1.343 visninger
|
Oprettet:
CO2-afgift på biler {{forumTopicSubject}}
Nu kommer der måske CO2-afgifter på biler, og vi slipper af med registreingsafgiften.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/08/17/222401.htm
okt 2003
Følger: 105 Følgere: 100 Emner: 93 Svar: 2.117
apr 2004
Følger: 20 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 192 Svar: 2.040
aug 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 203
Man bliver jo i forvejen belønnet med at kører rent, grøn afgift og tilladelse til at kører i byerne.
okt 2003
Følger: 105 Følgere: 100 Emner: 93 Svar: 2.117
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.552
Umiddelbart er det jo kun reg. afgiften på nye biler de foreslår ændret.
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.572
Håber det kun bliver for nye biler efter årgang 2010 eller lign. Ellers blive´r min bil da total værdiløs
okt 2003
Følger: 105 Følgere: 100 Emner: 93 Svar: 2.117
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.552
Så jeg tror ikke bare lige de ændrer reglerne for de biler der allerede ER indregistreret. Skulle de endelig gøre det, någh jah- så er de nye biler da heldigvis også blevet billigere
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 393
Det gør det om ikke andet billigere at anskaffe den nye bil og folk kan dermed køre både grønnere og mere sikkert.
De der vil have et legetøj, bør osse betale for det (inkl. mig selv.)
okt 2003
Følger: 105 Følgere: 100 Emner: 93 Svar: 2.117
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 8 Emner: 14 Svar: 494
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.552
Der er rigtig mange der ikke har behov for 400hk under hjelmen, men desværre ikke har råd til at udskifte deres gamle udrangerede familiebil med en ny og mere miljøvenlig.
Alle disse mennesker vil ikke være hjulpet af bioethanol.
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 8 Emner: 14 Svar: 494
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Og alle dem som har bil i forvejen bliver kneppet helt vildt når de stadig sidder med et banklån på 300.000kr for deres Audi, som nu kun koster 100.000kr fra ny.
Så er der sku finanskrise igen.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.895
Og en ny bil er ikke nødvendigvis mere sikker end en gammel.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Men umiddelbart vil de jo gøre det over 10 år (sagde de i radioen), hvor registreringsafgiften skulle udfases, og de nye afgifter indføres.
Dog frygter jeg at de indfører de nye afgifter, men glemmer at udfase registreringsafgiften. Der er desværre meget fokus på at man skal bruge offentlig transport. Det er bare ærgerligt det ikke hænger helt sammen med virkeligheden.
Fx. Jeg har 50 km hver vej på arbejde, det tager 40-45 min. Med offentlig transport vil det tage 2½-3 timer alt efter vejret da der ikke går noget offentlig transport direkte, så man skal igen have to cykler eller gå meget hurtigt før det kan lade sig gøre på 2½ time.
Men umiddelbart ville det da være mere rimeligt at vi betalte hvad bilen nu koster, og derefter betaler afgift tilsvarende. Det kunne eventuelt være en vignette ordning ligesom andre lande. Eller afgift efter hvordan bilen forurener, men der skulle nok også tages hensyn til hvor mange km man kører, for ellers er det jo helt slut med special-biler i Danmark.
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Det er endnu ikke bevist hvilken effekt CO2 har på miljøet da systemet er alt for komplekst til at simulere det.
Jeg betaler 5000kr i grøn afgift for min Citroen Xsara 2.0 VTS hvorimod folk med en dieselbiler generelt betaler 2000kr om året. Hvorfor skal jeg have dårlig samvittighed når jeg betaler mere?
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Men en nyere bil er som regel mere sikker for alle, end en gammel bil. Der er mange nye teknologier, som faktisk kan forhindre uheld, og som kan gøre at en fodgænger måske overlever en påkørsel.
Men ja, hvis du går fra en stor Volvo til en lille Fiat, så vil din sikkerhed som passager måske være mindre, idet man har en mindre bil, men de aktive sikkerhedssystemer burde kunne opveje det du mister i passiv sikkerhed.
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 1.108
Hvor får dit tal på 2000 kr. for dieselbiler fra? Min dieselbil koster 3220 om året, og er sat til 20,2 km/l. Ejerafgiften for dieselbiler er generelt højere end for en tilsvarende benzinbil (altså ved samme km/l).
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 180 Svar: 993
238.000/3600 = 66,11 år (Prius) skal den rulle inden man er oppe på nuværende reg.afgift. (det er da hul i hovedet!)
933.000/100.000 = 9,33 år (Hummer H2)
Det holder sq da ikke. Hvad hvis alle køber en Prius så mister staten satme mange penge!
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.895
Der er jeg ikke helt enig, hvis folk lærte at køre bil ville det være det sikreste, men når man tager kørekort idag, så er det i en bil der stort set selv køre, her taler jeg om antispin, abs og alt det andet lort.
Og kig lidt længere væk end Tyskland, så vil du se andre afgifter på benzin.
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 83 Biler: 2 Emner: 1.337 Svar: 6.804
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Ja, det er lidt for let at tage kørekort i bilerne fra idag, hvis man sammenligner med de biler som de fleste vil købe (uden diverse sikkerhedsudstyr).
Men disse ting er ikke "lort" det er for din og min sikkerhed det er lavet. Hvis du nu kunne købe en ny bil for 20.000 kr, så ville du jo nok heller ikke købe et gammelt lig, til samme pris?
Men ja, man skal lære at køre bil, men alternativet er at bilerne er sikre nok til at redde dig når uheldet er ude.
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm
Der er en del diesel hakkere som er over de 22,5km/l hvis man ikke vælger en kæmpe A6.
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Hvis man virkelig går så meget op i miljøet så skal man ikke "tilføre" mere co2 til markedet - så skal man genbruge det som allerede er her - dvs. købe brugt bil. Man er en synder hvis man køber en ny bil uanset hvor meget eller hvor lidt den forurener.
Men kan slet ikke forstå de diskuterer det. Som nævnt før. Folk der har lånt 300.000kr til en bil, hvis værdi falder til 70.000kr pga. den nu koster 100.000kr fra ny bliver jo kneppet. Når banken kun har pant for 70.000kr på 300.000kr lån, blokerer de jo alt andet udlån.
Så er alt der hedder kassekrediter og huslån dødt indtil folk har afdraget de 300.000kr efter 5-7 år.
Det ville smadre økonomien for mange.
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 1.108
Den side du linker til, viser vægtafgiftpriser på biler der er så gamle at de er omfattet af vægtafgift, og ikke grøn ejerafgift.
Hvis man kigger på www.hvorlangtpaaliteren.dk som er den officielle hjemmeside, så får man 115 sider hvis man udelukkende afgrænser på brændstof som diesel, og altså ikke afgrænser på mærke, energiklasse osv.
Af de 115 sider, er der ca 4 sider som har en årlig grøn ejerafgift på under 2000 kr. Det efterlader ca 111 sider med biler som ligger over 2000 kr. Umiddelbart så er alt fra og med Golf størrelse (med enkelte undtagelser) over 2000 kr.
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Hvis du bruger din scroll knap står der også grønne ejerafgifter
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 1.108
Hvem siger jeg har en scroll knap
Helt fint, det havde jeg ikke lige bemærket
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Benzinbiler der kører mindst 20 km/l koster 260 kr/halvår
Tilsvarende dieselbiler: 18,8-20,4 km/l koster 1.610 kr/halvår
Altså på grøn ejerafgift. På vægtafgift er det ligeså slemt, der koster det 600-1720 kr mere pr. halvår.
Dieselbiler udleder så heller ikke CO2 som Benzinbiler, men er dyrere pga. dieselpartikler.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Og de er tilgengæld meget dyrere i indkøb og reparation...
CO2-afgift på biler