vil stadig køre normalt i et stykke tid hvis man tager stikket ud, også at benzin forbruget vil stige en del.

• #2   2. maj 2009 Hvis du piller stikket af, og den virker, så vil bilen ikke køre.. Så ved den jo ikke hvor meget luft den får, og så drukner den..

• #3   2. maj 2009 Huz D.

Tror det er en Masse måler du tænker på der...

• #4   2. maj 2009 det er til en diesel. Tænkte bare på hvis den kører ens med og uden mængdemåler må den jo være i stykker..

• #5   2. maj 2009 Martin (28) Det er sikkert den jeg tænker på smiley der er jo en grund til at jeg er maler smiley

• #6   2. maj 2009 Mener ikke der sidder hverken mængde eller masse måler på en diesel... Tror du ikke det er en anden føler ?

• #7   2. maj 2009 Huz D.

LoL.. Det har du nok været for længe så.. Hehe..

• #8   2. maj 2009 Jo, der sidder faktisk luftmængde eller masse måler på alle biler med elektronisk indsprøjtning, også TDI motorer.

• #9   2. maj 2009 En luftmængdemåler har en lille glødetråd som bliver nedkølet af indsugningsluften når den passerer gennem luftfiltret ... Dette ændrer så modstanden i tråden og motorstyringen ved hvor meget luft der kommer ind i motoren.

Luftmassemåleren er et spjæld som åbner, jo mere luft der suges ind. Spjældet er tilkoblet en variabel modstand som ændrer modstanden jo mere spjældet åbner.

Så i princippet virker masse og mængdemåler ens.

• #10   2. maj 2009 Det mente jeg bare ikke, kan ikke se hvad den skal bruge den til, da diesel motore jo kører med ureguleret luftmængde.. Du styrer jo gassen ved at bestemme hvor meget diesel der kommer ind, og ikke ved at begrænse luften...

• #11   2. maj 2009 Men du har nok ret.. Roder ikk så meget med diesel..

• #12   2. maj 2009 Martin:

Diesel biler startede med at køre med luftmassemåler tilbage i 1992 feks. Audi 80 TDI

• #13   2. maj 2009 Desuden er det en luftmassemåler der sidder på en diesel.

Denner har den lille måletråd som måler luften hvor en luftmængdemåler drives via en "klap" som åbner emere eller mindre alt efter pedalstilling

• #14   2. maj 2009 Du kan mærke med det samme om den er defekt hvis du piller stikket af, hvis den er defekt vil der ingen ændring være...

• #15   2. maj 2009 Den vil vise motorfejl hvis den afmonteres og gå i nødprogram, men hvis ikke der er mærkbar forskel i trækevnen er måleren slidt op

• #16   2. maj 2009 Scofield -> Det er lige omvendt. Luftmængdemåler er den med spjæld, luftmassemåler er med varmetråd eller varmefilm på nyere typer luftmassemålere.
    Nogle biler, med indsprøjtning kører ikke med luftmasse/mængdemålere, men med MAP-sensor i stedet

• #17   2. maj 2009 rene Ø:

lige præcis.. f.eks saxoer 1.6i 100 hk.. kører med map sensor.. men du er ikke i tvivl om hvad der er hvad når du ser på tingene..

en luft masse måler = halvstor klods med et spjæld i indsugningen enden..

luft mængde måler:et sort stykke plastik rør med et stik på siden.. plejer at være et multistik..

nogle biler kan godt køre selvom luftmængde måler er i stykker.. den vil bare stå og sige i omdrejninger i tomgang.. og kører ret ujævnt i maskineriet.. (gjorde det i hvertfald på min 156ér)

held og lykke med at få lavet din bil.. det er jo en nem operation at skifte såden en..

• #18   2. maj 2009 Daniel:

NEJ, det er lige omvendt!!

Luftmassemåleren er et sort plastrør eller alurør med stik i siden.

Luftmængdemåleren er en nærmest firkantet klods som sidder tættest på luftfilterkassen.
    Denne sidder på næsten alle ældre BMW og Opel.

• #19   2. maj 2009 er du så ikke sød at kigge på dette link og fortælle mig at det er både Bosch og mig som er helt galt på den??

http://www.maf-shop.com/luftmassenmesser-blog/da/2009/bosch-luftmassenmesser-0-280-217-800-gunstiger/

udover det så kan luftmassemåleren.. (det store klods) sidde mange steder.. på min 155 sad den stort set på indsugnings manifoldet..

• #20   2. maj 2009 eller dette billede?

http://www.nap.dk/images/luftmaengdemaalere.jpg

• #21   2. maj 2009 eller der det mig som er helt galt på den og morgen træf?

• #22   2. maj 2009 Daniel:

Du har bare byttet om på din forklaring længere oppe smiley

• #23   2. maj 2009 Daniel -> Ingen, af de målere du har linket til er mængdemålere. De er alle luftmassemålere.

• #24   3. maj 2009 Nå.. lige meget. Jeg har pillet stikket af og så var den helt død. Og den gik ikke i fejl eller noget. Satte stikket på igen og så ku den trække. Så den fejler nok ikke noget.

Desuden sælger f.eks. krogslund luftMÆNGDEmåler - magen til den som sidder på min. Så jeg vil stadig holde på at en mængdemåler er den med glødetråds princippet.

Map sensor bruges vel kun kun på turbo biler - ikke sandt? Hvor luftmængde og -masse måler også bruges på non turbo...

• #25   3. maj 2009 Scofield . -> Det kan du ikke holde på, da det er faktuelt fejlagtigt! Og nej, MAP-sensorer bruges også på biler uden turbo. Faktisk bruges luftMASSEmålere oftest på biler med turbo (DEN MED TRÅDEN).

Der findes super mange tumper (Også nogle inden for branchen) som ikke kan skælne forskel. Det er dybt fejlagtigt, og fagfolkene der ikke kan kende forskel er en skamplet for faget smiley

• #26   3. maj 2009 René:

HØRT!

• #27   3. maj 2009 Rene Ø

Er det den der sidder i en alfa 156 TS du hentyder til (altså uden turbo ) ???

;-))

• #28   3. maj 2009 Dan . -> Aner det ikke. Alfa er ikke just min stærke side smiley

• #29   4. maj 2009 Okay.. Men min er med turbo. Og det er sådan en glødetrådsfætter der sidder i indsugningen. Og hvis jeg skulle bestille en ny hos krogslund skulle jeg bestille en luftmængdemåler uanset om det er rigtigt eller ej.

MAP sensor har jeg oftest set på turbo benzin biler da det er nemmere at justere benzinmængden efter manifold trykket når man selv roder med det. Jeg er ikke mekaniker så har ikke set hvordan de gør på nye biler mht. at bruge MAF, MAP osv...

• #30   4. maj 2009 Det er dæleme ikke ret udbredt med MAP-sensor på en turbobil.

Polo G40 og visse japanske bilmodeller bruger det, men nyere biler er altid med luftmassemåler (glødetråd)

• #31   4. maj 2009 Det er da vist noget af en påstand at komme med - at MAP sensor ikke er ret brugt på benzin turbobiler. Men igen kan jeg kun komme med min usaglige udtalelse udfra egne erfaringer med motorstyringer beregnet på race - og ikke std. biler. Du er den faglærte og kloge på dette område og har sikkert gået på teknisk skole og alt muligt - så der må jeg gi' op.

Mht. udtalelsen om at bilen vil gå i motorfejl osv. når man piller stikket af til luft***måleren holdt ikke. Men igen var det nok mig der ikke så lampen blinke. Som sagt er jeg ikke mekaniker men blot teknisk interesseret dummy.

Nå, men det eneste spg. var om man kunne pille det stik af. Og det kunne man. Tak for jeres svar.

• #32   6. maj 2009 G40driver, hvad bygger du den udtalelse på? MAP-sensoren er da langt at foretrække på alle biler da den giver trykket på den rigtige side af spjældet. Massemåleren og mængdemåleren er jo yderst udsatte og slet ikke lige så præcise som MAP-sensoren.

P.S hvis man afmonterer stikket til LMM'en vil man få en fejlkode i ECU'en men den vil sagtens kunne køre. Den går i nødprogram hvilket den vil være i forvejen hvis den er i stykker. Så det gør ingen skade at pille stikket af. Hvis der ingen forandring er når man pillet stikket fra er LMM'en defekt! Og som Rene så rigtigt skriver er der fandme mange der ikke kan kende forskel på det ene og det andet i tale. Når man står med det i hånden er sagen heldigvis en anden.

• #33   6. maj 2009 Jamen jeg fik ingen fejlkode da jeg pillede stikket af. Den kørte bare dårligt..

HH

• #34   6. maj 2009 sært den plejer at smide en kode der hedder P1141 eller noget der omkring

• #35   2. jul 2009 Min bil suser op og ned i tomgang og hakker lidt under kørsel. pillede stikket til LMM af og vupti hoppede den op på 900 omdrejninger i tomgang og blev der.
    Satte stikket i igen og så begyndte den at suse op og ned igen ..
    Er min LMM gået ??

Prøvede at trille en tur men bilen kunne ikke køre ret godt uden stik

• #36   2. jul 2009 ja umiddelbart er det.

• #37   13. jun 2013 Bare lige så alle er helt med:

En luftmassemåler: Et rør, der ihvertfald på nyere Vw'ere sidder lige efter luftfilterkassen med glødefilm eller tråd i og ofte med et stort multistik på.

En Mængdemåler: En stor klods, der oftest sidder tæt på luftfilterkassen. Kan tit ses på ældre japanske biler, som Mazda.

En Mapsensor: Kan sidde på biler både med og uden turbo og skal typisk ændres, hvis der tunes på bilen, med større turbo eller større dyser, eller andet der kan ændre indsugnings/brændstofblandingens værdier.

• #38   16. okt 2013 Hej. Ved godt det er en gammel tråd. Men faldt lige over den fordi jeg tror min LMM på min kia carnival er gået. Den har mistet optrækket, indtil jeg kommer lidt op i fart, så er der ikke noget. Så trækker den nogenlunde (ikke 100% som den plejer) Og hvis jeg piller stikket ud af LMM er der ingen forskel overhoved. Den går dog hellere ikke i nødprogram eller noget.

• #39   12. jun 2017 Ok så svar på det her. Hvis en bils motorlampe lyser, køre den så i nødprogram og køre den så ringere fordi den køre i nødprogram. Og hvis du så skifter den defekte del, men ikke får nulstillet bilen, køre den så stadig ringe så længe den er i nødprogrammet?

Kommentér på:
Luftmængdemåler - pille stik af

Annonce