Hvordan er reglerne ? {{forumTopicSubject}}
Hejsa allesammen,
Jeg bliver lige nød til at høre alle jer her inde..
Jeg har købt mig en bil ved en forhandler i østjylland og på "spidsesedlen" altså den hvor der står hvad der er i bilen og tilbehør, pris og km stand og alt det der..
HVIS der er noget på den seddel som ikke virker hvordan er det så lige det forgår?
I min vogn er der et bluetouch sæt som ikke virker optimalt dvs at skærmen ikke virker i hele højre side af skærmen så man ikke kan bruge den til en skid, men der står jo at der er bluetooth med til bilen, men hvad gøre jeg når det ikke virker ??
Har jeg ret/krav til at bede ham om at skifte det elle lave det så det virker som det skal?
Håber der er nogen der kan hjælpe her...
/Rasmus
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 121 Svar: 1.010
Købt som beset er vist kun noget der gælder ved handel mellem private.
Rasmus H:
Ved at læse nedenstående fra FDM´s hjemmeside går jeg stærkt ud fra, at forhandleren skal sørge for reparation af Bluetooth-sættet - med mindre han ved handlen har gjort opmærksom på, at enheden ikke fungerer.
--- copy/paste fra FDM´s hjemmeside ----------
Desværre hænder det, at din nyindkøbte bil eller mc, ny eller brugt, har fejl og mangler. I den forbindelse har du som køber en række rettigheder, der kan hjælpe dig til at gøre situationen god igen. Læs om dem her.
INDHOLD I DENNE ARTIKEL
Mangler ved bilkøb
Køberens muligheder ved mangler på bilen
Fejl på brugte biler
Det sker desværre, at du efter køb af din nye eller brugte bil, motorcykel eller campingvogn må konstatere, at den ikke er, som du forventede. Der kan være fejl på bilen, udstyr, der mangler eller som ikke virker. Bilen kan vise sig at have haft en skade eller været brugt inden dit køb som køreskolebil.
Du har en række rettigheder, hvis det viser sig, at den bil, du har købt, har mangler. Men først skal det slås fast, hvornår der er tale om en mangel:
Manglen skal have været der, da du overtog bilen. Det betyder, at du ikke kan klage over, at bilen går i stykker efter købet. Kun hvis årsagen til, at den går i stykker, var der på leveringstidspunktet, er det en mangel.
I de første 6 måneder efter købet, formodes de mangler, du konstaterer, at have været til stede, da bilen blev leveret. Forhandleren skal kunne dokumentere, at det ikke kan være tilfældet. F.eks. fordi han har testet det, du klager over nu, før købet.
Du kan heller ikke klage over mangler, som sælger fortalte dig om, da du købte bilen. Kosmetiske fuldt synlige fejl som stenslag, småskrammer og pletter på indtræk vil normalt heller ikke være mangler.
Købeloven
Købeloven definerer, hvad der er mangler ved det, man har købt. Der er tale om mangler, hvis:
bilen ikke svarer til den betegnelse, som den er solgt under
forhandleren har givet forkerte oplysninger om bilen, inden I handlede og ikke rettet dem
forhandleren har undladt at oplyse om forhold, som han kendte til ved bilen eller burde kende, og som har betydning for din vurdering af bilen
bilen ved købet var i en anden og dårligere stand, end du måtte regne med. Her ser man på, hvad du konkret har fået oplyst om alder, kilometertal og pris. Men også holdbarhed og om den er egnet til dit formål spiller ind i forhold til, om der er mangler. Bilen skal også svare til den demobil, forhandleren normalt lader dig køre en prøvetur i.
Der vil være forskel på, hvad der er mangler ved en fabriksny henholdsvis en brugt bil. Slitage i normalt omfang i forhold til de kilometer, bilen har kørt, vil ikke være mangler. Men bilen skal fungere sikkerhedsmæssigt og mekanisk på leveringstidspunktet.
En bilforhandler kan ikke skrive sig ud af sine forpligtelser ved generelt i slutsedlen at anføre, at: ”bilen er solgt med diverse fejl og mangler” eller at: ”bilen har defekter ved motor, gearkasse m.v.” Forhandleren vil dog kunne undgå at skulle stå inde for konkret angivne mangler såsom: ”Bilen sælges med uvirksomt klimaanlæg” eller: ”køber er gjort opmærksom på, at tandremmen ikke er udskiftet”.
FDM anbefaler, at du som medlem kontakter juridisk rådgivning, hvis du inden et bilkøb kommer i tvivl om, hvorvidt der er mangler ved den bil, du er ved at købe.
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 314
Jeg må ringe ned og snakke med dem nede ved mondeoland.
Tak for det hurtige svar.
sep 2006
Følger: 132 Følgere: 158 Biler: 18 Emner: 83 Svar: 2.510
aug 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.603
aug 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.603
Hvordan er reglerne ?