{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  h4 100w
  • #1   29. nov 2009 T. Hansen..

• #2   29. nov 2009 tusind tak, syntes bare jeg har kikket, men nok ikke ordentlig, prøver igen

• #3   29. nov 2009 biltema

• #4   29. nov 2009 okay, ved i om det er noget der giver en mærkbar forskel

• #5   29. nov 2009 vil lige sige at du skal være opmærksom på om dit ledningsnet kan holde til det... 100W pærer trækker næsten dobbelt så mange ampere om 55/60w... Har set flere tilfælde hvor ledninger og stik er smeltet...

• #6   29. nov 2009 er det ude ved pæren det smelter

• #7   29. nov 2009 du vil få det lange lys af alle modkørende, da det blænder som en i helvede.

• #8   29. nov 2009 Mekonomen har det også

• #9   29. nov 2009 Det er ikke så meget ledningerne der er problemet men varmen i parabolerne. Næsten alle biler bruger 1,5mm2 eller 2mm2 ledninger som sagtens kan trække 10 ampere hvilket er mere end rigeligt til 100W pærer smiley Og ja det giver voldsomt meget mere lys.

• #10   29. nov 2009 problemet er som regel ikke ude ved lygten... men ofte længere inde hvor forbindelserne bliver samlet... men kender godt problemet når man gerne vil have mere lys... har selv købt phillips x-treme power H4... giver betydeligt mere lys, men du skal være opmærksom på spændingen ude ved lygte... de tåler ikke overspænding... og de er koster sq for meget, til bare at lade sprænge konstant... Har sat Zener dioder/modstande på min bil og den har ikke sprunget en pære de sidste 2 år/ 100.000 km...

• #11   29. nov 2009 Louise, hvis der skal en zenerdiode ude ved lygterne har du et seriøst problem. Det tyder på din diodebro i din generator er fucked og derved lader vekselspænding komme ud i dit kredsløb. Hvis du prøver at kigge dine ledninger igennem kan du se at flere steder sidder der 15 og 20A sikringer på 1,5 mm2 ledninger på en bil. Og med 100W i en parabol vil man forbruge 8,3A hvilket ikke er meget på en 1,5 mm2 ledning. Så nej det er ikke ledningsnettet den er gal med min varmeudviklignen fred at frembringe 40% mere lys. Du kan bare tage den termiske formel og udregne hvor meget mere varme der udvikles ved at skulle lave 60W frem for 100W. Eth = nCT - hvor n = stofmængde, C = middelværdien for termisk energikapacitet og T = absolut temperatur i kelvin. Så vil du bedre kunne forstå det

• #12   29. nov 2009 Mange nyere biler har problemer med at pærerene sprænger, da der er højere spænding ude ved lygten. det klare mange ved at sætte modstande ind i kredsløbet, og derved bremse strømmen.

Hvis det virker at sætte en Zener diode i, så er det fordi at dioden æder de der 1,2-1,5 volt, og derved nedsætter spændingen i pæren.

• #13   29. nov 2009 og derved er det igen totalt ligegyldigt om du bruger en zener eller en almindelig diode. effekten er den samme.

• #14   30. nov 2009 alt respekt for din teoretiske viden omkring effekt-loven og dine termiske udregninger... Men jeg påpeger bare at jeg, som mekaniker, har oplevet problemer hvor folk har sat 100W pærer i. Og at jeg derfor ikke mener at det er den ideelle løsning.
    Problemerne opstod ikke ude ved lygterne, pga varmeudvikling... Men derimod smeltede ledningsnettet. Han havde nemlig ikke tjekket hvor store han ledninger var, han satte blot en større sikring i da den sprang ind imellem....

Ang. min egen generator, så lader den 14,4 V med en riipplespænding på 0,4. så ingen problemer der.... Men det er fakta, også hvis du ringer til phillips og spørger, at de ikke dækker garantien på deres pærer hvis der står mere end 12V ude ved lygten. størstedelen af bilproducenterne sender hele ladespændingen ud på lygterne. Men det holder mange af de nye pærer ikke til i længden. Zenerdioden lukker kun de 12V igennem. Og det har løst problemerne med pærene der sprænge både på min egen bil (og nej det er ikke min peugeot) og adskillige kundebiler

• #15   30. nov 2009 Lars, præcis som der skrives lukkes der kun en bestemt spænding ud. Resten lægges til stel og dermed opnår man en optimal spænding ved pærene som giver den længste levetid, men måske ikke det bedste lys. En diode ensretter bare.

Louise & Ion, nu er det ikke rippelspændingen jeg er ude efter da det er overfladespændingen, men din vekselspænding (AC). Jeg er sikker på du har noget der ligner 1V løbende i dine ledninger når den kan springe pærer som den gør.

Forresten ligger problemer ikke kun i at spændingen fra generatoren (D+) sendes ud til pærerne, men at der er mange forbrugere på nyere biler og reguleringen ikke kan ske hurtigt nok så der er tit overspænding i systemet

• #16   30. nov 2009 Er enig med dig Paaske... Men zenerdioderne har løst problemet, både på min egen og adskillige kunders biler... Mener stadig at det er en bedre løsning end 100W pærer. BTW. generatoren er hovedrenoveret, med nye diodebro u.s.w.

Ang. grunden til at montere zenerdioder. refererer jeg til hvad vi har fået af vide fra phillips... anyway så løser det problemerne med pærer der springer... Som jeg syntes er vigtigt når de gode pærer som X-treme f.eks. koster relativt meget i forhold til alm. pærer... sættet med dioderne koster ca. 150,- og er lavet så de fleste selv kan montere dem...

• #17   30. nov 2009 ;o)

Kommentér på:
h4 100w

Annonce