3.434 visninger
|
Oprettet:
Motorolie Danner Syre ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har i et andet indlæg fået et svar vedrørende Motorolien.....Hvor jeg godt kan blive lidt i tvivl ?
Bilen har stået stille i ca.5 mdr og fik ny olie på inden den blev sat, den har max kørt 50 km på den olie.
Når bilen så skal startes op igen.....Er den olie så ikke stadigvæk fin nok ?
Eller kan den virkelig danne Syre som så kan skade motoren / plejestangs-lejerne ?
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 22 Emner: 5 Svar: 1.316
- Altså på mc'en skifter jeg altid olie ifb. med vinteropbevaring...
Men når den kun har kørt 50 km er der umiddelbart ikke noget problem i det
Jeg kørte i hvert fald min mc hjem fra service, og har ladet den stå med det olie (ca 80 km)
jul 2004
Følgere: 21 Emner: 238 Svar: 1.165
aug 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 19
Ville man ikke bare køre på den olie som den har stået med, også først skifte ved næste service ?
nov 2007
Smut forbi MCG - "Alle" skifter olie i forbindelse med vinteropbevaring
nov 2007
Skifter du den inden opbevaring er der, efter min bedste overbevisning, ingen grund til at skifte før næste service / vinteropbevaring.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 478
Det der sker er, at ganske små mængder gas fra forbrændingen, bl.a. Svovl, kommer forbi stempelringene og ned i krumtaphuset. Svovlet går i forbindelse med olien og der dannes svovlsyre hvilket jo ikke er super godt for motoren.
Men jeg vil godt æde min kat på, at hvis du kun har kørt 50km med den friske olie, så er der ingen grund til at være bekymret overhovedet.
Iøvrigt kan du finde en rigtig god motorolie der indeholder additiver der holder syredannelsen i skak i længere tid, så kig efter dét næste gang du skifter, hvad der er af basiske additiver i olien.
aug 2009
Så skulle man vel egentlig bare lade den "gamle" olie være i vinteren over, også først fylde nyt på når man starter op igen ?
jul 2007
Men som sagt, med 50km er der ingen grund til at skifte igen allerede inden opbevaring.
Og ja, jeg vil godt hænges op på det jeg skriver; Er tidligere maskinmester og har også transporteret en del forskellige baseolier ("ren" smøreolie)
aug 2009
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 82 Svar: 584
Vil da være mere bekymret for dit benzin eller diesel i tanken, det har jo trods alt en begrænset holdbarhed.....
Mener at holdbarhed normen for benzin er ca 6 mdr under optimale forhold.......
jul 2007
Det største problem med benzin vil oftest være hvis tanken ikke er toppet helt op og der så kan dannes kondens i tanken.
Derudover sker der det, at de flygtige dele af benzinen, som også er de mest brændbare dele, fordamper uanset hvad de opbevares i. Selv glas er ikke 100% tæt. Med tiden vil evnen til at antænde derfor forringes, men som sagt burde det være noget længere end 6 måneder hvis det opbevares i en ordentlig dunk.
Det er værre med Diesel der kan blive "syg" (dieselpest), så der skal man nok ikke opbevare vinteren over, specielt pga. risikoen for kondens der vil forstærke effekten af dieselpest (der opstår i olie- / vandlaget).
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.012
Benzin eller diesel....Crap.....
Jeg har en olietank på eksempel 1200 liter, i dag i plastik før i tiden i jerntanke,,,, hvis man fylder sin tank op i januar og får fyldt op igen 6 måneder senere eller et år for den sags skyld, alt efter hvor meget man forbruger.. så kører det da fint nok alligevel,,,
Hvad med en landmand der har egen tank...????
Ja bare min holdning,,,og har tit hørt historier om gammel bens der lugter gammelt og bilen går dårligt,,, men ofte har der være noget helt andet galt med de biler, de finder folk først ud efter at have tømt tanken og lavet alle mulige tiltag, men møre vacum slanger, og defekte lambdaer har ofte været fejlen.... ;-))
jul 2007
Der er heller ingen hokus pokus i "gammel"benzin og diesel...det er ret simpel kemi.
aug 2009
Mener faktisk at den står med ca.10 liter i tanken nu og den står frostfrit / ved en forholdsvis ens temperatur og luftfugtighed.
Tror i ikke det går, hvis jeg nu medbringer 10 liter "frisk" benzin i en dunk og fylder på den dag, den skal startes op......også kan jeg jo køre på en tank bagefter og fylde den helt op ?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.012
Har da oplevet biler der har stået med både benzin eller diesel i tanken i flere år, de starter da og kører upåklageligt, har endda engang hentet en bil der havde stået ude på en mark i 3,5 år, den skulle lige have et par startkabler, og den sagde wrumm og kunne køre selv om skiverne larmede pga. rust.... men ingen problemer der...
Den du kommer med at tanken bliver fyldt op, den holder ikke jeg skriver jo om hvordan den opfører sig inden påfyldningen....
Typisk lige at springe virkligheden over ved at sige at den jo blive fyldt op igen...;-)))
Det var jo ikke efterfyldningen jeg hentydede til eller kommenterede...
jul 2007
Jeg skriver jo heller ikke at det helt sikkert sker, vel. Jeg skriver at evnen til at antænde forringes, men det er jo ikke det samme som at benzinen bliver ubruelig, den bliver bare dårligere med tiden.
Hvor længe den kan stå før den bliver helt ubruelig afhænger mindst lige så meget af motorens stand som du også selv skriver.
Har skam også selv skullet starte en motor op der havde stået ca. 6 år med gammel benzin og den startede da også relativt nemt, men det kommer også meget an på hvordan den har været opbevaret.
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 137
Rasmus
Motorolie Danner Syre ?