{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.848 visninger | Oprettet:

i tvivl om reklamationsret {{forumTopicSubject}}

godaften.

jeg fandt ud af idag at min golf 2 tager vand ind et eller andet sted fra da den er våd i bunden. grunden til at jeg først har fundet ud af det nu er at der som bekendt har været meget sne på det sidste og så har jeg ikke tænkt videre over det.

jeg købte bilen for 2-2 1/2 måned siden i randers hos en forhandler. den var nysynet og med fejlfri fdm tilstandsrapport.
hvordan står jeg i sådan en situation?

skal lige siges at bilen ikke er tærret omkring torpedopladen, har dog en smule omkring den ene visker. men kan det bare være frontrudelisten der er utæt?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  i tvivl om reklamationsret
  • #1   27. jan 2010 Bruger den vand ?

  • #2   27. jan 2010 Hvis du som privat person har købt den hos en forhandler, har du garanti, uanset hvad du skriver under på:) Medmindre du har købt den som virksomhed, og som engros.

  • #3   27. jan 2010 Dalsgaard

    jeg skiftede kølervæske i forrige uge, men har ikke været ude og se om den har brugt noget. burde jeg måske gøre. hvor vil du hen med det da? smiley

    Vil i mene at jeg bare skal kontakte forhandleren og så må han finde en løsning?


  • #4   27. jan 2010 Ifølge købeloven ja.

  • #5   27. jan 2010 hvad hvis han nægter?

    så skal jeg have fat i fdm ikke?


  • #6   27. jan 2010 hvem har du købet den ved

  • #7   27. jan 2010 steffan, jeg havde en golf 3 hvor bunden blev våd i kabinen og der forsvandt vandet i køleren sammetid og det var pga varmelegemet som var blevet utæt smiley

  • #8   27. jan 2010 Brandsen Biler i Randers.

    meget reel og pisse flink ældre mand smiley


  • #9   27. jan 2010 Dalsgaard

    puuha. smiley at skifte sådan et varmelegeme er ikke sjovt.

    men er det ikke noget med at blæseren så ikke virker rigtigt?


  • #10   27. jan 2010 Jeg tror bare du skal nævne forbrugerklagenævnet:)
    Det er derfor mange forhandlere kræver et SE nummer ved salg af en engros bil, så slipper de for at yde garanti.
    Hvis du har købt en bil og skrevet under på, at den er købt uden garanti eller reklamationsret er kontrakten faktisk værdiløs.


  • #11   27. jan 2010 steffan, jo når vandbeholderen er tom så virker varmen ikk nej smiley og ja det er noget rigtigt bæ at skifte selv! hvis det sker for mig igen så betaler jeg mig fra det!

  • #12   27. jan 2010 hvad yder forhandlere normalt i garanti? 3 mdr eller sådan noget? smiley

  • #13   27. jan 2010 Du står ret dårligt. Du har 2 års reklamationsret hos en forhandler, og den velkendte formodningsregel, som indebærer 6 måneders fuld garanti. Dog tager man i købeloven også forbehold for hvor gammel bilen er, og hvor langt den har kørt, når det drejer sig om brugtkøb. Snakker vi Golf 2 er den i hvert fald 18 år gammel, og så vil du højst sandsynligt tabe en retssag mod ham, da det er forventeligt at en 18-år gammel bil har den slags fejl.

  • #14   27. jan 2010 derfor burde bilen sgu ikke være utæt. bilen er nysynet og med fejlfri fdm tilstandsrapport.

    men jeg må jo høre ham hva der skal ske smiley


  • #15   27. jan 2010 Syn er ligeglade med om bilen er tæt, de kigger kun på hvad der umiddelbart er til fare for trafiksikkerheden. FDM har ikke et punkt på deres tilstandsrapport, hvor de tjekker om bilen er tæt.

  • #16   27. jan 2010 Steffan du har altid 24 mdr. reklamationsret iflg. købeloven hvoraf de første 6 mdr skal forhandleren lave bilen uden beregning medmindre det er noget der er selvforskyldt dæk bremser og div. andre alm. servicedele er købers ansvar. Efter de 6 mdr skal du som køber kunne bevise at fejlene var tilstede da du købte bilen og det bliver sgu svært. Hardu købt bilen med SE nr. altså engros så har du købt bilen uden reklamationsret Er slutsedlen ikke skrevet i firmaets navn men sælgers navn altså en privathandel og du har skrevet under på det så har du også købt den uden reklamitionsret.


  • #17   27. jan 2010 Thomas F - Det er korrekt. Da man altid formoder, at hvis fejlen opstår indenfor de første 6 måneder, så var den også tilstede ved købstidspunktet. Men som jeg siger, så tages der også hensyn til, om den pågældende fejl er forventelig når man kigger på alder og km-stand, og man kan vel roligt sige, at utætheder er forventeligt i en næsten 20 år gammel bil.

  • #18   27. jan 2010 Steffan hvis du selv begynder at lave bilen eller du får en anden mekanikker til det og forhandleren der har solgt dig bilen finder ud af det kan han lade den restende reklamationsret bortfalde og ja det er lovligt. Bare det at du har skiftet kølevæske på bilen er faktisk nok til at han kan slette din reklamationsret hvis han finder ud af det..

  • #19   27. jan 2010 Thomas F - Nej, det er det i hvert fald ikke korrekt. Kun hvis man selv har udskiftet, eller repareret på den pågældende del, eller hvis en del man selv har pillet ved, senere hen går i stykker, og dette kan bevises fra forhandlers side.

    Jeg synes du skal lade være med at sige mere, når du ikke har videre indblik i det du snakker om.


  • #20   27. jan 2010 Morten S

    Reklamation giver ikke garanti for skader der opstår efter købstidspunktet...

    Du kan reklamer over mangler der var på købstidspunktet og ikke en skid andet...

    Det er forhaldlere egen velvilje hvis han har lyst til at give garanti, for garanti dækker det der GÅR i stykker,,,, bla...
    Det gør i reklamationsret ikke... det skulle du have opdaget på købstidspunktet, og hvis man først finder ud af det senere er det formodnongsreglen, men den har intet med en egentlig garanti at gøre...

    steffen B

    Men jeg vill da spørge forhandleren om han kan hjælpe mig med problemet....

    Men sne og sjap er ikke væk endnu så hvordan kan du nu konstatere hvar du ikke kunne for 2 måneder siden... ???

    Men snak med forhandleren herinde får du jo ikke et svar fra forhandleren om hvordan han stiller sig til problemet...
    Han kan jo vælge at kitte ruden til hvis det er listen der er utæt..., eller han kan sige at du selv står med det...
    Men hør forhandleren ad i stedet for....


  • #21   27. jan 2010 At mange forhandlere imidlertid benytter sig af dette, og prøver at bilde kunderne ind, at deres garanti bortfalder hvis de fx. selv skifter olie, er en helt anden ting. Men for at garantien rent juridisk skal bortfalde, så skal forhandleren OG en uvildig syn- og skønsmand kunne bevise, at den pågældende fejl skyldes, at kunden selv har prøvet at reparere bilen.

  • #22   27. jan 2010 F1 : Har du købt en bil hos en forhandler om så den 1 år eller 20 gammel og en alm. slutseddel er underskrevet uden brug af momsnr. så har køber ALTID 6 mdrs reklamationsret iflg. købeloven og det er sgu kun for at beskytte forbrugren og ikke forhandleren ( sidder selv som bilsælger)

  • #23   27. jan 2010 der har ikke lagt sne på min bil i to dage og der har først regnet i dag. derfor jeg har fundet ud af at den er utæt.

    men hvordan faen vil man kunne opdage at bilen er våd i bunden ved køb? jeg plejer sgu ikke lige at fjerne alle måtterne og mærke efter. smiley


  • #24   27. jan 2010 Thomas F - Det er ærgerligt, at en bilsælger kan have så lidt styr på købeloven. Der tages ALTID hensyn til hvor gammel bilen er, og hvad den har kørt, når sagerne ender i retten. Det er jo klart, at man ikke kan forvente det samme af en 20 år gammel bil, som man kan af en 1 år gammel bil.

  • #25   27. jan 2010 Thomas F

    så du vil mene at han skal lave den eller som minimum finde en løsning på problemet? jeg har en fuldt gyldig slutseddel smiley


  • #26   27. jan 2010 Mac ; Skal jeg yde reklamtionsret på en bil og dermed stå med omkostningerne er der kun en der skal skifte kølervæske og andre væsentlige ting for bilens drift og det er min mekanikker. at kunden selv skifter pære hjul viskerblade er da fint nok for det høre ikke under reklamtionsretten.

  • #27   27. jan 2010 Du kan sikkert godt reklamere over det, for hvis der ikke har været vådt nok da du købte den, så kan du jo ikke bevise det...
    Men ruden har jo ikke været ude i mellemtiden og du har jo nok heller ikke skadet bilen, så man må da formode at fejlen var det på købstidspunktet...

    Men igen du skal snakke med forhandleren, for uanset hvad vi råder dig til, kan forhandleren være af en anden opfattelse....

    Og nej tror ikke umiddelbart at man kan forvente for meget af en ældre bil, men fra forhandlerens side, ville det være en billig og nem gestus at hjælpe dig med det lille problem, det bliver han jo næppe meget fattigere af, og får sikkert en mere tilfreds kunde og bedre omtale.. ;-))


  • #28   27. jan 2010 Steffan ; Ja du skal da snakke pænt med ham om problemet og jeg er sikker på at han nok skal kigge på problemet især hvis han ikke vil have en utilfreds kunde.

  • #29   27. jan 2010 jeg har sgu været yderst tilfreds med købet af bilen. sælgeren var ufatteligt nem at snakke med og virkede meget prof.

    ringer og snakker med ham i morgen, så må vi finde ud af det. smiley

    mange tak for hjælpen gutter.


  • #30   27. jan 2010 Thomas F

    Han skal ikke lave noget der går i stykker,,,

    Forhandleren bestemmer selv om han vil give garanti og hvor længe...

    Hvis noget går i stykker efter 3 måneder kan man få det lavet på garantien hvis man har fået en sadan...
    Men med reklamation, gælder det at det skulle være der på KØBS tidspunktet..
    Så er der jo den med hvem der har bevisførelsen om hvornår fejlen er opstået, og om det er en anden fejl der er skyld i nedbrudet...
    Men at du 100% sikkert har garanti på en brugt bil, er forkert... du skal læse købeloven en gang mere....
    Men nok om det nu..... det er tusind indlæg om det i forum.....


  • #31   27. jan 2010 Heidi ; de første 6 mdr. skal sælger og ikke køber bevise at fejlen ikke var på bilen ved overtagelse og det kan ikke, det samme gælder for køber efter de 6 mdr. hvilket bliver lige så svært for ham... Ja købelovven er skruet så åndsvagt sammen og er faktisk meget misvisende for begge parter men når alt kommer til alt er den til for at beskytte dig og mig og alle andre der køber bil, tv, mobil mm

  • #32   27. jan 2010 Thoman F

    Det komme sgu an på hvilken fejl vi taler om,,, går det en trækaksel, pga. en utæt gummimanchet, og bilen er nysynet så komme man jo ikke ret langt, da en bil burde få en anmærkning til syn for sådan en mangel,, og hvis den ikke har det på købstidspunket og iøvrigt nysynet, så har man som køber INTET at komme efter....
    Hvis jeg var forhandlere ville jeg nu tage så mange billeder af bilen som muligt og lave tests på den, og få lavet udskrifter på den som senere bevis...
    Men det afhænger nu helt af hvilken defekt der dukker op,, men garanti skal man ikke forvente der er..... og det er det jeg påpeger... ikke andet... ;-))


  • #33   27. jan 2010 Glem det for vi kommer ikke videre her... Alle har en mening om hvordan man skal tolke købeloven.

  • #34   27. jan 2010 Der er ikke noget med at tolke købeloven på sin egen måde. Købeloven siger meget enkelt, at man har 24 måneders reklamationsret, hvoraf bevisbyrden de første 6 måneder ligger hos forhandleren. Så langt er vi enige. Den siger så også, specielt om køb af brugte motorkøretøjer, at alder og kilometerstand skal tages i betragtning, når der bliver reklameret om en mangel. Kort sagt, så vurderer man, om den mangel er forventelig i forhold til hvor gammel bilen er, og hvor langt den har kørt.

  • #35   27. jan 2010 Heidi : Hvis man skal følge købeloven så skal forhandleren dække en manchet f.eks også selvom den er nysynet. Jeg kender en forhandler som måtte udskifte en forrude da elvarmen var defekt og den havde en fejlfri fdm attest, det var forbrugerrådets dom. og bilen var en 92 Escort RS2000.. Siger det ikke lidt om reglerne???

  • #36   27. jan 2010 Mac : Vi er helt enige og det jeg bare prøver at sige er at uanset hvad så bliver forhandleren dømt til at lave bilen hvis sagen ryger til forbrugerrådet. Forbrugeren er altid besdst stillet i disse sager smiley

  • #37   27. jan 2010 Nu er det jo ikke Forbrugerstyrelsen, men i sidste ende en domstol der skal afgøre en sag. Og købeloven er jo den samme, uanset hvem der læser den. Det kan godt være, at forskellige uvildige skønsmænd vil have forskellige meninger om hvorvidt det er normalt, at en 20 år gammel bil er utæt, men det er meget utænkeligt.

  • #38   27. jan 2010 gider ikke læse hele teksten

    hvilken forhandler har du købt den af



  • #39   27. jan 2010 Mac : Det er rigtig nok men jeg har hørt om mange sager med gamle biler hvor sælger er dømt til at lave bilen. Det er også derfor flere og flere forhandlere ikke sælger gamle biler mere for de kan ikke sælge den med stor nok avance til at dække evt defekter..


  • #40   28. jan 2010 Thomas F

    I købelover står der faktisk på købstidspunktet...

    Og hvis bevisbyrden ligger hos forhandleren og det er dokumenteret så vil han vinde...

    At du har kendskab til en der ikke har fået medhold med en FDM atest, så er der da noget galt.... måske at forhandleren ikke selv er i besiddelse af attesten eller hvad, eller at der er andre ting der spille ind...
    Regeringen og andre instanser bruger jo FDM´s vurderinger, og nu skal de ifølge dig ikke kunne bruges i en forbrugersag.....
    Jeg tror at der er andet der spiller ind,,, og mange fortæler ikke sandheden,,, kunne jo være at historierne fra den forhandler laves om til at han er blevt dømt til det, for ikke at tabe ansigt overfor sine medarbejdere, og selv har indvilget i at betale, ja hvad ved jeg, men noget man kan dokumentere via attest fra en udeforstående instans burde være nok bevis som bevisbyrde...
    Kan jo også være at FDM ikke har tjeket ruden, eller at attesten ikke har været en af de gennemgribende...

    Men jeg skriver også at GARANTI og REKLAMATION ikke er det samme,,,,
    Det du snakker om er at du mener at skader der opstår senere ved en reklamation SKAL dækkes af en forhandler....
    Og det mener jeg ikke og så må vi vel bare lade det ligge, for vi bliver ikke enige...
    At et udstødning knækker på en ældre bil 4,5 måned efter en handel er jo ikke ensbetydende med at hverken forhandler eller køber kan bevise at den VAR knækket på købstidspunktet, og det er da her tingene med stand, kilometer og prisen på bilen spille ind i en afgørelse ved forbrugernævnet....
    Men nok om det så... ;-))


Kommentér på:
i tvivl om reklamationsret

Annonce