{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.498 visninger | Oprettet:

Frygten for hydraulik - reel? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg overvejer meget at købe ny bil - behovet er steget til en stationcar.

Har kigget meget på c5, pga de dejligt lave priser man kan finde dem til (01-02).

MEN! jeg er noget bange for at købe ældre hydraulik, da jeg gerne selv vil lave bilen og ikke har arbejdet med hydraulik (i forbindelse med biler) før...

Er det noget man skal være bange for at lave på selv?
Er det dyrt?
Forekommer der mange fejl?


Der er en grund til at c5 går så billigt, men vil i ligefrem se det som et dårligt køb? Når nu budgettet er som det er er det altså svært at sige "køb hellere den nye c5" eller en a6 stationcar. det heder nærmere C5 eller en golf3 stationcar, opel astra etc.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frygten for hydraulik - reel?
  • #1   17. nov 2009 Ved ikke om de går specielt meget istykker men

    Går hydralikken istykker så er det svinedyrt at få lavet og man kan ikke bare humpe hjem også er citron heller ikke lige det nemmeste at skrue i


  • #2   17. nov 2009 har du overhovedet prøvet at køre i en c5? Undervognen er så blød at det går ud over køreegenskaberne. Det er en bil der er bygget til bedstefarkørsel.

    Jeg vil anbefale dig at købe en mondeo. Der er mere plads i og køreegenskaberne er betydeligt bedre end i en c5. Og du kan sagtens få til samme pris som en c5.


  • #3   17. nov 2009 Hvis du har hænderne skruet rigtig på så er det ikke en problem, det er jo bare hydrulik..
    Men reservedelene skal du oftest hente ved citröen, forekselpel specielle rør, men syntes ikke det er det største problem med de c5 af de årgange..
    Hvis du vil vide lidt mere om de fejl der giver problemer, ja så kik på mandagsbil.dk så har du lidt en føler med hvad deres problemer....
    Hydraulikken er dyr at rode i men stødæmpere går jo også på andre biler eller en fjeder knækker i ny og næ, så derfor syntes jeg ikke det er det store problem...


  • #4   17. nov 2009 Dan en død dæmper eller evt. knækket fjeder kan man med lidt god vilje humpe hjem på .. ryger hydrlikken på en citron så er man fucked x3

  • #5   17. nov 2009 øv det var nogle triste meninger:(

    Har endnu ikke kørt en - sidder og undersøger markedet, og faldt over c5 - der som sagt er meget billigere end tilsvarende store/nye biler.

    Kan ikke finde en ford der kan matche den i årgan/km/pris.

    Tænkte lidt at mandagsbil, og de kedelige anmeldelser i fdm og brugtrevyen var af nye eksemplarer. Jeg tænker lidt at en 7-8 år gammel bil med fuld service bog har fået udbedret disse fejl...? eller opstår de mon
    spontant i al evighed?


  • #6   17. nov 2009 Haha,,, Alt det franske er højdespringerne inden for mandagsbiler.dk
    Det er da et lidt dårligt billede af det franske, så kan jeg bedre forstå folk hader franke biler, jeg troede egentlig blot det var en fordom, men der må jo være hold i det da det er vilkårlige folk som laver disse fejl indberetninger.


  • #7   17. nov 2009 det er egentligt lige meget om jeg kan humpe hjem med en død dæmper - det er mere hvad der sker når jeg kommer hjem... om jeg kan lave det selv og om det koster (meget) i stumper.

  • #8   17. nov 2009 Hahaha.......det eneste man IKKE skal frygte på en C5 er hydrauliken, har selv ejet adskillige Citroen Xantia og en enkelt C5 (2001 HDI) En C5 har ikke flere fejl end andre franske biler, men generelt er det jo sådan at hvis man vil have en bil med 8-10 år på bagen og man IKKE selv kan reparere små fejl så er det en alt for dyr fornøjelse at have bil.
    ALLE 10 år gamle biler har fejl, nogle biler har el fejl, nogle biler ruster osv osv

    Pt. har konen en 1999 Xantia stationcar til at fragte ungerne i og den har ALDRIG fået skiftet andet end sliddele som bremser tandrem osv osv og har nu kørt 335.000km
    Den bil opfylder alle vores behov set i forhold til ungerne, barnevogn og klapvogn kan gå ind på langs i bagagerummet, selv skal læsset hænger den ikke med røven (som en mondeo) og jeg kan slet ikke nikke genkendende til at en Xantia eller C5 skulle være bedstefar blød ???

    Nej vil du have en rummelig stationcar så ville jeg ikke frygte at anbefale en C5, men find en der er passet og serviceret.


    Desuden kan du finde MEGET hjælp på www.citronik.dk der er der MANGE Citroen eksperter.


  • #9   17. nov 2009 man kan sagtens humpe den hjem med defekt undervogn. intet problem, det er bare ikke mega behageligt!..

    i 9 ud af 10 gange så er det en gaskugle og ikke et rør som går istykker, hvilket vil sige at undevognen bare ikke virker super godt der hvor den kugle er gået i stykker.

    vi har en xantia fra 98 som skal til syn jeg valgte at tage chancen, skiftede en forlygte pga. kondens, det var det. kørte den til syn og fik 4 fejl som alle gav et omsyn, men alle 4 kan laves for under 2000 kr.

    nye skiver for (rust)
    nye skiver bag (rust)
    højre bærekugle
    1! rusten hydralik rør!

    alt i alt 1300 uden det hydralik inkl. skiver og klodser og bærekuglen.

    røret køber jeg ved citroen det koster ca. 300 kr.

    vi har oplevet utrolig få fejl på vores bil! i de 8 måneder vi har haft den.

    jeg kan kun anbefale dem.


  • #10   17. nov 2009 Tror såmænd du har ret brabus. Men hvor meget brabus stationcar kan jeg købe for 60.000?

    Mandagsbil er jo nye bilejere som, yderst beklageligt, har fået en fejlbehæftet bil - men nu 8 år efter må de fleste af de fejl da være udbedret?


  • #11   17. nov 2009 Hvor fanden har du den fra....

    Har da selv rodet med xantia og svigerfars C5 og selv om han havde en utæt cylinder i bag der fik bilen til at falde sammen kunne han da sagtens køre... så jo det kan man...

    Men uanset bilmærke så HUMPER man ikke hjem, det har man falck, dansk autohjælp til...

    Du skal have et hydraulikrør der direkte knækker og ja så er du færdig når olien er væk, men det har du nu også på en gammel polo eller spritny BMW hvis er bremserør knækker...
    Men kan høre at din holdning går på at tillade humperi, istedet for at lave sin bil og holde den ved lige...
    Franskmændende er jo nogen af dem der er geniale ved at have monteret håndbremsen foran, som faktisk også kan bremse en bil og blokere uden baghjulsudskridning.....

    Hvad angår elektriske fejl, ja så er fejlene der jo som jeg skrev på mandagsbil.dk og de fleste af dem på de årgange blev observeret dengang bilen var ny, jeg ser ikke mange C5ér der stadig roder med de fejl, men selvfølgelig er der nogen af dem der ikke er blevet reparet på garantien...
    For tror man på det ja så er alle biler da fuldstændig røv, for allle mærker og modeller har da deres fejl......
    ¨Men fucked up, nej det mener jeg ikke....
    Iøvrigt kostede et skift af en cylinder ved baghjulet under 1200,-kr. når man lavede det selv og købte delene ved Citröen, så derfor syntes jeg ikke at det er en guldgrube at ofre på en 8-9 år gammel bil....
    Motoren er jo oftest den samme som sidder i mange andre citröen modeller, og jeg har ikke mødt en sådan der er gået til når den er blevet behandlet ordentligt, men alt kan jo tæskes ihjel....


  • #12   17. nov 2009 KL nu vej jeg ikke lige hvordan de nyere modeller er lavet men de citroner jeg har kørt i har bremserne været hydraliske og kørt på samme system som undervognen ryger der en gaskugle e.l. så har man nul bremser

    Min mutters gamle BXer lavede de nummer et par gange


  • #13   17. nov 2009 Jeppe man skal jo se den komplette udgift ved at erhverve sig en bil.

    Det handler ikke kun om indkøb, det hander i høj grad også om vedligholdelses pris og ikke mindst reservedels priser.
    Så hvis en bil er billig i indkøb plejer den at være dyr at holde kørende.

    Dog vil jeg sige at jeg synes det forholder sig anderledes med brugte mercedeser, de er tit billige og utrolig billige i reservedele og så går de ikke så tit i stykker hvad angår driften af bilen, der sker oftere fejl i det udstyrs relaterede elektronik/mekanik.


  • #14   17. nov 2009 Rart med positive indlæg!

    om den kører morfar eller ej gør mig ikke så meget. har levet min tid ud som "racer"kører. Behovet til min kommende bil er plads, komfort og sikkerhed.


  • #15   17. nov 2009 Dan ... Nu har jeg humpet hjem en del gange med de div. fejl.. Ser intety fraligt i det så længe lys og bremser fungere og man ellers holder godt til højre

    I en citron midster man mig bekendt ret hurtig bremse effekten hvis det er undervognen der er noget galt med


  • #16   17. nov 2009 Mit sidste indlæg var til Erik A ;-))

  • #17   17. nov 2009 Erik

    som dan skriver så skal et rør KNÆKKE før du ikke kan bremse, min brors gamle xantia der røg 2 gaskugler, men den bremsede stadig UDEN problemer...

    ved ikke noget om systemet på en BX'er. MEN! mon ikke der er sket noget siden dengang!!! det tror jeg nu nok at der er!..

    det er sjovt. så snart der er snak om citroen og hydralik så spiller folk deres BX kort med en BX fra 1986 som bare var noget lort og bla bla bla.. og det var deres onkel's mor's søster's søn's bror's kæreste's far's kusine's BX'er som fejlede noget...

    hvis vi skal se sådan på det, så ruster ALLE! ford og opel jo op hurtigere end de kan forlade forbrikkerne som man så på deres vectra A og de tidligere 90'er ford... kom vider! alle biler udvikler sig og alle biler har fejl.


  • #18   17. nov 2009 KL systemet der bliver brugt i en BX var allerede i 80erne 20 år gammel og mig bekendt er det samme system (næsten) der bruges på citroner idag

    Og nej de gamle skulle IKKE knække et rør for at bremserne forsvandt .. en defekt gas kugle er nok


  • #19   17. nov 2009 Erik A

    En gaskugle styrer altså kun affjerderingen ikke højden, og hvis en gaskugle går og bilen går død, ja sa er der satme noget galt med vedligeholdensen af bilen...
    Og nej hvorfor tror du bremserne skulle svigte på en citroen fordi et hydraulikrør går...????

    Fordi olien forsvinder...

    Det gør det jo også som jeg skrev på alm. bremser når der ikke er mere olie på systemet....

    Hvor er forskellen lige...?

    Men tror ikke på at bremserne må svigte når olien forsvinder ud af hydrauliksystemet, så ville den nok ikke være blevet godkendt herhjemme....


  • #20   17. nov 2009 Det gir jeg dig helt ret i Brabus. Men jeg har ikke råd til en nyere mercedes, hvorfor jeg til mit budget måtte nøjes med en tidlig 90'er model med en alt for stor motor (til mit behov). Der desuden har kørt 500.000km (ved godt at "det jo er mercedes" men ved 500.000 begynder alt at være slidt!?)

    Dessuden kender jeg ikke til sikkerheden i de ældre modeller?

    Men jeg gir dig ret i at indkøb og totaløkonomi er ganske forskellige ting. Og jeg køber egentligt bil med hovedvægt på totaløkonomi - Er på SU.


  • #21   17. nov 2009 Jeg vil lige ligge ud med at sige at jeg selv har en fransk bil. Og nej det med at franske biler går i stykker er ikke nogen fordom. Har haft adskellige franske biler,og de går i stykker hele tiden og med de mærkeligste ting.
    Jeg turde aldrig at købe en 10år gammel fransk bil. Det har jeg min penge for kær til.

    Mine erfaringer siger mig at jeg skal holde mig til Toyota.

    Men når det hele er sagt, så er det svært at overbevise en citroen mand om at en citroen er skidt. Og en toyota mand om at en toyota er noget skidt.

    For alle biler har fordele og ulemper. Men jeg ved godt hvilken bil jeg ikke smider mine penge efter næste gang.


  • #22   17. nov 2009 Dan ... Nu har jeg prøvet det 2 gange i min mutters .. man kan mærk bilen begynder at blive underlig blød hvorefter en masse lamper begynder og lyser også falder bilen ned .. Når den kommer heklt ned så forsvinder bremsen 110% da bremserne på en citron får trykket fra hydralikken

    Forsvarligt nej godkendt ja


  • #23   17. nov 2009 Der står da en til salg på DBA til 64.000 Kr. :o) dog ikke med BRABUS motor, men da med 6 ben læder sture klima alt i el airbags osv. skide flot eksemplar også med automatisk nivaue regulering så du kan læsse bilen uden den hænger med røven.

    Søg på Mercedes 300 TE 3,0 st.car aut.
    Den er sort, den vil jeg samtidig væde på holder længere tid end den noget nyere C5er


  • #24   17. nov 2009 500.000 km i en gammel 300D .. jøsses den er jo knapt nok tilkørt endnu så smiley

  • #25   17. nov 2009 har bestemt ikke tænkt mig at humpe nogen steder. det må falck om! Men jeg kender da også til historier om olielækager= bremsefejl. Det er dog ikke en frygt da jeg er ganske sikker på at blive advaret i god tid forinden - og om ikke andet har man en bagbremse.
    Så hvorvidt man kan bremse med defekte olieslanger skal ikke afgøre mit køb.


  • #26   17. nov 2009 Jeg skulle lige til at sige det Erik A,
    Mercedes har faktisk ellerede i 90erne uddelt op til flere guldnåle for diesel bilerne i W124 klassen som havde kørt OVER 2 milioner Km. på SAMME motor, så nej 500.000 Km. så skal den være direkte misvedligeholdt for at være død. :o)


  • #27   17. nov 2009 Erik A

    Læste du ikke min kommentar om håndbremsen på forhjulene, der fakstsk altid fungerer på en citröen....og nej du læste heller ikke at et bremsesystem også mister sin bremsevirkning når væsken er væk...
    Men som sagt så holder man sin bil ved lige dette gælder også rør, og knækker et rør, ja så er det jo mørnet væk, en komplet rørsæt til foreksempel en xantia kan fåes til ca. 1600,-kr. har selv investeret i det på et tidspunkt...

    Brabus

    ;-)) det er godt det der,,,, man kan også sige det anderledes,,, hvor mange andre mærker en Merc. med 26 år på bagen med 500.000 på klokken kan køre lige igennem syn, og hvor mange kører bare videre...dag efter dag....;-))


  • #28   17. nov 2009 Jeg går udfra at du i din tese om totaløkonomi har medregnet benzinforbrug og vægtafgift på den?

    derudover en pæn bil, men måske for slut 80'er agtig i mine øjne.


  • #29   17. nov 2009 Har iøvrigt hørt flere på det sidste fravælge en mercedes der har kørt 250.000 km. og er over 20 år gammel...
    Tit og ofte er det dem der går mere op i hvad andre mener om årgangen, da deres ting helst skal være ny, uden tanke på hvad de vil koste i rep. i fremtiden...


  • #30   17. nov 2009 Der er sket rigtig meget siden BX'eren. Alene Xantia er der 2 forskellige udgaver af undervognen. Desuden bruger Rolls Royce bruger også systemet fra Citroen, så helt skidt er det ikke.
    Og ja, køreegenskaberne er meget anderledes end for en Mondeo. Og det skal de også være. Den er bygget til komfort, og på det punkt kommer en Mondeo ikke i nærheden af den. Og man kan også med et tryk på en knap køre den fastere.

    C5 er og bliver en drivers car. Super dejlig at køre i, men de havde mange mandagsproblemer, mest elfejl. De burde selvfølgelig være rettet nu, men ellers, så køb så ny som muligt. Så er der færrest fejl.

    Resten af indlægene i tråden her, handler mest om fordomme.,

    Brabus: På mandagsbil er der langt færre sager med de koreanske biler, vil det så sige at de er bedre end mercedes og VW, eller kan det tænkes at salgstallet også betyder noget??


  • #31   17. nov 2009 Nemlig en mercedes det holder også når man skal til syn :o) men vigtigs af alt så køre de bare og køre, de er super godt skruet sammen.

    Hvordan linker man til en anonce på DBA, det kan man åbenbart ikke ser det ud til, øv. der var elelrs alletiders rigtig fede stationcar til billige penge uden alt for mange Km. på bagen.


  • #32   17. nov 2009 Jeppe

    Jeg har selv et par stykker mercedes og den gule jeg kører i er en 2,5 liters, og den kører omkring 14,5 - 15 km. på literen..
    Dieslen er jo også lidt billigere og prisen er jo derefter da det jo ikkeer nyere biler, så ja de kan sagtens følge med de nyere i totaløkkonomi til enhver tid....


  • #33   17. nov 2009 Brabus - højreklik og vælg åben link i nyt vindue... og brug linket derfra


  • #34   17. nov 2009 Dan .. nu løber en alm. bil jo ikke tør for vædske bare fordi undervognen dør

    Og du skal være velkommen til at rivehåndankeret på forhjulene med 120kmt på motorvejen

    Den ene gang mutyters lavede numre var på motorvejen og fra lamperne begyndte at lyse til jeg ikke kunne bremse mere gik der ikke ret lang tid .. Nåede fra 120 til 60 så kunne den stort set ikke bremse mere

    Håndbremsen er iøvrigt ikke beregnet til at stoppe en bil men holde den stille når ma parkere desuden er tromlen til håndbremsen uhyggeligt lille på nyere biler med skiver hele vejen rundt.. hvilket de fleste vist efterhånden har


  • #35   17. nov 2009 Sikke en gang mundlort. Gaskuglen har intet at gøre med bremserne, det er affjedringen de styrer. Hydraulikken og gassen er 2 lukkede systemer, ja, de påvirker hinanden, men på den måde, at når man bremser, suplerer gaskuglerne ekstra tryk i dæmperne så bilen ikke dykker. Men de er og har aldrig være en del af bremsesystemet.
    I Erik's mutters citoen har der været andet galt end gaskuglen, hvis bremserne har svigtet deraf.


  • #36   17. nov 2009 På en citröen er den altså.... og det virker....

    Og tromlen til håndbremseren ??? Det er skiver på zantia, C5 og det foregår stadig på forhjulene....;-))

    Du får det til at lyde som om det sker hver dag, hvis det er sket en gang, så har man vel nye rør på og de holder resten af bilens levetid, og idag får man de nye hydraulikrår i rustfri rør...

    Desværre jeg vil ikke give dig ret og vi har ytret vores erfaringer og holdninger ikk....


  • #37   17. nov 2009 Jesper .. ensgte der blev skiftet på bilen var gaskuglerne også var den kørende igen

  • #38   17. nov 2009 Den her ser da sprød ud med ret meget komfort og udstyr, de rigtige farver og indtræk.
    Og så har den ikke gået vildt meget og er samtidig ret billig i forhold til hvad man får for pengene.

    http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62475788


  • #39   17. nov 2009 Ja og læg lige mærke til det er en 7 personers bil, dvs. den har 2 ekstra børne sæder omme i bagerummet hvor børnene sider og kikker ud af bagruden.
    DET er smart og så kan man samtidig have hele familien med :o)
    Den ser faktisk imponerende flot ud til de penge og shit mand der er meget udstyr i den bil og så tænker man jo bare jammen bilen er fra 1990 haha, det er sygt så langt fremme de var den gang med udstyr osv.


  • #40   17. nov 2009 Ketil .. Kan fint dosere en håndbremse men det ændre ikke på at den ikke er beregnet til det og slet ikke på nyere biler

    Nu køre jeg så også kun 100.000+ km i året


  • #41   17. nov 2009 ja den er flot brabus. Men hvordan med vægtafgift? benzinøkonomi? sikkerhed?

  • #42   17. nov 2009 Ketil .. Hvorfor skulle jeg ikke være forsikret til det ?

    Nu hjar jeg været elite billist i snart 10 år .. mig bekendt har jeg ingen begrænsing mht. km i året ..

    Desuden er de 80.000 i firmavogn og vel 50.000 i privaten + - et par Norgesture (10.000 i privaten de sidste 1½mdr)



  • #43   17. nov 2009 Så kom kammeraten sku lige med guldkornet

    Hvis der ryger et bremserør på en alm. bil så vil bilen stadig bremse på 2 af hjulene da der er tale om 2 kredse


  • #44   17. nov 2009 så vidt jeg ved så er det også 2 kredes på de xantia og C5..

  • #45   17. nov 2009 Det vil jeg så lige undersøge sener når naboen kommer hjem de har nemlig såen xantia

  • #46   17. nov 2009 er 90% sikker på at vores 98 xantia er 2 kreds..

  • #47   17. nov 2009 ud over det så er det et KRAV! at en håndbremse skal kunne bruges som nødbremse hvis de alm. system svigter...

  • #48   17. nov 2009 SOm du kan læse er den nevejet så du slipper billigere i vægtafgift.
    Benzinm økonomi ligger på ca. 10 Km/l. hvilket egentlig er pænt for godt 200 HK 6 cyl motor. sikkerheden er det sidste problem med en mercedes W124er som du kan se har den tilmed airbags hvilket ikke mange biler fra 90 har.
    Men hvis du ikke har behov for en hurtigt vogn, så kan du jo blot finde en diesel bil i stedet de er tilmed billigere endnu, men man skal gøre det op i hvor stort kørsels behovet er, fordi elelrs så er der ikke noget sparet ved diesel motore og deres større afgifter som igen stiger her efter nytår.
    Men hvis du aldrig har prøvet sådan en W124er, så vil du blive rimelig overrasket når du har prøve kørt en, det kan jeg sige med sikkerhed, det er stærkt vanedannende :o) ikke bare min egen men bilen generelt køre skide godt.

    Som du kan se her så går de fleste væk fra en mercedes der har været impliceret i et uheld:

    http://www.youtube.com/watch?v=F-2O7W44-Z4&feature=related

    Ja nogle køre enda væk fra uheldet :o) fnis :o)
    http://www.youtube.com/watch?v=C168tiSLIFM&feature=related

    Ja nogle køre enda videre selv når lastbilerne prøver at gøre det af med dem :o) haha
    http://www.youtube.com/watch?v=V1LM8TtSLZ0&feature=related

    Promotion:
    http://www.youtube.com/watch?v=87P2RQBQsXU


  • #49   17. nov 2009 Jeg ville helt klart også tage en Mercedes som Brabus linker til, fremfor en Citröen til en hver tid.

    Min nabo havde en Xantia, den kørte ret sjældent, for den var altid istykker...

    Jeg havde lånt en C5 fra 01 (dog ikke stationcar), da min egen bil var til maler. Jeg skulle køre i den i en uge. Men det endte med at jeg valgte at arbejde hjemme de dage jeg kunne for den sejlede på vejen. Den var blød ja, den var komfortabel ja, det var smart at den kunne hæves og sænkes ja. Men det virkede ikke overbevisende.

    1. Den sejlede direkte når man kørte med landevejshastighed.
    2. En eftermiddag jeg kom ud til den lignede den en 4x4, den havde lige bestemt den skulle hæve hele undervognen (mens den bare havde stået i nogle timer). Og den ville ikke køre ned i normal kørselshøjde igen. Jeg kørte et par km i den, men den blev oppe. Dagen efter var den dog faldet ned på plads igen.
    3. Lamper der lyser betyder åbenbart ingenting i en Citröen, for de går ligeså stille ud igen.
    4. En kollega har en Xantia, han har jævnligt problemer med at alle lamper blinker og lyser, dette går dog hurtigt væk igen. Så det kan tit være svært at vide om det reelt er en fejl eller ej.

    Ang. bremser, så er det et lovkrav at der skal være to kredse på biler idag, så forhåbentlig vil du altid kunne bremse.
    Håndbremsen sidder idag tit som en tromlebremser inde i skiven. Derfor ser det ikke ud til der er tromler, selvom der reelt er, dette bruges dog kun til håndbremsen.

    Jeg kunne aldrig få mig selv til at anbefale en fransk bil, slet ikke en Citröen. Så ville jeg til hver en tid hellere anbefale Ford eller Opel, selvom jeg bestemt ikke er tilhænger af disse mærker.

    Men en Ford Mondeo skulle sagtens kunne fås for omkring 60.000 kr.
    Alternativt en ældre Mercedes, eller BMW. Disse ville jeg dog tage i Benzin da afgiften stiger med 1000 kr/år på diesel-personbiler uden partikelfilter, fra 1/1-2010...


  • #50   17. nov 2009 Nægter at tro du går galt i byen ved at købe en C5.
    Om man er til hydraulik eller ej er en smagssag.

    Som mange ved med Xantia'erne er det altså ikke den største udgift at holde det vedlige i forhold til hvor komfortabelt det er og lækkert at køre med.
    - men igen en smagssag. (man kan selvfølgelig være uheldig)

    jeg havde helt klart valgt en C5'er frem for en Mercedes fra 1990. Kan godt være den er holdbar, men det er alligevel en MEGET gammel vogn.
    Sikkerheden er heller ikke den samme i en bil fra 1990 og en fra 2006.


  • #51   17. nov 2009 I det lange løb vil den W124 koste en formue i rustarbejde...

  • #52   17. nov 2009 Ketil >> Nu er en Astra F også en mindre model end en Xantia.... Der skal du sammenligne med Vectra....

    Men ja, det er sikkert fine biler. Jeg har bare aldrig kørt i en Citröen (eller anden fransk bil) jeg brød mig om. Nok er de komfortable, men de har også tendens til at sejle... Jeg har erfaringer med at man bliver nemmere køresyg i sådan en bil.

    Men det er næsten religion, enten er man til franske biler, eller også er man ikke.


  • #53   17. nov 2009 Hehe ja at sige en w124er ruster så er vi helt sikert nogen som kender vognen der vil ryste på hoved, det kan kun være uvidenhed der gør sådan en udtallelse værdig.

    Jeg vil garantere dig at selvom den er fra 90, du kan jo se den er super flot i lakken osv. der stpr der er "overflade" rust i skærmkanter og det er altså ingen udgift at få pudset ned og lakeret op, og det er helt sikkert det eneste sted du finder rust på den vogn der. (jeg kender ikke ejerne)

    Jeg vil også godt væde med at køber du en C5 i samme stand som w124eren, så får du meget før problemer med C5eren hvad ang. rust end du gør med 124eren. der er en grund til at så mange af dem stadig køre på vejene trods de har gået op i mod 1 mililion Km og trods det er over 15 ja nogle 20 år gamle.

    Det er en gamel bil ja, men nu har det da aldrig været alderen der har været afgørende for hvor længe en bil holder og da slet ikke i tilfældet med en w124er, jeg kan side her og fortælle op og ned omkring bilen, men du skal ud og prøve og se den før du forstår hvad os der kender mærket/modellen vi snakker om.

    Tro mig w124erne vil stadig køre i flertal den dag C5erne begynder at være en sjælendhed på vejene.

    Hvis du er bange for org. mercedes priser, så tjek da lige disse priser ud for hvad det koster at få lavet tjek og div. alm. check af din mercedes på autoriseret værksted, jeg ved godt du er gær det selv mand, men det giver en lille idé om at det ikke koster boksen at eje eller vedligeholde en mercedes:

    http://www.mercedes-benz.dk/campaigns/prisoplysning/



  • #54   17. nov 2009 Brian M: Siger ligeså meget korrekt om Mercedes som andre her i tråden siger om C5....

  • #55   17. nov 2009 Ingen efterbehandlinger kan rede en bil der ikke fra fabrikken er konstrueret med henblik på at holde distancen i mange år frem.
    Og da slet ikke til det danske klima med fugt og salt.
    C5 er så langt fra konstrueret med samme inginørkunst som en W124er. og ville helt sikkert ikke holde lige så lang tid hvis de blev kørt fra nye de samme Km. samme dage og under samme forhold.

    C5 har måske været maks 3-5 år under udvikling før første bil rullede af båndet.
    en W124er har over 10 års ingør udvikling bag sig på at gøre alt på den rigtige måde og ikke på den "profit fremmende" måde.
    bad buisnes men dem de lavede kan vi jo så glæde os over stadig eje og findes.
    Du ser ingen plastik lister rundt om ruderne på en W124er det er olieflamberede alu lister.
    Du ser heller ingen træinteriør som er "plastik" wannabee træ, det er ægte træsort hvor man har udviklet en special lakering og fremstillet det således at træet ikke kan splintre ved en kolision igen mercedes tænker ikke kun det skal være ægte, næ sikkerheden er konstant under luppen.
    crom åbnings håndtagende er lavet i rigtig metal og forcromet og ikke som på mange nye biler hvor det er et plastik håndtag der er overtrukket med en crom laminat film.
    Side listerne på bilen som også er forcromet er heller ikke lavet af plastik men i rustfrit stål, hvilket man heller ikke finder på nyere biler hvor alt er lavet i plast og betrukket med en crom film.
    Hele karossen på en W124er er forbehandlet/dyppet ned i kar af forskællige rust beskuttelses midler inden den får 3 gange grunder 6 gange maling og 4 gange lak.
    Mercedes påstår enda officielt at den grundige behandling og maling af bilen er med til at skabe den høje vægt som disse biler har.
    Og vi kune blive ved med at finde syge inginør udviklinger hvor det er kvalitet og holdbarhed som er i føresædet og ikke et elelr andet buget beregnet profit projekt hvor holdbarhed og kvalitet kan skrottes hvis bare der er 5 øre tjent mere med et billigere materiale.

    De bruger ikke disse metoder i dag på nogen biler heller ikke mercedes.
    Det er alt for dyrt at gå så meget i detaljer med alt på bilen som man gjorde med W124eren.
    i dag er det et konsumer market hvor det kun handler om at se ud og ikke egentlig om at være som man ser ud.
    Men hva hjælper det at ligne en milion hvis ikke man er det.
    Nemlig det hjælper på profitten og skader kvalitetten.


  • #56   21. jan 2011 hmm nu jeg ikke bil nød (det er godt ment) men jeg købte i 2007 en c5 2,0 hdi iog køre i den i nu og det endeste der er bleven lavet ind til vidre er bremser, forhjulsleje og der ska skiftes en bag hjuls leje nu her..

    ved der er bleven skiftet vandslage eller hvad den hedder i den
    så her som sådan ingen problemer og jeg er glad for min:-)


  • #57   25. okt 2011 Mercedes er da generelt noget gammeldags at se på, men mekanisk holder de nok rigtig meget længere end karossen, da jeg har set mange rigtig slemme mercedeser kan jeg ikke se at det er et godt bilkøb. det er efter min mening ligeså godt et bilkøb med en c5....så kan man også få den forsikret uden at være med i en veteranklub. hvis man er bange for hydraulikken, kan man da gå efter en peugeot 406 af de sidste, de er også i den billige ende, eller den lidt dyrere 407. men citroenen kører nok mere komfortabelt, og det må være vedligeholdesesprisen værd.

  • #58   26. okt 2011 morten J

    Så tjek da lige min 500/560 SECer.
    Eller min brabus for den sags skyld.

    Så tager du lige og tjekker alle andre biler fra Samme tid, så er mercedes nok en af de mest tidsløse biler overhoved.

    Min 500/560er fra 1983 ja du læste rigtig den er fra 1983 altså snart 30 År gammel, hvis jeg svinger den ind på tanken og spøger den nogle der ikke har forstand på biler hvor gammle de synes bilen ser ud design messigt.
    Så har jeg endnu ikke hørt nogen rode rundt nede i 80erne, nogle tror enda den er fra efter 2000.
    Men tag og tjek min grønne mercedes ud, så vil jeg give dig 100% ret.
    Men så er vi også tilbage i 70erne smiley

    Men franske biler har nu altid haft et futurisk design, men tidsløst har det nu aldrig rigtig været.


  • #59   26. okt 2011 morten J >> Jeg kunne personligt aldrig finde på at købe en C5, eller anden Citröen, slet ikke med hydraulik, de er simpelthen for bløde i det, Peugeot har lidt af det samme, men det er knap så slemt.
    Jeg kan fx ikke sidde på bagsædet uden at blive køresyg, det kan jeg i stort set alle andre bilmærker...
    Og hvis man ikke kan lave det selv, så bliver det hurtigt dyrt med reparationer i en fransk bil...


Kommentér på:
Frygten for hydraulik - reel?

Annonce