{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.637 visninger | Oprettet:

Fordele/ulemper v højre/venstrestyret? {{forumTopicSubject}}

Kan jo kigge lidt rundt imellem gallerierne herinde, og til tider sker det (ret ofte , når det er Toyota Supra det drejer sig om), at jeg ser en højrestyret.

Nogle mener, at man sparer i afgift, når det er en højrestyret, fred være med det, har man ikke råd til en venstrestyret i samme udgave, så er det vel hvér sin sag.

Men vil da gerne hermed starte en lille spørgerunde.

Hvad er der af fordele / ulemper ved en højrestyret kontra en venstrestyret ??

Bare lige for at få stillet min nysgerrighed omkring, hvorfor man vælger at køre højrestyret (medmindre det er en Skyline) i et land, hvor man kører i højre side af vejen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fordele/ulemper v højre/venstrestyret?
  • #1   8. jun 2009 en stor ulempe ved højre styret, er da klart at man ikke kan se noget ved en overhaling !

• #2   8. jun 2009 udlemper er nok det med at du ikke kan se noget når du skal overhale ellers kan jeg ikke se nogle udlemper ved det.. desuden er en rigtigt japaner højre styret smiley

• #3   8. jun 2009 POVLSEN!
    Rigtig japaner = Skyline.. Længere er den ikke.

• #4   8. jun 2009 Jeg elsker at høre folk med en højrestyret Supra, svine folk til som har en venstrestyret Supra..

• #5   8. jun 2009 Hvad er fordelene, ud over billig afgift.

Er en højre styret supras køreegenskaber bedre eller er det det samme ?

• #6   8. jun 2009 Desuden fatter jeg ikke hvrodan det kan være lovligt at indregistrere en højrestyret bil i Danmark.

Nu får jeg sikkert en masse på nakken, men det er min mening :o)

• #7   8. jun 2009 Kasper O
    Du er så ikke ene om den mening :o)

• #8   8. jun 2009 Kasper O: Fatter jeg heller ikke!

• #9   8. jun 2009 Personligt synes jeg det ville være synd at "ulovliggøre" højrestyret biler, i det vi vil gå glip af en del engelske klassikere som aldrig er produceret med rattet i begge sider.

Men forstår ikke, hvordan en nyere bil, som både er lavet i højre og venstre udgave, kan indreg med rattet i den "forkerte side" her i danmark.

Forskelsbehandling har vi jo allerede i bilverden mht. gul blå hvide plader, lav det også med højre venstre styret biler, klassikere burde have lov, hvor nyere biler ikke burde havde noget at gøre her i landet.

• Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    nov 2004

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 109
    #10   8. jun 2009 Hvorfor i al verden skulle det ikke være lovligt at indregistrere?

Ud over lidt ulempe ved overhaling så tror jeg sgu ikke forskellen er så voldsom...

• #11   8. jun 2009 Mathias B - Den ulempe sætter dig selv og andres liv i fare og det må siges at være grund nok til ikke at være lovligt.

• Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    nov 2004

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 109
    #12   8. jun 2009 Det gør den da ikke... Det er da almindelig logik at hvis man ikke kan se noget så overhaler man ikke - samme regel gælder da for venstre-styrede biler (omend flere og flere har det med at glemme det)...

Så hvis man har lyst til ikke at kunne overhale på landeveje, så fint med mig hvis de vil spare lidt i afgift... Personligt ville jeg blive sindsyg af det, hvorfor jeg ikke køber en højrestyret bil...

• #13   8. jun 2009 Du snakker om logik, hvilket ofte går væk når folk sætter sig bag rattet.

Dem der køber en f.eks supra, holder sig IKKE bag en langsomkørende bil, så det med at køre i en højrestyret bil, skaber en farefaktore, om du vil det eller ej, så er der en fare forbundet med at køre i højrestyret biler i et venstrestyret land, så derfor er det også til fare for en selv og andre.

• #14   8. jun 2009 Dem der siger at højrestyret er farligt og burde forbydes er typisk folk der ikke selv har prøvet eller ejet en højrestyret bil.

Jeg syntes da det er let nok at overhale. Det er der ingen problemer i. Man kan mange gange se højre om bilen. Bare der er bakker og sving.

Hvis vejen går ligeud så holder man bare meget afstand så kan man se meget. smiley

• #15   8. jun 2009 GID.
    Så en af fordelen må så være, at inden en overhaling, så kører man sjældent helt oppe i røven på forankørende ?? ;o)

• #16   8. jun 2009 Scapegoat: Hvorfor sætter en højrestyret folks liv på spil? Når jeg køre efter en bil så kan jeg se fodgænger og en cykel i siden af vejen før du kan.

Har set mange gange når jeg er kørt forbi en cykel så bilen bagved slår et stort udslag for ikke at ramme cyklen.

• #17   8. jun 2009 GID - farligt forbinder jeg med at alm. bil brugere skulle sættes sig bag rattet i en bil, så en højrestyret bil må siges at være farlig og jeg vil våge at påstå at ulykke tallet ville stige dramatisk, hvis 50/50 af bilerne var højrestyret.

• #18   8. jun 2009 BluezCat. Ja man skal selvfølig ha en anden kørestil.

Man skal ikke køre helt oppe i røven af en bil. Det må man alligevel heller ikke i følge loven. Så det passer jo meget godt smiley

• #19   8. jun 2009 Scapegoat. Måske hvem ved.

Jeg tror dem der køre i højrestyret biler passer mere på ved overhalinger smiley

• #20   8. jun 2009 Personligt, vil jeg på intet tidspunkt eje en højrestyret, medmindre den ikke fåes i en venstrestyret, men stadig, det er et stort minus i min "bog".

• #21   8. jun 2009 Det gør de sikkert også, men jeg ser bare lidt større på det end de få der køber en skyline, men hvad ville der ske, hvis hr og fru hansen finder afgift fidusen og køber en skoda octavia, som er højrestyret.

De vil være til fare for sig selv og andre, især ved overhæling og venstre sving, men måske man skulle gøre alle lastbiler højrestyret, så kunne det være at nogen af alle de cykelist uheld ville blive mindsket, det er vel begrænset hvor meget de overhæler og de har en del bedre udsyn ved venstresving på grund af deres højde.

• #22   8. jun 2009 Nogle biler fåes ikke som venstrestyret, såsom PS13.,

• #23   8. jun 2009 Jeg ejer selv en af disse omdiskuterede Supra'er, der er højrestyret.. (Så bare kom med alle fordommene)..
    Jeg vil bare sige at køreegenskaber er de samme, om den er højrestyret eller venstrestyret, og jeg tror ikke på at en højrestyret bil er "farligere" at køre i, end én venstrestyret.. Jeg tror at det handler om chaufføren og antallet af HK under hjelmen som denne ikke kan håndtere.. Hvis du kører galt med 150km/t, er det sq ligegyldigt om du sidder i den ene eller anden side.. Bare min mening smiley
    Hvorfor har folk SÅ ondt i røven over højrestyrede biler? Jeg kan ikke se det, men det har nok lidt med uvidenhed at gøre.. Man har vænnet sig til at sidde i den anden side, i løbet af 15-20 min, og så føles alt som det skal..
    For mig lyder det lidt som en omgang "ondt i røven"-følelse, når folk omtaler højrestyrede biler negativt..

Til sidst: BluezCat
    Hvad ER en rigtig japaner? Tjah, jeg vil gætte på at det er én bil der er produceret i Japan - ved ikke hvorfor du/andre har SÅ meget imod Supra'er? smiley Jeg har heller ikke noget imod jeres biler, og hvis jeg havde, så ville jeg tænke mit og lade være med at tale grimt om andres små "babyer"..

• #24   8. jun 2009 Forresten mener jeg at det er absurd at du mener at det er "okay" at sidde i højre side, hvis det er en skyline, men ikke hvis det er en supra..
    Puds lige glorien smiley

• #25   8. jun 2009 Lars E
    Nævn et sted i teksten, hvor jeg taler grimt om en Supra, vi har hvér vores opfattelse af, hvad der er en rigtig japaner, du din, og jeg min, jeg respekterer din, om du så respekterer min, det er der ikke meget der tyder på.

Hvorfor ??.. Fordi du med det samme tror, at jeg har ondt i den bagerste, såsnart jeg ser en højrestyret Supra.. Well, I got news for you.. Hvis ikke du var snæversynet/ensporet, så ville du måske opdage, at det rent faktisk gør sig gældende, at jeg er ikke for højrestyrede <b>generelt</b> (skal vi også ta´ den i stavelser ??).. At Supra så er dominerende hvad det angår herinde, det er bare sådan det er, men det ændrer ikke min holdning.

De eneste biler jeg ikke ser "skævt til" (om man vil bruge det udtryk), er de der ikke fåes som venstrestyret.

Min opfattelse er således, har man ikke råd til at betale afgift på en venstrestyret bil, i et land hvor vi køre i højre side i forhold til modkørende, så vent til der er råd, at spare afgift, er for mig, ikke andet end en lam undskyldning/holdning.

• #26   8. jun 2009 Hvordan er højresving i højrestyrede biler egentligt ? Tænker bymæssigt med cyklister osv.. Er det nememre eller sværere at se noget, blinde vinkler osv ?

Udover det kan jeg kun se overhalinger som en direkte ulempe ved det. Det og så det hele sidder til den gale hånd inde i bilen smiley

Om folk vil ha højre eller venstrestyrede må de sgu selvom, jeg tror jeg havde taget en venstrestyret hvis muligheden var der, uanfægtet af besparelsen på den højrestyrede.. Tror bare ikke jeg vil kunne vænne mig til at sidde i den forkerte side smiley

• #27   8. jun 2009 Det var ikke kun henvendt til dig, selvom det godt kunne ligne det, da jeg henvendte mig til dig direkte til slut i min tekst - min fejl. Men din udtalelse om at en "rigtig japaner er en skyline", rammer da alle andre japaner-ejere der er glade for deres biler smiley

Jeg forstår bare ikke dit oplæg, nemlig at du skriver:
    "Bare lige for at få stillet min nysgerrighed omkring, hvorfor man vælger at køre højrestyret (medmindre det er en Skyline) i et land, hvor man kører i højre side af vejen."
    Der skriver du jo at det er okay at køre højrestyret skyline, men ikke en supra :)?

Anyways, så har jeg selv hevet plader på min bil, og jeg sparede over 30k på at rattet sad i den anden side, alene på det..

Er jeg snæversynet? Så tror jeg vi har en forskellig synsvinkel på tingene.. Min "snævertsynethed" har gjort at jeg har råd til andre ting på samme tid, og stadig kører rundt i min drømmebil, i en alder af 23 år smiley Jeg mener bare at det er fjollet at give over det dobbelte for en venstrestyret bil, fordi den er venstrestyret.. Og jo, jeg tror nu nok jeg ville ha' råd til det, men jeg vil hellere sætte min penge i andre ting lige pt. smiley For mig tyder det mere på "åbenhed" at jeg syntes at biler er lige flotte/fede/lækre/osv. om de er højre eller -venstrestyrede..

Ps. der er ingen grund til at lege med stavelser, tror nok på at vi begge kan finde ud af at stave smiley

• #28   8. jun 2009 nAlen:

Jeg kan kun tale positivt om at køre i højrestyret, i byerne.. Du har cyklister tæt på dig, det er nemmere at orientere sig (syntes jeg), og du kan parrallelparkere temmeligt nemt, selvom det er en bred bil smiley
    De blinde vinkler er de samme, de er bare spejlvendte..

Men jo, det er sværere at overhale på landevejen - men tror også bare det sætter en stopper for de "dumme" overhalinger man før har lavet.. Nu overhaler jeg kun hvis jeg er sikker på at jeg kan se langt frem, og kan lave en forsvarlig overhaling.. smiley

• #29   9. jun 2009 Et lille godt fif....

Prøv at skrive "højrestyret" i det felt der hedder søgning...

Du vil så opdage, at det emne har været diskuteret 1320954322199036319543 gange.........

Det emne må efterhånden siges, at være totalt gennemkneppet herinde....

• #30   9. jun 2009 Scapegoat>> Det er slet ikke noget problem at lave en overhaling i en højrestyret så det ikke er til fare for andre, man trækker bare ud langt før man normalt vil i en venstrestyret, og kommer der nogen daffer man bare ind igen. Siger du at bare fordi man har noget der kan tage gassen skal man med vold og magt overhale? Jeg ligger tit og tøffer bag andre, foar bare fordi min bil kan køre stærkt behøves jeg jo ikk at gøre det. Desuden syntes jeg at i alle andre tilfælde er der bedre udsyn i en højrestyret. Self ville jeg da gerne have en venstrestyret hvis prisen var det samme, men så alligevel ikk, for så ryger den der JAP-style lidt efter min mening.

• #31   9. jun 2009 Martin - Du har fuldstændigt misforstået mit budskab.

• #32   9. jun 2009 Hvad er budskabet så? Jeg kan godt se logikken i at vi i dk kører venstrestyrede biler, men en højrestyret er bare ikke farligere, og som de andre siger overhaler man kun hvis man er sikker på at man kan.

• André B
    André B Tilmeldt:
    jul 2004

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 117
    #33   9. jun 2009 Hvis nu bare alle dem der klynker over højrestyrede biler "turde" prøve sådan en "vanskabning", så ville de nok opdage at det tager ca 5 min at vænne sig til at blinklys og vindusviskerne har byttet plads..

Udover det er "ENESTE" reelle minus de tidspunkter engang imellem hvor der skal overhales på lige vej..

Alle negative kommentare kommer stort set kun fra folk der aldrig har sat bag rattet i en højrestyret..

Skrevet af en der både kører VENSTRE og HØJRESTYRET (hver for sig naturligvis :-), og dermed også har lidt indsigt i hvordan tingene rent praktisk forholder sig..

• #34   9. jun 2009 Du kan godt se logikken i at vi køre i venstrestyret biler, men du synes ikke højrestyret er farligere, det er da at modsige sig selv.

Klart er det farligere at køre højrestyret biler i et land, hvor vejforholdene er lavet til at man køre i venstrestyret biler, det kan der virkelig ikke være tvivl om.

Kan virkelig ikke forstå, der er folk der ikke kan se det er farligere at køre i højrestyret biler i danmark, hvor det ikke er lavet til det, ville du med hånden på hjertet føle dig tryk, hvis hr. og fru jensen kørte rundt i en Skoda octavia som er højrestyret ?

• #35   9. jun 2009 Andre B>> Korrekt, kører også både højre og venstre, og syntes heller ikk der er problemer i det. Ahh, skal da ærligt indrømme at jeg har kommet til at tage viskerne i venstrestyret et par gange inden jeg fik blinket;-)

• André B
    André B Tilmeldt:
    jul 2004

#36   9. jun 2009 Ha ha, "blinklys og vindusviskerne har byttet plads".. smiley

Der menes naturligvis at "kontakerne" sidder omvendt iforhold til en venstre styret.. smiley ..

Den var gratis.. smiley

• #37   9. jun 2009 Scapegoat>> Det ved jeg med hånden på hjertet ikke om jeg ville nej, men os der rent faktisk kører højrestyrede biler ved jo det ikke er farligere hvis man tager sine forholdsregler ved eks overhalinger. Og hvis hr. og fru jensen også gjorde det ville jeg kunne føle mig tryk. Hvis du tænker lidt over det er det sjældent folk i højrestyrede biler kører som et råddent æg, for det behøves vi ofte ikke da det som regel er rimelig tjeppe biler og vi udemærket godt ved at de kan. Og nej, syntes ikke jeg modsiger mig selv ved at kunne se logikken i det, mener bare ikke at højrestyrede biler udgør en højere farepå vejene end venstrestyrede. Men ligemeget hvad vil vi nok atid have delte meninger på det punkt desværre.

• André B
    André B Tilmeldt:
    jul 2004

#38   9. jun 2009 ... Med hånden på hjertet, så er det nok mere chauføren en selve bilen der er den farligste faktor..

Glemmer aldrig mit møde med en spøgelsesbilist.. de var surrealistisk smiley

Men jo, det kan godt være at venstrestyrede biler er marginalt "farligere", men det gør sig også gældende indenfor de forskellige bilmærker osv.. en ferrarie er også farligere end en polo, men alligevel vil du gerne have en, ik?

• #39   9. jun 2009 Alt er jo sikkert i de rette hænder om man kan sige.

Jeg har set en del "latterlig" kørsel fra folk i højrestyret Rx7 supra skylines.

Mit budskab er bare, Danmark er lavet til venstrestyret biler, vil flere få øjene op for at købe højrestyret biler, vil det udgøre en fare, mange vil ikke havde de rette hænder på rattet så derfor mener jeg at højrestyret biler er til fare for folk selv og andre og ikke bør gøres lovligt i et land hvor vi køre i venstrestyret biler.

• #40   9. jun 2009 º Scapegoat º
    jeg kan heller ikke se logikken i det du skriver.

• #41   9. jun 2009 Scapegoat>>>Jamen så er vi jo alligevel derhenne hvor det er føreren og ikke bilen den er gal med jo;-)

• #42   9. jun 2009 Vind ® - ellers meget flot indlæg... har du ellers noget at sige ?

• #43   9. jun 2009 men vi kan ogs snakke om en fordel hvilken er at som regel ligger folk i højrestyrede ikke oppe i røven af folk og smadrer op i røven på en anden fordi afstanden ikke blev holdt, så der er de jo så mindre farlige kan vi vel godt blive enige om?! Vi har alle vores synspunkter på det, og der er 2 konklusioner, hverken mere eller mindre.

• #44   9. jun 2009 Martin A - helt bestemt har det noget med føren af bilen at gøre, men som sagt, mener jeg ikke alle kan føre en højrestyret bil lige så nemt i danmark som med en venstrestyret bil, nu udgør procenten af højrestyret biler ikke det vilde i danmark, men jeg kan godt se problemer, hvis det blev mere aktuelt, så igen synes ikke det burde være lovligt at køre i højrestyret biler.

Jeg kan da godt se problemer med skylines der ikke laves i venstrestyret, min holdning til dem er heller ikke helt fast og ved ikke helt om de burde være lovlige eller ulovlige, men min holdning er fast når det gælder biler, der fås både med det ene eller andet, så burde man altså køre i bilen, hvor rattet sidder i den "rigtige" side i forhold til det land man bor i.

• #45   9. jun 2009 ja synes at det er noget mærkeligt noget at skrive.

Kommentér på:
Fordele/ulemper v højre/venstrestyret?

Annonce