4.901 visninger
|
Oprettet:
Kører på de gamles bilforsikring ? {{forumTopicSubject}}
Når tiden en gang kommer til bil (jeg valgte at flytte hjemmefra først, men derfor kan man vel godt tjekke priser, regne forskellige ting ud osv.) Så hvor almindeligt mener i det er at tegne en forsikring i ens forældres navn (mormor / morfars navn, whatever :P)? er det noget de normalt går med til, ud fra jeres erfaringer?
På forhånd tak
.
okt 2009
Følger: 54 Følgere: 56 Biler: 6 Emner: 55 Svar: 1.055
apr 2008
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 17 Emner: 270 Svar: 1.034
mener ikk det er lovligt.
okt 2004
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 6 Emner: 86 Svar: 1.984
Køb en voldbillig 45 scooter, den koster ingenting i forsikring og du optjener ancinnitet (staves) som om du have bil. Så hvis du om et par år skal have din egen bil, er du allerede steget i graderne.
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.306
apr 2005
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 79 Svar: 1.859
okt 2004
jan 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
Men tak for svarene
apr 2005
okt 2008
okt 2004
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 25 Biler: 6 Emner: 56 Svar: 4.591
Mht. om det er almindelig eller ej. Tjaeh. Det er meget almindeligt i Jylland ved jeg, men på Sjælland og i særdeleshed Kbh er det blevet mere "ualmindeligt" efterhånden.
maj 2006
Følger: 54 Følgere: 54 Biler: 4 Emner: 171 Svar: 1.802
kommer da an på hvilke forældre man har?
min far bl.a. ville ikke. (måske fordi jeg smadrede en af hans biler)
men nogle andre forældre ville måske nok.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 76 Svar: 722
okt 2008
okt 2009
okt 2008
okt 2008
okt 2004
okt 2008
Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.768
okt 2008
okt 2009
Arbejder selv ved tryg, så jeg ved det...
okt 2009
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 604
JOHNJOHN
det da ikke selvmord at køre i en stor bil ?
en skyline med 4-600hk kan altså også godt køre normalt
okt 2009
okt 2008
okt 2009
okt 2008
sep 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 78 Svar: 768
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 57 Biler: 5 Emner: 450 Svar: 6.186
og tjæner godt og vel 6500 om måneden... ca 7000 her efter nytår...
og ca 1600 i regninger og husleje... men dog bruger pengene sig selv... forrige ejer af min bil har givet den videre hvor alt næsten skulle skiftes...
forbremser var slidt ned 3 uger efter jeg købte den... og bagbremser 3 måneder efter... og tandremmen kommer nu og koblingen har hele tiden ku trænge til en ny...
og undervognen var MEGET blød...
men den begynder squ at ligne noget nu..
men ja de fleste af mine penge går til bilen hvilket jeg har det fint med...
men ja jeg har forsikringen i de gamles navn... når jeg er udlært ska den over i mit eget navn...
okt 2008
nov 2007
feb 2004
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 863
- Vi har allesammen været der, så sådan er det bare.
nov 2007
okt 2009
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 35 Svar: 571
okt 2009
Arbejder selv ved tryg, og tro mig, vi ved MEGET mere end folk lige tror
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 234
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 25 Biler: 9 Emner: 169 Svar: 2.730
Kan virkelig ikke se problemet, og nej politiet kan ikke gøre noget. Jo klart folk gør det... Men du skal jo starte på et tidspunkt... Men forstår godt hvis man ikke har råd som 18 årig..
Har aldrig hørt at du ikke må låne dine børn bilen?
okt 2008
Desuden ved de godt at jeg er undre 21, og står som bruger af bilen... Derfor skal der være kasko på den, og jeg skal stå som bruger, ellers er det nemlig ulovligt...
okt 2009
nov 2007
okt 2007
okt 2008
Michael H - Hvis jeg ikke gør det, så er der hvertfald noget galt med de forsikringspapire da...
okt 2009
Du skal huske, vi bruger jo altså også "hemmelige" agenter når vi har på fornemmeren noget er galt...
okt 2007
Hvis man ikke må låne sin bil til sine børn skulle man nok skifte selvskab...
okt 2009
okt 2008
okt 2008
Men gider ikke rigtigt spile min tid med det her pjat her... Jeg ved jeg har ret i det her, og så må i sku kalde mig naiv eller hva f***den i har lyst til... Jeg er ret ligeglad med det, da det er ganske lovligt...
Hav en god aften...
okt 2009
Det er det samme i alle selskaber i hele landet, og det er ikke lovligt det du gør, men det opdager du den dag du får en skade...
okt 2007
Men uanset hvad er det sgu noget vås at skrive at strafferammen er op til 6 år... For hvis du vil forklare hvad det betyder for mig så kan vi tale, du tror åbenbart at man får 6 års fængsel. Alle der yder grov vold får også 8... eller...
Og at skrive at: Du skal huske, vi bruger jo altså også "hemmelige" agenter når vi har på fornemmeren noget er galt... - det er sgu da også noget pis. Ja ja kan godt være der er nogen siger jeg ikke, men nu kan alle biler jo ikke overvåges... Forsikringsselvskaber har kun adgang til det der offentlig tilgængeligt de jo ikke hævet over loven.
Indrøm nu bare i vil ikke kunne tjekke om bilen har været lånt den dag eller 1 måned i streg!
okt 2007
okt 2007
Nå men i må have en god aften... Gider sgu ikke mere det sent og der kommer vel en film... jo egentlig ikke mit problem!
okt 2009
Men jeg ved jo lige så vel som dig at vi jo ikke kan fange alle der snyder, men vi tager mange flere end man lige tror...
Og lige så snart vi har på fornemmeren at der er noget galt, eller der er snyd involdveret har vi jo gennem mange året udviklet metoder til go knalkde folk i deres snyd, men jeg kan jo ikke side her og fortælle præcis hvordan...
Men jeg kan kun side med et smil på læbe når folk som dig begynder og vide sig klogere på netop sådan noget her end mig, som abrejder sammen med forsikrings agenterne hver dag, og selv har sidet i en autoskade afdeling i flere år...
feb 2009
Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
okt 2007
Prox: Ja ja det er da smart at starte tidligt har jeg også selv gjort, men ikke alle der har råd til det... og om de så venter er jo et fedt, så kan de jo lige så godt gøre det andet.. Forstår det godt når priserne er så høje for unge.
I kan grine og det samme kan dem som i ikke får, hvilket nok er en del mere en dem der bliver taget lige på det område af forsikringer. Så det jo fint
okt 2007
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
Det har Forsikringsankenævnet netop afgjort i en principiel sag.
En ung mand var den reelle bruger af en en BMW, som blev totalskadet efter et uheld. Da bilen blev skadet var det en af den unge mands venner, der sad bag rattet.
Men da bilens forsikring står i faderens navn, har selskabet lov til ikke at udbetale erstatning for den smadrede bil.
Nævn: Unge skader bilen mere
Risikoen for, at unge bilister kører galt, er væsentligt større end, at ældre og mere rutinerede bilister gør det. Det viser alle erfaringer og statistikker fra forsikringsselskaberne.
Fordi risikoen for uheld er større, er prisen for en bilforsikring også højere for unge bilister.
Det er en del af baggrunden for, at Ankenævnet for Forsikring har givet forsikringsselskabet medhold i den konkrete sag.
Søn havde kørt galt før
Forsikringsselskabet undersøgte sagen efter trafikuheldet og konkluderede, at sønnen var den reelle ejer af bilen, selvom bilforsikringen stod i farens navn.
Sønnen havde tidligere været impliceret i et trafikuheld med den samme bil.
Derfor ville forsikringsselskabet ikke have tilbudt en forsikring på bilen, hvis selskabet havde vidst, at sønnen var ejer af bilen. Så selskabet nægtede helt at udbetale erstatning.
Og selv om faderen klagede til ankenævnet, fik han ikke medhold i sagen.
Læs hele kendelsen
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
xx xxxxx
xxxxxxxxxxx xx
xxxx xxxxxxxxx
mod
Topdanmark Forsikring A/S
Borupvang 4
2750 Ballerup
afsagt sålydende
k e n d e l s e :
Selskabet har afvist at yde forsikringsdækning med henvisning til, at selskabet ikke ville
have tegnet kaskoforsikring, såfremt det rette ejer-/brugerforhold havde været oplyst.
Selskabet har i skrivelse af 4/9 2007 til nævnet nærmere redegjort for sagens faktiske
omstændigheder og selskabets stillingtagen således:
"Klagen er opstået i forbindelse med, at vi har afvist at betale erstatning for klagers bil, der
blev totalskadet ved et uheld på R.vej i H., hvor klagers søn formentlig pga. for høj hastighed
mistede herredømmet over bilen, hvorved han skred ind i en sten og bilen væltede.
Årsagen til at vi har afvist at betale erstatning for en BMW, som er indregistreret med klagers
søn som ejer og klager som bruger er, at klagers søn A. var den reelle ejer/bruger af
bilen.
Som det fremgår af printet fra CRM, så er bilen indregistreret med klager som bruger af og
klagers søn som ejer af bilen.
Vores taksator der har besigtiget den totalskadede bil, har oplyst klager, at ejer/brugerforholdet
kunne blive et problem, og hertil skulle klager have svaret, at når man legede med ilden,
kunne man risikere at brænde fingrene.
2. 72.050
På baggrund af den udtalelse, og da det er vores opfattelse, at klagers søn er den reelle
ejer og bruger af bilen, blev vores skadeinspektør bedt om at kontakte klager, så ejer-/brugerforholdet
kunne afklares.
Ved mødet med vores skadeinspektør, blev klager gjort opmærksom på, at der kunne være
problemer pga. ejer-/brugerforholdet.
Klager kunne ikke direkte svare på, hvorfor han var registreret som bruger af bilen, som klager
selv havde indregistreret til Topdanmark, da han havde benyttet en af de begæringer,
som han havde liggende i sit firma (S. L. der bl.a. handlede med lastbiler/biler).
Ved mødet oplyste klager, at det var A., der havde købt BMW'en med videresalg for øje -
klager havde ikke været med til at handle bilen.
Han oplyste også, at det var A.s bil, og at han skulle stå for den.
Klager oplyste endvidere, at han kørte selv i en Mercedes, og at han ikke skulle køre i
BMW'en.
For at man kan tegne kaskoforsikring på en BMW, der er mere end 15 år gammel, stiller vi
bl.a. følgende krav, at ejer og bruger:
• er fyldt 25 år (A. er født i september 1987, og han var derfor kun 19 år, da forsikringen
blevet tegnet med klager som forsikringstager)
• er helkunde, dvs. at der ud over bilen også skal være en indboforsikring og en ulykkesforsikring.
A. opfylder ingen af de 2 krav, og da han samtidig skylder præmie på nogle forsikringer pga.
restance, ville vi ikke have tegnet kaskoforsikring på hans BMW, hvis den havde indregistreret
efter det reelle ejer-/brugerforhold,
Hvis vi havde vidst, at det var klagers søn, der var den reelle ejer/bruger af bilen, ville vi ikke
have tegnet kaskoforsikring på bilen, og vi har derfor afvist at betale erstatning for totalskaden
jf. Forsikringsaftaleloven § 4-7.
De vedlagte kendelser [AK 63.364 og AK 67.070] viser nævnets praksis i sager, hvor forsikringsselskaber
ikke ville have tegnet kaskoforsikring, hvis de havde været vidende om, at
sønnen var den reelle ejer/bruger af bilen."
Hertil har klageren i skrivelse af 7/9 2007 til nævnet bemærket:
"Jeg står uforstående over for deres svar af 4. september, idet de skriver følgende:
'Vores taksator der har besigtiget den totalskadede bil, har oplyst klager, at ejer-/brugerforholdet
kunne blive et problem, og hertil skulle klager have svaret, at når man legede med
ilden, kunne man risikere at brænde fingrene.'
Jeg må på det kraftigste tage afstand fra ovenstående udtalelser, som taksator S. og undertegnede
skulle have fremsat. Det kommer helt bag på mig! Min søn, A. og jeg var begge tilstede,
da TopDanmarks forsikringsagent J.Ø. forklarede os, på vores adresse, hvordan vi
oprettede forsikringen om ejer-/brugerforhold. Vi er altså netop blevet vejledt af TopDanmark
i oprettelse af det forsikringsforhold, som TopDanmark i brevet af 4. september afviser
at betale erstatning for.
3. 72.050
Min søn, A. og jeg har tidligere har haft samme ejer-/brugerforhold i forbindelse med varevogn
LT 35 forsikringsbevis nr. 34... På nuværende tidspunkt er samme ejer-/brugerforhold
gældende i forbindelse med personbil VW Golf forsikringsnr. M 72... Dette forhold er registreret
efter vejledning af TopDanmarks egen forsikringsagent J.Ø., hvor min søn og jeg er
blevet opoplyst: 'Dette er måden at registrere tingene på'.
Der er på intet tidspunkt blevet fremsat oplysning fra taksator S. om, at der skulle tagnes
andre forsikringer (som oplyst i Deres brev af 4. september indboforsikring og ulykkesforsikring)
for at opnå kaskoforsikring af køretøjet.
I mit firma, I. H., har jeg flere forsikringer hos TopDanmark (5 8 bilforsikringer, indbo- og
brandforsikring samt hundeforsikring).
At der skulle være tale om restancer, står jeg uforstående overfor, idet vi netop har fået refunderet
penge af Topdanmark.
Min søn A., er erhvervschauffør i det daglige, og jeg har på ingen måde mistillid til, at han
kørte uforsvarligt i bilen på ulykkesdagen.
I mit daglige arbejde har jeg megen omgang med forsikringsselskaber og taksatorer. Det er
mit indtryk, at forsikringsfolk og taksatorer indstillet på at gøre det bedst mulige, men må
samtidig konstatere at mange fejl fra deres side, er en del af mit daglige arbejde.
Jeg er meget skuffet over, at der bliver sat spørgsmålstegn og tvivl om vores seriøsitet, og
da denne ulykke kunne have haft tragisk udgang ser jeg naturligvis noget anderledes på
Topdanmark som fremtidig forsikringspartner. Jeg har i kraft af omfanget af forsikringer hos
Topdanmark i min forretning I. H. haft skader, som jeg selv har betalt, hvilke jeg mener beviser,
at vi er en stabil forsikringskunde og derfor ikke forventer at blive behandlet, som det er
sket.
Jeg må derfor konstatere, at jeg står meget undrende overfor Topdanmarks, set med minde
øjne, uprofessionelle håndtering af denne kedelige sag."
Selskabet har ved skrivelse af 8/10 2007 meddelt nævnet, at det har anmodet sin assurandør
om at kommentere indholdet af klagerens seneste skrivelse.
I selskabets skrivelse af 11/10 2007 til nævnet hedder det:
"I fortsættelse af mit brev af 8. oktober 2007 kan jeg oplyse, at klagers skrivelse af 7. september
2007 nu har været forelagt vores assurandør som ikke hedder J. men L.Ø.
L.Ø. oplyser, at han aldrig råder unge mennesker til at køre i forældrenes navne, men oplyser
at de naturligvis gerne må låne forældrenes bil ind i mellem under forudsætning af, det
er forældrene der bruger køretøjet dagligt.
l den konkrete sag oplyser L.Ø., at han ikke husker, hvornår han sidst har talt med kunden i
telefon, men han kan af sine papirer se, at det sidste kundebesøg er foregået d. 25. januar
2006 og regner med, at der henvises til dette besøg, da både klager og dennes søn ifølge
klager skulle have været til stede. Omhandlende køretøj er indregistreret med klager som
bruger d. 17. april 2007.
Påstanden om, at klager direkte er vejledt til denne konstruktion, må vi derfor afvise."
4. 72.050
Nævnet udtaler:
Efter sin gennemgang af sagen finder nævnet at måtte lægge til grund, at forsikringstagerens
søn har været den reelle ejer og bruger af bilen, og at selskabet ikke ville have
tegnet kaskoforsikring for bilen, såfremt dette var blevet oplyst i forbindelse med forsikringens
tegning. Med henvisning til forsikringsaftalelovens §§ 4-7 om urigtige oplysninger
ved aftalens indgåelse kan nævnet derfor ikke pålægge selskabet at yde forsikringsdækning
for bilen.
Nævnets afgørelse er ikke ensbetydende med, at en egentlig bevisførelse ved domstolene
vedrørende bilens rette ejer-/brugerforhold og om det oplyste ved tegningen ikke vil
kunne begrunde et andet resultat.
Med dette forbehold
b e s t e m m e s :
feb 2007
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 7
Jeg gjorde det med MC, men det er fuldstændig det samme....
Købte en gammel MZ'er der bare stod i garagen og kun lige blev luftet til købmanden. Den betalte jeg så ansvar på mens jeg læste, og alligevel ikke havde råd til en ordentlig bil/MC.
Efter endt uddannelse havde jeg 4 års ancinitet og kort efter som 23 årig betalte jeg det samme i helårlig kasko for en 600 ccm kawa som andre betalte i ansvar for en gammel rustbunke.....
Idag betaler jeg ca 1700 i kasko helårlig for en XT 600 de udemærket ved bliver brugt til offroad og enduro løb, 3500 kasko for en POLO 6N uden km begrænsning og 1000 for en Norton Comando 850..... Ingen af selvrisikoerne overstiger 1000 kr...... og nåh ja.... Ingen præmiestigning ved uheld...
Tænk fremad og kør ordentlig....
Det kan værre smart at snyde, men det er sapsuseme dumt at blive opdaget
okt 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 103 Svar: 358
Kører på de gamles bilforsikring ?