13.459 visninger
|
Oprettet:
Kun kold luft ind i kabinen {{forumTopicSubject}}
Hey alle er der nogen der har prøvet at der kun kommer kold luft ind i kabinen. Og ventilatoren til køleren kører uafbrudt. Tempereturen ligger en smugle over de 90 grader.
Jeg håber nogen kan hjælpe mig for det er fu..... koldt om morgenen.
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 19 Svar: 87
nov 2008
Følger: 63 Følgere: 61 Biler: 6 Emner: 568 Svar: 2.059
mar 2009
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 45
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 19 Svar: 87
Bilen har stået stille i 14 dage jeg startede den først op i morges så var problemet der
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 19 Svar: 87
Der er ikke nogen slanger der er gået i stykker så vidt jeg kan se, men ligger varme apperatet i motorrummet eller inde i kabinen?
nov 2009
Følger: 4 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 429
Varmeapp ligger højest i langt de fleste biler, så når der mangler kølervæske = kold kabine.
Inden du så starter bilen, så åben til kølervæsken - er den frosset i beholderen eller grødagtig, så skal der koncentreret kølervæske på for så er dit frysepunkt for lavt for kølervæsken.
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 19 Svar: 87
Når jeg åbner for kølervæske beholderen så står vandet og bobler en smule, efter 15 så boblede den lidt mindre
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Ingen varme i kabinen = du mangler enten væske på dit køler system, eller som der nævnes, så er det jo frost for tiden og det sker tit at biler som har været efterfyldt med alm. vand fryser til og så har du ingen flow i sit system.
Men du har jo konstateret vand i beholder, så jeg vil ogs ågætte på frossen væske og det kan godt have ødelagt din toppakning, frossen væske fylder mere end flydende væske og inde i motoren kan det kun udvide sig ved at presse på toppakningen eller flække din blok.
Så ja jeg ville nok starte med at tænde bål op nede under bilen i form af 1 stk. varme blæser eller bedst, få bilen ind i en opvarmet hal eller garage.
Men boblerne kunne godt tyde på at din toppakning har lidt skade af en frost sprængning.
Når det så sker, så skal du igen være meget opmærksom på om det er ind til en af cylinderne, fordi hvis den står under vand og du prøver at starte motoren, så kan du rigtig få smadret motoren efter som starteren normalt er utrolig stærk og bare presser på og vandet kan igen så kun springe toppakningen for at få lov at komme til at være et sted hvor der pludselig bliver for lidt plads (kompresion)
Hold øje med det når du får hældt nyt væske på bilen.
apr 2006
Følger: 159 Følgere: 154 Biler: 4 Emner: 118 Svar: 6.068
engang imellem kommer der lige 2 sek med varm luft, men så blir det kold igen.
der er kølervæske på, men før vinteren og frosten kom, så var der kun vand på, derefter er der kommet kølervæske på, blandet op med vand.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Normalt så sætter thermostatter sig kun i åben tilstand elelr halvåben.
det er sjældent en thermostat sætter sig fast i lukket tilstand.
Men hvilke slanger føler du på?
Husk på at den nederste køler slange fra køleren jo som altid vil være kold fordi det er den nedkølet væske som kommer herfra køleren.
Det at du kan mørke den veksler med varm/kold i 2 sek. tyder faktisk på at din thermostat rent faktisk virker fordi den regulere vandet.
apr 2006
Følger: 159 Følgere: 154 Biler: 4 Emner: 118 Svar: 6.068
der sidder en slange der går hen øverst i køleren, og nede i bunden, går der en gummi slange fra køleren, og hen til termostaten, det er den slange der går hen til termostaten, som jeg har mærket på, og den er slet ikk kold, men det skal den måske IKKE være?
Før vinteren kom, fyldte jeg KUN vand på, og lidt efter frosten kom, fyldte jeg kølervæske på, blandet op med vand.
men de første dage der kom rigtig frost, der sad vandpumpe hjulet fast (mener jeg det hedder) det fik jeg så til at køre rundt, men så kogte bilen over. og det blev den ved med at gøre, selvom jeg slukkede og tændte igen når den var kølet ned. jeg fandt ud af at et vandrør var gået hul på, pga rust, det fik jeg så skiftet, og udluftet systemet, men nu vil den ikk give varme ind til kabinen.
der sidder 2 slanger som går fra motorrummet, og ind til varme apparatet, og de er vame, men der sker intet inde i kabinen?
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Du skal sætte bilen i tomgang og lade den stå indtil blæseeren starter og slukker igen.
Lad den gøre det et par gange, så skulle den meget gerne være luftet ud.
Men nej den nederste slange på køleren skule gerne altid være meget koldere end den i toppen.
Det løber jo netop igennem køleren for at blive kølet ned :o)
Selvom thermostatten lukker, så er det lavet sådan på den at vandet stadig kan køre ind til varme apperattet, så uanset om den virker eller ej skal du kunne få varme på dit varme apperat.
Men det vil tage længere tid om vinteren fordi vandet bliver kølet meget mere ned, så derfor tager det også længere tid om at varme op.
Du kan fremskynde prosessen ved at slå helt over på kold vand når du starter bilen på kold motor og så slå den over på 0 på blæser styrken og evt. slå den over på recirkulation.
Så venter du til bilens varme indikator er halvt oppe til hvor den plejer at skulle stå, og så slår du varmen til ind til kabinen.
Det der sker er at hvis man starter med at have blæseren på eks. fuld knald og over på varme, så sender man jo faktisk det kolde vand ind gennem varmeapperattet og nedkøler væsken yderligere, så derfor kan det være svært at få varme på bilen hvis man lægger ud med at kræve varme fra en kold bil før væsken egentlig er varm.
Nogle biler kan faktisk gå meget ned i arbejds temeratur om vinteren hvis du sætter fuld varme på bilen mens du køre 110 på motorvej hvor vindkøle effekten på køleren er størst, så får den virkelig kølet væsken ned både ude i fronten men her kan din thermostat nemlig hjælpe med at bremse den kolde væske i at komme ind, men det sker jo ikke med varme apperattet som bare køler derud af, så nogle gange kan man få mere varme af at sætte blæseren på trin 1 frem for at blæse på fuld skrue :o)
apr 2006
Følger: 159 Følgere: 154 Biler: 4 Emner: 118 Svar: 6.068
ja vi luftede ud i knap 30 min, for at være sikker på der ikk var mere luft i systemet. den stod på varm luft, og 0 i blæse styrke. og da den havde luftet ud et par gange, tændte vi for blæseren, men der kom stadig kun kold luft ud, så derfor lod vi den stå og lufte lidt mere ud, men der kom stadig kun kold luft ud.
men det undrer mig lidt, at når jeg starter op og kører fx 15 min, så stiger den til 110 grader på temp. måleren. men så falder den til ca 70-80 grader, men den vil stadig ikk give varm luft. og har lagt mærke til at den svinger i temperatur på måleren, hvis det går op og ned af bakke. det har jeg sku aldrig oplevet før.
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 77
Hvis din kølervæske har været frosset mens du startede bilen, burde du kontrollere/udskifte vandpumpe.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
jun 2007
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 71
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Kun kold luft ind i kabinen