{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.751 visninger | Oprettet:

Kenneth Ø
Kenneth Ø
Tilmeldt:
12. maj 2007
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 10

Spørgsmål vedr. vægttavler på varevogn {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har ikke nogle vægttavler på min varevogn som bliver brugt til privatkørsel. Nu skal den til syn og dette fik den en betinget godkendelse på for 2 år siden at de manglede... så må hellere få det bragt i orden.

Jeg har faktisk nogle vægttavler liggende fra den gang bilen var ny, men disse er aldrig blevet sat på. I mellem tiden ved jeg at bilen har været vejet op/ned, så jeg er i tvivl om de stadig er korrekte?

Vægttavlen lyder følgende:
T 2025
L 525

Hvad står T ét for? På min reg.attest står der Teknisk tilladt totalvægt: 2025 og Tilladt total vægt 2000.

Er det Teknisk eller Tilladt totalvægt der skal være angivet på vægttavlen?

Hvad står L 525 for? skal det også frem gå af reg.attesten et sted..

PFT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. vægttavler på varevogn
  • #1   25. feb 2010 du spør bare ude i syns hallen hvad der skal stå, de kan fortælle dig det korrekte

  • #2   25. feb 2010 Køb lav selv tavler i thansen, så kan du lige smække dem på til syn smiley

  • #3   25. feb 2010 jeg fik en altea synet for 3 uger siden, og de påtalte ikke at de manglede. Du får den sikkert bare betinget godkendt, hvilket ikke betyder noget i praksis.

  • Kenneth Ø
    Kenneth Ø Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 10
    #4   25. feb 2010 ok smiley

    Men som min spørgsmål bl.a. gik ud på er det så den "Tekniske tilladte totalvægt" eller "Tilladt total" som skal stå på vægttavlen?

    På min reg.attest hedder den "tekniske tilladte totalvægt: 2025 og den
    "tilladte totalvægt" 2000 .........


  • #5   25. feb 2010 Din bil er garanteret en touran eller altea eller en lignende bil?

    Der skal stå

    T 2000
    L 500

    Tekniske totalvægt er det bilen er typegodkendt til, men nu er den vejet ned, og så må den kun laste 500 kg, og dermed opnår en totalvægt på 2000 kg


  • Kenneth Ø
    Kenneth Ø Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 10
    #6   25. feb 2010 Det er en Honda CR-V og jeg har ikke en s.... forstand på det her vægt-halløj. Lyder det ikke ud af mine data at bilen må være nedvejet eller?...

    Så den korrete vægttavle for min bil hedder måske?
    T 2000
    L 500
    .....?
    Mvh
    Kenneth smiley


  • #7   25. feb 2010 min bil er synet mange gange uden de der tavler og det bliver aldrig nævnt af synsmanden så bare lad være at sætte dem på.

  • #9   25. feb 2010 Plejer squ bare at sætte et stykke malertape på sideruden hvor det står på, så er det så let at fjerne igen efter syn, synes det ligner lort at have det siddene på siden af bilen.

  • #10   25. feb 2010 Biler på gule plader eller papegøjeplader er varevogne. Og varevogne skal have vægttavler på. Basta!

    Hvorfor er bilen billigere? Fordi det er en varevogn. Så må man bare tage med, at der skal være vægttavler på, eller man må købe en rigtig personbil!


  • #12   25. feb 2010 tja der er også en anden grund til at smide tavlerne på - det koster kr. 500,00 hvis policen gider skrive dig og de ikke sidder rigtigt.

    der skal sidde en på hver side af bilen og de skal være tydelige, dvs hvis du har mørktonede sideruder i varerummet må du ikke sætte sorte vægttavler på disse da de ikke er tydelige, men du må gerne sætte hvide på .


  • #13   25. feb 2010 Jeg er ikke misundelig - jeg kører personbil, da jeg ikke har et firma, hvor der er brug for en varevogn.

    Det er såmænd dem, der har sparet en masse penge ved køb, der brokker sig over, at de så skal følge specielle regler. På med tydelige vægttavler, det er ulovligt at køre uden. Og man ved jo, at der skal være vægttavler på sin bil, når man køber en gulpladeversion.


  • #15   25. feb 2010 Netop, man kan købe en gulpladebil som privat. Men der er visse betingelser, man så skal opfylde. En af betingelserne er så, at der skal være vægttavler på. Er det så svært at forstå?

    Når man siger A, må man også sige B!


  • #17   25. feb 2010 Mike F >> Du siger du ikke er misundelig, men du lyder lidt som et fornærmet lille barn, der er pisse misundelig.

    Ja, der er noget man skal indordne sig under, men det kan ikke på nogen måde være rimeligt at man skal straffes for at have andre behov.

    Men ja, jeg har selv gulpladebil, og betaler det jeg skal betale for at køre i den privat, jeg købte den personligt fordi jeg skulle bruge den til at køre på job, og det ville ikke være økonomisk forsvarligt at have en tilsvarende bil på hvide plader. Desuden kunne jeg på gule plader få en bil der miljømæssigt belastede mindre end den bil jeg havde råd til på hvide plader.

    Men min kommer nu snart til salg, da jeg har købt/bestilt en ny bil, denne gang dog på hvide plader.


  • #18   25. feb 2010 Hvorfor skulle jeg være misundelig?

    Det er ofte gulpladefolket, der råber op om, at det er urimeligt, at de skal følge reglerne for varevogne til privat brug. De finder det urimeligt, at de skal betale privatbenyttelsesafgift, have vægttavler på, ikke kan åbne de bagerste sideruder mv.

    Men man ved jo, at når man køber en bil på gule plader, fordi man vil spare en masse penge i afgift og samtidig køre privat i bilen, så følger der nogle regler og afgifter med, som man ikke skal følge, når man køber en personbil.

    Så hvorfor brokke sig over noget, som er en betingelse for at få en bil med en meget lille afgift (reg. afgift)? Det er jo netop derfor, at man kan få bilen billigere!


  • #19   26. feb 2010 Mike F >> Der kan jo også være dem der køber bilen pga. deres behov, og ikke pga. afgiften?

    Men ja, det er dumt at råbe op om. Men der er mange tåbelige regler i Danmark på de punkter, ligegyldigt hvilken farve dine plader har.


  • #20   26. feb 2010 helt ærligt mike slap dog af - man bestemmer skuda selv om man vil have vægttavler på, tone sideruderne, chippe den osv osv - tager man chancen, ja så må man også tage den bøde der kan komme.

    jeg har købt alle mine vans privat, betalt momsen og betalt misundelsafgiften også gider jeg sku ikke høre på nogle disser den fordi den er på gule plader.


  • #22   26. feb 2010 leo P >> Ja, hvis han ikke kan nøjes, så må han betale mere... Et eller andet sted virker det lidt som om han tuder mere over at han skal give fuld afgift, end folk på gule/semi-guleplader skal betale privatbenyttelsesafgift.

    Men ham om det...


  • #23   26. feb 2010 Som skrevet mange gange efterhånden, så er jeg ikke misundelig.

    Det er jer, der hyler op om, at I synes det er mærkeligt, at I skal have vægttavler på. Men sådan er det, når man har en varevogn. Det hører med, sådan er det bare.

    Mht. andre ulovlige ting, såsom rudetoning i forreste sideruder, montering af intercooler og turbo, der ikke er godkendt, for brede fælge, fjernelse af katalysator osv., så kan jeg heller ikke se idéen med dét. Der er nogle regler, og det er ikke svært at følge dem og samtidig have en flot og hurtig bil alligevel.

    Jeg går ind for, at man har en bil, der kan godkendes til syn, også selvom den ikke står til indkaldelse i den nærmeste fremtid. Vil man have en bil med turbo, så køb en, der er født med det eller få bilen lavet om og godkendt, så har jeg intet problem med det. Men kan man ikke få sin bil godkendt pga. for mange ændringer, eller fordi man ikke vil betale det, som det vil koste at få den godkendt, så er det ikke i orden med mig.

    Betal det, som det koster. Hvor svært kan det være?

    Følg reglerne, langt de fleste er lavet, fordi de har deres berettigelse!


  • #24   26. feb 2010 Mike F >> Mht. regler mv. så er jeg enig. Men som du skriver det, så lyder det som om du er stærk modstander af biler på gule plader til private. Men der er nogen der har behov for pladsen, andre har behov for bagsæderne.

    Mht. det der bliver brokket over, så kan jeg ikke se hvilken grund der er til at der skal være vægttavler på en almindelig bil på gule plader.
    Jeg kan godt se hvorfor man ikke skal gøre de andre ting du nævner, men nogle regler er bare tåbelige. Men ja, hvis man vil undgå bøvl, så er det bare at overholde alle regler.

    Men rent faktisk hvis du får vejet bilen ned, så skal du have ændret dine vægttavler inden du kommer i synshallen, ellers kan de ikke godkende den uden fejl. Men hvis du bliver stoppet på vej derover, så vil din bil ikke være lovlig. Nu er problemet så ikke større end at du skal til syn alligevel, men du kan teoretisk set få en bøde for at køre med forkerte vægttavler... Giver det mening?


  • #25   26. feb 2010 Nu er en bil på gule plader ikke en almindelig bil, det er en varevogn, det er den typegodkendt som. Hvad er i øvrigt en almindelig bil? En bil på hvide plader er som regel en personbil.

    Hvis man har brug for pladsen, så kan man i en personbil lægge sæderne ned.

    Jeg har som sådan ikke noget imod gulpladebiler til privat brug. Men når man vælger sådan en løsning, så skal man ikke brokke sig over de regler, som nu er vedtaget.


  • #27   27. feb 2010 leo P: jeg kunne ikke være mere ligeglad med, hvad du foretager dig. Men selvfølgelig håber jeg, at politiet og synsvirksomheden, som skal syne din bil, foretager sig noget i forhold til din bil!

    Som skrevet før: Har man sagt A, må man også sige B. Man kan ikke både blæse og have mel i munden.

    I øvrigt staves egennavne med stort begyndelsesbogstav, så jeg hedder Mike, og du hedder Leo.


  • #28   27. feb 2010 Mike F >> Du kan åbenbart altid finde noget at brokke dig over, og tilsyneladende har du ondt i røven over folk med biler der ikke har betalt så meget strafafgift som dig selv.

    Men det med at lægge sæderne ned i en personbil, er ikke det samme som en bil på gule plader. Trafiksikkerhedsmæssigt er der stor forskel, da du begrænser forsæderne mere når du nedfælder bagsæderne, og du vil ikke få så sikker en adskillelse mod at ting bagfra kan ramme dig. Så det er ikke det samme.

    Men du siger du er ligeglad, hvis du var det, så ville du nok ikke blande dig i næsten samtlige indlæg omkring biler på gule plader.


  • #29   27. feb 2010 Jeg siger ikke, at jeg ikke kunne finde på at købe en gulpladebil. Men hver gang jeg regner på det, så kan det bedre svare sig at købe en på hvide plader.

    Når man har en hvidpladebil, kan man have passagerer med. Ejerafgiften er altid lavere grundet privatbenyttelsesafgiften på gulpladebiler. Og har man enganh imellem brug for ekstra plads til gods, så kan sæderne lægges ned. Og kan det ikke være i bilen, så har jeg en trailer til sådanne situationer.


  • #30   27. feb 2010 Mike F >> Fint.

    Men tag følgende eksempel, du køber en bil til at køre på job, det er den vigtigste funktion, og der er 1-2 personer i husstanden.
    Bilen skal køre langt på literen, den skal være pålidelig og sikker. En af de helt små biler er ikke sagen, og du vil gerne have lidt komfort. Du kigger altså på en bil i middelklassen, fx en Touran, Altea mv.
    Hvis du skal købe den på hvide plader, så koster bilen 450.000 kr, men på gule kan du slippe med 200.000 kr, eller en smule mere fordi du nok vil vælge mere ekstraudstyr. Men sagen er den, du beholder bilen i tre år, da du kører forholdsvis meget, og vil gerne skifte bil en gang i mellem.

    Efter tre år kan du få ca. 200-220.000 kr for bilen på hvide plader, og 90-100.000 kr for bilen på gule plader. Du vælger at sælge bilen, og har dermed tabt hhv. 230-250.000 kr, og 100-110.000 kr.

    Bilen på gule plader koster så cirka 5000 kr/år mere i afgift end den på hvide plader, så det tillægger du tabet. som så bliver 115-125.000 kr. altså cirka det halve.

    Derudover skal du finansiere købet, du har en udbetaling på cirka 50.000 kr. Så du skal betale rente og afdrag på hhv. 400.000 kr eller 150.000 kr.
    Bilen er den samme, forskellen er om bagsæderne er der eller ej. Det kan være du vælger en mindre bil, med mindre udstyr, og men mindre motor, for at komme i nærheden af det bilen på gule plader koster. Men det er så også på bekostning af køreglæde og komfort.

    Jeg forstår godt folk køber biler på gule plader, også dem der køber dem brugt, for det kan tit godt betale sig.

    Hvis du beholder bilen i seks år, og vælger at betale bilen helt ud, så vil det se således ud:
    Du skal låne cirka 420.000 kr for at få udbetalt omkring 400.000 kr.
    Det betaler du med cirka 7.200 kr/md i 72 måneder. Det giver knap 520.000 kr.

    Til de 150.000 kr, skal du låne cirka 160.000 kr, det betaler du ligeledes ud, og det giver 2.700 kr/md i 72 måneder, det er cirka 195.000 kr.

    Du har derfor betalt omkring 120.000 kr i renter og omkostninger for bilen på hvide plader, og cirka 45.000 kr for bilen på gule plader. De seks år er gået, og du vil derfor skulle betale strafafgiften, og du har betalt 75.000 kr i alt i omkostninger. Eller omregnet 520.000 kr, eller 225.000 kr. Altså en forskel på 200.000 kr over seks år. Bilen er ikke 200.000 kr mere værd når den er seks år gammel.
    En seks år gammel Touran koster fra omkring de 95-100.000 kr på gule plader, og fra omkring 150-160.000 kr på hvide plader, i diesel. Så man taber væsentlig mere på bilen på gule plader. Man har faktisk tabt så meget mindre at man har råd til at forære den væk i sammenligning, og stadig have sparet penge.


Kommentér på:
Spørgsmål vedr. vægttavler på varevogn

Annonce