{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.379 visninger | Oprettet:

Tågelys - lovligt? {{forumTopicSubject}}

Blev lige stoppet af Roskilde politi - i Greve, nær min bopæl,,,,, de ville blot minde mig om at slukke det generede tågelys...

Intet problem, blev slukket og jeg fik ingen bøde =)

....

Men viste i at det faktisk ER lovligt at køre med tågelys,,,, i skal bare gøre det om dagen - istedet for nærlys?

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/brevkasse/article.php/id-24292697.html

Så det da på plads


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tågelys - lovligt?
  • #1   30. aug 2009 Ja, det ved jeg godt. Det kan ikke være så svært at forstå.

  • #2   30. aug 2009 Ja det vidste vi godt.
    Sådan har det altid været.


  • #3   30. aug 2009 ok,,,, viste jeg ikke,,, =) men nu er jeg da blevet "oplyst" hehe

  • #4   30. aug 2009 Og "om dagen" er et vidt begreb. Det er uden for lygtetændingstiden du må bruge tågelys + position

  • #5   30. aug 2009 positionslys + tågelygter = kørelys

  • #6   30. aug 2009 og nej tågelygter er ikke sejt at køre med..

  • Tommy B
    VIP
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
    #7   30. aug 2009 Nøj hvor ville jeg gerne have været i dine sko, da du blev stoppet med det argument. Puha, hvor ville den ikke få for lidt med store ord og en lang pegefinger smiley

  • Tommy B
    VIP
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
    #8   30. aug 2009 Peter D, hvad har det med sagen at gøre? Er du muggen over at din bil ikke har tågelygter? Det kunne lyde sådan smiley

  • #9   30. aug 2009 Står det i loven at det er tilladt?

    Nu står der jo "frit citeret" ud for det sidste, så en eller anden kunne lige tjekke om det rent faktisk var sandt...


  • #10   30. aug 2009 Tommy... politimanden nævnte faktisk at han boede i samme område,,, han var rar og venlig - og gjorde ikke udfald med store ord eller lignede... han var bare flink og sagde kør - videre, da tåge lyset altså var slukket igen =)

  • #11   30. aug 2009 Ja det står i loven at løsningen "tågelys + pos. lys" er godkendt som KØRELYS

    Løsningen må ikke bruges som NÆRLYS

    Forskellen er at når gadelyset tændes i nattetimerne, så skal du slukke tågelyset og tænde for det alm. nærlys. Jo mindre at der selvfølgelig er tåget og det kan hjælpe at have både tågelys og nærlys tændt


  • Tommy B
    VIP
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
    #12   30. aug 2009 Sajmon, ja det står skrevet at det er lovligt, inden for lygtetændingstiden.

    JOJO, han var jo så egentlig ikke helt flink, da han brugte din tid på at komme med hjemmebrygget lovgivninger smiley


  • #13   30. aug 2009 det har en masse med sagen at gøre, 8 ud af 10 slukker alligevel ikk deres lort efter daggry, så de rigtigt kan blinde folk, og det er virkelig slemt med nyere kina/koreaner biler de lyser nærmest lodret op,

  • Tommy B
    VIP
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
    #14   30. aug 2009 Peter D, så fordi de ikke slukker det, er de seje? Er du klar over hvor mange gamle mennesker jeg ser på vejen, med pos+tågelys tændt, om aftenen? Tror du de de mener de er seje :)?
    Dem der ikke slukker det, får jo bare en bøde en dag. Og jeg vil klart hellere blændes af et sæt tågelygter, end et sæt xenon smidt i normale paraboler!

    .. Og så skal man altså ikke kigge direkte ind i det modsatte lys. Den slags ting er kun forbeholdt Bambi og dens familie! smiley


  • #15   30. aug 2009 En eller anden definer lige "kørelys" for mig?!
    Har altid gået og bildt mig ind at det var når lyset fulgte tændingen, så man ik sku huske at tænde/slukke lyset selv.


  • #16   30. aug 2009 (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters opmærksomhed
    på køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding.
    (3) Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) tågeforlygter
    som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
    Før 01.04.96: Såfremt instrumentlyset ikke tændes samtidig med nærlys- eller
    tågeforlygter, der anvendes som kørelys, er det tilladt, at positionslygterne
    heller ikke tændes samtidig.
    Anvendes
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding
    som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.
    (4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i
    positions- eller nær-/fjernlysstilling.
    Positionslyset kan være indrettet, så det kun kan lyse alene (uden kørelys), når
    motoren er slukket.
    Før 01.04.96: Gælder kun for kørelysautomatik tilsluttet kørelyslygter eller
    tågeforlygter.
    a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
    b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
    c) Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    Før 01.04.96: Kørelysautomatik til alle de nævnte lygter var tilladt men ikke
    krævet.
    Ved tilslutning af kørelysautomatik til nærlys tillades, at fjernlyslygterne
    kan tændes.
    (5) Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt kørelys.
    6.12.002 Kørelyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt kørelyslygte er funktionsmærket »RL«. Lygtehus med
    »E«- eller »e«-mærkning og funktionsmærket »RL« anses som én kørelyslygte
    uanset antallet af lamper.
    (1) Kørelyslygte:
    a) Skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve.
    b) Skal være anbragt foran på køretøjet og være rettet fremad.
    April 2009
    AFSNIT 6 Vejledning om syn af køretøjer
    6.12 El-anlæg, lygter, reflekser
    Side 76 Kørelys
    c) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant.
    d) Skal være anbragt mindst 0,25 m og højst 1,50 m over vejbanen.
    e) Skal have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd.
    Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har et effektforbrug
    på mellem 15 W og 21 W og er anbragt foran en parabol.
    f) Skal have en lysende flade på mindst 40 cm2.
    (2) Kørelyslygter i et lygtepar skal opfylde bestemmelserne i pkt. 6.02.001 (2).
    (3) Kørelyslygters placering måles som beskrevet i pkt. 6.02.001 (3).
    6.12.003 Nærlyslygter med reduceret spænding
    (1) Spændingen over lampen skal ved et 12 V eller 24 V anlæg være mindst 11 V
    henholdsvis 22 V ved fuld ladespænding.
    6.12.020 Bil
    (1) Bil kan være forsynet med to kørelyslygter.


  • #17   30. aug 2009 Færdselsstyrelsen ( www.fstyr.dk ) har en super hjemmeside for vi bilgale mennesker ;o)
    Der kan man bla. finde link. til <b>Færdselsloven</b>, Typegodkendelser</b>, <b>Detailforskrifter for køretøjer</b> og <b>Vejledning om syn af køretøjer</b> <i>(nyeste opdateret Detailforskrifter m/kommentarer)</i>
    Jeg kan anbefale alle at kikke derind engang imellem. Specielt hvis man lige er i tvivl om noget. Men en gang imellem bliver der jo også lavet ændringer!


    PS. Hvis man kikker i Kapitel 6 vil man finde alt ang. lygteføring.


  • #18   30. aug 2009 Tommy B: Gamle mennesker?? kan du sige unge mænd med mere eller mindre gejlede biler, som skal vise hele verden at de skam har de fineste tåbelygter, som når det er helt grelt også er med xenon..

    Kald mig bare dum, men så vidt jeg har fattet konceptet med tågelygter, er at de oprindeligt er konstrueret til: *tadaaa* TÅGE! :oD

    At de kære politikere har ladet det være kørelys om dagen så vi kan spare vores forlygter kan jeg ikke helt forstå


Kommentér på:
Tågelys - lovligt?

Annonce