{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.389 visninger | Oprettet:

Godt køb? Gammel golf 2 til 16 årig. {{forumTopicSubject}}

Dette indlæg følger op på et tidligere indlæg fra i dag, hvor jeg ikke følte jeg fik 1000% svar på alle mine spørgsmål. Jeg håber derfor på at kunne få den sidste del besvaret her. Jeg vælger dog bevidst at skrive hele indlægget igen, for på denne måde at få inddraget lidt flere meninger og holdninger:
---------------------------------------------------------------

Hej alle. Jeg har fået et tilbud på en gammel Golf 2'er fra '84.
Det drejer sig som en 1.6 CL, som jeg i øvrigt ikke ved om er en karburator model eller ej?

Jeg skal bytte over med en knallert som har en værdi af 1500 kr. Jeg kender ejeren af bilen (16 år kun), og ved han ikke er den skarpeste kniv i skuffen. Bilen er hans brors gamle.

Følgende er oplyst der skal laves inden syn:

Bagdæmpere, køler og et lille hul i bunden. Ydermere opdagede jeg selv et hul i den ene dør, og så er der en løs forbindelse i det ene bagblinklys. Den har lidt rust pletter og bobler hist og her, men er ellers faktisk nogenlunde at se på udvendigt. Uden at jeg dog har nogen viden om hvordan man skal lkigge på en sådan bil.

Jeg har nu fundet et sted at have bilen opmagasineret til jeg bliver 18, (er 16 nu) og planen er at gå og lave den fin indtil da. Da bilen ikke kan køre uden en ny køler kan jeg naturligvis ikke få den på lift, og er derfor lidt bange for at købe den. Jeg vil gerne ofre en 10 måske 15k på at lave bilen. Kan jeg kaste mig ud i et sådan projekt uden at have set bilen nedenunder? Eller er det hul i hovedet?

Da jeg var ude og se på den, startede vi den lige hurtigt med startkabler (batteriet er dødt fordi den har stået stille siden august.) Den startede klart nok ikke lige med det samme men sprang forholdsvist hurtigt igang og stod fint i tomgang. Kunne dog ikke tage gassen super godt. Det tænker jeg så er fordi den bare har stået stille så længe. Efter den havde været startet første gang var den nem at starte igen med et lille drej på nøglen.

Mine spørgsmål er så som følger:

Tør man kaste sig ud i det? Jeg har ikke nogle faglige kompetencer på bilområdet og ingen mulighed for lift, så det meste skal laves hos en autoriseret. Dog kunne man forestilel sig at dette blev gjort uden regning. Er 10.000 kr. så helt galt i byen som et skud på hvad der skal ofres?

Hvor længe må en bil være startet når køleren er defekt (ret utæt), og er det fuldstændig uhensigtsmæssigt at køre en meget kort tur i den?
-----------------------------------------------------------------

Indlæg og svar fra tidligere topic:

Jeg tænker jo bare selv, at helt ærligt - om ikke andet kan den vel bare skrottes?

Hvad angår mine egne kompetencer og interesser, så er jeg rigtig motor interesseret, så jeg brænder meget for det. Jeg er villig til at forsøge på at lave ting der ikke kræver lift eller specielværktøj. Jeg tænker jo, at det meste elarbejde og køler selv kan laves. Ydermere har jeg to kammerater der er under uddannelse som automekanikere, og jeg har i deres firmaer mulighed for lidt arbejde uden mormor.

Jeg ved godt, at en nysynet Golf kan findes til 10.000, men så ved du heller ikke noget om hvordan bilens stand er. Derfor tænkte jeg, at bruger jeg 10k på at få den lavet klar til syn, så ved jeg også hvad bilens stand er hele vejen igennem. smiley

Der er vel også en udemærket bil og motor til at lære at skrue på? Er den ikke forholdsvis simpel og billig og nem at finde dele til?

Nogen der ved noget om spørgsmålene med køler?

-------------------------

Håber i vil tage jer tid til at læse det igennem, og at det ikke blev alt for rodet. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godt køb? Gammel golf 2 til 16 årig.
  • #1   8. maj 2009 om 1½ år, så er bilerne faldet mere i pris..

    ved ikke hvor mange penge du har at rykke med, men f.eks en bil til 20 000 om 1½ år, der kan du med garanti finde noget, som har lidt udstyr (servo, elruder), generalt bedre bil end en golf 2 ..

    giv evt efter de biler der i dag, koster 10 000 mere end dit budget, og regn med at de taber værdi til den dag du får kortet..

    men hvis du gerne ville have den golf og prøve at blive klogere på biler, så kan du da godt give det en skud..


  • #2   8. maj 2009 *kig
    *et


  • #3   8. maj 2009 Jeg tror du har fanget min tankegang der, Christian. Planen var netop at gå og rode lidt og lære noget, og selvfølgelig få den synet. Om jeg så gider køre i den når den bliver synet ved jeg så ikke, men så kan den sælges.

  • #4   8. maj 2009 Hvis du bare gerne vil lære at skrue - og kan holde udgifter væk, så er det vel en fin nok idé.

    Men - det er en 1,6cl som ingen fremtidig interesse for andre vil have (inkl. banken), så husk at lade være at bruge penge på den. Find en brugt køler et sted. Få den vurderet af en fagligt kvalificeret - kør den evt. for sjov til syn, bare for at høre hvad der skal laves (koster 550,-). Men for alt i verden VENT med at poste penge i den, indtil dens fremtid er afgjort af en kyndig.


  • #5   8. maj 2009 Jesper V: Planen var netop som du siger at få den vurderet inden jeg laver rust osv. på den. Det kræver jo så bare lige en køler og nok også bagdæmperne der skal laves for at den kan få prøveplader på og blive kørt til syn. For det er da ikke hensigtsmæssigt at køre med defekte dæmpere, vel?

  • #6   8. maj 2009 Vil sige at jeg syne du skulle gøre det... hvis du har mulighed for en svejser, og evt nogle bomme til at klodse bilen op på. Så ville jeg da klart kaste mig ud i det. Køler, døre, og evt ny motor... det er absolut inden for rækkevidde for 10.000kr.... Maling af bilen senere er nok knap så billigt, medmindre du gør det selv... g det er en god mulighed for at lære, plus resultatet ender jo ud i hvad du gør det til




  • #7   8. maj 2009 Jesper V: Planen var netop som du siger at få den vurderet inden jeg laver rust osv. på den. Det kræver jo så bare lige en køler og nok også bagdæmperne der skal laves for at den kan få prøveplader på og blive kørt til syn. For det er da ikke hensigtsmæssigt at køre med defekte dæmpere, vel?

  • #8   8. maj 2009 Regn altid med, at det kommer til at koste mere end du regner med. Så hvis du umiddelbart tænker, at det vil koste dig 10.000 at sætte den i stand, kommer det nok til at koste 15.000. Når man først giver sig til at pille en bil fra hinanden, især en bil der er så gammel, vil man som regel opdage en del ting, som man ligeså godt kan skifte med det samme, fordi de er ved at være slidte, og man gider ikke pille bilen fra hinanden igen, når man først har fået kørekortet.
    Du kan godt starte motoren uden køler, men jeg ville nok slukke den ret hurtigt igen, hvis jeg var dig. Den skal ikke stå mange minutter i tomgang før stempler og cylindervægge tager skade, og du må hellere vente med en køretur indtil du har fået køler på.
    Desuden er der en fordel og ulempe ved at købe på den måde som du beskriver. Fordelen er, at hvis du køber af en kammerat, som du mener du kan stole på, kan du sikkert også regne med, at du får alt det at vide der at fortælle om bilen.
    Ulempen er, at hvis der er noget der ikke bliver fortalt, kommer det højst sandsynlig til at koste dig et venskab. Følelsen af at være blevet snydt er meget svær at ignorere. smiley
    Held og lykke med det.

    Vh. Simon Peter™


  • #9   8. maj 2009 hov... hvis set nu havde været en 1,8'er eller en TD... ellers synes jeg bare du skal lade skidtet stå

  • #10   8. maj 2009 Knaas: Har ikke selv adgang til svejseapparat, men min kammerat har mulighed for at låne hans firmas værksted til lidt fusk.

  • #11   8. maj 2009 Nej, det er ikke hensigtsmæssigt smiley Men hvis altså skidtet kan køre, så list den afsted til en mekaniker - en som du kan føle dig sikker på.

  • #12   8. maj 2009 Simon Peter: Jeg kender ham overfladisk. Det vil sige han er den type som er socialt tilbage og han er ikke ligefrem klog. Og slet ikke på biler. Derfor ved jeg ikke præcis om jeg kan stole på det der er med bilen, men en 15.000 vil jeg da gerne ende op med at have smidt i længden. smiley

  • #13   8. maj 2009 Jesper V: Det kan den, men selvfølgelig ikke uden køler, selvom en mekaniker er inden for 2,5 - 3 km. rækkevidde.

    Kan jeg selv skifte køler, og kræver det noget specielværktøj eller noget som helst?


  • #14   8. maj 2009 en skruetrækker kan du komme langt med, hvis du vil tjekke den for rust..

    men for 1500kr.... ja hvorfor ikke..

    hvis du har plads til den, og bare vil prøve at lege lidt med den, så spring ud i det...

    har lige renoveret min bil, vidste ikke så meget om motor osv inde jeg gik i gang, men har lært rigtigt meget smiley
    det sgu meget sjovt, men det kan også tage overhånd...


  • #15   8. maj 2009 Mads T ... det jo det.. du må selv ud og kigge på køleren.. det den eneste måde at lære hvordan tingene hænger sammen smiley

    men nej, det burde ikke kræve det store..


  • #16   8. maj 2009 Jep. Jamen altså jeg må vel bare i gang så. Håber ikke den er alt for møg hamrende utæt, så kan den måske listes ned til en mekaniker inden den bliver kørt 35 km. væk til min bror som skal have den opmagasineret. Den kommer så godt nok til at stå udenfor, men det har vel ikke så meget at sige?

  • #17   8. maj 2009 hvis du skal gå og rode med den, så er der ikk meget ved at stå udenfor...

  • #18   8. maj 2009 Tjoh altså, det er nok den eneste mulighed jeg har. smiley

  • #19   8. maj 2009 Jeg vil give Christian ret, der er ikke meget ved at rode i den udendørs. I sommermånederne er det fint nok, ellers er det noget lort. Mht. skift af køler kræver det ikke andet end et topnøgle sæt og en skruetrækker eller 2. smiley
    Det jeg nok ville tænke mere på, hvis jeg var dig, er, at en 1.6 CL altså ikke har mere end 54 HK. Som 18-årig der lige har fået kørekort er der ingen tvivl om, at det er den fornuftigste bil du kan få, men det er langt fra den sjoveste. Desuden er 16 år en meget tidlig alder at købe bil i. Jeg er bange for, at du sagtens når at blive træt af Golfen inden du er blevet færdig og klar til at køre i den. Men det kan du jo bedst selv vurdere. smiley

    Vh. Simon Peter™


  • #20   9. maj 2009 Simon Peter: Den har, så vidt jeg selv har kunnet søge mig frem til "hele" 75 hk. Stadig ikke ophidsende, overhovedet. Men jeg er simpelthen også nød til at kunne forsikre den. Og der er det så dér man desværre er nød til at gå lidt på kompromis. smiley

  • #21   9. maj 2009 OK, det kan sagtens passe den har omkring de 75, der er så frygtelig mange forskellige 1.6 modeller. smiley
    Du behøver ikke købe en lortebil for at kunne forsikre den, langt fra. Det handler om at finde det rigtige forsikringsselskab, og handle dig frem til en god aftale. Du kan sagtens finde noget nyere til måske ikke nødvendigvis færre penge, men i hvert fald mere fornuftige penge.

    Vh. Simon Peter™


Kommentér på:
Godt køb? Gammel golf 2 til 16 årig.

Annonce