{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvofor får man ikke stød af bilbatteri
  • #1   27. jul 2009 Hvis din tunge er lang nok, så prøver du bare at sæte tungen på dit bilbatteri så ændre du hurtigt mening.

Du får jo heller ikke stød af at røre et 9 volts batteri andet end med tungen,

• #2   27. jul 2009 prøv at sutte på begge poler på én gang smiley

• #3   27. jul 2009 nok fordi du er mere fint følende på tungen end på fingerne men sæt 2 ledninger på og tag dem på tungen så tror jeg osse du kan mærke er ikke lige noget jeg har prøvet

• #4   27. jul 2009 hmm... så prøv du at sætte tungen på et bilbatteri...

det er fordi dine fingre ikke er lige så våde som tungen... prøv med våde hænder..

• #5   27. jul 2009 øv, for langsom..

• #7   27. jul 2009 Jamen er det så kun pga. tungen er våd hvilket jo gør den mere strøm-ledende??

• #8   27. jul 2009 dyp snitterne i vand og kram et fuld opladet batteri...

• #9   27. jul 2009 husk, det er amperene som slår ihjel smiley

• #10   27. jul 2009 eller tag et hand stik og et styks kabel monter det på hand stikket og så i kontakten med det og så på tungen så får du din lyst styrret min ven smiley

• Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.603
    #11   27. jul 2009 ja og derudover er asatnden også mindre end hvis du tager en pol på et bilbatteri i hver hånd.
    det afhænger af om den modstand i kroppen er lav nok til at spændingen kan slå igennem og udvikle en strøm man kan mærke

• #12   27. jul 2009 tage noget deminiraliseret vand og kom i stødet, hvis du forstår sådan en lille en..! smiley

• #13   27. jul 2009 Huden på dine fingre er tykkere end huden på din tunge, og derfor skal der højere spænding (volt) til at få strømmen (amperene) til at trænge igennem så de kan mærkes.

• #14   27. jul 2009 Du kan prøve og lægge en ringnøgle på tværs over polerne, så finder du ud af at der er masser af strøm i et bilbatteri

• #15   27. jul 2009 det bedste er saltvand hehe. så kan det satme nappe i nalderne

• #16   27. jul 2009 Steffen: Så hvis nu man lægger sin ene arm over begge poler kunne men muligvis få stød?

• #17   27. jul 2009 Så skal du ihvertfald svede som et svin..

• #19   27. jul 2009 hvis du har en lang tjavs så kan du osse ligge den på he he

• #20   27. jul 2009 tænker bare av av av

• #21   27. jul 2009 Du kan sammenligne det med en svævebane over en flod. Lad os sige at svævebanen er spændingen (volt), og jerklumpen der hænger i wiren er strømmen (ampere). Hvis ikke spændingen er høj nok, vil strømmen ikke nå igennem floden. Og hvis wiren er høj nok, skal den nok komme over, men vægten (antal ampere) er afgørende for hvor hårdt du bliver ramt. MEGET PÆDAGOGISK! smiley

• #22   27. jul 2009 Jeg er uden for pædagogisk rækkevide, kan jeg ikke få den tekniske version :o)

• #23   28. jul 2009 Den lidt mere uddybende:

12V er 12V, hvad entet det er 1 ampere, eller 100000 ampere der er "bag"
    Strømmen der løber i et givent kredsløb er bestemt af belastningen = modstanden! Som bekendt er en menneskekrop en STOR ohmsk modstand (lille belastning) og der løber derfor ingen nævneværdig strøm, praktisk talt INGEN!

Som bekendt leder fugt (kondens/vand) bedre end tør luft!
    Hvis man f.eks. tager en våd, og en tør klud, og måler resistansen = modstanden, vil den tørre klud være = "uendelig" stor modstand, hvorimod den våde klud vil have en given ledningsevne, og derved en mindre ohmsk modstand! Ergo leder en våd klud, og en tør klud ikke!
    På samme måde vil ens tunge lede strømmen LANGT bedre, end éns "tørre" hænder.
    Udover dette er vejen strømmen skal gå fra pol til pol på et 9 V batteri ca 1 cm, hvilket er en lille nok afstand, til at at ledningsevnen er stor (god) nok, og at der derved løber en (i tungen mærkbar) strøm.
    Ser man på hvor langt der er fra arm til arm til forskel, og hvor lidt ens hænder leder i forhold til tungen, vil ledningsevnen være så ekstremt lille, at der ingen nævneværdig, og mærkbar strøm vil løbe!
    Udover dette er man også mere følsom i tungen, end i f.eks. hænderne!
    -Så derfor kan man få "stød" ved at sætte tungen på et 9V batteri! på Samme måde som man kan få stød hvis man sætte tungen på et bilbatteri! Her vil spændingen blot være større, og der vil derfor gå en større strøm, ved samme belastning!!

• #24   28. jul 2009 Se det var til at forstå for sådan en elektronik teknikker som mig smiley

Det er uvidenhed der får folk til at være bange og tro man kan få stød af et bil batteri, det er typisk fordi de har set det kan slå gnister som kun er et udtryk for at der mange ampere bag de 12 volt.

• #25   29. jul 2009 Den pædagogiske version kasker kommer med, fatter jeg heller intet af ... smiley

Men, i min verden kan jeg ikke forstå en finder på at stille sådan et spørgsmål... Er det ikke logisk tænkning :s?

• #26   29. jul 2009 -putteand,

Det er langt fra logisk for dem der besider uvidenhed :o)
    Spørg næsten en hvilken som helst kvinde om det er muligt at få stød fra bilens batteri og du vil i 80% af svarende få et ja.

• #27   29. jul 2009 Spændingen / volten er den der afgør, hvor meget gennemslagskraft strømmen har. Feks. kan man sige, at jo højere spænding, jo længere kan strømmen springe i form af en gnist eller et lyn.

Strømmen / amperene afgør, hvor meget energi der "bæres" af spændingen, idet det er amperene der "leverer varen" - om man så må sige. Jo flere ampere der er, jo flere apparater kan der drives.

En spænding på 12v er ikke nok til at gennemtrænge huden på fingrene. Men 12v er nok til at gennemtrænge den tynde hud på tungen etc., hvis der bruges et kontaktmiddel som eks. vand.

Kommentér på:
Hvofor får man ikke stød af bilbatteri

Annonce