{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
990 visninger | Oprettet:

Arbejdskøretøjer ved vejarbejde mm. {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg undrer mig til stadighed over, at mange arbejdskøretøjer (inkl. renovationslastbiler) holder mod færdselsretningen med nærlyset (og nogle gange endda fjernlyset!!!) tændt.

Nærlyset er asymmetrisk - og derfor blænder nærlyset ALLE modkørende, når det er tændt og er placeret til højre for modkørende. Hvor svært er det at slå lyset over på positionslys?

Og hvorfor er det overhovedet nødvendigt at have en almindelig ladbil stående i tomgang? Jeg kan forstå, at nogle skal stå i tomgang, da der bruges meget strøm til en eller anden maskine. Men en almindelig ladvogn burde altså ikke stå i tomgang i flere timer. Det er noget værre miljøsvineri og i øvrigt ikke godt for motoren.

Og hvorfor kører over halvdelen af alle lastbiler med tågeforlygter plus almindeligt nærlys tændt uanset vejrliget?

Lige en undren og måske et meget lille surt opstød;-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arbejdskøretøjer ved vejarbejde mm.
  • #1   1. okt 2009 pjat med dig, nærlyset skal falde 1% eller 1cm. pr. meter du går væk fra køretøjet, netop for at de ikke skal blænde. Det har ikke noget med at det er assymetrisk at gøre, men nærmere at de er stillet forkert

  • #2   1. okt 2009 Når man vil have sin bil med til England, så skal der en slags øjenskygger på eller tape på lygterne, da de ellers vil blænde de modkørende, når man kører i den modsatte side af vejen...

    Så jo, det har i den grad noget med det asymmetriske lys at gøre også!


  • #3   1. okt 2009 Johnny A jo det asymetriske ude til højre i lyskeglen falder ikke.

    Lastbiler står altid i tomgang, så er der altid luft og bilen er dejlig varm..... Men svinerei, det er det. Og sikkert bare en vane når man kommer i en almindelig ladbil.

    Vedrørende tågelygterne, så har de dem da tændt, bare fordi der er nogen.......... Ligesom alle lortebiler kører med dem hele tiden.


  • michael  c
    michael c Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 122
    #4   1. okt 2009 der findes faktisk en lov,men politiet bruger den sjældent. det er faktisk ulovligt at han sin bil stående i tomgang i mere en 3 min...

  • #5   1. okt 2009 Jeg giver dig ret Mike F.

    Grunden til at mange biler holder i tomgang er netop fordi de har kryds på taget der blinker og det æder helt vildt med strøm, så derfor holder man kun med motoren slukket 1 gang og så gør man ikke det mere, fordi så komemr man ikke hjem :o)
    Men man bør slukke nærlyset "hvis man kan" du skal regne med at mange biler har jo monteret kørelys automatik og desværre også fejlagtigt så der ikke kan slåes over på posiotions lys med motoren i gang, dette er i modstrid med loven.
    Men ja mange husker heller ikek at slukke deres tåbebaglygter :o) man tænker lidt på hvordan de overhoved kommer i tanker om hvorfor den skal tændes :o)


  • #6   1. okt 2009 Komunerne har forskellige regler. Jeg mener, at det er max. 1 minuts tomgang i Vordingborg Kommune.

  • #7   1. okt 2009 Loven ang. tomgang gælder for alle danske kommuner at "biler" kun må stå i tomgang maks 1 min.

    Men arbejdsbiler som bruges i forbindelse med arbejde må godt stå i tomgang hvis det er påkrævet for enten arbejds belysning eller andet arbejds relateret udstyr.


  • #8   1. okt 2009 En af landets store transportfirmaer har fået monteret en anordning der registrerer hvor mange min. den enkelte lastbil holder i tomgang, det har udbyderen lovet de vil spare investeringen hjem på inden for kort tid. og det lyder til det virker folk tænker mere over det nu..

  • #9   1. okt 2009 Brabus.. Med hensyn til den lov, så gælder det ikke i alle kommuner.. Det er op til hver kommune at indføre og bestemme hvor lang tid man må holde.. Og det er forskelligt.. Der er fra 1 min til 3 min.. Og så er der nogen kommuner, hvor der slet ikke er nogen regler..

    Prøv at læse dette fra Skive Folkeblad..
    http://www.skivefolkeblad.dk/article/20090930/LOKALT/709309995

    Der er ikke nogen landsdækkende lov om det..


  • #10   1. okt 2009 ah ok, det var i øvrigt også 5 min. jeg mente.
    Men jeg mener bestemt at for få år siden der blev det inført at kommunerne selv kune bestemme hvor længe inden for de 5 min. der måtte holdes i tomgang, men den overordnet lovgivning siger maks 5 min. over hele landet.


Kommentér på:
Arbejdskøretøjer ved vejarbejde mm.

Annonce