{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.585 visninger | Oprettet:

Skift højre trækaksel, Corolla AE101 {{forumTopicSubject}}

Jeg ligger og bakser med det.

Nogen som ved om man skal løsne et eller andet først?
Gearkasseolien er blevet tappet af så jeg får ikke så meget i skalden hvad det angår

Min fremgangsmåde pt. er at bruge et dækjern ( http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=84578 ), men hvor vil I foreslå at støtte fra?
Motorbroen (den som går fra forbroen op mod fronten af bilen) giver sig når jeg skubber fra, hvilket jo dræber momentet i dækjernet...

Nogen gode ideer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skift højre trækaksel, Corolla AE101
  • #1   14. okt 2009 er da intet problem at skifte...
    har du pillet akslen ud i den anden ende. altså ude ved hjulet.?
    for så tager du bare dit dækjern og skubber akslen ud.
    altså pres dækjernet mod et eller andet og så enden på akseln

• #2   14. okt 2009 Ja, jeg har taget akslen ud af navet så den pt. ligger "løst" på bærearmen.

Og den er altså ikke lige til at "skubbe" ud af gearkassen så ... Jeg vejer 88kg, og når jeg skubber fra, skubber jeg mig selv hen af fliserne! Den sidder rimelig godt fast smiley Den har jo nok også kørt 322.000km...

Iøvrigt er det ikke motorbroen som giver sig, det er faktisk motorophængene som giver sig...

Jeg hader det pis smiley

• #3   14. okt 2009 Pil spændebåndet af den inderste manchet og hiv akslen ud af skålen? Det er sku da noget af det nemmeste at ordne?

• #4   14. okt 2009 Martin, jeg skal have hele pisset ud og i med en anden.

Så der ryger "det nemme".

• #5   14. okt 2009 Den skal ikke skubbes fra. Skiftede præcis samme trækaksel i weekenden. Den skal slåes fra. Med hårde slag. Så kommer den. Og det har ikke noget at gøre med at den er gammel og har kørt langt. Det er bare en låsering der lige skal give slip.

• #6   14. okt 2009 Vil lige tilføje at jeg startede med et dækjern, men kunne ikke finde et sted at skubbe fra. Så brugte jeg en ordenlig svensknøgle (hurra for landbrugs værktøj) og så smuttede den ud i første forsøg.

• #7   14. okt 2009 Den skal nemlig have et slag.. Men du kan sagtens gøre det med et muh-ben.. Det gør jeg altid... Man skal ikke skubbe forsigtigt (men hårdt), men du skal lægge an og give den et ordentligt ryk/slag - så skal den nok hoppe ud...

Det samme når du skal have den nye i.. Sæt dig på din røv, og hold om akslen - sørg for at leddet er lige med akslen, og så skal den bare have et hårdt skub hvor du lægger din vægt i...

• #8   14. okt 2009 Tonni L præcis. Lyder som om han prøver at skubbe den ud, eftersom han slæber sig selv hen ad gulvet.

• #9   14. okt 2009 Hmm jeg må prøve at se om jeg ikke har en muh-fod som ikke er så tyk et sted.
    Mit dækjern bukker så jeg mister oceaner af moment.

Det mæh-ben jeg pt. har fundet frem, er for tykt til at kunne komme op mellem motorbro og forrøret.

Havde det bare været den ventre, så havde jeg ikke haft det store problem, der er masser af plads - men er det ikke altid sådan smiley

Jeg bukker og takker for hjælpen! Den må bare få sig noget stump vold! smiley

• #10   14. okt 2009 Jeg tog den så mellem motorbro og gearkasse. På den andens side af den midtervange der sidder. Ikke på forrørs siden. prøv det.

• #11   14. okt 2009 Hvordan pokker kommer du derop med værktøj, Henrik?

Støttede du fra på gearkassen så?

• #12   14. okt 2009 tag dit dækjern, læg det an mod kanten på det inderste led. drej ledet så den kant som der er 3 af vender ned. og så et hårdt slag med en muggert så popper den lige ud... ellers prøv at drej akslen om til næste kant... og prøv igen, tit det hjælper, hvis låseringen lige vender lidt træls derinde... men som sagt slå den på den kant der er lige ved manchetten...

• #13   14. okt 2009 Ja jeg støttede fra på gearkassen. Det er jo så også fordi jeg brugte en stor svensknøgle, skruet helt ud så den lavede sådan en gaffel rundt om trækakselen.

• #14   14. okt 2009 Pil akslen ud af leddet, igen, og så slå leddet af, så kan du også bedre komme til.

• #15   14. okt 2009 Efter urimeligt meget vold - er den nu taget ud!

Tak for hjælpen drenge!

Kommentér på:
Skift højre trækaksel, Corolla AE101

Annonce