3.516 visninger
|
Oprettet:
Ny model af VW Touran? {{forumTopicSubject}}
Vil sådan set blot høre om det er noget værre lort, eller om man roligt kan kaste penge efter sådan en satan..
Noget man evt. skal være opmærksom på mht. rust, svagheder eller former for dele der hurtigt går i stykker..?
Valget er nemlig blevet Touran.. Og der er jo fleste af de gamle til salg, men faldt lige over en ny model..
Og lige for en sikkerheds skyld, så er der KUN tale om 2.0 TDi....
Om det bliver 140 eller 170hk modellen, er jeg ikke blevet enig med mig selv om endnu..
- På forhånd tak! (:
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
Er vidst ikke de store problemer med de nye commonrail motore. Som kom i 2008/09
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 61 Biler: 33 Svar: 364
2,0 hat problemmer med turbo og topstykker
tro mig arbejder med dem dagligt
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
er der også problemer med de nye CR motore..?
jul 2005
køb dog min touran united
mar 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Biler: 11 Emner: 101 Svar: 831
Har godt nok også hørt dårlige ting om den gamle model af Touran og 2.0 TDi motorerne..
Men der hørte jeg det kun om 170hk motoren.. 140 skulle være "perfekt"..
Og springer sku over med at købe din.. (o:
Skal have den som van og køber kun af forhandler når vi er i de penge.. (:
Men hvordan ville en 2.0 TDi 140 DSG fra 2007 som har kørt 119.000km stå mht. holdbarhed osv..?
Skal den til større gennemtjek eller burde de værste ting være skiftet!?
jul 2005
aug 2006
Følger: 24 Følgere: 29 Biler: 8 Emner: 24 Svar: 398
mar 2008
Men naah, springer sku alligevel over.. Skal have van med DSG.. (o:
Men helt klart fed vogn du har dig! (:
mar 2008
Kører sku skide godt, men som 'Dennis D' skriver lyder den sku som en traktor..
Ved så ikke hvordan 2.0'erene lyder, da jeg aldrig har fået prøvekørt sådan en..
Men uanset hvad så vælger jeg DSG gear..
Føler at manuel gearkassen er alt alt alt for svag!!
Træder man koblingen ned til der kommer modstand vibrerer den..
Og det har jeg oplevet i de 3 biler jeg har prøvet..
Mht. Ford, så springer jeg sku over..
Føler den ikke så tiltrukken..
Men i stedet så kunne jeg nok godt vælge en Altea..
Hvilket jo så egentlig er præcis det samme som en Touran når man tænker motor osv..
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 41 Biler: 19 Emner: 170 Svar: 1.829
Har ejet en med begge, dog i golf. Korrekt at 140hk har lidt probemer med svage topstykker, turbo, svinghjul trækaksler osv. men det som med alt andet.
Vær dog obs på at for hver 60.000km skal DSG serviceres, og det koster lidt knapper. Ved 120.000 skal tandremmen og vandpumpen også skiftes, og hele den seance med dsg service og alm. service er hurtigt over 10k.
men en god bil, og mere kvalitet end touran.
mar 2008
Da den er pumpet lidt som motoren rent faktisk ikke er "bygget til"..
Men takker og det vil selvfølgelig blive taget til overvejelse..
Dog vil jeg lige indskyde at folk anbefalede mig at købe en 1.9 og så få den chippet..
Jeg er dog stadig mest til 2.0'eren og der anbefalede de mig så at hvis jeg absolut ville have en 2.0, så skulle jeg vælge 140 og få den chippet frem for at købe 170hk.
Hvordan lyder det i jeres ører?
Jeg ved at DSG gearkassen er halvdyr at holde service på..
Men husker jeg rigtigt blev jeg oplyst at det "kun" kostede omkring en 8.000kr. hos SMC-Biler
Det kan man så sige at er en rimelig pris hvis det først efter 60.000km det skal gøres..
Troede faktisk det var meget før!
Mht. skift af tandrem og vandpumpe ved 120, så er det vel næsten bare at købe en der har kørt over og så tjekke dens servicebog efter?
For den jeg er faldet over nu, er en 2.0 TDi 140hk (ny model) som har rullet 119.000 og fra '07
Hvis den ikke har fået det skiftet, kan man så ikke evt. lokke forhandler til at få det skiftet før køb? (o:
Men hvor tit skal sådan en egentlig til service & hvor meget kommer man til at slippe pr. gang?
Ja, hver 60.000km med DSG, men tænker nu mere på generel service..
Og ang. prisen, så skriver du godt nok 'hurtigt over 10.000kr', men er det for tandrem, vandpumpe, DSG og alm. service, eller hvad taler vi helt præcist om her?
jul 2007
Men som regel siger den til ved ca. 25.000km.
Faktisk er 170hk tdi mere holdbar end 140hk tdi. Turboen er meget stærkere og piezo dyserne skulle være bedre.
jeg syntes det er sjovt at have 170hk ( eller 180hk som den blev rullet til ) for man mangler aldrig krafter, og rent faktisk kører min 170hk tdi længere på literen end min 140hk tdi. Aner ikke hvorfor, men den jeg har nu kører ca. 14-15km/l og min 140hk tdi m. dsg kørte ca. 13-14.
Det er sandt at 1,9 tdi er mere holdbar, men den er sløv og noget mere ukultiveret end de andre. Det skal man også lige huske på, samt turboen er noget mindre.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
mar 2008
Men hvis det hedder for hver 30.000km, hvorfor kom 60.000km så på banen tidligere?
Kan man trække den så langt!?
Okaay.. Well.. Der er åbenbart mange meninger/holdninger til de forskellige motorer..
For nogle siger at 170 er bedst ,andre siger det stik modsatte..
Men utroligt nok er næsten alle enige om at 1.9'eren er mest holdbar.. (:
Jeg startede selvfølgelig med at kigge efter 170hk.. (o:
Men de er ikke til at støve op nogle steder længere, uden man skal købe privat eller vil ofre en bundegår for en næsten udkørt vogn fra '06..
Har en ven der har en 1.9 TDi man. gear fra '05 eller '06 som kører ganske fint..
Dog bare problemer med koblingen da den vibrerer..
Men ligefrem sløv vil jeg ikke kalde den, men heller ikke hurtig!
Jeg har så ikke fået prøvet en 2.0'er, så kan jo ikke rigtig sige noget.. Men den burde da kunne rykke en del bedre, når den nu har hele 140hk
Og hvordan kan det også springe helt nede fra 100/105 til 135/140 når vi kun taler om 0.1 liter?
Men det er sku svært at vælge.. /:
Jeg køber jo en ikke en nyere bil for at skulle rende til service og værksted konstant..
Men selvfølgelig heller ikke for at undgå helt.. (:
Men det bliver sku nok 140hk modellerne jeg kigger efter, da de er til at betale (& finde), frem for 170..
For bliver sku nok ked af at købe 1.9...
Men DSG gearet er besluttet! (o: - Koste hvad det koste vil..
mar 2008
Nååh..? /:
Det var sku noget trist at høre..
Er den for svag, eller følger den bare ikke med?
Men nu kommer der igen forskellige meningen/holdninger..
For har tidligere hørt (i et andet forum) at man skal droppe chippen ved manuelgear..
Da det nemlig ikke er stærkt nok, hvor DSG skulle kunne klare det og samtidig følge med..
jul 2007
Svinghjulet er nok det mest udsatte på TDI motorer, da de høje NM kan ødelægge dem, det er ofte set. Personligt overvejer jeg stærkt at chippe min tdi 170 med dsg, da der f.eks. i USA kører mange golf gti og r32 rundt med dsg og de er modificeret helt op til 400hk.
Det med service, er blot, at DSG skal serviceres for hvert 60.000km med nye olie og en grundjustering. Selve bilen skal serviceres for hvert 30.000, så dvs. at DSGen skal serviceres hver 2. gang du har den til service. Andet er der ikke i det.
jul 2007
mht. holdbarheden på motorene, ja så er 1,9tdi stærk og gennemtestet, og ligger i helt vildt mange biler. 140hk har en støre turbolader og er så på 100 kubik mere og det er det som giver den de heste ekstra. 170hk tdi har så en endnu større turbo end 140hk, og den er meget mere holdbar, samt har en 170hk tdi og piezo dyser og 16v, modsat 140hk og 105 hk tdi som har 8v og std dyser.
mar 2008
Se dét kan jeg lide at høre!
Og gælder det samme for den nye model også for den gamle Touran?
Eller er der "forskel" på udsatte ting??
Men så faldt alle brikkerne sku egentlig på plads..
For ja, som du skriver, så er det altid en der kender en, der kender en osv. osv. osv...
Men jeg har sku heller aldrig læst at nogle har været udsat for det helt store, uden at de inderst inde selv var skyld i det.. (o:
Arh okaay, så var det bare mig som var godt forvirret.. (o:
60.000km før en gearkasse skal serviceres er sku da også halvlangt, efter min mening..
Men det er jo kun godt nok og nok også et tegn på god holdbarhed..
Så jeg kan altså uden med for store bekymringer roligt gå ud og købe mig en 2.0 TDi 140 (ny eller gammel model) uden at være bange for at den falder fra hinanden pga. svagheder fra producenten..? (:
Og samtidig roligt få den chippet..
Men så lige et sidste spørgsmål mht. tuning..
Skal man holde sig helt væk fra "boks-tuning", eller kan man godt bruge det som midlertidig, eller måske fast, tuning?
Ved godt at en chiptuning (OBD) er bedst og giver mest, men det er mere om man kan finde på noget midlertidig end til man får taget sig sammen til at køre bilen hen til et sted der kan gøre det..
jul 2007
Mht. chipningen, så ville jeg klart få den obd´et ved Landberg.dk. En boks giver kun en ekstra kraft på dieselindsprøjtningen og turbo, og det er ikke godt ift. en gang obd hvor det er tilpasset den enkelte bil. Endvidere kan de med obd. ligge kraften på specielle tidspunkter f.eks. for at sikre at dsg ikke bliver presset. Sådan en 140hk burde kunne chippes til 170hk uden at den kommer i farezonen og en 170hk burde kunne chippes til 210hk.
i det daglige mærker jeg ikke forskel på min nuværende 170hk tdi og min gamle 140hk tdi, kun når den får kniven er der forskel også kan man virkelig mærke der sker noget. 140hk er dog ikke for lidt.
mar 2008
Men nu tænke jeg også bare de "kendte/generelle" dele..
Eksempelvis som tandrem og vandpumpe der skulle skiftes ved 120.000km, som du skrev.. (:
... De ting som bliver skiftet i alle..
Dele bliver jo slidte med tiden..
Jamen må jo bare lære at holde bilen tændt i noget tid efter kørsel, så turbo'en kan køle af..
Men kører nu heller ikke med sømmet i bund konstant.. (o:
Desuden køber man nok heller ikke lige en Touran for at køre race..
Det er bare meget rart at have lidt til at trække den store kasse..
Sad selv lige og kiggede på landberg.dk for at kigge efter tuning..
En boks-tuning koster alligevel tæt på 4000kr., så en tudse mere og man får optimeret bilen korrekt er jo godt nok..
Og som du så skriver, så kan de med en OBD-tuning få lagt kraften et sted som giver mindst pres på DSG..
Men hvordan med garanti osv. ved OBD-tuning..?
For der ændres jo i styreboksen osv., så hvordan tager en forhandler det hvis der skulle ske noget mod forventningerne og han faktisk skal stå for reperation...?
Vil man så stå på herrens mark, eller er der intet at være urolig for?
Spørger kun fordi landberg.dk skriver følgende:
"Opsummering: Hvis man vil have en fornuftig effektforøgelse, men samtidigt bevare sin garanti (f.eks. hvis bilen er leaset), skal man primært overveje en boks. Hvis man vil have det absolut bedste set fra et teknisk synspunkt, skal man vælge en chiptuning."
Jeg vælger nemlig kun at købe af forhandler for at have lidt garanti for at jeg ikke køber katten i sækken og lortet brænder sammen så snart jeg kører afsted..
Ny model af VW Touran?