Toldsyn og vurdering af bil. {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg står og har købt en brugt Opel Vectra B fra 1996.
Den kommer fra Sverige og den skal indregistreres i DK.
Bilen er i en rimelig stand men med småfejl ville den ikk kunne gå igennem
et syn.
Jeg har lavet bremser - rust + skiftet tank + div. andre småting.
Til at starte med snakkede jeg med Skat og bilsyn Applus hvor de sagde at bilen
først kunne toldsynes den dag den var klar og kunne gennemgå et bilsyn uden fejl.
Det har jeg så delte meninger om... og diskuterede en del med dem
F.eks. hvis jeg køber en gammel bil hjem... kan og vil de ikk vurdere den, før
den dag den er klar til syn... og der har man jo sikkert kastet mange penge i den
hvis den f.eks. er plum rådden. og så sætter de standen som "Middel" eller "Over Middel"
og det er efter min mening en helt forkert vurdering. og man skal så betale skat "reg. afgift"
ud fra det
Men kan så snakke med synsmanden siger de...men det er sku svært at få ham overbevist.
med mindre man har billeder.
Men nu er bilen klar til syn og jeg har sammenlagt smidt ca. 4000kr i bilen så
den KUN liiiiige kan klare synet.
Så ringede jeg til skat igen..og trunten sagde at man skulle tage en snak med synsmanden
om hvad bilen skal vurderes til...og så må man håbe han ikk har en dårlig dag...
og det virker bare efter min mening...lidt forkert.
Problemet er nemlig at jeg kun lige har gjort den klar til syn, men vil ikk har plader
på den endnu... da jeg skal hjem i værkstedet og bygge videre på bilen.
ifølge skat kan jeg bare få den vurderet-betalt afgift og synet og først vælge at smide
plader på den til sommer f.eks.
Men det var ikk helt det de sagde i starten...der skulle den ha plader på :-S :-S
Så er der nogen der har kendskab til en synsmand som er til at snakke med og ikke er
en hidsigprop...
For jeg skal kunne forklare ham hvor "dårlig" stand bilen var da jeg købte den..
Gerne i Vestsjællandsområdet - Kalundborg - Slagelse - Holbæk.
PS. Er der nogen som har prøvet noget lign. ?
Håber beskeden er til at forstå ???
så sig det
hehe
feb 2003
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 76 Svar: 2.282
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 412
Fordi man tager en gammel bil hjem, så er det ikke ensbetydende med at den skal under middel, bilen skal jo sammenlignes med biler der kører på de danske veje, så fordi den har lidt små fejl, så betyder det ikke den kommer under middel, og allerede når den bliver vurderet til middel, så har skat taget et fradrag til klargøring.
apr 2003
Følger: 4 Følgere: 7 Biler: 9 Emner: 18 Svar: 3.007
Hvis bilen ikke kan gå igennem et syn, må man jo konkludere at den ikke er i forsvarlig stand. Og biler der betales afgift af, er jo biler der er klar til at køre på gaden. Derfor kan man også få udleveret nummerplader umiddelbart efter man har betalt afgiften, som igen kun kan ske efter synet.
Det er nogle retningslinier der er blevet fremlagt for at skat ikke skal ind og vurdere hvert enkelt tilfælde. Det ville jo være en dræbende proces hvis hver bil skulle igennem en større kontrol inden den kunne betales afigft af.
apr 2003
Følger: 4 Følgere: 7 Biler: 9 Emner: 18 Svar: 3.007
Afgiften betales jo kun når bilen skal bruges på offentlig vej.
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 412
dec 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 418
Derfor få den svejset og lavet alle tekniske ting og få den godkendt og toldsynet, bliver den ikke godkendt må du ikke få toldsynsrapporten udleveret!
Lidt at læse:
Registreringsafgiftsloven, som senest ændret ved lov nr. 1338 af 19. december
2008, indeholder bestemmelser om, at:
a) brugte biler og motorcykler, der skal registreres her i landet første gang.
inden værdifastsættelsen skal forevises en synsvirksomhed, der syner køretøjet
med henblik på at sikre, at det er i registreringsklar stand.
Det syn, der skal foretages, består altid af to dele. Den første del er et syn for kontrol
af, at køretøjet opfylder gældende bestemmelser (et registreringssyn). Den anden
del er en kontrol af køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand generelt
(kaldet Toldsyn).
Gyldighed
Toldsynsrapport udført for køretøjer i pkt. 1. a) har en gyldighed på 12 måneder efter
et registreringssyn.
Vurdering
Synsvirksomheden skal vurdere, om det fremstillede køretøj med hensyn til dets
generelle stand afviger væsentligt fra et tilsvarende normalt køretøj af samme alder.
Som udgangspunkt skal et køretøjs stand sættes til »middel«, der er defineret som:
Middel stand: Angives for køretøj, der svarer til det gennemsnitlige køretøj,
som det kan findes på vejene efter det konkrete antal år og kørte kilometer. Tydelige
brugsspor, småridser og mindre lakfejl og evt. enkelte lakskader fra korrosion,
slidt indtræk og småfejl i funktion af udstyrsdetaljer er typiske for et
køretøj i middel stand.
Kilometerstanden inddrages i bedømmelsen således, at et køretøj med særlig
lav kilometerstand forventes at være i bedre teknisk/kosmetisk stand end et køretøj
med normal kilometerstand. Omvendt forventes et køretøj med særlig høj
kilometerstand at være i dårligere teknisk/kosmetisk stand end et køretøj med
normal kilometerstand. Kilometerstanden i hele tusinde skal angives med tre
cifre, også evt. foranstillet »0«.
Normal kilometerstand kan for biler med benzinmotor cirka ansættes til 20.000
km pr. år de første fire år og derefter 15.000 km pr. år. For biler med dieselmotor
er de tilsvarende tal 30.000 km pr. år de første fire år og derefter 20.000 km pr.
år. For motorcykler kan 8-12.000 km pr. år anses som normalt.
Vurdering af et køretøjs stand skal foretages ud fra en rent teknisk/kosmetisk
vurdering af, om det fremstår som værende udsat for normalt brug og deraf følgende
slid, og som køretøjet vil kunne ses på vejene, og ikke som det ville stå
hos en forhandler.
Der må ikke tages hensyn til nyligt påførte skader, hærværk, igangværende reparationer
eller tydeligt påførte mangler som f.eks. fjernelse af ekstraudstyr.
BEMÆRK: SKAT fratrækker som udgangspunkt nogle procenter ved værdifastsættelsen
for klargøring til salg hos en forhandler for alle køretøjer bedømt til at have
middel stand. Dette fradrag kompenserer for udbedring af evt. småridser og/eller
buler, og vil være gradueret efter køretøjets alder. For køretøjer under middel stand
er reduktionen større. Baggrunden for fradraget er, at SKAT som udgangspunkt anvender
markedspriser ved salg fra forhandlervirksomheder, og at disse køretøjer
normalt vil være salgsklargjorte.
Oktober 2009
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 19
Særlige undersøgelser 19.01
Toldsyn Side 5
Der skal derfor ikke ved Toldsynet (ved bedømmelsen af køretøjets stand) tages
hensyn til evt. nødvendig klargøring til salg.
Afvigelser
Såfremt køretøjets stand tydeligt afviger fra det normale for et køretøj af samme
mærke, årgang og kilometer, skal standen sættes over eller under middel efter følgende
retningslinier:
Stand under middel: Angives for køretøj, der er i tydeligt dårligere stand end et
sædvanligt køretøj med tilsvarende kilometerstand og alder. Flere mindre buler,
større skrammer og mange ridser, farveforskelle, manglende pyntedele, huller i
indtræk, evt. rustpletter, osv., er typisk for et køretøj med stand under middel.
Stand over middel: Angives for køretøj, der fremstår i usædvanlig flot stand i
forhold til dets alder og kørte kilometer og ikke har nævneværdige skader eller
fejl.
Hilsen Søren
dec 2002
Følger: 10 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 141 Svar: 505
Men kan jeg :
* køre den til syn og toldsyn
* få den vurderet
og vente med at betale afgiften ?
Har hørt at vurderingen holder i 1 år
Da jeg ikke vil ha bilen på plader lige med det samme..
da jeg gerne skulle gå og bygge på den i vinter
Så når jeg er klar til foråret går jeg hen og betaler afgiften - og får pladerne..
Kan jeg det ?
Toldsyn og vurdering af bil.