{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.330 visninger | Oprettet:

Simon M
Simon M
Tilmeldt:
16. feb 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

"Motorolie" har jeg et problem her? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har de seneste dage kørt meget i min bil, har bla. været i Tyskland, og det har så taget godt på mit Motorolie. Her idag var jeg så ude og kører rundt i byen hvor bilen så bare går ud, jeg ser ikke at den røde olie lampe er problemet, og får hjælp ved startkabel af en anden bil og kommer i gang. Jeg ser så lampen lyse, men da jeg ikke er en haj inden for biler tænker jeg nok "Hvad sker der ved at kører hjem?" Bilens motor larmer så hele vejen som en traktor, og jeg får så her senere at vide af min far problemet er at der ikke er mere motorolie.

Den har ca. kørt 7-8 KM uden olie på, og jeg vil bare vide hvor meget skade det muligvis har gjort....
Jeg skal ind efter noget nyt i morgen på gå ben og vil fylde det på og bare håbe og be til gud om at det hjælper på lyden og bilen, for jeg har et løfte jeg ikke vil og kan løbe fra helt oppe i frederikshavn i morgen. (Bor i Midtjylland) Vil det kunne lade sig gøre at komme derop i morgen i den bil, hvis den vel og mærket har fået nyt motorolie på? Eller er der sket for meget skade til det allerede?

Bilen er en opel ascona fra 92....

Mvh Simon.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Motorolie" har jeg et problem her?
  • #1   16. feb 2010 Det lyder til at skaden er sket - det sker faktisk allerede ved at den blinker første gang kan du risikere.. Den er død motoren...

  • #2   16. feb 2010 det kommer an på hvor varm den har været.
    Men generelt vil jeg nu mene at den motor trænger til en udskiftning.
    Men med nyt olie skal den kunne kører, man ved bare ikke hvor godt...

    Med mindre den har sat sig altså.


  • #3   16. feb 2010 Du har dræbt motoren - og om den vil køre hele vejen, er kun gætværk.

    Med al sandsynlighed sætter den et ben ud gennem siden indenfor 100km da lejerne er begyndt at vende sig, og så brænder de fast.


  • #4   16. feb 2010 Det var ca nok det dummeste du kunne gøre smiley altså at køre videre efter lampen begynder at lyse. Hvad den fejler.. er nok alle de steder hvor den skulle have haft olie, har den slidt metal mod metal mens du kørte hjem. Så enten skal motoren hovedrenoveres, eller helt skiftes ud.

  • #5   16. feb 2010 Hvis du hælder ny olie på imorgen, løber det nok bare ud igen. Det ville jeg lige tjekke inden jeg hælder 5 liter på

  • #6   16. feb 2010 The-Jobbe ! - Smut lige ind på SG - det er ikke en scooter det her...

  • #7   16. feb 2010 Hvis der først har været de såkaldte banke lyde fra motoren som du beskriver som traktor lyd.

    Så har metal delene slået mod hinanden og dermed ødelagt belægningerne på lejer og knast osv.

    Du kan ikke fjerne de lyde nu med olie.
    Du har desværre allerede forvoldt skaden hvis du har kørt uden olie.

    Når din olie lampe lyser betyder det rent faktisk ikke at du ikke har olie på, det betyder faktisk at du ikke har noget olietryk! dvs. der bliver ikke længere pumpet olie rundt i motoren.

    Og har du kørt med dette, ja så er skaden helt sikkert sket.
    Dette undebygges af de bankelyder du beskriver som traktor lyden.
    Jeg har selv ødelagt 2 motore på den konto, så jeg ved hvad jeg snakker om :o)

    Den ene bil kørte kun 10 sek. med olie lampen tændt og så var den motor totalt ødelagt.


  • #8   16. feb 2010 Mr. J
    Og hvad mener du lige med det?


  • Simon M
    Simon M Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #9   16. feb 2010 Okay, tak for alle de hurtige svar, ja havde sku ikke regnet med så lidt ville skabe sådan en katastrofe smiley Jeg må vel bare prøve at få lånt et alternativ køretøj i morgen smiley

  • #10   16. feb 2010 The-Jobbe ! << Din uvidenhed omkring motorer er RET tydelig lige nu.... smiley Du kan sku da ikke sige at det kommer an på hvor varm motoren har været, om den er stået af. Med nyt olie skal den kunne køre... Ahhh skal vi nu ikke lige ? Når der er bankelyde som en traktor... så ER skaden sket.

  • #11   16. feb 2010 Min ene bil var en god gammel Fiat 127 motor.

    Den lyste aldrig med olie lampen da den pludselig midstede fart på motorvejen fordi den var ved at sætte sig og man høre ikke de metaliske lyde med sådan en bil på motorvej :o)

    Så jeg kørte ind til siden og kunne så høre at det var rent bakeri der ude...
    Ned på den lokale OK tank og hente den billigste olie jeg kunne opdrive.
    På med olien og bilen havde nøjagtig samme lyd.

    Men det underlige var at da jeg nøste morgen startede bilen kold, så var der overhoved ingen mislyde.
    Men det var blot fordi olien var kold er dermed tyk, så da den var blevet varm så kom bankeriet tilbage og man var ikke i tvivl om at den banken var noget der helt sikkert ikke blot var fordi det var en diesel som det jo så ikke engang var :o)
    Men jeg fik da solgt bilen med motor deffekten for 7500 Kr. og køber hørte jeg aldrig noget fra, så den var jo god nok :o)


  • #12   16. feb 2010 Har du hørt lydene,
    Jeg siger til Simon at han KAN være heldige... Det er set før!
    Men at jeg samtidig mener at generelt set skal motoren skiftes, da den er død.
    Og hvis den har kørt hele vejen hjem uden at sætte sig, burde den starte med ny olie.
    om det vil hjælpe vil jeg ikke udtale mig om, Så dro lige det der med at jeg ikke har forstand på motore.
    Kan godt hører at du ikke selv har prøvet det, for det kan faktisk godt lade sig gøre at den kommer til at kører igen, men udskiftning er nok uundgåeligt hvis den skal bruges.


  • #13   16. feb 2010 Min originale motor stod af.... olietrykket røg på nul, jeg nåede ikke engang at holde ind til siden og slukke bilen før den bankede som en traktor. MEN dagen efter da jeg startede den, lød den normalt i tomgang... men ved en lille smule gas bankede den med det samme.. på alle (manglende) plejllejer lød det som. Den var til at redde... men skulle hovedrenoveres med nye lejer overalt. OG ny oliepumpe smiley Jeg valgte dog en ny motor i stedet... det var samme pris som at få min renoveret

  • #14   16. feb 2010 Men Martin, KUNNE den starte og kører? bare 100 meter. JA det kunne den.
    Så igen, kan ham kører der op, MÅSKE.
    Men motoren skal sgu nok skiftes når den har sagt sådan, INDEN den smider et ben.
    Dog skal det siges at IKKE alle er lige så uheldige som dig.
    Har set før at den bare lige skulle have noget tykkere olie og så kørte den 15000 til den blev solgt. (dog skal det siges at den stod af 500 km efter den blev solgt, men den kørte)


  • #15   16. feb 2010 The-Jobbe ! - Manden spørger om han kan køre helt til 9900 og tilbage igen.. Nej, det kan han ikke, hvis han har kørt så langt uden olie..

    Og ja, selvfølgelig kan den starte - det er jo ikke en scooter som har varmesat sig..

    Man kan altid få gang i en motor, selvom den har sparket et ben ud af siden smiley


  • #16   16. feb 2010 Jobbe << Ja ja.. det kunne den. Men det ændrede bare ikke på at den var færdig.... den kunne ikke tage mere end 2K omdrejninger... og der lød det som.. ja jeg ved ikke hvad smiley Manden spørger om han kan køre til nordjylland imorgen. Mit svar er nej. Om motoren skal skiftes er ikke sikkert, men den skal ud og skilles helt ad og renoveres hvis det er.

  • #17   16. feb 2010 Det kan nemt ske du kan nøjes med at få den renoveret lige nu. Men hvis du tager chancen imorgen, så er mit gæt at motoren brækker sig helt...... og ikke kan reddes.

  • #18   16. feb 2010 Lyser olielampen i mere end 10 sekunder mens motoren kører, er det slut.

    Så er det ligemeget om man er meget eller lidt følsom - for det er lejer ikke...


  • Tommy B
    VIP
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
    #19   16. feb 2010 Jeg må lige bakke lidt op her og sige, at en motor nødvendigvis ikke dør, selvom man kører så langt med olielampen tændt.

    For nogle måneder siden, var min blæste svigerfar ude og købe olie på tanken, på vej hjem fra arbejde. Han fyldte på og steg ind i bilen.. Han vidste dog ikke, at han ikke havde smidt låget på igen. Han når at kører nogle minutter, så lyser lampen med det samme. Han er ret ligeglad med den slags ting, for han tror ikke at hans bil (Som kaldes Titanic i familien, grundet de lyde den laver. Toyota Hi-Ace, godt smadret) kan gå i stykker.
    Da han kommer hjem, åbner han ind til motoren og der står olie ud over alt.. Han skulle næsten fylde maskineriet HELT op med ny olie, før den kom op på pinden, hvor den skulle være.
    - Hele turen hjem har måske været på 13km, i myldretid.

    I dag, kører bilen stadigvæk og siger ikke flere lyde, end den plejer at gøre. Den bruges hver dag. Utroligt nok smiley


  • Tommy B
    VIP
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
    #20   16. feb 2010 STOP DIT BLASFEMI!

    Jeg har absolut ikke lavet en sammenligning, skam dig for blot at hentyde det! smiley
    Det var nu mere ment generalt


  • #21   16. feb 2010 det er jo samme scenarie hvis tandremmen knækker, nogle motore klarer den med mindre rep, mens andre afgår ved døden med det samme.

  • #22   16. feb 2010 Tommy-->
    Hans bil har jo stadig haft olietryk. Der har lige været tilstrækkelig olie. Derfor er der ikke sket noget. Desuden yder en Hi-ace et samme som en havetraktor så trykket er heller ikke så stort på lejerne.. smiley


  • #23   16. feb 2010 vores renault der lyste lampen da også efter at have holdt på en bakke. kørte ned ad en sidevej og så hjem ca 50km. Fyldte mere olie på og ja bilen har da kørt næsten 35000km siden.

  • #24   16. feb 2010 Ved du hvad?

    Kør i Jem og Fix og køb for kr 100 blandet billig motorolie. Dvs du får fire liter.

    Kør hjem smid de 3.2 eller 3.5 liter på som din bil tørster efter (den mangler nok kun to liter)

    Tjek at der er olie nok på. Få din far til at hjælpe dig.

    Og start så bilen, så ved du hvad du har at gøre godt med når olien er blevet varm. Den kan godt larme i starten fra løfterne men lad den stå og køre indtil den er lun og lad den så stå med 2-3000 omdr i nogle minutter.
    Lyser olielampen og larmer motoren stadig når ventilløftere er fyldt op med olie så er det nok slut. Så finder du en anden motor ved en ophugger eller på Den blå avis.


  • #25   16. feb 2010 Men en Ascona kan ikke være fra 1992. Afløseren for Asconaen, Vectraen, kom i 1989...

  • #26   16. feb 2010 Utroligt at så mange mennesker kan nå at skrive på emnet før de opdager at årgangen ikke passer..

    Jeg stemmer for at det er en rimelig fake profil der har oprettet det her emne.


  • #27   16. feb 2010 Tommy B

    Jeg går næsten ud fra at den Hi-Ace var en Diesel bil :o)

    De kan nemlig godt gå langt før de dør eftersom diesel olien faktisk smørre cylinder gangen hvilket benzin klart ikke gør :o)
    Men lejerne har i hvertfald været smurt ellers så er der noget som ikke passer i den historie fordi ingen biler køre uden olietryk/cirkulation i motoren uden at den dræber lejerne og da slet ikke engang bare 1 Km.

    og det manglende olietryk kunne også have noget at gøre med at låget er taget af toppen, men det plejer nu ikke at være sådan :o)
    men ja ascona fra 92, den er ikke helt god haha :o)


Kommentér på:
"Motorolie" har jeg et problem her?

Annonce