{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler omk. tågelys meget simple!
  • #1   4. feb 2010 Det sker jo aldrig.. Samtlige brian'er bliver jo ved med at køre med det tændt indtil de bliver gamle og finder ud af, det faktisk ikke er fedt at køre med..

  • #2   4. feb 2010 pas på .. jeg er blevet stoppett 2 gange af panserne fordi jeg bare have koblet dem på pos lys.. det lyser jo ik en skid.. men stadig ulovligt..

  • #3   4. feb 2010 og det blænder det pis ligesom det lorte xenon

  • #4   4. feb 2010 De glemmer bare at skrive at hvis du vil anvende tågelys i dagslys, skal positionslyset være tændt samtidigt... Så det er lovligt at anvende det om dagen, men tågelys+positionslys skal være tændt samtidigt.

  • #5   4. feb 2010 det var fordi mine pos lys ik virkede, så satte bare tågelyset på i stedet for.. de lyste ik ret meget.. og blændede ik en skid

  • #6   4. feb 2010 Kofoed: Det er jo ligesom indforstået, at positionslydet altid er tændt. Der står jo netop, at tågeforlygter kan erstatte NÆRLYSlygter uden for lygtetændingstiden.

  • #7   4. feb 2010 Casper M: Det er bilister som dig, der her er skyld i, at problemet tages op. For de fleste tågeforlygter blænder - og under alle omstændigheder skal modkørendes øjne vænne sig til mere lys, når der er 4 og ikke 2 forlygter tændt.

  • #8   4. feb 2010 Men man er sgu selv uden om man får bøde... Så må man jo sætte sig ind i reglerne...

  • #9   4. feb 2010 Ja, rigtig mange har åbenbart en generel genfejl når det kommer til brug af tågelys. For selvom kørelæreren også fortæller reglerne, så er de ikke sevet ind af den grund!

  • #10   4. feb 2010 Hmm ja og med sådan regler kan man undre sig over at de nye mercedes/volkswagen åbenbart kører "lovligt"med kun det ene tågelys tændt i den side som de skal dreje til.

  • #11   4. feb 2010 Mr. Riskoger: Ja, det har jeg også undret mig over. Og hvad nytter det? Det hjælper da ikke noget, at et tågelys er tændt, og slet ikke om dagen. Det er til grin, at folk slår drejelyset til om dagen!

  • #12   4. feb 2010 Mike F...

    Giver dig helt ret.


  • #13   4. feb 2010 Min Prelude er med klap lygter så kører jeg med tåge lygter såm køre lys.
    Og de er indstilet som nerlysene til 40 meter. ,Hvorden kan de så blænde modtrafikanter .??


  • #14   4. feb 2010 nu er det ikke alle biler som har pos lys tændt sammen med tågelys når det bliver brugt som kørelys og det er fuldt ud lovligt da de er godkendt til at det kun er tågelyset der er tændt.

    mht "drejelys" i tågelygterne er det for at advare modkørende om at bilen drejer, så vidt jeg husker er det først når rattet er drejet mere end 30 grader at det tænder.


  • #15   4. feb 2010 k... noget flueknepperi,find dog nogle mere seriøse problemer at debatere !!

  • #16   4. feb 2010 Kim B --> Det har du IKKE ret i. Uden for lygtetændingttiden SKAL positons lyset være tændt samtidig som tågelyset hvis man vil bruge det som kørelys. Som udgangspunkt SKAL positions lyset ALTID være tændt i dk, så længe bilen er tændt selvfølgelig.

  • #17   4. feb 2010 hehe sku utroeligt hvad folk har ondt i røven over nu til dags :),
    der må være nogen der har for meget tid find jer en anden hobby smiley


  • #18   4. feb 2010 desværre Mike J du er forkert på den ;o)
    http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/kap06.ashx

    Citat fra 6.12.001
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters opmærksomhed
    på køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding.
    (3) Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) tågeforlygter
    som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
    Før 01.04.96: Såfremt instrumentlyset ikke tændes samtidig med nærlys- eller
    tågeforlygter, der anvendes som kørelys, er det tilladt, at positionslygterne
    heller ikke tændes samtidig.


  • #19   5. feb 2010 "Tågelygter (for- og baglygter) må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter (færdselslovens § 33, stk. 5).
    •TågeFORlygter kan altså i tåge og under kraftig nedbør anvendes i stedet for - men også gerne sammen med - de foreskrevne lygter (typisk nærlys).
    •Dog kan tågeforlygter uden for lygtetændingstiden, og under normale vejrforhold, anvendes som kørelys i stedet for nærlys (og ikke sammen med nærlys eller særligt kørelys).
    Tågelygter er altså til brug i de mere ekstreme vejrsituationer som tåge og kraftig nedbør og bør anvendes med stor omtanke, da det stærke lys kan være til gene for andre trafikanter. Ikke-korrekt lygteføring kan medføre bødestraf. "

    Nå, nu er det pludselig blevet lavet om til, at man GODT må bruge tågelygter som alm. kørelys OM DAGEN, UDEN at positionslyset er tændt??


  • #20   6. feb 2010 hvis det er mit seneste indlæg du hentyder til er det KUN gældene for :
    >>>Før 01.04.96<<<: Såfremt instrumentlyset ikke tændes samtidig med nærlys- eller
    tågeforlygter, der anvendes som kørelys, er det tilladt, at positionslygterne
    heller ikke tændes samtidig.


    men det har da været tilladt at bruge tågelyset som kørelys så længe jeg kan huske SAMMEN med pos lys, DOG er der undtagelser for biler indregget FØR 01.04.1996 b.la mazda 626 GE fra 1992/1993 bruger tågelyset som kørelys UDEN poslys er tændt.


  • #21   6. feb 2010 brian L: Smut lige ud i sandkassen igen!!!

  • #22   3. nov 2011 Til John Gringo: Jeg er lige blevet stoppet i min Golf 2 (i dagtimerne), hvor jeg kørte med pos. lys + tågelys som kørelys. Politi manden sagde at pos.lyset ikke må være tændt sammen med tågelys!!!

    Jeg kan ikke finde nogen steder hvor det står.....


Kommentér på:
Regler omk. tågelys meget simple!

Annonce