4.639 visninger
|
Oprettet:
Lovlig højde på undervogn.. {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Har fået vogen sænket, Men er i tivel om den er for lav..
Skal den min. være 50cm fra jorden til underkant af lygte eller er det til der hvor lysset starter.?
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
sep 2007
Følger: 64 Følgere: 63 Biler: 2 Emner: 63 Svar: 702
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
mar 2007
Følger: 49 Følgere: 47 Biler: 1 Emner: 33 Svar: 106
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 72 Svar: 5.728
Hvis bilen har tågelygter monteret skal disse sidde min. 20cm over jorden, igen medmindre de sidder lavere originalt.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 72 Svar: 5.728
feb 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 53 Svar: 1.291
jul 2003
Følger: 79 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 999
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.527
http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
Sænkes mere end 40 mm kræves der bare en godkendelse.
Dog skal der altid være min 50 cm til nærlyslygten 25 cm til tågelygten og 15 cm frihøjde.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
1.1 Udskiftning til andre fjedre (samme type, f.eks. skruefjedre), der af bil- eller
fjederfabrikanten er beregnet til den aktuelle bil, og som giver bilen lavere
frihøjde, anses ikke som en konstruktiv ændring, der medfører pligt til syn
og registrering. Det er en betingelse, at den af bil- eller fjederfabrikanten
oplyste sænkning i forhold til den originale bil højst er 40 mm i ubelæsset
stand, og at der ikke er forbehold for bilens originalt garanterede totalvægt
og akseltryk. Fjedrene skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld
udfjedring af hjulene. Alle tekniske bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer
skal fortsat være opfyldt (fx min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning,
men dog ikke bestemmelser vedrørende højde af R-punktet).
1.2 For biler, der er forsynet med ALB-ventil, skal der ikke foreligge dokumentation
vedrørende bremsekraftfordeling. ALB-ventilen skal indstilles således,
at der opnås den oprindelige bremsekraft ved bilens ny højde i ubelastet tilstand.
1.3 Der skal ikke udstedes ny typegodkendelse (eller tillæg) ved de nævnte
ændringer.
1.4 Ved syn kan der forlanges dokumentation - i form af oplysning fra bil- eller
fjederfabrikanten - for, at sænkningen ikke er større end de nævnte 40 mm,
såfremt sænkningen af synsvirksomheden skønnes at være større.
2. Ændringer, der kræver syn
2.1 Fjedermontering, der sænker mere end 40 mm i ubelæsset stand (eller evt.
ved uoriginal justeringsmulighed giver mulighed for større sænkning end 40
mm) eller giver øget højde i ubelæsset stand (fx supplerende bagfjedre eller
afstandsklodser), anses som en konstruktive ændring, der skal registreres
efter forudgående godkendelse hos synsvirksomheden, hvor det vil blive
angivet, at der er »konstruktive ændringer« på bilen. Dette vil komme til at
fremgå af bilens registreringsattest. Der må ikke være forbehold for bilens
originalt garanterede totalvægt og akseltryk. Hvis der er betingelser til fx
bilens mindste akseltryk i tom tilstand, skal dette være overholdt. Fjedrene
skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene.
Alle tekniske bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer skal fortsat være
opfyldt (fx min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning).
2.2 Ved synet skal foreligge
enten
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
udgivet – teknisk materiale.
eller
- prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium, hvoraf det
fremgår, at køresikkerheden ikke er forringet. Fremlægges en TÜVgodkendelse
er det tilstrækkeligt, hvis det fremgår, at betingelserne i
Merkblatt 751 er opfyldt.
2.3 For bil med ALB-ventil skal der endvidere fremlægges dokumentation for, at
bestemmelserne om bremsekraftfordeling jf. afsnit 5.03.020 (2) i Detailforskrifter
for Køretøjer er opfyldt med de ændrede fjedre.
Alternativt kan dokumentationen bestå i, at det af oplysninger fra bilfabrikanten
eller prøvningsrapporten fremgår, at ALB-ventilen kan omjusteres
således, at de resulterende trykværdier er uændrede ved såvel tom som
fuldt lastet bil, eller holder sig indenfor de af bilfabrikanten opgivne tolerancer
ved såvel tom som fuldt lastet bil.
Såfremt der i ombygningssættet fra fjederfabrikanten medfølger en ændret
ALB-komponent (fx arm eller påvirkningsfjeder), kan kravene om bremsekraftfordeling
ligeledes anses for opfyldt ved montering af armen/fjederen
og genjustering af ALB-ventilen
2.4 For fjedre, der af bil- eller fjederfabrikanten er beregnet til den aktuelle bil,
og som giver en forøgelse af højden i ubelæsset stand på op til 20 mm, kan
dokumentation jf. pkt. 2.2 undlades.
2.5 Der skal ikke udstedes ny typegodkendelse (eller tillæg) ved de nævnte
ændringer.
mar 2005
Følger: 115 Følgere: 111 Biler: 2 Emner: 139 Svar: 2.000
Lovlig højde på undervogn..