{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.370 visninger | Oprettet:

Bil står stille længe... {{forumTopicSubject}}

Hey...

Min ven og jeg har sidder og diskuteret frem og tilbage om ulemperne ved at lade sin bil stå uden plader vinteren over...

Er der nogle specielle ulemper ved at lade en bil stå på en privat grund vinteren over (uden at bruge den) ?

altså andet end at batteriet aflader? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bil står stille længe...
  • #1   12. jan 2010 batteriet også er det en god ide at skifte olie det har ikke godt af at stå så længe . dækkene kan også tage skade hvis der ikke er nok tryk i dem

• #2   12. jan 2010 Okay og vi taler jo ca. 3-4 mdr... smiley

• #3   12. jan 2010 Nu vil jeg gerne høre hvorfor det er folk altid mener en olie bliver dårlig af stå?

• #4   12. jan 2010 stil den på en pressening og dæk den med en til så der er mindst mulig fugt så burde der jo ikke ske så meget andet end det der er nævnt smiley

• #5   12. jan 2010 der sker ikke noget hvis man sørger fin lidt klargøring:
    fyld tanken helt op og fyld evt. kaburatorsprit i for at undgå kondensvand
    skift olie
    tjek dæktryk
    sæt evt. batteriet til en vedligeholdelseslader
    gør alle de ting som man gør når man sætter sin MC i vinterhi, og et opvarmet lokale er at foretrække

• #6   12. jan 2010 Samt håndbremsen kan sætte sig hvis du har trukket den (:

Men hvorfor ikke bare få en til at starte den en gang om ugen og så en bette køretur på et par km :)?

• #7   12. jan 2010 den skal op på bukke, eller have 4 bar i dækkene.

alle væsker bør tappes af den, og polerne på batteriet skal lige af, så kan den sådan set stå i flere år hvis det skal være.

• #8   12. jan 2010 Min Supra står inde vinteren over! Inden den bliver kørt ind, blvier den naturligvis vasket og tjekket for og bag! Efter overvintring, dvs. fra. de begynder at salte til ca. marts(eller til de holder op med at salte) ja der står den inde - Det første jeg gør er at skifte olie samt oliefilter, med alt det lort der bundfælder sig, så kan de kun gavne. Renser luftfilter og indsugning - Batteriet kan man akifte, personligt gør jeg de ikke, dog skifter jeg det senest hvert 3,. år, på begge mine biler - Specielt vigtigt hvis man har bil med Webasto fyr eller lign, da det er hårdt for batteriet(skal jo trække til såvel fyr samt bil ved opstart) - Har allerede kostet mig et batteri der var faldet sammen, til trods for at bilen samt batteriet ikke var mere end 2 år gammelt på den Swift som det sad på(har den stadig, en der sidder jo et andet batteri nu!)

Ved at der er nogen der sværger til at bilen bør 4hjuls udmåles, såvel hvis den har stået stille, som hvis man har haft andre dæk/fælge på!

Men jeg holder stadig på, at det der er vigtigst, inden mas stilelr sin vogn væk i længere tid ad gangen, er en super rengøring allover inden, da de ting der sidder, jo vil blive siddende, intet der ryster dem af eller lign, så alt skidt, salt o.lign, kan rigtig få lov at sidde og gnave!

Ligeledes, for at undgå noget problem rent elektrisk, ja så fjern ledningen/kablet til - polen på batteriet!

Og sidst men ikek mindst - Nogen mener man bør gå ud og starte sin vogn op ind imellem, ikke give den gas, bare lade den holde i topmgang indtil motoren er varm og så slukke den igen - Jeg gør det selv, b are engang om måneden - Men om det spiller nogen rolle for så relativt kort tid, det er der sikkert delte meninger om!

• #9   12. jan 2010 MIchael G: Mht. til dækkene, hvis man har kompressor elelr anden mulighed for at pumpe luft i dækkene, så kan man jo også blot holde det alm. dæktryk og så blot tjekke det ind imellem, bør være nok - Specielt hvis man ved opstart engang om måneden, lige triller frem og tilbage når motoren er varm..Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, men det er hvad jeg gør!

• #10   12. jan 2010 Jamen hvad hvis man f.eks skal ud og rejse et par mdr. - så lader man da normalt bare bilen stå eller er det bare mig? smiley

• #11   12. jan 2010 hvis det kun er 3-4 mdr.. er det ik nødvendigt at gøre noget.... det der med at klodse den op osv... glem det, bilen er lavet til at stå, ik hænge.... på mine 4 sommer biler, bliver de startet op en gang om ugen ca... får lov at blive varme(30 min kørsel), og slukket igen... dette har jeg gjort de sidste 15år... ingen problemer.... dæk, olie osv.. er jo en selvfølge at det er i orden, ganske almimdelig vedligeholdelse

• #12   12. jan 2010 Brian...

Okay hvad hvis den ikk kan blive startet op (hvis man er udrejst? :P)

• #13   12. jan 2010 Jeg vil sku også sige meget af det der er overkill for 4 mdrs. stilstand.
    Var det et helt år ville jeg pumpe dækkene hårdt op, sørge for der var frostsikret vand på for ikke at tære kølesystemet, og lade et vindue stå på klem eller 2 såfremt det er i læ, så interiøret ikke mugner.
    Ja batteriet er også en god idé at pille fra.
    Ellers er der sku ikke de store ben i det...

• #14   12. jan 2010 *Hamsteret*- Lækker Supra til salg! S: Jeg skal ikke rette på dig, har ingen erfaringer selv med opmagasinering af bil feks. vinteren over.

Det jeg gir videre er bare råd jeg selv fik engang, da jeg skulle have haft en bil stående stille i længere tid.

• #15   12. jan 2010 Du skrive på en grund... og uden afdækning skal du nok regne med at dine bremser ruster og at dine dæk bliver ujævne, men benzinen skal du nok ikke lige være nervær for, heller ikke det andet, for de kommer jo når den kommer til at køre igen,,, men de ruster jo også udenfor...

Mange forhandlere kan jo også have en bil stående et et halvt år eller længere, ellers bytter de bar forhandlere hvis de ikke kan sælge, jeg har da endda set en forhandlere have 3 biler stående i over 5 år uden at kunne sælge dem og de står i salgsrækken udenfor...

Men udstødning er gået på nogle af dem, el, /ir pga. fugt i bilen, bremser der ruster og klodser der bliver porøse og smuldrer, ja der er mange ting der går til hvis en bil ikke står opvarmet eller i helt tørvejr....;-))

• #16   12. jan 2010 Problemet mht dækkene er ikke at de bliver flade for luft.
    De skal somend nok holde luft hvis ik der er en utæthed.
    Problemet er når de holder stille i længere tid på en flade, så tilpasser gummiet sig til den form, altså en flade.
    Så sker det at dækkene begynder at "hoppe" og får "flat spots".
    Det kan raspes af, eller evt. køres væk når dækkene blir varmet op igen.
    Noget andet er hvis det er ældre dæk så kan de begynde at mørne og der ka komme revner i gummiet på grund af ælde.
    Hvis man så fylder ekstra med luft i så de blir udvidet endnu mere, så kommer revnerne der, og når man så lukker luften ud, så trækker gummiet sig sammen og revnerne lukker sig igen.

• #17   12. jan 2010 Nu kan det godt være jeg spørg dumt, men en normal bil står jo ude om vinteren alligevel og kan godt forstå bremserne ruster da de ikke blir brugt, men der må da være MEGET mindre rust "effekt" ved at ha' den stående stille i vinteren, til dels fordi der ikke kommer salt op i undervognen? smiley

• #18   12. jan 2010 Johnny:
    En skivebremse er jo en ubehandlet RÅ metal overflade.
    Stil en materet metalplade udenfor evt. under et halvtag for at simulere en alufælg, og så en anden plade ved siden af du lige kører over med ståluld hver dag også smiley
    Hvilken tror du er mest (grav)rusten efter vinteren? (;

• #19   12. jan 2010 Jeg skriver jo også at jeg netop godt kan forstå at BREMSERNE ruster, men tænker mere på resten af bilen smiley

• #20   12. jan 2010 Så længe der er vand og luft, kan der ske korrosion på ubehandlede metal overflader smiley
    Så er der steder der ikke er behandlet med enten lak, zink galvanisering eller undervognsbeskyttelse, så vil rusten fortsætte når det er så fugtigt i vejret.
    Især hvis den står på "græs".
    Som tidligere skrevet er det bedste minimum en presenning eller beton underlag.

• #21   12. jan 2010 Alm. indkørsel med småsten er der nu tale om smiley - men det slår vel græs ;D hehe

• #22   12. jan 2010 Lad ikke nogen starte motoren op i tide og utide! Efter 3 dage er al olie gledet af cylindervæggene så når du starter op er det jern mod jern, ikke godt!
    Klods bilen op under bærearmene, så står den ligesom hvis den stod på jorden, ingenting hænger, dækkene rører ikke jorden!
    Køb en vedligeholdelseslader til batteriet, f.eks CTEK!
    Der er andre tråde om det her hvor alt kommer frem, du må bare lede efter dem, kan ikke huske hvad de hedder, trådene!

• #23   12. jan 2010 hiv hjulene af og klods den op, hvis den har skivebremse så giv dem et tyndt lag olie, bare du husker at affedte skiverne igen inden du skal ud at køre igen. så holder dine bremser sig pæne.

• #24   12. jan 2010 undersøg mulighederne for at sætte strøm til karosserier, så slipper du for rust osv..

• #25   12. jan 2010 Johnny D

Ja som der bliver skrevet så ruster en bil der står stille faktisk ligeså meget som en der kører...

Men inden man stiller en bil hen, kan man jo skylle alt skidt af skærmkanter og diverse andre steder, for så har du ikke salt, jord og skidt til at holde på fugten i de små kringelkroge.....
    Jeg har skam set biler der er rustet helt vildt bare af at holde stille, så jo de ruster skam og især fordi en bil der holder stille som regel får mug og deslige i kabinen af at stå, og der er pga. kondens via solens stråler m.m.
    Og en bil der er i bevagelse og som blive varmet op får nødvendigvis ikke den form for fugt da den jo bliver "luftet" igennem jævnligt...
    Kondensen i en bil der står stille kan ligge sig i bilen de mærkeligste steder og derfor opdager folk ikke at de begynder at ruste sådanne steder, som ved en der kører da den som regel ruster udefra hvor det er synligt...;-))

• #26   12. jan 2010 Dan...

ja det kan jeg godt se smiley ...

Hvordan får man evt. fjernet begyndende mug osv hvis det er tilfældet? smiley - og igen, det er jo kun et par mdr. det drejer sig om og bilen der er tale om er rustbeskyttet jævnligt smiley

• #27   12. jan 2010 Det er bedre at lufte bilen ud eller lade et vindue stå lidt på klem eller noget lignende, da mug jo gør stoffet mere porøst med tiden, man man kan jo vaske det af og evt. give det en behandling så det kan holde sig....
    Men heller udluftning end rengøring....;-)

Kommentér på:
Bil står stille længe...

Annonce