8.928 visninger
|
Oprettet:
Airbag og autostol? {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Situationen er den, at om en måned kommer vores lille prinsesse til verden. Derfor har vi anskaffet os en Skoda Fabia Combi (årg 04).
spørgsmålet er, om man selv kan slå airbag fra, som man jo skal når der bliver monteret bagudvendt autostol (bliver monteret på bagsædet)? Og om man i det hele taget skal slå det fra, når den bliver monteret bagi? Har i hvert fald forstået det sådan, at der er airbag i passager-sædet, eller tager jeg fejl?
PFT
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 351 Svar: 6.037
jul 2008
jul 2008
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 77 Svar: 1.403
Men så er det jo bare at komme i gang med at montere Iso fix så den er klar engang... Men ja, det var den i siden af sædet jeg tænkte på.
Mange tak for hjælpen!
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 1.108
Vi har også en Fabia Combi, dog fra 2006. Vi købte den fabriksny og bestilte ekstra, at man skulle kunne koble airbaggen i passagersiden fra. Det kostede knap 2000 kr. Der sidder så en lille anordning i handskerummet, og man bruger bilnøglen til at koble til og fra. Hvis ikke den boks er der, så skal I på værksted for at få det ordnet.
Eftersom I monterer stolen på bagsædet, er der ingen problemer overhovedet.
okt 2004
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 64 Svar: 5.036
okt 2005
Det er rigtigt, at IsoFix ikke nødvendigvis er det sikreste alternativ. Ved IsoFix skal selve stolen jo også være godkendt til den specifikke bil, ellers er der heller ikke nogen garantier. Hvis man læser tests, er der også masser af sikre alternativer uden IsoFix.
Det gjorde, at da vi skulle købe stol til næste skud på stammen, fravalgte IsoFix. Dog også idet stolen skal stå på forsædet, hvor der ikke er IsoFix i vores bil.
Jeg kan klart anbefale BeSafe. Vores datter havde en BeSafe iZiSleep som første stol, og har også nu en BeSafe. Den lille er rigtig god, omend temmelig tung. Den store, som hun har nu, er lidt tricky at montere, men sidder til gengæld også urokkeligt fast.
feb 2007
Jens K A> Jeg vil nu mene IsoFix er mere sikkert end den alm 3-punkts sele. Men det er jo en smagssag. Selen bliver meget nemt monteret forkert, og så er det slet ikke sikkert. Jeg testede lige stol og base i dag, om den sad godt nok fast, og jeg kunne ikke rive den fri, selvom jeg brugte alle kræfter. Og 7-9-13 sker der ikke nogen ulykker.
Vores valg af autostol blev en Recaro, hvor basen også kan bruges til den næste stol. Vi har set på mange stole, og alle steder vi har været fik vi af vide, at Römer og Recaro var med i toppen.
feb 2007
okt 2005
Mange tak!
Der er rigtigt at man i alle børneudstyrsbutikker fremhæver Rømer/Britax i næsten overdrevet grad. De glemmer at fortælle, at der findes flere mærker som er lige så sikre som Rømer/Britax, men som koster væsentlig mindre. Man kan naturligvis ikke sætte en pris på sikkerhed, men hvis der er to lige gode alternativer, og den ene koster 2500 kr. og den anden 1600 kr., så ved jeg godt hvad jeg vælger. Og det var rent faktisk det valg vi tog. Vi købte en Akta Graco Logico. Den ligger faktisk lige så højt i tests som Rømer/Britax, men koster mindre. Vi fik den ovenikøbet på køtilbud, så den kostede kun 900 kr.
Mht frakobling af airbag, så skal der, udover nøgleanordningen i handskerummet, være en advarselslampe i samme panel som lampen til elbagruden. Så kan man nemlig se at den er koblet fra. I vores sidder den i højre side af panelet.
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 375
Sele er bare nemmere at montere forkert, og det er heri den ekstra sikkerhed ved isofix ligger.
feb 2007
Ja, vi valgte også den billigere løsning, men vi blev hurtigt enige om det skulle være recaro, da vi så kunne bruge basen til den næste stol også. så begyndte vi ellers at se efter autostole på nettet, og fandt en butik/netbutik i Århus, hvor vi så tog ned og købte stol og base til 400 kr mindre, end hvad vi skulle give for det samme hos Ønskebørn, som var næstbilligst.
Jesper P> Ja, selen er meget nemmere at komme til at montere forkert i farten. Og hverken jeg eller kæresten har tålmodighed til at skulle "slås" med den sele hver gang vi skal ud at køre. Isofix er væsentlig hurtigere. Dog kan stolen også monteres med alt 3-punkt sele, hvis datteren skal passes af bedste forældrene, som ikke har Isofix i deres bil.
Airbag og autostol?