{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.653 visninger | Oprettet:

Sporing eller afbalancering? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg fik sænket min bil sidste torsdag ved Seat og har nu kørt en uges tid og ca. 600 km. Bilen blev sporet i samme forbindelse ved Seat.

Lige fra da jeg hentede bilen efter sænkningen har der været rystelser i rattet fra ca. 80 km/t og op efter. Det er ikke meget, men nok til at det genere. Jeg tænke at det er fordi det hele lige skulle sætte sig, men det er ikke blevet bedre. Inden den blev sænket var der INTET at mærke og dæk + fælge er da også helt nye og afbalanceret.

Jeg skal have ringet til Seat i morgen, men snakkede lige med Super Dæk Service i Århus i dag, da jeg er her de næste dage og ligeså godt kunne betale mig fra det med det samme. Jeg spurgte ham efter prisen på en sporing, da jeg tænke at den nok ikke er blevet sporet ordentligt første gang + fjedre nu har sat sig ordentligt. Han siger dog at sporing intet har med at gøre med rystelser i rattet, men at det er hjulene som skal afbalanceres! Kan det passe? Så skal det da kun være fordi mekanikeren ved Seat har fået rykket eller slået en vægtklods af?

Ellers nogle bud?


Kommentarer på:  Sporing eller afbalancering?
  • #1   15. apr 2010 tralalalalalaa CENTRERINGSRINGE smiley

    Medmindre fælgen passer perfekt ind over hjulnav'et? smiley


  • #2   15. apr 2010 Rystelser i rattet kan ikke komme fordi bilen ikke er sporet, helt enig med Super dæk service der.

    Kan være en af dine fælge har tabt sine afbalaceringsklodser, prøv at undersøg det.


  • Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.607
    #3   15. apr 2010 hvis der ikke var noget før så bed dem om at tjekke sporingen efter.
    selvfølgelig mærker du lidt fler rystelser når bilen bliver sænket men det skal den jo ikke


  • #4   15. apr 2010 kunne godt lyde som afbalancering.

    men når du køre de ca. 80 og kobler ud ryster den så stadig? hvad med nedbremsning og acc. er der nogen forskell?...

    kan også være noget i undervognen som ikke er blevet spændt ordenligt sammen.


  • #5   15. apr 2010 Jeg har nu kørt med 2 sæt fælge uden centreringsringe uden det gav rystelser :).. Men har tilgengæld prøvet at køre med fælge der ikke er afbalanceret, MEGET ubehalig første gang man rykker den op på 100km/t i en overhaling og så det hele ryster.

    Jeg vil sætte mine penge på en af de første fælge ikke er afbalanceret ordenligt


  • #6   15. apr 2010 > Lauridsen <: Tjaaa, jeg har også kørt på nogle uden, uden at have problemer. Jeg fandt det direkte latterligt, da jeg selv stod med problemet på et sæt hjul, efter de havde været igennem afbalancering 2 gange, og nogen sagde "centreringsringe" til mig - alligevel blev jeg klogere. Jeg fik drejet nogle ringe i alu, de kom i, og sidenhen spillede det bare.

    Når du monterer en fælg og spænder til, kan du godt risikerer at fælgen giver sig minimalt til den ene eller anden side, hvis ikke det ligger tæt omkring nav'et smiley


  • #7   15. apr 2010 Fælg giver sig minimalt til den ene eller anden siden - jeg håber for guds skyld at du krydsspænder...

  • #8   15. apr 2010 Nu ved jeg ikke hvor gamle dine dæk er, men når bilen bliver sænket, ændres camperen også, og så kommer hjulene som sagt til at stå anderledes så man kører i et andet "spor" på dækkene, lidt ligesom hvis man efter 15-20.000km skifter om på for- og baghjul, og det kan godt give rystelser.

    Men en afbalancering virker mere som løsningen..


  • #9   15. apr 2010 Michael N: Der er sgu da ingen der ikke krydsspænder... det ændrer dog ikke på, at det kan være nødvendigt med ringe. Siger ikke at det altid er nødvendigt, men når man står med et problem som Nicolai's, så er der stor sandsynlighed for, at det er centreringsringe der skal til.

    Man kan synes det virker aldrig så latterligt; hvilket også var den indstilling jeg havde, indtil de små ringe fik problemerne til at forsvinde...


  • #10   16. apr 2010 Hold da op, der kom da noget respons! Tak for svarene smiley

    Dan C: centreringsringe er der styr på. Det første jeg gjorde var faktisk også at af- og påmonterne alle hjul for netop at tjekke om det hele var spændt ordenligt og sad centreret. Det hjalp faktisk lidt, men det fik ikkedet til at forsvinde.

    Lauridsen og Kenneth: Jeg prøver lige at få tjekket afbalanceringen af hjulene, så kan jeg da hvert fald 100% udelukke det, hvis der stadig er noget. Jeg kan desværre ikke koble ud pga. DSG, men der er ingen rystelser under kraftig accelaration eller nedbremsning. Det er heller ikke meget jeg kan mærke ved 80 km/t, men en smule. Det fremgår klart mest ved omkring 130-150 km/t.

    Jannick: Dæk havde kun kørt omkring 500 km inden sænkning og altså ca. det samme efter. Men jeg tænke også, at det hele netop bare skulle køres til eller at det ved en fejl samtidig havde byttet om på for og baghjul, men det virker ikke til at være det.

    Jeg vender lige tilbage efter en afbalancering smiley


Kommentér på:
Sporing eller afbalancering?

Annonce