Fordele/ulemper v højre/venstrestyret? {{forumTopicSubject}}
Kan jo kigge lidt rundt imellem gallerierne herinde, og til tider sker det (ret ofte , når det er Toyota Supra det drejer sig om), at jeg ser en højrestyret.
Nogle mener, at man sparer i afgift, når det er en højrestyret, fred være med det, har man ikke råd til en venstrestyret i samme udgave, så er det vel hvér sin sag.
Men vil da gerne hermed starte en lille spørgerunde.
Hvad er der af fordele / ulemper ved en højrestyret kontra en venstrestyret ??
Bare lige for at få stillet min nysgerrighed omkring, hvorfor man vælger at køre højrestyret (medmindre det er en Skyline) i et land, hvor man kører i højre side af vejen.
jun 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 51 Svar: 266
apr 2008
Følger: 113 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 76 Svar: 1.428
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 83 Biler: 2 Emner: 1.337 Svar: 6.804
Rigtig japaner = Skyline.. Længere er den ikke.
dec 2004
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 271 Svar: 5.497
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 6.652
Er en højre styret supras køreegenskaber bedre eller er det det samme ?
dec 2004
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 271 Svar: 5.497
Nu får jeg sikkert en masse på nakken, men det er min mening :o)
dec 2003
Du er så ikke ene om den mening :o)
jun 2005
Følgere: 37 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 410
dec 2007
Men forstår ikke, hvordan en nyere bil, som både er lavet i højre og venstre udgave, kan indreg med rattet i den "forkerte side" her i danmark.
Forskelsbehandling har vi jo allerede i bilverden mht. gul blå hvide plader, lav det også med højre venstre styret biler, klassikere burde have lov, hvor nyere biler ikke burde havde noget at gøre her i landet.
nov 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 109
Ud over lidt ulempe ved overhaling så tror jeg sgu ikke forskellen er så voldsom...
dec 2007
nov 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 109
Så hvis man har lyst til ikke at kunne overhale på landeveje, så fint med mig hvis de vil spare lidt i afgift... Personligt ville jeg blive sindsyg af det, hvorfor jeg ikke køber en højrestyret bil...
dec 2007
Dem der køber en f.eks supra, holder sig IKKE bag en langsomkørende bil, så det med at køre i en højrestyret bil, skaber en farefaktore, om du vil det eller ej, så er der en fare forbundet med at køre i højrestyret biler i et venstrestyret land, så derfor er det også til fare for en selv og andre.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Jeg syntes da det er let nok at overhale. Det er der ingen problemer i. Man kan mange gange se højre om bilen. Bare der er bakker og sving.
Hvis vejen går ligeud så holder man bare meget afstand så kan man se meget.
dec 2003
Så en af fordelen må så være, at inden en overhaling, så kører man sjældent helt oppe i røven på forankørende ?? ;o)
okt 2006
Har set mange gange når jeg er kørt forbi en cykel så bilen bagved slår et stort udslag for ikke at ramme cyklen.
dec 2007
okt 2006
Man skal ikke køre helt oppe i røven af en bil. Det må man alligevel heller ikke i følge loven. Så det passer jo meget godt
okt 2006
Jeg tror dem der køre i højrestyret biler passer mere på ved overhalinger
dec 2003
dec 2007
De vil være til fare for sig selv og andre, især ved overhæling og venstre sving, men måske man skulle gøre alle lastbiler højrestyret, så kunne det være at nogen af alle de cykelist uheld ville blive mindsket, det er vel begrænset hvor meget de overhæler og de har en del bedre udsyn ved venstresving på grund af deres højde.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 645
aug 2005
Følger: 70 Følgere: 70 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 467
Jeg vil bare sige at køreegenskaber er de samme, om den er højrestyret eller venstrestyret, og jeg tror ikke på at en højrestyret bil er "farligere" at køre i, end én venstrestyret.. Jeg tror at det handler om chaufføren og antallet af HK under hjelmen som denne ikke kan håndtere.. Hvis du kører galt med 150km/t, er det sq ligegyldigt om du sidder i den ene eller anden side.. Bare min mening
Hvorfor har folk SÅ ondt i røven over højrestyrede biler? Jeg kan ikke se det, men det har nok lidt med uvidenhed at gøre.. Man har vænnet sig til at sidde i den anden side, i løbet af 15-20 min, og så føles alt som det skal..
For mig lyder det lidt som en omgang "ondt i røven"-følelse, når folk omtaler højrestyrede biler negativt..
Til sidst: BluezCat
Hvad ER en rigtig japaner? Tjah, jeg vil gætte på at det er én bil der er produceret i Japan - ved ikke hvorfor du/andre har SÅ meget imod Supra'er?
aug 2005
Puds lige glorien
dec 2003
Nævn et sted i teksten, hvor jeg taler grimt om en Supra, vi har hvér vores opfattelse af, hvad der er en rigtig japaner, du din, og jeg min, jeg respekterer din, om du så respekterer min, det er der ikke meget der tyder på.
Hvorfor ??.. Fordi du med det samme tror, at jeg har ondt i den bagerste, såsnart jeg ser en højrestyret Supra.. Well, I got news for you.. Hvis ikke du var snæversynet/ensporet, så ville du måske opdage, at det rent faktisk gør sig gældende, at jeg er ikke for højrestyrede <b>generelt</b> (skal vi også ta´ den i stavelser ??).. At Supra så er dominerende hvad det angår herinde, det er bare sådan det er, men det ændrer ikke min holdning.
De eneste biler jeg ikke ser "skævt til" (om man vil bruge det udtryk), er de der ikke fåes som venstrestyret.
Min opfattelse er således, har man ikke råd til at betale afgift på en venstrestyret bil, i et land hvor vi køre i højre side i forhold til modkørende, så vent til der er råd, at spare afgift, er for mig, ikke andet end en lam undskyldning/holdning.
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 2.394
Udover det kan jeg kun se overhalinger som en direkte ulempe ved det. Det og så det hele sidder til den gale hånd inde i bilen
Om folk vil ha højre eller venstrestyrede må de sgu selvom, jeg tror jeg havde taget en venstrestyret hvis muligheden var der, uanfægtet af besparelsen på den højrestyrede.. Tror bare ikke jeg vil kunne vænne mig til at sidde i den forkerte side
aug 2005
Jeg forstår bare ikke dit oplæg, nemlig at du skriver:
"Bare lige for at få stillet min nysgerrighed omkring, hvorfor man vælger at køre højrestyret (medmindre det er en Skyline) i et land, hvor man kører i højre side af vejen."
Der skriver du jo at det er okay at køre højrestyret skyline, men ikke en supra :)?
Anyways, så har jeg selv hevet plader på min bil, og jeg sparede over 30k på at rattet sad i den anden side, alene på det..
Er jeg snæversynet? Så tror jeg vi har en forskellig synsvinkel på tingene.. Min "snævertsynethed" har gjort at jeg har råd til andre ting på samme tid, og stadig kører rundt i min drømmebil, i en alder af 23 år
Ps. der er ingen grund til at lege med stavelser, tror nok på at vi begge kan finde ud af at stave
aug 2005
Jeg kan kun tale positivt om at køre i højrestyret, i byerne.. Du har cyklister tæt på dig, det er nemmere at orientere sig (syntes jeg), og du kan parrallelparkere temmeligt nemt, selvom det er en bred bil
De blinde vinkler er de samme, de er bare spejlvendte..
Men jo, det er sværere at overhale på landevejen - men tror også bare det sætter en stopper for de "dumme" overhalinger man før har lavet.. Nu overhaler jeg kun hvis jeg er sikker på at jeg kan se langt frem, og kan lave en forsvarlig overhaling..
maj 2003
Følger: 9 Følgere: 10 Emner: 4 Svar: 109
Prøv at skrive "højrestyret" i det felt der hedder søgning...
Du vil så opdage, at det emne har været diskuteret 1320954322199036319543 gange.........
Det emne må efterhånden siges, at være totalt gennemkneppet herinde....
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.801
dec 2007
jun 2006
jul 2004
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 117
Udover det er "ENESTE" reelle minus de tidspunkter engang imellem hvor der skal overhales på lige vej..
Alle negative kommentare kommer stort set kun fra folk der aldrig har sat bag rattet i en højrestyret..
Skrevet af en der både kører VENSTRE og HØJRESTYRET (hver for sig naturligvis :-), og dermed også har lidt indsigt i hvordan tingene rent praktisk forholder sig..
dec 2007
Klart er det farligere at køre højrestyret biler i et land, hvor vejforholdene er lavet til at man køre i venstrestyret biler, det kan der virkelig ikke være tvivl om.
Kan virkelig ikke forstå, der er folk der ikke kan se det er farligere at køre i højrestyret biler i danmark, hvor det ikke er lavet til det, ville du med hånden på hjertet føle dig tryk, hvis hr. og fru jensen kørte rundt i en Skoda octavia som er højrestyret ?
jun 2006
jul 2004
Der menes naturligvis at "kontakerne" sidder omvendt iforhold til en venstre styret..
Den var gratis..
jun 2006
jul 2004
Glemmer aldrig mit møde med en spøgelsesbilist.. de var surrealistisk
Men jo, det kan godt være at venstrestyrede biler er marginalt "farligere", men det gør sig også gældende indenfor de forskellige bilmærker osv.. en ferrarie er også farligere end en polo, men alligevel vil du gerne have en, ik?
dec 2007
Jeg har set en del "latterlig" kørsel fra folk i højrestyret Rx7 supra skylines.
Mit budskab er bare, Danmark er lavet til venstrestyret biler, vil flere få øjene op for at købe højrestyret biler, vil det udgøre en fare, mange vil ikke havde de rette hænder på rattet så derfor mener jeg at højrestyret biler er til fare for folk selv og andre og ikke bør gøres lovligt i et land hvor vi køre i venstrestyret biler.
jan 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 96
jeg kan heller ikke se logikken i det du skriver.
jun 2006
dec 2007
jun 2006
dec 2007
Jeg kan da godt se problemer med skylines der ikke laves i venstrestyret, min holdning til dem er heller ikke helt fast og ved ikke helt om de burde være lovlige eller ulovlige, men min holdning er fast når det gælder biler, der fås både med det ene eller andet, så burde man altså køre i bilen, hvor rattet sidder i den "rigtige" side i forhold til det land man bor i.
jan 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 96
Fordele/ulemper v højre/venstrestyret?