{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
928 visninger | Oprettet:

Tuning af Seat {{forumTopicSubject}}

Hej BG!

Overvejer få tunet min XL'er - Der er jo en del som omprogrammere bilens motorstyring så den kan få optil ca. 215hk (std. 160)

BSR
Landberg
Palms
Digituning

og der findes mange flere!! Er det nogen her på BG som har prøvet denne metode og kan give nogle feedback's gode som dårlige?

mvh
JOJO


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tuning af Seat
  • #1   30. jan 2010 Det lyder voldsomt at presse den op på 215 hk! Men ja, det er der utroligt mange, der gør - altså får lavet en OBD-tuning. De kommer til at køre fantastisk efter sådan en tur.

  • #2   30. jan 2010 RH, Landberg og Palm's laver dem også, så de kan holde.

  • #3   30. jan 2010 Der er næsten ingen mærkbar forskel på en individuel OBD-tuning og et færdiglavet program, der indlæses i bilen. Jeg kunne aldrig drømme om at give 5.000 ekstra for at få min lavet individuelt.

  • #4   30. jan 2010 Jeg har kørt med både BSR og Landbergs og sidstnævnte er det bedste af de to.

  • #5   30. jan 2010 Jeg taler heller ikke bare om effekt. Jeg taler om, at der stort set ingen mærkbar forskel er på kørslen.

    Du skal da også regne med, at Hessteknik og de andre bare indlæser et standardprogram - og så får den lige en lille finjustering hist og her. Der er stort set ingen forskel.

    Jeg har et færdiglavet program til min, som er lavet til alle 150 hk TDI'er og ikke bare min egen. Der er stort set ingen forskel.


  • #6   30. jan 2010 Jamen jeg snakker fakta her. RH Motorsport, fx. De indlæser et standardiseret program i bilens computer, ruller den en gang eller to - og så finjusterer de.

    Det tager heller ikke fx RH mere end 5-10 min at lave selve kodningen. Det, der tager tid, er næsten kun klargøring til rulning osv.

    Hvis du har oplevet ved Hessteknik, at det har taget længere tid, skyldes det måske, at erfaringen ikke har været så stor inden for netop din motor - eller at han ikke har haft et program i forvejen og derfor har været nødt til at lave programmet fra bunden. Men det bliver programmet altså ikke bedre af...


  • #7   30. jan 2010 Nej, der er noget, <i>du</i> har misforstået, for jeg har på intet tidspunkt talt om bokstuning. Det er noget helt, helt andet, hvor boksen prøver på at snyde motorstyringen til at tro, at tryk og brændstofmængde skal ændres. Det er på ingen måder noget, der tåler sammenligning med det, jeg taler om.

    Jeg taler om et standardiseret program, der indlæses i motorstyringen - akkurat ligesom Hessteknik gør. Et standardiseret program er måske bare kun 95 % egnet til ens egen bil, fordi det også skal passe til alle andre modeller magen til.

    Det er så de sidste 5 %, Hessteknik tager sig alt for godt betalt for. Eller dvs. hans timeløn er sikkert ikke over standard - men som almindelig forbruger, der kører i en helt standard bil, vil forskellen ikke være måske 2-3.000 kr. ekstra værd.


  • #8   30. jan 2010 Det er netop dét, der er spørgsmålet, ja. Vil man nøjes med 95 % eller skal det være 100 %?

    Til daglig mærker man ingen forskel. Bilen er ligeglad. Derfor synes <i>jeg</i>, at det er spild af penge at give 5-6.000 kr. for det, når man kan få et standardiseret program for måske 2.000 kr. indlæst.

    At du meget gerne vil have det 100 % er jo så op til dig selv. Det er kun din egen pengepung, det går ud over.


  • #9   30. jan 2010 ... så jo, vi er helt enige. Der er bare forskel på, hvad vi vil bruge pengene på.

  • #10   30. jan 2010 Har hørt at BSR ikke skulle være for godt, da den kører med max. tryk rimelig tidlig i gearne (mener det var 3.gear) hvor de mere seriøse ligger det i 4. og 5.gear. Så skulle ikk være for godt i længden. Så ville jeg hellere vælge palms, der er du sikker på det holder!

  • #11   31. jan 2010 Til B A Y og C-max: Sådan som jeg laver en tuning (og sikkert også mange andre) er, at jeg bruger 10-20 timer på en motor jeg aldrig har lavet før. Så har jeg et godt program og så kan efterfølgende ens biler laves på kort tid. Jeg starter efterfølgende med dette grundige program og ser efterfølgende om bilen reagerer som forventet og justerer derefter. Så en tuning er ikke nødvendigvis bedre af, at den har taget 10 timer fremfor 10 minutter. Der kan være erfaringen til forskel.

  • #12   31. jan 2010 Thomas L
    Det er præcist, hvad jeg har prøvet at skrive mig til smiley Det, jeg kalder et standardiseret program, er det program, der måske har taget 10-20 timer at lave. Det er dét program, der genbruges i efterfølgende biler.

    Finjusteringen fra bil til bil vil blot mangle i forhold til en "rigtig" tuning. Man vil altså kun opnå måske 95 % (bare for at slynge et tal ud) ved en standardiseret tuning, mens en individuel når op på de 100 %.

    Personligt synes jeg ikke, det er de sidste 3-4.000 kr. værd t få de sidste måske 5 %, men det er der jo andre, der synes - og det er helt fint ...


  • #13   31. jan 2010 Og forresten, Thomas ... jeg fik den målt ved Simo i Silkeborg. Han var enig med mig i, at den lille smule ekstra, jeg ville få ud af at lade ham justere den, ikke var 5.000 kr. værd smiley

    Men noget helt andet er, at man da stort set kun hører gode historier om dit arbejde, så du må jo tydeligvis vide, hvad du laver...


Kommentér på:
Tuning af Seat

Annonce