{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovlig højde på undervogn..
  • #1   5. dec 2009 Underkandt lygte, og 15cm frihøjde under bil..

  • #2   5. dec 2009 max 40 mm sænket og something something antal cm fra underkant af forlygter... men det er en regel der i realiteten aldrig bliver checket ;- ).. ligesom reglen om at du skal have kat på : - )

  • #3   5. dec 2009 Thomas: Du mener ikke de checker om der er kat på ?

  • #4   5. dec 2009 Du må da gerne sænke den mere end 40mm så længe den overholder regleren, og har TUV på min undervogn

  • #5   5. dec 2009 det er til underkanten af forlygten der skal være 50cm, medmindre der er lavere originalt.
    Hvis bilen har tågelygter monteret skal disse sidde min. 20cm over jorden, igen medmindre de sidder lavere originalt.


  • #6   5. dec 2009 Sænker du bilen mere end 40mm, skal der foreligge en TÜV godkendelse på undervognen til den pågældende bil.

  • #7   5. dec 2009 er det ikke 25cm der skal være til tågelygten

  • #8   5. dec 2009 25cm til tågelygterne, og det er underkanten af lygten de måler op til smiley

  • #9   5. dec 2009 Kig dog i detailforskrifter for køretøjer eller i vejledning om syn. Hvor svært kan det være?

    http://www.fstyr.dk/sw22949.asp

    http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf


  • #10   5. dec 2009 Må sænkes 40mm uden godkendelse.

    Sænkes mere end 40 mm kræves der bare en godkendelse.

    Dog skal der altid være min 50 cm til nærlyslygten 25 cm til tågelygten og 15 cm frihøjde.


  • #11   5. dec 2009 1. Ændringer, der kan foretages uden syn
    1.1 Udskiftning til andre fjedre (samme type, f.eks. skruefjedre), der af bil- eller
    fjederfabrikanten er beregnet til den aktuelle bil, og som giver bilen lavere
    frihøjde, anses ikke som en konstruktiv ændring, der medfører pligt til syn
    og registrering. Det er en betingelse, at den af bil- eller fjederfabrikanten
    oplyste sænkning i forhold til den originale bil højst er 40 mm i ubelæsset
    stand, og at der ikke er forbehold for bilens originalt garanterede totalvægt
    og akseltryk. Fjedrene skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld
    udfjedring af hjulene. Alle tekniske bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer
    skal fortsat være opfyldt (fx min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning,
    men dog ikke bestemmelser vedrørende højde af R-punktet).
    1.2 For biler, der er forsynet med ALB-ventil, skal der ikke foreligge dokumentation
    vedrørende bremsekraftfordeling. ALB-ventilen skal indstilles således,
    at der opnås den oprindelige bremsekraft ved bilens ny højde i ubelastet tilstand.
    1.3 Der skal ikke udstedes ny typegodkendelse (eller tillæg) ved de nævnte
    ændringer.
    1.4 Ved syn kan der forlanges dokumentation - i form af oplysning fra bil- eller
    fjederfabrikanten - for, at sænkningen ikke er større end de nævnte 40 mm,
    såfremt sænkningen af synsvirksomheden skønnes at være større.


    2. Ændringer, der kræver syn
    2.1 Fjedermontering, der sænker mere end 40 mm i ubelæsset stand (eller evt.
    ved uoriginal justeringsmulighed giver mulighed for større sænkning end 40
    mm) eller giver øget højde i ubelæsset stand (fx supplerende bagfjedre eller
    afstandsklodser), anses som en konstruktive ændring, der skal registreres
    efter forudgående godkendelse hos synsvirksomheden, hvor det vil blive
    angivet, at der er »konstruktive ændringer« på bilen. Dette vil komme til at
    fremgå af bilens registreringsattest. Der må ikke være forbehold for bilens
    originalt garanterede totalvægt og akseltryk. Hvis der er betingelser til fx
    bilens mindste akseltryk i tom tilstand, skal dette være overholdt. Fjedrene
    skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene.
    Alle tekniske bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer skal fortsat være
    opfyldt (fx min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning).
    2.2 Ved synet skal foreligge
    enten
    - accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
    udgivet – teknisk materiale.
    eller
    - prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium, hvoraf det
    fremgår, at køresikkerheden ikke er forringet. Fremlægges en TÜVgodkendelse
    er det tilstrækkeligt, hvis det fremgår, at betingelserne i
    Merkblatt 751 er opfyldt.
    2.3 For bil med ALB-ventil skal der endvidere fremlægges dokumentation for, at
    bestemmelserne om bremsekraftfordeling jf. afsnit 5.03.020 (2) i Detailforskrifter
    for Køretøjer er opfyldt med de ændrede fjedre.
    Alternativt kan dokumentationen bestå i, at det af oplysninger fra bilfabrikanten
    eller prøvningsrapporten fremgår, at ALB-ventilen kan omjusteres
    således, at de resulterende trykværdier er uændrede ved såvel tom som
    fuldt lastet bil, eller holder sig indenfor de af bilfabrikanten opgivne tolerancer
    ved såvel tom som fuldt lastet bil.
    Såfremt der i ombygningssættet fra fjederfabrikanten medfølger en ændret
    ALB-komponent (fx arm eller påvirkningsfjeder), kan kravene om bremsekraftfordeling
    ligeledes anses for opfyldt ved montering af armen/fjederen
    og genjustering af ALB-ventilen
    2.4 For fjedre, der af bil- eller fjederfabrikanten er beregnet til den aktuelle bil,
    og som giver en forøgelse af højden i ubelæsset stand på op til 20 mm, kan
    dokumentation jf. pkt. 2.2 undlades.
    2.5 Der skal ikke udstedes ny typegodkendelse (eller tillæg) ved de nævnte
    ændringer.


  • #12   5. dec 2009 min er synet med 60/40 har TÜV godkendelse på det

Kommentér på:
Lovlig højde på undervogn..

Annonce