{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.648 visninger | Oprettet:

Vinter eller sommerdæk? {{forumTopicSubject}}

Nu ville jeg lige prøve at høre jeres mening om dette emne. Da jeg godt nok høre mange diskusioner om dette.

Folk der bliver ved med at prøve at forklare andre, at vinterdæk er noget pjat. Og de kun er noget værd i sne og is. Og er meget dårligere end sommerdæk på tør og våd vej, og vi snakker ved lave temperature.

Den anden part som påstår at de også er bedre end sommerdæk når der ikke er sne og is, når temperaturen er lav. Altså at vinterdæk er det rigtige uanset om der er sne eller ej, så længe temperaturen er lav.

Hvad er jeres mening om dette.?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vinter eller sommerdæk?
  • #1   17. dec 2009 vinter dæk under 5 grader og frem sådan køre jeg

• #2   17. dec 2009 Vinterdæk om vinteren.
    Sommerdæk om sommeren.

Sådan er det bare

• #3   17. dec 2009 som vejret er lige nu, er jeg glad for mine vinter sutter. mine vinterdæk er faktisk bedre end min sommerdæk når det er regnevejr, tilgengæld er mine sommerdæk så en del bedre når det er tørt og varmt.
    Men så længe vi er nede omkring de 5 grader i jordhøjte, er mit valg vinterdæk.

• #4   17. dec 2009 Kører med vinterdæk fra de begynde at salte vejene, og skifter til sommerdæk igen når tiden er inde til det.. Det synes jeg dur rigtig godt. Det er uforsvarligt at ligge med sommerdæk på sne og glatte veje..

• #5   17. dec 2009 Du behøver ikke høre folks mening - fakta er at vinterdæk er blødere og bliver ved med at være det meget længere nede i temperatur end sommerdæk.
    Det betyder kort og godt at sommerdæk bør og skal pilles af bilen i det sekund temperaturen er konstant under ca 15 grader - og der vil vinterdækkene være sommerdækkene overlegne i ALLE dicipliner.
    Selv nogle af de billigste lameldæk man overhovedet kan få, er en bedre ide end de dyreste sommerdæk når det er koldt.

Folk der påstår andet, kunne jo passende finde et par undersøgelser som påviste det de sagde...?

• #6   17. dec 2009 Så en dansk test med vinterdæk og sommerdæk ved 7 grader.

Tør vej stoppet sommerdækket vist 1 meter før.

Våd vej stoppet vinterdækket lidt over 10 meter før.

Ved is stoppet vinterdæk på 40 meter hvor sommerdæk var ude på 90 meter.

Så vil mene vinterdæk er bedst bare det kommer under 7 grader. smiley Det danske vejr er jo mest vådt for det meste af tiden. Den 1 meter de har længer om at stoppe betyder nok ikke så meget som 10 meter mere ved våd vej.

• #7   17. dec 2009 Sommerdæk i hele sommersæsonen, og så vidt også forår, et sommerdæk er lavet så vidt at den gummiblanding der er brugt til at lave dækket med, virker når tempraturen overstiger 7 grader.

Og det samme gælder sig så vidt også for vinterdækket. bare modsat. når du under 7 grader skal du have vinterdæk på.
    Det er pisse lige meget om der er sne eller ej, det er en skrøne de kun virker når der er sne.
    Du får meget længere bremselængde hvis du fortsat kører på sommerdæk, efter temperaturen er smuttet ned under de 7 grader. Dette er bevist, og står meget klart.

• #8   17. dec 2009 De 15 grader jeg skrev, skulle have været 5.... :o)

• #9   17. dec 2009 Den anden part har ret. Gummiet som vinterdæk er lavet af, er anderledes end det sommerdæk er lavet af. Ligeledes er mønsteret selvfølgelig også anderledes på vinterdæk. Vinterdæk kommer til deres ret, når vejtemparaturen kommer ned under 5 plusgrader. Kombinationen af gummiet og mønsteret gør, at vejgrebet bliver bedre og bremselængden bliver kortere med vinterdæk monteret.
    Det samme gælder, når vejen rent faktisk er dækket af sne/is.
    Desuden er mønsteret i vinterdæk, som regel også bedre til at lede vand væk, da der typisk gennemsnitligt er mere vand på vejbanerne i interperioden.

Der er lavet undersøgelser, som bekræfter dette. Selv et halv nedslidt vinterdæk, vil være bedre end et helt nyt sommerdæk under ovenstående forhold.

Sommerdæk bør derfor kun benyttes, når vejtemperaturen er over 5 plus grader.

• #10   17. dec 2009 vinterdæk er bedst om vinteren ingen tvivl om den. et sommerdæk bliver for hårdt i gummiet når temperaturen kommer under ca 7 grader, og så står du ikke godt nok fast. der er vinterdækket derimod stadig blødt i gummiet.. men vinterdæk om sommeren derimod bliver for hurtigt slidt fordi de er blødere og støjer lidt mere

• #11   17. dec 2009 Glemte lige min egen holdning til det, som er at vinterdæk er det rigtige valg når vi snakker ved lave temperature, uanset om det er sne, is, vådt eller tørt.
    En blødere blanding/compound må være ensbetydene med mere grip, ved koldt underlag. Lidt ligesom motorsport, hvor man skifter compound efter temperaturen på underlaget.

Men høre tit om folk der har læst, at sommerdæk er bedre end vinterdæk i vådt og koldt føre, også ved lave temerature.
    Men hvis jeg skal overbevises så skal jeg SE de tests, og ikke bare læse noget en eller anden klogeåge har skrevet.
    Og de eneste tests jeg har kunne finde, som man kan SE, siger/viser at vinterdæk er bedst også i vådt føre.

• #12   17. dec 2009 Heldårsdæk er noget fanden har skabt.

Forklar mig lige hvordan du kan lave 2 slags gummi typer, sommer typen som er hård og vintertypen er blødere.
    Hver for sig på de rigtige tidspunkter er de perfekte,
    Men ikke om det har nogen særlig god virkning når det bliver blandet sammen i et dæk, Hvordan vil de lige gøre det og så er det godt året rundt?

• #13   17. dec 2009 tjek evt. denne debat på eb.dk http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1271256.ece

Der er meget forskellige meninger..

• #15   17. dec 2009 Helårsdæk er bare dårlige dæk hele året.

• #16   17. dec 2009 Så i tv en test af vinterdæk contra sommerdæk, begge nye, hvor standselængden på sommer var 150 meter var den på vinter 67 meter, og som testeren sagde, "man bliver overrasket hver gang man tester"!
    Bilen havde ABS så det var ikke førerens færdigheder der gjorde udslaget!

• #17   17. dec 2009 Tjek det her fra motortv.

http://www.youtube.com/watch?v=fThsoeaJCko

• #19   17. dec 2009 Eller slår andre mennesker ihjel! I Norge er det sådan at hvis ikke du har vinterdæk på og du er indviklet i en ulykke så får du sandsynligvis skylden, f.eks. hvis ikke du kan komme op ad en bakke og holder stille og spærrer så andre kører op i røven på dig, så er løbet kørt! Skulle vi måske gøre herhjemme så der kunne komme nogen flere kroner i omløb, hvad siger dækfolkene:)

• #20   18. dec 2009 Jeg kører med vinterdæk og jeg er fandme glad for det med det vejr der har været på Fyn disse dage. Jeg har virkelig været ude og skubbe bag på mange med sommersutter der bare har skøjtet rundt.
    De tog mig 3timer at køre 1km pga udskredne lastbiler, busser og biler m. sommerdæk og folk i sænkede vogne skulle også hjælpes rundt og op over bakken... rent kaos. Men min vogn med normal højde og vinterdækkene trak igennem det hele.

• #21   18. dec 2009 Min patrol kunne ikke komme igennem med nye Bridgestone MS med 12-14 mm mønster af lamel typen, trods 4x4 og dif spærre, det var ikke muligt at komme mere end 100 m bort fra hjemmet, så var der 70-80 cm sne 10-12 meter langt, i bølger ned af en 950 meter lang vej. De 100 meter kostede iflg triptælleren 700 meter og ca 25 minútters graven.
    Det er første gang jeg er kørt fast på 5 år, så har jeg prøvet det!!!
    Så vinterdæk og et fornuftigt bestik af sin bil og ens egne talenter må tilrådes!!!
    GOD JUL:)

• #22   18. dec 2009 Undskyld caps lock, men det her skal folk sgu forstå..

VINTERDÆK ER KUN EN FORDEL PÅ SNE ELLER IS!

Og det er der sgu ikke særlig mange dage om året i Danmark.. I byerne bliver der også ryddet og saltet, så der er det ikke engang særlig mange timer om året..

Læs her:
    http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=1052

Hellere sænke farten med 40-45% de få gange man kører på is/sne end at sænke farten 10-15% hele vinterhalvåret, hvor man kører på vinterdæk..

• #23   18. dec 2009 Theis. Så forklar lige den test Motor TV har lavet som der er linket til?

80 km/t på våd vej.

Opel Vectra:
    sommerdæk: 142 meter
    Vinterdæk: 67 meter

UNDER ½ bremselængde. Det kan da ikke blive mere klart.

• #24   18. dec 2009 Ja ud over alle de teoretiske diskutioner, så har jeg kørt to forskellige biler idag.. min egen med vinterdæk, og en firmabil med sommerdæk.

Sommerdæk er simpelthen for dumt at køre med, man står slet ikke fast i forhold til vinterdæk..

• #25   18. dec 2009 Det er bare træls for dem der har vinterdæk, at de skal vente på at alle dem med sommerdæk er kørt i grøften, før de kan træde på sømmet og komme hjem!!!

• #26   18. dec 2009 Burde også være ulovligt at køre med sommerdæk i vinter månederne.

• #27   18. dec 2009 Folk der mener de kan køre lige så godt i sne med deres sommerdæk aner ikke hvad de snakker om..

• #28   18. dec 2009 Vel fordi de ikke har prøvet at ha ordenlige dæk på? ^^

• #30   18. dec 2009 Her er der nok nogen der bliver overrasket når de ser hvor det dæk de har valgt er på listen! Og testen er ny!
    http://www.test.de/themen/auto-verkehr/test/-Winterreifen/1807557/1807557/1810661/1810469/

• #31   18. dec 2009 Læg mærke til Tecar Super Grip 7 og Maloya Davos 98157777 det er for mig totalt ukendte dæk, men de ryger lige ind på den bedste gruppe!
    Maloya forhandles af Vredestein importøren mener jeg, og de andre ved jeg ikke helt præcist, kig evt under tecar-reifen.de

Kommentér på:
Vinter eller sommerdæk?

Annonce