{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.785 visninger | Oprettet:

Citroën Xantia. +/- ?? {{forumTopicSubject}}

hey..
jeg havde tænkt mig og købe en citroen xantia 1.6 eller 1.8 som min første bil..
men ville lige høre hvilke svagheder den har og alt det der ?
og om dele er billige til sådan en ?
sådan en tl omkring de 10kilo med næsten 2år til syn.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Citroën Xantia. +/- ??
  • #1   13. sep 2009 Det eneste positive jeg kan komme på om den model, er at den egentligt kører fint, på sin egen specielle måde.

Ellers er der vist kun negative ting at sige om den.

• #2   13. sep 2009 min bror har haft en 1.6'er kørte sku godt, ikke noget at udsætte på den, skulle måske bare være noget med en tomgangs dims som soder til og engang imellem skal renses eller i værestefald skiftes, det tager 5 min og 2 skruer.

vi har nu selv en 2.0 16V 136 HK stc. en af de bedste biler kæresten og jeg har haft, eneste minus er hydraliken når vi køre med campingvognen (en stor 5 meteres vogn he) så vi leder efter en som er mere fast i undervognen istedet for nu, men ellers rigtig dejlig vogn som ikke har kostet os ret meget mere end indkøb, forsikring og vægt, samt måske maks 1000 i dele på over 6 måneder.

• #3   13. sep 2009 andre ting der er dårligt ved den udover hydralik??

forresten.. nu har jeg set flere gange hydralikfolk skrev hydralik.. men hva er formålet med hydraliken i bilen ?? hva gør den ??
    ka være jeg spørger dumt men ved det sku ikk helt:S

ka det være ligesom luftundervogn ??

• #4   13. sep 2009 Jimmy, en 2.0 med 155 hk i en xantia, nej vel.. det er en 136/138 hk model.

For at starte et sted.
    Hydraulikken er ved at blive træt på dem. Tjek rørene i venstre inderskærm samt servorørene.
    Tårnene foran i inderskærmen må ikke gå i gummien. Er de gået skal de skiftes og det er 1200 kr pr side plus arbejdsløn og LHM væske.
    Kadanled ved rattet er tit og ofte rustet sammen så den har svært ved selv at rette op.
    Håndbremsekablerne knækker ofte
    Skiverne bagi er tit meget rustne og ofte ikke særlig funktionelle.
    Rust i bagskærmen i venstre og højre side (lige efter bagdøren. Og i samlingen inde i bagdørene
    Tandrem skal skiftes hvert 4 år eller for hver 120.000 km.
    1.6 motoren er for lille til den bil. Den er simpelthen for kedelig.

• #5   13. sep 2009 ok.. fedt nok..

så hvordan skal man tjekke om det kører som det skal ?? ?

• #6   13. sep 2009 Jimmy, tror du er helt skæv på den. Hydractiv sidder kun på C5 modellerne. Og Xantia har en pind man hiver op og ned i. Det eneste alternativ du kan få i xantiaerne er en activa og den skal man holde fingrene fra.

• #7   13. sep 2009 "-"
    Undervogn (hydraulik).
    Motorstyring
    Elektronik
    Bremser
    RUST
    Kabine
    Værkstedspriser og reservedelspriser.

• #8   13. sep 2009 det er xantia fra år.
    1.6 : 1995

1.8: 1994

så ved ikk?

• #9   13. sep 2009 Nåh nåh jamen nu er en VSX model nok en af de modeller du næsten aldrig finder til salg i dk. Ud over det har den stadigvæk ikke hydractiv undervogn, men stadigvæk en pind til at skubbe frem og tilbage. Hvis du vil have hydractiv på skal du have en el-pumpe på samt højde og længdevers føler på. Og det har den altså ikke.

En VSX er jo også den gamle grimme model, men igen det er en 1,6 og en 1,8 så også.

• #10   13. sep 2009 en af mine venners har jørt 310,xxx 1,8 8v motor den køre stadig fint

• #11   13. sep 2009 jeg har aldrig set en eneste xantia med problemer med motorstyringen. Men ja elektronik så som knækkede ledninger i dørsamlingerne og i bagklappen

• #12   13. sep 2009 Hvis det skal være en citroen, så kig hellere efter en Zx'er.. De er noget mere stabile end en Xantia.. Og de har heller ikke de store rustproblemer

• #13   13. sep 2009 jeg sys at bagenden på en xantia ser mega fedt ud smiley
    men der er smag og behag.

jeg sys at det er den eneste bil som har al det udstyr jeg vil ha til nogenlunde pris.

men ellers fandt jeg en Kia sephia 1.5GTX fra 98 til 12kilo..
    hva sys i?

en ia sephia eller en xantia ??

• #14   13. sep 2009 *XXX*Krongaard !

ja men problemet er så at de er dyre en jeg har penge til.. jeg skal bare have en for 10kilo og noget syn på den så når den skal til syn igen kan jeg smide den af H til..

• #15   13. sep 2009 GLEM KIA

• #16   13. sep 2009 Yasin K

hvorfor ??

• #17   13. sep 2009 haha Jimmy... det siger vi bare mester. ;o) Tror nu nok jeg har skruet mere på de biler end du nogen sinde kommer til.. Og nej der er IKKE hydractiv undervogn på din bil!

ZX er ikke bedre end xantia. På nogle punkter jo, men på andre ikke. De ruster MEGET i undervognen hvis vi snakker lidt ældre modeller.

P.S er uddannet citroen mekaniker og arbejder stadigvæk med skidtet

• #18   13. sep 2009 p.s den knap du har ved stangen Jimmy har intet med hydraktiv at gøre. Det er en knap der ændre modstanden på trykfølere så ledes at trykket på kuglerne slækkes en lille smule og så "sænker" den bilen 15 mm that is it!

• #19   13. sep 2009 http://www.guloggratis.dk/citroen/xantia/annonce/6004656

er den her de 13kilo værd ??

fik en tilbud via tlf. om en xantia 1.8i fra 1994 for 45ookr
    kørt 270km (tusinde)
    holder syn til sidst på 7 måned næste år.
    noget rust i begge bagskærme og i hjulkanterne.

hvilken ville i vælge.. ? hvis det skulle være og i havde 10kilo til bil.

den først er 130km fra min og den anden 80km..

• #20   13. sep 2009 Xantia er MEGET bedre end sit rygte

Har haft bilen i min profil fra ny af - der har ikke været nogen nævneværdige problemer som man ikke kan forvente over 11 år og 180000 km

Men synes du skal gå ind på www.citronik.dk og oprette en profil og læse lidt i xantia sektionen - der er købeguide og meget andet derinde

• #21   13. sep 2009 Vil lige understreg at de første 4-5 år af xantiaens levetid 93-97 var nogle plagede modeller. 97 modellerne er langt bedre end 93 modellerne. i 98/99 modellerne har man en stortset fejlfri bil som aldrig fejler en skid. Det er min personlige erfaring via mit job hvor jeg tydeligt kan se de gamle modeller har mange skavanker og har måtte få lavet en del aktioner for at udbedre mange fejl. De fejl er rettet på de nyere modeller.

• #22   13. sep 2009 Custom Car Crew

hva var det da der plagede dem ??

• #23   13. sep 2009 Custom Car Crew

nu har jeg lige hugget en xantia VSX op, og der var også noget hydro sjov undervogn, så det findes altså på dem, og min ven som arbejder er enig med mig, han var emd til at hugge den op, ved så ikke om det var ekstra udstyr på dem eller hvad det var.

vores er en 01/98 og vi har emget få problemer, det største er at undervognen er så blød at køre med når man har campingvogn på så det er ubehageligt.

• #24   13. sep 2009 Puha... mange af de ting jeg skrev til at starte med

• #25   13. sep 2009 Custom Car Crew

ja oka.. hmm

men hvis man er god med ens fingre så er det for det meste med at tage til en ophugger og finde delene og skifte dem.. ikk det store.. ellers kører jeg den på teknisk skole der laver de det for mig (nogenlunde smiley ) og jeg ka få delene billigt.. (går selv på teknisk mc-mekaniker. )

• #26   13. sep 2009 Altså det er billige i dele uanset hvordan man vender og drejer den. Men find en der har fået lavet en skade i røven. De ruster nemlig ikke hehe! Arj find en der er passet godt på. De kan sagtens se pæne ud og så være noget rigtig lort. Når du er ude og kigge på den så prøv at se hvor længe den er om at hæve sig fra lav stilling til høj og omvendt. Den skal gøre det inden for 30 sekunder. Og så prøv at lyt hvor ofte den klikker i pumpen. Det er ikke et stoppet filter, men en eller flere defekte kugler den prøver at udligne/kompencere for.

• #27   13. sep 2009 Custom Car Crew
    okay.. prøver og huske det..

men hvilken af de 2 biler jeg nævnte før ville du købe hvis du var 18 og havde 10kilo til bil.. ?

• #28   13. sep 2009 K L - det er ikke hydractiv undervognen. Det er en trykføler på hydraulikundervognen som får ændret signal via den kontakt så den sænker sig når man trykker den ned. For kort at forklare at hydractiv undervognen er en anden så måler den altså vejens underlag 3 gange i sekundet og justerer undervognen i forhold til det. Der sidder styring på specielt til den undervogn og på en xantia uanset model er der ingen styring. Forgængeren for hydractiv er activa undervognen som sad på specielle xantiaer.

• #29   13. sep 2009 Jimmi, hold nu op!!! du ved tydeligvis ikke hvordan det virker. Prøv at sæt dig ind i hvad der sker når bilens tryk ændres i hydraulikken. Hvis man vælger at kalde det hydraktiv i manualen er det en fejl! Hydractiv undervognen komme først på c5 modellen. Hvis man kalder xantia vsx undervognen for hydraktiv så er der også hydraktiv undervogn på den almindelige xantia og bx'erne og cx'erne og ds'erne!

• #30   13. sep 2009 Nej det skal jeg ikke, men før du kaster dig ud i sådanne kommentarer burde du måske finde ud af hvordan lortet virker frem for at spille smart. Nu ved jeg ikke hvor gode ord du tager bilzonens for, men de skriver hvad de kan finde hist og her på nettet!

• #31   13. sep 2009 http://www.motor-talk.de/forum/hydractiv-vs-hydropneumatik-t275383.html

Hvis du kan lidt tysk kan du læse at andre skriver præcis det samme som jeg skriver.

• #32   13. sep 2009 Nu har jeg for din skyld lige været på citroens net og slået din påståede hydraktiv undervogn op.

Det hedder sig at man kan få 2 forskellige undervogne.

Hydraaktiv uden aktive krængningsstabilisatorer (uden activa)
    Og Hydraaktiv med aktive krængningsstabilisatorer (med activa).

IKKE Hydraktiv~hydractiv!

• #33   13. sep 2009 01 - 96 134 918 ZL - 01 OMSKIFTER ZL - GRÅ OURAGAN

Det er din kontakt som kan justere trykniveauet i systemet og hæve/sænke kørehøjden 15mm.

• #34   13. sep 2009 Jimmi, du er da bare for dum at høre på! En skam du ikke vil lære noget når der så er folk der tydeligvis ved mere om tingene end dig! I stedet kaster du dig hovedkulds ud i en diskussion du aldrig burde have startet. Når du så finder ud af du har tabt skal man svines til...

• #35   13. sep 2009 hva er mit spørgsmål så blevet fuldstændigt glemt ? smiley

• #36   13. sep 2009 Mateusz S - jeg kan ikke tage stilling til hvilken bil du skal købe, det er kun dig selv der kan det. Men den der er i bedst stand er klart den jeg ville vælge smiley

• #37   13. sep 2009 hmm

• #38   13. sep 2009 Hvis de er i lige god stand ville jeg tage den med den største motor. Ellers kig på service og km. Hvis en af dem ikke er vedligeholdt på samme niveau som den anden vælger du den er bedst serviceret. Men det er jo i bund og grund en kombination af det hele

• #39   13. sep 2009 http://www.guloggratis.dk/citroen/xantia/annonce/6004656

men er den der de 13kilo værd ?

• #40   13. sep 2009 Prøv at se om du kan finde en 96 model

• #41   13. sep 2009 Jaja.... Citroen service ved jo ikke hvad de snakker om vel... det er jo også kun den samlede database over ALLE citroener fra 1990 og frem og det ALLE autoriserede citroenforhandlere bruger.

Hvis det skriver der kun er 2 typer undervogne er der noget om det... Jeg er fuldstædnig ligeglad hvad du så ellers skriver af copy/past ting fra nettet.

• #42   13. sep 2009 Giv mig de sidste 8 cifre i dit stelnummer så skal jeg slå den op for dig

• #43   13. sep 2009 Nå men som tisliger citroen mekker vil jeg da os lige blande mig i det hvad det i virkeligheden handler om..

Hold dig fra 1,6 og 1,8 8v De er snot sløve og dyre i benzin. Køb istedet en 1,8 16v de kom engang i 95 så vidt jeg husker.
    Du får virkelig meget bil for pengene i en xantia, men samtidig også en bil der kan være lidt svær at sælge igen.
    Tryk på bilens hjørner, den skal være rigtig blød, hvis den er hård trænger kuglerne formentlig til at blive fyldt.
    Tjaaa andre fejl og mangler er vidst blevet nævnt. Men hel klart en super dejlig komfortabel bil og køre i...

• #44   15. sep 2009 Jeg har en Xantia 1,8 8v'er og den kører sq fint. smiley

Er i lære hos Citroen så kan selv lave på den og det.

Du kan få org. forrør uden kat i hvert fald til de gamle af dem. smiley

De hydrauliske rør og slanger blir da mørre med tiden, men rørene er ikke de dyreste det er bar noget lort at komme til at skifte dem. smiley

Og lige for dem ovenfor. C5'ernes undervogn er mere udviklet så den er elektronisk styret. Altså pumpen er elektrisk.

De gamle bx'er og xantia og hva der ellers er er der en mekaniks pumpe som blir trukket af remmen. Men de er alle med Hydraulisk undervogn jo? smiley

Men vil ikke spille klog med hvordan den føler vejens underlag som i snakker om. smiley Haha. smiley

Har også ladet mig fortælle at komforten i undervognen er mere behagelig i de første modeller end de nyere? Har ikke selv tænkt over det så ved ikke om det holder ord. smiley

• #45   15. sep 2009 jeg har købt Xantia 1.8 8v 94 i søndags.

sys den hopper rimelig meget når man kører over nogle små bump på vejen. (lav km/t ) men det sjovt smiley DOING DOING

Asbjørn A

nu hvor du er i lære hos Citroën kan du måske svare mig på om jeg kan tilkoble min HU til ratbetjening? HU er en kenwood KDC-w4034y tror jeg vist det er..

• #46   15. sep 2009 Hmm. Mit ratbetjening funker ikke. Men kan du sætte 3 stik bag i din hu? smiley

Grunden til hopperiet er gaskuglerne der er færdige. smiley

Sig til hvis du ska ha' forrør uden kat. smiley

• #47   16. sep 2009 Mateussz, det er kuglerne der er døde på den så.

Kommentér på:
Citroën Xantia. +/- ??

Annonce